Κοινωνία, Ρήξη φ. 108

Το διαχρονικό σκάνδαλο του ΟΑΣΘ

oasth

Το μονοπώλιο δεκαετιών και η αύξηση της τιμής των εισιτηρίων

Του Γιώργου Τοζίδη από τη Ρήξη φ. 108
Η νέα αύξηση της τιμής των εισιτηρίων στις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης επανέφερε στην επικαιρότητα το σκάνδαλο του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (Ο.Α.Σ.Θ.). Συνοπτικά υπενθυμίζεται ότι:
1. Ο Ο.Α.Σ.Θ. είναι νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου που από το 1957 διαχειρίζεται μονοπωλιακά τις αστικές συγκοινωνίες στην πόλη της Θεσσαλονίκης και, εδώ και λίγα χρόνια, του συνόλου της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης.
2. Το επιχειρηματικό κέρδος των μετόχων του Ο.Α.Σ.Θ. είναι πλήρως εξασφαλισμένο και προκαταβάλλεται, καθώς προσδιορίζεται ως σταθερό ποσοστό επί των εσόδων και επί των παγίων και καταβάλλεται μαζί με τη δημόσια επιχορήγηση.
3. Η διοικητική και οικονομική λειτουργία του Ο.Α.Σ.Θ. χαρακτηρίζεται από πλήρη αδιαφάνεια (π.χ. μη δημοσίευση οικονομικών στοιχείων), ενώ και τα πορίσματα των ελέγχων που έχουν γίνει κατά καιρούς από τα αρμόδια υπουργεία παραμένουν επτασφράγιστα μυστικά.
Στα τέλη Αυγούστου δημοσιεύθηκαν δύο κοινές υπουργικές αποφάσεις (Κ.Υ.Α.) με τις οποίες:
1. Κατοχυρώθηκαν τα κέρδη των μετόχων του Ο.Α.Σ.Θ. για την περίοδο 2009 – 2017 τα οποία ανέρχονται σε 150 εκατομμύρια ευρώ.
2. Για την περίοδο 2014 – 2017 προβλέπεται σωρευτική μείωση κατά 238 εκατομμύρια ευρώ της δημόσιας επιχορήγησης του Ο.Α.Σ.Θ. η οποία θα προέλθει, κυρίως, από την αύξηση των προβλεπόμενων εσόδων κατά 155 εκατομμύρια ευρώ. Θα επιβαρυνθούν, δηλαδή, τα φτωχά λαϊκά στρώματα, που είναι οι βασικοί χρήστες των αστικών συγκοινωνιών, για να κατοχυρωθούν τα κέρδη των μετόχων του Ο.Α.Σ.Θ.
3. Για την επίτευξη του στόχου των εσόδων αυξήθηκε η τιμή των εισιτηρίων: α. κατά 25% του βασικού εισιτηρίου της μίας διαδρομής (από 0,80 σε 1 ευρώ) και β. κατά 33% του εισιτηρίου των δύο διαδρομών (από 0,90 σε 1,20 ευρώ) με παράλληλη μείωση του χρόνου ισχύος από τα 90 στα 70 λεπτά. Από το 2009 το βασικό εισιτήριο έχει αυξηθεί κατά 100%. Σημειώνεται ότι το αντίστοιχο εισιτήριο (των 1,20 ευρώ) στην Αθήνα δίνει τη δυνατότητα μετακίνησης με λεωφορεία, μετρό, τραμ και ηλεκτρικό.
4. Παρά την αδιαφάνεια όσον αφορά στον έλεγχο των εσόδων του Ο.Α.Σ.Θ., η κυβέρνηση παραχώρησε και την έκδοση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου στον Οργανισμό, διαιωνίζοντας το καθεστώς αδιαφάνειας. Αξίζει να σημειωθεί ότι, με βάση την ευρωπαϊκή εμπειρία, η έκδοση των εισιτηρίων ανατίθεται σε διαφορετικό φορέα από αυτόν που λειτουργεί τις αστικές μετακινήσεις.
5. Με τη νέα συμφωνία Ελληνικού Δημοσίου και Ο.Α.Σ.Θ. παρατάθηκε ο χρόνος κυκλοφορίας των λεωφορείων από τα 15 στα 20 χρόνια. Αυτή η παράταση δημιουργεί ερωτηματικά όσον αφορά στις συνθήκες ασφαλούς μετακίνησης και της επιβάρυνσης του περιβάλλοντος.
Ο αγώνας των συλλογικοτήτων της πόλης για την ανατροπή των αυξήσεων των τιμών των εισιτηρίων θα πρέπει να συνδεθεί με τη μόνη αξιόπιστη επιλογή για την αντιμετώπιση του προβλήματος των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης, που είναι η καταγγελία της οικονομικής συμφωνίας του Ελληνικού Δημοσίου με τον Ο.Α.Σ.Θ. και η θεσμοθέτηση ενός Δημόσιου Φορέα Αστικών Συγκοινωνιών, ο οποίος θα λειτουργεί τα λεωφορεία, το μετρό, τη θαλάσσια συγκοινωνία και το τραμ. Μόνο ένας δημόσιος φορέας με κοινωνικό έλεγχο μπορεί να εξασφαλίσει το συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα στην ποιοτική μετακίνηση όλων των πολιτών, ανεξάρτητα από το εισόδημά τους

2 Σχόλια

  1. Αγαπητοί συντάκτες του άρθρου δεν ξέρω αν επίτηδες ή απλά σας διέφυγε στο να παρατηρήσετε και τα παρακάτω τον οργανισμό αστικών συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης πρώτον στην Θεσσαλονίκη και μέσα στο νομό Θεσσαλονίκης που κατηγορείται τον Ο.Α.Σ.Θ. σαν μονοπωλιακό έχουμε Από τα φθηνότερα εισιτήρια για τις μετακινήσεις μέσα στο νομό Θεσσαλονίκης επίσης αεροδρόμιο Θεσσαλονίκη στην Αθήνα πληρώνεις περίπου τα 57 € ανά διαδρομή Τόσο Ήτανε Ξέρω Αν Ανέβηκε Κι Άλλο Με Τις Αυξήσεις Δε Νομίζω Αεροδρόμιο Θεσσαλονίκη Περαία Θεσσαλονίκη Πληρώνεις 7 € Ανά Διαδρομή Δεύτερον Η τιμή του εισιτηρίου είναι πάντοτε σε συμφωνία με το υπουργείο συγκοινωνιών και δεν ορίζεται από τον ΟΑΣΘ το να κατηγορούμε έναν οργανισμό οποίος λειτουργεί σωστά και θεωρείται τουλάχιστον η νοτιανατολική Ευρώπη ο καλύτερος νομίζω ότι είναι άδικο αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι για παράδειγμα ένα εισιτήΣτην Θεσσαλονίκη 0,80 € στη Ζυρίχη το πληρώνεις 5 CHF στην Αγγλία το πληρώνεις περίπου μιάμιση λίρα εκεί αν μιλάμε για μεγάλη πόλη τότε το πληρώνεις από 4 £ και πάνω και σκοπίμως νομίζω παρελείφθησαν πολλά σημεία τα οποία κάνουν τη διαφορά του αδερφού από τις υπόλοιπες αστικές συγκοινωνίεςΤουλάχιστον της Ελλάδος το σωστότερο νομίζω ότι θα ήτανε πριν δημοσιεύσετε το συγκεκριμένο άρθρο να στέλνετε στον Ο.Α.Σ.Θ. τα συγκεκριμένα ερωτήματα προκειμένου να σας απαντηθούν και όχι αυθαίρετος να βγάζουμε φέτος συμπέρασμα ότι πρόκειται για ένα διαχρονικό σκάνδαλο ενώ δεν μας ενοχλούν σκάνδαλα όπως του ΟΑΣΑΗ σκάνδαλα όπως του ΟΣΕ διότι αυτά πηγαίνουν στις τσέπες κρατικών λειτουργών άρα νομίζω πως καλό θα ήτανε να προσέχατε τις αναφορές σας και πριν προχωρήστε στη δημοσίευση κάποιου τέτοιου άρθρου να ρωτήσω τους άμεσα Ενδιαφερόμενους

  2. ‘το σωστότερο νομίζω ότι θα ήτανε πριν δημοσιεύσετε το συγκεκριμένο άρθρο να στέλνετε στον Ο.Α.Σ.Θ.’

    Μιλήσαμε με τον πρόεδρο του ΟΑΣΘ, κ. Στεφανίδη, σε συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου ΘΕσσαλονίκης. Του θέσαμε τα παραπάνω επιχειρήματα. Επί της ουσίας δεν απάντησε τίποτα.

    Κατ’ αρχάς, το 1€ θα το συγκρίνουμε με τις υπηρεσίες που προσφέρει ο οργανισμός, οι οποίες είναι χ ε ί ρ ι σ τ ε ς. Συμπεριφέρεται στο επιβατικό κοινό λες και είναι σαρδέλες σε κονσέρβα. Δεν κάνει καμία ουσιαστική επένδυση για την αναβάθμιση του στόλου, γιατί έχει μια τακτική να διαμοιράζει υπερβολικά κέρδη στους μετόχους. Και ασκεί απίστευτες διακρίσεις στις πιο φτωχές περιοχές της πόλης, διοχετεύοντας συστηματικά προς τα εκεί τα χειρότερα οχήματά του, προγραμματίζοντας τα λιγότερα δρομολόγια, με συνέπεια να δημιουργούνται καθημερινά τραγικές καταστάσεις.

    Δεύτερον, το διαχρονικό σκάνδαλο του ΟΑΣΘ, έγκειται στο γεγονός ότι είναι ένας ιδιωτικός οργανισμός, που καρπούται το θεσμισμένο μονοπώλιο που διατηρεί στα Μέσα Μαζικής Συγκοινωνίας από τα τέλη του 1950. Λειτουργεί με αμιγώς ιδιωτικο-οικονομικά κριτήρια, διαχειριζόμενος δημόσιες συγκοινωνίες. Και παρασιτεί επί δεκαετίες εις βάρος των επιβατών. Ας όψεται ο Καραμανλής ο γηραιότερος, που διέλυσε το τραμ και τον σιδηρόδρομο για να δημιουργήσει τον ‘λαϊκό καπιταλισμό’ της εκλογικής του βάσης (ΚΤΕΛ-ΟΑΣΘ).

    Το σκανδαλώδες με τον ΟΑΣΘ είναι ότι αρνείται να δημοσιοποιήσει τους ισολογισμούς του. Μέχρι και στην βουλή έφτασε το ζήτημα, και ούτε εκεί κατάφεραν να τον αναγκάσει να δημοσιοποιήσει στοιχεία που όλες οι εταιρείες είναι υποχρεωμένες να δημοσιοποιούν.

    Επίσης, τα μηχανήματα που έχει τοποθετήσει ο ΟΑΣΘ εντός των οχημάτων, εδώ και πάρα πολλά χρόνια, δεν δίνουν καν ρέστα. Όταν επισημάναμε αυτό το γεγονός στον πρόεδρο του ΟΑΣΘ, είπε ότι έχουμε απόλυτο δίκιο. Δίκιο ξε δίκιο, ο ΟΑΣΘ θησαύριζε τόσα χρόνια κλέβοντας ανοιχτά και απροκάλυπτα τους επιβάτες. Κι αυτό συνιστά ένα τεράστιο σκάνδαλο.

    Το τελευταίο επιχείρημά σας είναι όλα τα λεφτά. Αφού σκάνδαλα έχουν γίνει στον ΟΣΕ και τον ΟΑΣΑ που είναι δημόσιοι, ε, να μην κάνει και ο ΟΑΣΘ κάνα σκάνδαλο;

    Τέλος, να μας πει ο ΟΑΣΘ τι γίνεται με τον συνεταιρισμό Ηρακλής, που έχουν συστήσει οι μέτοχοί του, και είναι επιφορτισμένος να παρέχει όλες τις προμήθειες υλικού στον οργανισμό, από ανταλλακτικά μέχρι τετράδια.

Αφήστε το σχόλιό σας

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*