Πολιτισμός - Βιβλία - Ιστορία - Θεωρία

Αναζητώντας το φύλο της Αντιγόνης

Του Τάκη Θεοδωρόπουλου από την Καθημερινή 

Μετά τον θρίαμβο που κατήγαγε το υπουργείο Παιδείας κατά του «Επιταφίου» (Thucydides in History of the Peloponnesian War, Book II, Vth cent. BC) προετοιμάζεται μία ακόμη νίκη. Αυτήν τη φορά, αντίπαλος είναι η «Αντιγόνη» (Sophocles c. 483-82 BC). Ας μου συγχωρεθούν οι αναφορές αγγλιστί, διεπίστωσα όμως, μετά την επίσκεψη Ομπάμα, ότι για να σεβαστούμε την κλασική μας κληρονομιά καλό είναι να ακούμε κάποιον να μιλάει γι’ αυτήν στα αγγλικά. Την πρόταση για κατάργηση της διδασκαλίας της «Αντιγόνης» στη Β΄ Λυκείου την κάνει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Την πληροφορήθηκα από την καταγγελία που κοινοποίησε ο Σύλλογος Φιλολόγων Αργολίδας.

Την ίδια στιγμή, από ανάρτηση στο Διαδίκτυο πληροφορούμαι ότι εγκύκλιος του υπουργείου υποχρεώνει τους εκπαιδευτικούς του γυμνασίου να αφιερώσουν μία εβδομάδα για να μεταδώσουν στα παιδιά τους τις γνώσεις τους για το σώμα. Μία εκ των ενοτήτων φέρει τον τίτλο «Εμφυλες ταυτότητες» και παραπέμπει στις εξής υποενότητες: «Βιολογικό και κοινωνικό φύλο» (sex and gender για τους αρχαιολάτρες), «η αποδόμηση των έμφυλων στερεοτύπων», «σεξουαλικός προσανατολισμός και ανθρώπινα δικαιώματα». Το πρόγραμμα απευθύνεται σε παιδιά της πρώτης εφηβείας τα οποία αναζητούν τη σεξουαλικότητά τους και θα τους καθοδηγήσουν στις έρευνές τους καθηγητές που την έχουν ήδη βρει. Η καθηγήτρια, ας πούμε, θα τους εξηγήσει πως μπορεί να γεννήθηκε γυναίκα αλλά στην πραγματικότητα επέλεξε να είναι γυναίκα, ενώ θα μπορούσε να έχει επιλέξει να είναι άνδρας. Και οι πιγκουίνοι έγιναν άνθρωποι τη Θεία Χάριτι, σύμφωνα με τον υπέροχο Ανατόλ Φρανς.

Τα παιδιά δεν έχουν χρόνο να χάσουν μελετώντας τον «Επιτάφιο» και την «Αντιγόνη», έχουν όμως χρόνο να αφιερώσουν στην τελευταία ψυχοκοινωνιολογική μεταμοντέρνα μπούρδα για την «έμφυλη ταυτότητα». Θα μου πείτε, έχει μεγαλύτερη σημασία η στριμμένη πριγκίπισσα της Θήβας από το σωματάκι του Κωστάκη; Αναμένεται πόνημα το οποίον θα εξηγεί ότι η Αντιγόνη ξεσήκωσε τον κόσμο επειδή δεν είχε καταφέρει να επιλέξει το κοινωνικό της φύλο. Συμπεριφέρθηκε σαν άνδρας ενώ ήταν γυναίκα, και δη παρθένος. Μπερδεμένες καταστάσεις, γι’ αυτό καλύτερα μην μπλέξεις.

Η «Αντιγόνη», ο «Επιτάφιος» δεν μεταδίδουν γνώσεις που αφορούν μόνον τους ειδικούς, τους φιλολόγους. Eίναι άσκηση πολιτισμού. Είναι μάθημα ανθρώπινης αριστείας. Δείχνουν τις δυνατότητες του ανθρώπου. Προτείνουν αξίες που υπερβαίνουν τις ιστορικές και κοινωνικές συνθήκες. Πρέπει να διδάσκονται στο πρωτότυπο; Ναι και πάλι ναι. Η γλώσσα στην οποία δημιουργήθηκαν αποδεικνύει ότι η δημιουργία είναι κι αυτή αγώνας αριστείας. Η εκμάθησή της από τα Ελληνόπουλα είναι άσκηση πνευματικής πειθαρχίας. Η αποψίλωση της εκπαίδευσης από τα κλασικά γράμματα είναι στην πραγματικότητα κατάργηση της έννοιας της αριστείας. Ο στόχος της ισοπέδωσης επιτυγχάνεται σταθερά: η αποθέωση της ευκολίας και της μετριότητας αναπαράγει τη δημοκρατική λειψανδρία που γέννησε τους σημερινούς κυβερνώντες. Δεν θα έχουν να φοβηθούν τίποτε από τις αμόρφωτες γενιές που εκπαιδεύουν.

Κι όταν θα απαλλαγούμε από το βάρος των κλασικών, θα μπορέσουμε επιτέλους να ασχοληθούμε με τα μεγάλα ζητήματα της ύπαρξης, όπως η αναζήτηση του φύλου.

Το Ιστολόγιο Ελευθερία και Γλώσσα πήρε την πρωτοβουλία συλλογής υπογραφών για να μην κατάργηθεί η Αντιγόνη από υποχρεωτικό μάθημα. Αν συμφωνείτε με αυτήν την πρωτοβουλία μπορείτε και εσείς να υπογράψετε ακολουθώντας τον παρακάτων σύνδεσμο gopetition.com.

Άρδην 

4 Σχόλια

  1. Ειναι πολυ λυπηρό που οτιδήποτε εκφράζει πανανθρώπινες αξίες και πολιτισμό στην Ελλάδα καταργείται.

  2. Γιατί αξίζει να σπουδάζουμε τα αρχαία ελληνικά; Γιατί είναι ένα έργο τέχνης!
    Δεν μπορούμε να μπούμε στον Παρθενώνα γιατί είναι ερείπιο μετά τον βομβαρδισμό του από τον Βενετό Μοροζίνι, ούτε να δούμε ολόκληρα τα γλυπτά του, γιατί είναι κομμάτια επειδή δεν χωράγανε διαφορετικά στα κουτιά με τα οποία τα μετέφερε ο Έλγιν στο σπίτι του. Όμως τα κείμενα που σώζονται ολόκληρα μπορούν να μας μεταδώσουν την εμπειρία της κοινωνίας με τον πολιτισμό μας, όταν ήταν ελεύθερος και ανεξάρτητος. Εάν το κατανοήσουμε αυτό, θα καταλάβουμε πόσο ευγενείς είμαστε, με τίτλους ευγενείας πολύ παλαιότερους από τους τίτλους ευγενείας των Ευρωπαίων που βασίζονται στα αξιώματα των γερμανικών φύλων του ρωμαϊκού στρατού. Οι δικοί μας τίτλοι ευγενείας είναι συλλογικοί και βασίζονται στην τέχνη και τον πολιτισμό. Δεν είναι για να τους επιδεικνύουμε δεξιά κι αριστερά σαν ξεπεσμένοι ευγενείς, αλλά για να αποκτήσουμε εμείς αυτοπεποίθηση και αυτογνωσία και να σχεδιάσουμε επιτέλους ένα δικό μας μέλλον.
    Αρχής γενομένης από τη γραμματική, αν συνειδητοποιήσουμε την αναλογία, τη συμμετρία και τη λογική στην κλίση του ρήματος, θα καταλάβουμε ότι μαθαίνοντας την κλίση αυτή μετέχουμε σε έναν ανώτερο νου, που κρύβεται μέσα στη γλώσσα. Μελετώντας το συντακτικό, θα βιώσουμε την αγαλμάτινη λογική του λόγου, το σεβασμό στην κοινή εμπειρία
    (που είναι ο πυρήνας της ζωής στην πόλη, της πολιτικής ζωής), τη λογική διευθέτηση του νοήματος και την έκφρασή του με τη διαβάθμιση από το κύριο στη λεπτομέρεια. Η γραμματική και το συντακτικό είναι ήδη επιστήμες του λόγου, διατυπώμένες με λογική, σαν εισαγωγή στον ελληνικό λόγο, του οποίου εργαλεία αποτελούν. Τα κέιμενα αξίζει να τα διδάσκει και να τα διδάσκεται κανείς και στο πρωτότυπο και στην μετάφραση. Γιατί στη μετάφραση μπορείς να μετάσχεις στη δομή, την αρχιτεκτονική και το ολοκληρωμένο νόημα του κειμένου (και αυτός πρέπει να είναι ο στόχος και το κείμενο ολόκληρο και όχι κατακερματισμένο) και στο πρωτότυπο μπορείς να εντρυφήσεις και να μελετήσεις την υφή του κειμένου, τον τρόπο δημιουργίας του λόγου στο εργαστήριο του συγγραφέα. Θα ήταν ευχής έργο επομένως να διδασκόταν ο μαθητής παράλληλα το ίδιο κείμενο ολόκληρο σε μετάφραση και επιλεγμένα καίρια νοηματικά σημεία από το πρωτότυπο, για να διακρίνει πώς διατυπώνονται συντακτικά. Τότε θα καταλάβαινε ο μαθητής, αλλά και ο διδάσκων, ότι κρατάει στα χερια του έργα τέχνης πολύ σημαντικότερα από τα πανάκριβα διάφορα που αγοράζονται και πουλιώνται σαν προϊόντα στα διεθνή «χρηματιστήρια τέχνης», γιατί αυτά αποτελούν μέσα παιδείας, που έθρεψαν πνευματικά γενεές και γενεές προγόνων του, αδιάλειπτα μέσα στους αιώνες και τους έκαναν έλληνες, δηλ. τους μετέδωσαν αυτές τις αισθητικές αξίες της αρμονίας, της ισορροπίας, της αναλογίας, της εύστοχης διατύπωσης της εσωτερικής εμπειρίας του ανθρώπου, που γίνεται έτσι ικανός διά της γλώσσας να επικοινωνήσει με τους ομοίους του. Οι δευτερεύουσες προτάσεις για παράδειγμα, δεν είναι ένα ακόμη βάρος στην πλάτη του δύστυχου μαθητή, αλλά άσκηση του μυαλού να ανιχνεύει την αιτία, το σκοπό, τον χρόνο, την αντίφαση ή ένα εκτεταμένο αντικείμενο, που συμπληρώνουν και διασαφηνίζουν το κεντρικό νόημα της κύριας πρότασης. Έχει σημασία να μάθεις να ξεχωρίζεις το κεντρικό νόημα από τα δευτερεύοντα. Είναι και αυτό μια πολιτική πράξη. Έχει σημασία να μάθεις να βιώνεις τη ζωή σου σαν έργο τέχνης. Αυτό μόνο ο ελεύθερος άνθρωπος έχει την πολυτέλεια να το κάνει. Η παιδεία μας θα γίνει αληθινά ελληνική όταν καταλάβει ότι έχει σκοπό να παιδαγωγήσει με τα ιδανικά του ελεύθερου πολίτη, όπως τα ενσάρκωσαν οι πιο δυνατές προσωπικότητες Ελλήνων από όλη την ιστορία μας, ως αισθητικές αξίες, ωραία δηλαδή. Η ομορφιά ανθιζει μέσα στην ανεξαρτησία, την ελευθερία, την εγκράτεια, την προσήλωση σε στόχους, την άμιλλα και τη φιλία κλπ, με ένα κεντρικό στόχο να είναι η ζωή όλων μαζί ωραία. Κανένας λαός δεν μπορεί να ζήσει χωρίς τους ποιητές, γιατί αυτοί χαράζουν το δρόμο. Αυτοί γεννούν τα οράματα, αυτοί βλέπουν τον εσωτερικό κόσμο των ατόμων, αλλά και της κοινότητας, αυτοί δημιουργούν το λόγο και οι άλλοι τον επαναλαμβάνουν. Οι ποιητές μας, όλων των εποχών, είναι ό,τι πολυτιμότερο έχουμε και μέσα σ` αυτούς βρίσκονται οι απαντήσεις. Αν καταφέρουμε να επιζήσουμε, θα είναι γιατί καταφέραμε να τους ξαναακούσουμε. Όχι με τα αυτιά του τάδε και του τάδε μελετητή, που στο κάτω κάτω της γραφής την καρριέρα του κάνει, αλλά εμείς, μέσα στην καρδιά μας. Αν δεν τους διδάξουμε στα παιδιά μας πώς καποια από αυτά, τα εμπνευσμένα, θα ακούσουν ξανά το λόγο μέσα τους;

  3. Η κατάργηση της αριστείας γίνεται αργά και…βασανιστικά. Άρχισε με τον Μπαλτά, συνεχίστηκε με τον Φίλη και ολοκληρώνεται με τον Γαβρόγλου. Θα μείνουν στην ιστορία σαν νεκροθάφτες της παιδείας, της ελληνικής ιστορίας και του πολιτισμού. Πόσο πουλημένοι πιά;

  4. Καλησπέρα και ευχαριστώ για την ανάγνωση.
    Η Αναστασία Κότσιρα αρμόδια για το θέμα των θεματικών εβδομάδων στο Υπουργείο Παιδείας εξηγεί ( ΑΚΟΥΣΤΕ ΤΗΝ ΕΔΩ: http://noys.gr/ntokoymento.mp3 ) εκ μέρους του Ινστιτούτου εκπαιδευτικής πολιτικής (ΙΕΠ) τον τρόπο με τον οποίο θα ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΑΙ οι «έκφυλες ταυτότητες» στα παιδιά μας μέσω περίεργων ΜΚΟ και απορρήτου τερατωδώς ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟΥ «εκπαιδευτικού» υλικού.
    Ηχογραφήθηκε από πατέρα που την στρίμωξε τηλεφωνικά και την έκανε να τα ΞΕΡΑΣΕΙ ΟΛΑ!!! Ακούστε μέχρι το τέλος! Η απόλυτη αλητεία από μεριάς των υπευθύνων του Υπ.Παιδείας! Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την ΜΚΟ «Αντιγόνη» που φαίνεται να έχει πάρει την εργολαβία εκμαυλισμού των παιδιών μας διαβάστε στην ιστοσελίδα του «Παιδαγωγού» http://opaidagogos.blogspot.com.es/2017/05/blog-post_14.html

Αφήστε το σχόλιό σας

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*