Διεθνή, Παγκοσμιοποίηση, Ρήξη φ. 104

Οι «θεοί» επιστρέφουν στην Τογιότα

 Kαθώς οι άνθρωποι κλέβουν τις δουλειές των ρομπότ

ena-neo-ergostasio-anakoinose-oti-tha-kataskeuasei-stin-iaponia-i-thugatriki-tis-

 Των Κρεγκ Τρούντελ, Γιούκι Γουαγκιβάρα και Μα Τζι από τη Ρήξη φ. 104

Στο εσωτερικό του παλαιότερου εργοστασίου του Ομίλου Τογιότα υπάρχει μια γωνία όπου οι άνθρωποι εκτόπισαν τα ρομπότ στο τμήμα τοποθέτησης κουζινέτων σε στροφάλους. Αυτό είναι το όραμα του Μιτσούρου Καβάι για το μέλλον. «Πρέπει να καταστούμε περισσότερο αξιόπιστοι και να επιστρέψουμε στα βασικά, να διευρύνουμε τις χειρωνακτικές μας δεξιότητες και να τις αναπτύξουμε περαιτέρω», λέει ο Καβάι, ένας βετεράνος της επιχείρησης, που εργάζεται επί μία 50ετία και ορίστηκε από τον πρόεδρο Άκιο Τογιόντα υπεύθυνος για την επέκταση της μαστορικής στα εργοστάσια της Τογιότα. «Όταν ήμουν πρωτάρης, αποκαλούσαμε τους έμπειρους τεχνικούς θεούς, γιατί ήταν ικανοί να κατασκευάσουν οτιδήποτε».

Αυτοί οι θεοί, ή Κάμι-Σάμα στα ιαπωνικά, επανέρχονται στην Τογιότα, την εταιρεία που εδώ και καιρό επικαθορίζει τα κατασκευαστικά ήθη στην αυτοκινητοβιομηχανία, αλλά και πέρα από αυτήν. Το επόμενο βήμα της εταιρείας συνιστά μια υποχώρηση από την εποχή του αυτοματισμού: Οι άνθρωποι παίρνουν τη θέση των μηχανών σε εργοστάσια σ’ όλη την Ιαπωνία, έτσι ώστε οι εργαζόμενοι να αναπτύξουν νέες δεξιότητες και να ανακαλύψουν νέους τρόπους αναβάθμισης της γραμμής παραγωγής και της διαδικασίας κατασκευής αυτοκινήτων.
«Η Τογιότα βλέπει τους ανθρώπους που δουλεύουν στα εργοστάσιά της ως μάστορες που έχουν ανάγκη να εξελίσσουν τις ικανότητές τους», λέει ο Τζεφ Λίκερ, που έχει γράψει οκτώ βιβλία για την Τογιότα και επισκέφτηκε τον Καβάι τον προηγούμενο χρόνο.
Η επιστροφή των Κάμι-Σάμα είναι χαρακτηριστική για τον τρόπο με τον οποίο ο Τογιόντα, 57 ετών, ξαναφτιάχνει την εταιρεία που ίδρυσε ο παππούς του, στρέφοντας τις προτεραιότητες προς την ποιότητα και την αποτελεσματικότητα, σε αντίθεση με μια νοοτροπία που στηριζόταν στη μεγέθυνση. Επιδιώκει έτσι τη διεύρυνση του κύκλου δραστηριοτήτων της μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας στον κόσμο μέσω μιας τριετούς παύσης της κατασκευής νέων εργοστασίων.
Η ανάκληση της
Τζένεραλ Μότορς
Η σημασία όλων αυτών υποσκελίστηκε από μια μεγάλη ανάκληση αυτοκινήτων από την Τζένεραλ Μότορς, καθώς διαπιστώθηκαν προβλήματα στην ανάφλεξη, που συνδέονται με τον θάνατο δεκατριών ανθρώπων.
«Αυτό που ο Άκιο Τογιόντα φοβήθηκε ότι θα χάσει η εταιρεία, καθώς αναπτυσσόταν πολύ γρήγορα, ήταν ο απαιτούμενος χρόνος για μαθητεία», είπε ο Λίκερ, που συνάντησε τον Τογιόντα τον περασμένο Νοέμβριο. «Αισθάνθηκε ότι η Τογιότα άρπαξε την ασθένεια των τεράστιων επιχειρήσεων και ότι ήταν πάρα πολύ απασχολημένη στο να παράγει όλο και περισσότερα».
Πάντως, η διεύρυνση της χειρωνακτικής εργασίας μπορεί να δρέψει μεσοπρόθεσμα καρπούς, αλλά θα επιβαρύνει τις βραχυπρόθεσμες πωλήσεις, επιτρέποντας στον όμιλο Τζένεραλ Μότορς-Φολγκσβάγκεν να ενισχύσει την παρουσία του σε αγορές όπως αυτήν της Κίνας.
[…]
Αυτή η προσπάθεια πραγματοποιείται καθώς η Τογιότα ανασχεδιάζει τα αυτοκίνητά της. Η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο θα στραφεί προς κατασκευαστικές πλατφόρμες που θα μειώσουν το κόστος κατασκευής κατά 30%. Εκφράζει επίσης την προσπάθεια της Τογιότα να συντηρήσει την ετήσια παραγωγή τριών εκατομμυρίων οχημάτων σε ιαπωνικό έδαφος.

100 εργαστήρια
Το να μαθαίνει κανείς πώς να κατασκευάζει τα μέρη του αυτοκινήτου από το μηδέν δίνει την ευκαιρία στους νεώτερους εργαζόμενους της Τογιότα να αποκτήσουν μια ευρύτερη αντίληψη της διαδικασίας, η οποία δεν θα μπορούσε να επιτευχθεί εάν απλώς συνέλεγαν τα ανταλλακτικά από τις κυλιόμενες πλατφόρμες ή πατώντας κουμπιά σε μηχανές. Περίπου 100 εργαστήρια εντάσεως εργασίας καθιερώθηκαν στα εργοστάσια της Τογιότα στην Ιαπωνία και τα μαθήματα που προκύπτουν από αυτή την εμπειρία μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν στον αναπρογραμματισμό των μηχανών, ώστε να αναβαθμίσουν τη λειτουργία τους και να μειώσουν τη φύρα στα υλικά, λέει ο Καβάι.
Σε έναν τομέα άμεσης ευθύνης του Καβάι, στο εργοστάσιο Χόνσα της Τογιότα, οι εργαζόμενοι κατασκευάζουν οι ίδιοι τους στροφάλους, αντί να χρησιμοποιούν την τυπική αυτοματοποιημένη διαδικασία. Οι εμπειρίες τους οδήγησαν σε καινοτομίες που μείωσαν τη φύρα των υλικών, ενώ η γραμμή παραγωγής μίκρυνε κατά 96% σε σύγκριση με τρία χρόνια πριν.
Η Τογιότα μείωσε κατά 10% την απώλεια υλικών κατά τη διάρκεια της κατασκευής στροφάλων στη Χόνσα. Ο Καβάι δήλωσε ότι σκοπός του είναι να ενσωματώσει αυτή την εξοικονόμηση στη νέα γενιά των υβριδικών Prius.

Οι άρχοντες της μηχανής
Οι αλλαγές δεν περιορίζονται στο τμήμα στροφάλων. Ο Καβάι θεωρεί ότι η χειρωνακτική εργασία βοήθησε τους εργάτες της Χόνσα να αναβαθμίσουν την κατασκευή των αξόνων και να μειώσουν το κόστος κατασκευής των ανταλλακτικών των σασί.
Παρ’ όλο που ο Καβάι δεν προβλέπει ότι μια μέρα ο εργαζόμενός του θα απαλλαγεί εντελώς από τα ρομπότ –760 από αυτά συμμετέχουν στο 96% της παραγωγικής διαδικασίας του εργοστασίου Μοτομάτσι στην Ιαπωνία– έχει καθιερώσει πολλαπλές γραμμές χειρονακτικής εργασίας σε κάθε εργοστάσιο της Τογιότα στην πατρίδα του.
«Δεν μπορούμε να στηριζόμαστε μόνο στις μηχανές, που απλώς επαναλαμβάνουν το ίδιο έργο ξανά και ξανά», λέει ο Καβάι. «Για να είσαι άρχων της μηχανής, πρέπει να διαθέτεις τις γνώσεις και τις δεξιότητες για να διδάξεις τη μηχανή».
Ο Καβάι, 65 ετών, πρωτοδούλεψε στην Τογιότα την εποχή του Ταΐτσι Όνο, εμπνευστή του συστήματος παραγωγής της επιχείρησης, το οποίο αποτέλεσε αντικείμενο φθόνου από τις άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες για την αποδοτικότητα και την ποιότητά του. Αυτό σημαίνει ότι ο Καβάι πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του τηρώντας τις αρχές του καϊζέν, ή της συνεχούς βελτίωσης, και του μονοζουκούρι, που μεταφράζεται ως η τέχνη του να κατασκευάζεις πράγματα.

Το στοίχημα του Τογιόντα
«Οι πλήρως αυτοματοποιημένες μηχανές δεν εξελίσσονται από μόνες τους», λέει ο Τακαχίρο Φουτζιμότο, καθηγητής στο Ερευνητικό Κέντρο Διαχείρισης Βιομηχανικής Παραγωγής του πανεπιστημίου του Τόκιου. «Η εκμηχάνιση από μόνη της δεν κάνει κακό, αλλά η προσκόλληση σ’ ένα συγκεκριμένο τύπο εκμηχάνισης μπορεί να οδηγήσει στην εγκατάλειψη των αρχών του καϊζέν και της εξέλιξης».
Ο Τογιόντα απευθύνθηκε στον Καβάι, ώστε να επαναφέρει την ατμόσφαιρα που είχε εγκαθιδρύσει στο Συμβουλευτικό Τμήμα Διοίκησης της Τογιότα, το 1970 ο Όνο. Κατά τα πρώτα στάδια της καριέρας του, ο Τογιόντα εργάστηκε σε αυτό το τμήμα, οι αρχές του οποίου εφαρμόζονται τώρα στα εργοστάσια της Τογιότα, αλλά και στις θυγατρικές της, προκειμένου να μειώσουν τις απώλειες σε υλικά και να εκπαιδεύσουν τους εργαζόμενους.

Μετάφραση: Γ.Ρ.

Αφήστε το σχόλιό σας

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*