Οικονομία, Ρήξη φ. 90-99, Ρήξη φ. 98

Στροφή προς τα ελληνικά προϊόντα;

ellinika_proionta

Μακρόσυρτη αλλά υπαρκτή η αλλαγή της καταναλωτικής συνείδησης

Τα τελευταία χρόνια, έχει παρατηρηθεί μια αξιοσημείωτη στροφή του ελληνικού καταναλωτικού κοινού στα ελληνικά προϊόντα. Μόλο που η ελληνική παραγωγή ασθμαίνει, και η αγορά δοκιμάζει μια δραματική κάμψη (κατακρήμνιση, είναι ο σωστός όρος καθώς αγγίζει το 50% σε σχέση με τα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας).
Ω στόσο η κρίση παραμένει ταυτόχρονα και ευκαιρία. Έτσι, σιγά σιγά, αλλά σταθερά μπορεί κανείς να βρίσκει ολοένα και περισσότερες ετικέτες στα ράφια των καταστημάτων. Παράλληλα, δε, συναντάει ολοένα και συχνότερα στο διαδίκτυο, πρωτοβουλίες στήριξης των προϊόντων αυτών, ή ιστοσελίδες ενημέρωσης, όπου κανείς μπορεί να βρει ποια είναι τα ελληνικά προϊόντα σε κάθε κλάδο (κάποιες από αυτές, παρατίθενται στο τέλος του κειμένου).
Επίσης, πράγμα αρκετά σημαντικό, την στροφή των καταναλωτών προς τα ελληνικά προϊόντα επιβεβαιώνουν και πρόσφατες έρευνες –όπως μια διαπανεπιστημιακή έρευνα που πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Μάιο, με επικεφαλής τον καθηγητή του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Γεώργιο Μπαλτά, και τον επίκουρο καθηγητή του Πανεπιστημίου Δυτικής Ελλάδας, Προκόπη Θεοδωρίδη.
Σύμφωνα με την έρευνα, πάνω από ένας στους τρείς καταναλωτές (36,7%) ξεκίνησε κατά τη διάρκεια του 2012 να προτιμάει τα ελληνικά προϊόντα, με ένα 12,91% να πράττει κάτι τέτοιο τους τελευταίους έξι μήνες. Μεγάλο ενδιαφέρον αναπτύσσουν τα πορίσματα της έρευνας σχετικά με τα κίνητρα που οδήγησαν στο να μεταβληθεί η καταναλωτική συμπεριφορά των ερωτηθέντων: Το 80,33% διότι θεωρεί ότι έτσι στηρίζουν την οικονομία, βοηθούν στην διατήρηση των θέσεων εργασίας και στην δημιουργία άλλων, συμβάλλοντας στην συνοχή της χώρας.  Την ίδια στιγμή, μόνο ένα 13,50% δηλώνει ότι αγοράζει ελληνικά προϊόντα εξ αιτίας της τιμής τους, μιας και κατά πλειοψηφία τα θεωρούν ακριβότερα. Ωστόσο, ταυτόχρονα, πιστεύουν ότι είναι πιο ποιοτικά (50%) έναντι των εισαγόμενων, και τα εμπιστεύονται σε ό,τι έχει να κάνει με ζητήματα ασφάλειας (48,97%).
Τα πορίσματα της έρευνας αυτής, είναι πολύ σημαντικά καθώς δείχνουν μια βαθιά και ποιοτική μεταβολή στην συνείδηση του Έλληνα καταναλωτή: Κυρίως, στο ότι υποχωρεί η καταναλωτική ηθική του «κύριου τζάμπα» (από την γνωστή διαφήμιση γερμανικής εταιρείας λιανικής που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα) που συστηματικά καλλιέργησαν οι πολυεθνικές στη χώρα μας τα προηγούμενα χρόνια: Δηλαδή του «διαλέγω το φθηνότερο κι ας πάει να καεί η ελληνική οικονομία», ή του «το ξένο είναι πιο ποιοτικό» –πράγμα που αποτελεί στερεότυπο δεκαετιών.
Η καταναλωτική συνείδηση δεν είναι ξένη με τις υπόλοιπες διεργασίες που συντελούνται στην συνείδηση της κοινωνίας. Ούτε είναι καταδικασμένη να πλέει στην ιδιωτεία και την ηλιθιότητα, όπως θέλουν όσοι εργάζονται για την χειραγώγησή της. Αντίθετα, τουλάχιστον ένα κομμάτι της, αναπτύσσει αντανακλαστικά που ευνοούν μια ευρύτερη στροφή της ελληνικής κοινωνίας προς την παραγωγική της ανασυγκρότηση. Σε αντίθεση, με το ρεαλισμό της Τρόικα και των κυβερνώντων, που μας θέλουν χώρα του Λίντλ και των Γκαρσονιών

Ιστοσελίδες:
http://www.protimoellinika.gr/
http://ellinikaproionta.gr/
http://foodosophy.gr/
http://www.madein.gr/

Αφήστε το σχόλιό σας

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*