Κοινωνία

Ο Δήμος Θεσσαλονίκης, οι αγορές των Χριστουγέννων και η τοπική οικονομία

Της Δημοτικής Κίνησης Μένουμε Θεσσαλονίκη

Τα τελευταία δύο ή τρία χρόνια, η ταχεία ωρίμανση των συνεπειών από την βαριά οικονομική και κοινωνική κρίση έχει δημιουργήσει νέες πραγματικότητες εντός της ελληνικής κοινωνίας. Αυτές επηρεάζουν τις τάσεις στην ελληνική αγορά με τρόπο που δυστυχώς λειτουργεί επιπρόσθετα επιβαρυντικά στον κοινωνικό ιστό της χώρας: Καθώς η πλειοψηφία του πληθυσμού, και ιδίως τα μικροϊδιοκτητικά μεσοστρώματα, φτωχαίνουν ταχύτατα κατεβαίνοντας διαρκώς τις βαθμίδες στις εισοδηματικές κλίμακες, μεταβάλλεται και η καταναλωτική τους συμπεριφορά, ακόμα και στην αγορά των πιο ζωτικών αγαθών ένδυσης, υπόδησης, διατροφής.

Έτσι, ολοένα και περισσότερος κόσμος προσανατολίζεται προς το φθηνό, μαζικό προϊόν και τις προσφορές των μεγάλων αλυσίδων ενισχύοντας ακόμα περισσότερο το μερίδιο των μεγάλων σούπερ μάρκετ αλλά και των ετικετών που παράγονται από τις πολυεθνικές στην αγορά. Πράγμα που με την σειρά του, έχει μεγάλες συνέπειες τόσο για τα εγχώρια ποιοτικά προϊόντα, τους μικρούς παραγωγούς, καθώς και τα μικρά καταστήματα μέσω των οποίων αυτά διαθέτουν την παραγωγή τους, εξελίξεις που προφανώς συνεπάγονται περαιτέρω επιβάρυνση του κοινωνικού ιστού της χώρας και πίεση για την διεύρυνση των ανισοτήτων.

Έτσι, μέσα στο 2016, τα μεγάλα σούπερ μάρκετ θα αυξήσουν το μερίδιό τους κατά 15%, ενώ πρώτα προϊόντα σε αύξηση τόσο για τον όγκο πωλήσεων όσο και για την αξία τους είναι τα… κατεψυγμένα τρόφιμα (10,8% αύξηση επί του όγκου των πωλήσεων, 7,3% επί της αξίας τους), ένας κλάδος ο οποίος κατ’ εξοχήν θεωρείται ως προνομιακός για τις παγκόσμιες ετικέτες.

Η επικράτηση της λογικής του «πάση θυσία φθηνότερου» στην καταναλωτική συνείδηση της πλειοψηφίας είναι καταστροφική από πολλές απόψεις. Διότι αυτό λειτουργεί ως «φθηνό» μόνο άμεσα, ενώ η αγορά του συνεπάγεται μεσομακροπρόθεσμα μια γενναία αύξηση του κόστους διαβίωσης, πολύ απλά γιατί πληρώνουμε τις συνέπειες από την επικράτησή του: Η διατροφική αξία υποβαθμίζεται, όπως και σταδιακά η κατάσταση της υγείας του πληθυσμού. Τοπικές παραγωγικές και εμπορικές επιχειρήσεις κλείνουν, η ανεργία αυξάνεται, όπως μεγαλώνει και η πίεση για την μετανάστευση των νεότερων· το μερίδιο της φορολογίας επί του οικονομικά ενεργού πληθυσμού αυξάνεται αναγκαστικά κι έτσι σταδιακώς εγκλωβιζόμαστε σε ένα καθοδικό σπιράλ που δεν έχει τέλος.

Κοιτώντας τα πράγματα σφαιρικά, επομένως το προϊόν της μεγάλης πολυεθνικής, μπορεί να εμφανίζεται στο ράφι κατά 10%-15% φθηνότερο, ωστόσο σε βάθος χρόνου το πληρώνουμε ακριβότερα. Και με την ίδια λογική, το ποιοτικό εγχώριο προϊόν, αν και ακριβότερο στο ράφι, λειτουργεί αποδοτικότερα, Γιατί χρηματοδοτεί την επιβίωση ενός μεγάλου μέρους του πληθυσμού, τις επενδύσεις του για την μόρφωση και την καλλιέργεια των νεότερων γενιών κ.ο.κ.

Θα αναρωτηθεί κανείς τι σχέση έχουν όλα αυτά με τον Δήμο Θεσσαλονίκης και γενικώς την τοπική αυτοδιοίκηση. Φυσικά και έχουν. Μήπως η βιωσιμότητα των Δήμων δεν εξαρτάται απολύτως από αυτές; Προσφάτως όλο το δημοτικό συμβούλιο αναγνώρισε το πρόβλημα με την επισώρευση 141 εκατομμυρίων € μη εξυπηρετούμενου χρέους, το οποίο απειλεί να καταστήσει τοξική την δημοσιονομική κατάσταση του Δήμου.

Φυσικά, όποιος δεν ενδιαφέρεται επί της ουσίας μπορεί να κρυφτεί πίσω από την θεσμική ανεπάρκεια του Καλλικράτη, που στερεί από τους Δήμους κάθε δυνατότητα άμεσης παρέμβασης σε τέτοια ζητήματα.

Όμως δεν είναι έτσι. Υπάρχει και αυτή η τόσο κατασυκοφαντημένη πολιτική αρχών. Που αν εφαρμοστεί σωστά μπορεί να προκαλέσει πολύ πιο έμπρακτα αποτελέσματα από κάθε διοικητική παρέμβαση.

Ο Δήμος Θεσσαλονίκης λοιπόν, θα μπορούσε να οργανώσει μια μεγάλη καμπάνια επικοινωνίας και ενημέρωσης για την στήριξη των εγχώριων ποιοτικών προϊόντων ενόψει των Χριστουγεννιάτικων αγορών. Να μιλήσει, επίσης, για την σημασία υποστήριξης των περιφερειακών αγορών της πόλης στο ίδιο πλαίσιο. Να συμβάλει, δηλαδή, στην δημιουργία μιας καταναλωτικής συνείδησης που δημιουργεί και δεν καταστρέφει την μελλοντική προοπτική αυτού του τόπου. Αρκετά πια με τις κενές ουσίας φιέστες. που συντηρούν με το στανιό ένα κλίμα ψεύτικης και βεβιασμένης ευφορίας. Είναι καιρός να ασχοληθούμε με την ουσία…

Αφήστε το σχόλιό σας

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*