Άρδην τ. 40-49, Άρδην τ. 48, Άρδην τ. 49

Άρδην τ. 48-49: Καβάφης & Βυζάντιο

Από την Ελλάδα του Ζαγοράκη στην Αθήνα της Γιάννας

Κυκλοφόρησε το 48ο τεύχος του Άρδην του Αυγούστου 2004, με αφιερώματα στην Αθηνοκεντρική Ολυμπιάδα και στην σχέση του Κ. Καβάφη με το Βυζάντιο και την Ορθοδοξία.

Η Κατάκτηση του Ευρωπαϊκού κυπέλλου στο ποδόσφαιρο δεν μπορεί να αποτελέσει πρόκριμα για  την Ολυμπιάδα. Η εθνική ομάδα ποδοσφαίρου εξέφρασε όλους τους Έλληνες (στην Ελλάδα, την Κύπρο και το εξωτερικό), οι οποίοι ξεχύθηκαν στους δρόμους ντυμένοι με τα εθνικά χρώματα. Για πρώτη φορά, τόσο αυθόρμητα και τόσο καθολικά, μετά την απελευθέρωση του 1945, οι Έλληνες ανασυνδέθηκαν με την εθνική τους ταυτότητα και σύμβολα, απ’ ευθείας σε γιορτή, εθνική, διονυσιακή, παιγνιώδη. Αντίθετα η Ολυμπιάδα παραμένει Αθηνοκεντρική, διευρύνει το χάσμα Αθήνας-περιφέρειας, μας βάζει σε ένα φαύλο κύκλο στη “σύγκρουση των Πολιτισμών” και την αντιτρομοκρατία, έχει ένα δυσβάστακτο οικονομικό και οικολογικό κόστος και εντάσσεται στον αθλητισμό του ντόπινγκ. Έτσι όλα τα πιθανά πλεονεκτήματα αδυνατούν να ισοσταθμίσουν τα κραυγαλέα μειονεκτήματα. Κείμενα των Γ. Βασιλακόπουλου, Γ. Καραμπελιά, Μ. ΠαπακυριακούΓ. Ρακκά, Δ. Ρόκου, Π. Σίμιτσεκ, Π. Τότσικα, Κ. Χολέβα, καμπάνια Αντι-2004.

Είναι εξαιρετικά συνηθισμένο τα τελευταία χρόνια να αντιπαρατίθεται από τους “εκσυγχρονιστές” κριτικούς και διανοουμένους ο “κοσμοπολίτης”, Αλεξανδρινός Καβάφης στη δήθεν εθνικιστική “γενιά του ’30”, καθώς και στον Παλαμά ή τον Σικελιανό. Ο Καβάφης όμως ακριβώς γιατί ζούσε στο χώρο του ευρύτερου ελληνισμού είναι ο ποιητής που περισσότερο από όλους προσπαθεί να αναχωνεύσει στο έργο του την ελληνική ιστορία σε όλη της την ιστορική διαδρομή. Η σχέση του με το Βυζάντιο και την ορθοδοξία, είναι ελάχιστα γνωστή και αναδεικνύεται από δύο σημαντικά κείμενα της Diana Ηaas και του Χρ. Αλεξάνδρου.

Για την πολιτική συγκυρία μετά τις ευρωεκλογές και την προοπτική συγκρότησης ενός τρίτου πολου στην πολιτική ζωή της χώρας, δημοσιεύονται κείμενα του ΔΗΚΚΙ, των Δ. Βασιλειάδη, Μ. Γκίβαλου, Κ. Καραϊσκου, Π. Λαφαζάνη, Γ. Παπαγιαννόπουλου, Θ. Στοφορόπουλου.

Για τον κοινοτισμό γράφουν οι π. Γ. Μεταλληνός, ο Στ. Μπεκατώρος, και δημοσιεύονται κείμενα του Δ. Δανιηλίδη και του P.M. Rosset.

Γράφουν ακόμα ο Κ. Παπαγιώργης για τη “Φιλική Εταιρεία”, ο Αρ. Τερζής, η Σ. Αντωνοπούλου, ο Κ. Χατζηαντωνίου, ο Μ. Ευρυβιάδης, ο Θ. Μπινιχάκης, η Α. Λυδάκη, ο Σ. Δημόπουλος, ο Φ. Μαλκίδης, ο Α. Παναγόπουλος, ο Τ. Χατζηαναστασίου, ο Θ. Ματθαίου, ο Κ. Γάλλος, ο Φρ. Εξάλλου, Θ. Μαυρίδης.

Αφήστε το σχόλιό σας

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*