Εναλλακτική συνάντηση του Άρδην στον Πλατανιά Πηλίου
Το τετραήμερο 19 έως 22 Ιουλίου με πρωτοβουλία των νεώτερων φίλων και μελών του Άρδην πραγματοποιήθηκε μια ακόμα συνάντηση στον Πλατανιά Πηλίου (όπου συμμετείχαν οι νέοι του Άρδην, και όχι μόνο). Συνολικά γύρω στα 100 άτομα συμμετείχαν στις συζητήσεις και τις δραστηριότητες της συνάντησης στο κάμπινγκ Λουΐζα.
Την Τετάρτη 19 Ιουλίου προετοιμάστηκε ο χώρος που φιλοξένησε τις συζητήσεις μας.
Την Πέμπτη 20 Ιουλίου πραγματοποιήθηκε μια πρώτη συνεύρεση και «συμπόσιο».
Την Παρασκευή 21 Ιουλίου το πρωί πραγματοποιήθηκε συζήτηση με θέμα μηδενισμός και νεολαία. Ο Γιάννης Ξένος παρουσίασε ορισμένα ποιοτικά στοιχεία για τον τρόπο σκέψης και τις κυρίαρχες στάσεις της ελληνικής νεολαίας, απέναντι σε βασικά θέματα (πολιτικό σύστημα, δικαιοσύνη, εκκλησία, παράδοση κ.ά.). Πρόκειται για μια γενιά που σε μεγάλο ποσοστό βλέπει την κάκιστη οικονομική της κατάσταση να μην βελτιώνεται στο μέλλον, αποδέχεται την ιδέα της μετανάστευσης στο εξωτερικό και στο μεταξύ μένει ακόμα με τους γονείς, ενώ διαβάζει πολύ λιγότερο από αυτούς και φοβάται τα κάθε είδους ρίσκα. Ο Γιώργος Ρακκάς υπογράμμισε ότι ο μηδενισμός αποτελεί ένα είδος γενικευμένης άρνησης, μια «σκοτεινή ύλη» που εισέρχεται στον κοινωνικό βίο, αλληλεπιδρά με τους μηχανισμούς αναπαραγωγής του, και τους εξουδετερώνει. Η νεολαία συνδέεται προνομιακά με τον κυρίαρχο σήμερα μηδενισμό, γιατί στην τρέχουσα συγκυρία η υπερμοντέρνα οικονομική μεγαμηχανή εγκαινιάζει έναν νέο κύκλο «συσσώρευσης δια της αρπαγής», η οποία προϋποθέτει τον βαθύ αποικισμό του ανθρώπινου κοινωνικού βίου, την μεταβολή του ανθρώπου, σε «μετάνθρωπο». Χωρίς καν να έχουν πραγματοποιηθεί ακόμα οποιεσδήποτε γενετικές μεταλλάξεις έχουν δρομολογηθεί οι απαραίτητες ψυχολογικές «μεταλλάξεις». Η ανάπτυξη του μηδενισμού είναι συστατικό μέρος αυτής της διαδικασίας μετάβασης σε μια υπερμοντέρνα κατάσταση.
Την Παρασκευή 21 Ιουλίου, το απόγευμα η συζήτηση είχε θέμα «Αναζητώντας απάντηση στον εμπορευματοποιημένο αθλητισμό» όπου συζητήθηκαν τα αδιέξοδα και τα προβλήματα του επαγγελματικού αθλητισμού, οι πολιτικές επιδιώξεις και η εκμετάλλευση τους, αλλά και οι θετικές πρωτοβουλίες που υπάρχουν στον ερασιτεχνικό αθλητισμό και όχι μόνο ως απάντηση στην λαίλαπα της εμπορευματοποίησης που έχει αλλοιώσει την φυσιογνωμία του αθλητισμού. Κεντρικός ομιλητής ήταν ο Μάκης Διόγος, αθλητικός συντάκτης και συντονιστής ο Γιώργος Μπύρος. Επίσης διαβάστηκαν οι παρεμβάσεις της ποδοσφαιρικής ομάδας Αργεντινής Καρδίτσας και του προπονητή Μανώλη Τζερέτα.
Μετά το τέλος της εκδήλωσης ακολούθησε συναυλία με τους μουσικούς Χρήστο Παπαδόπουλο και Αστέρη Κωνσταντίνου που μας παρουσίασαν την δουλειά τους με τίτλο “Ρεβάνς”.
Το Σάββατο 22 Ιουλίου, το πρωί οι Τάσος Χατζηαναστασίου και Θόδωρος Ντρίνιας μίλησαν για τα «Κινήματα απελευθέρωσης στην Ελλάδα και στον κόσμο». Ο πρώτος επικεντρώθηκε στα απελευθερωτικά κινήματα του Ελληνισμού και ιδιαιτέρως του νεώτερου από τον 13ο αιώνα και μετά. Από τον αγώνα για την απελευθέρωση της Κωνσταντινούπολης από τους Δυτικούς μέχρι πιο πρόσφατα τον αγώνα των Ελλήνων της Κύπρου για απελευθέρωση και Ένωση με την Ελλάδα ο ελληνισμός υπάρχει γιατί αντιστέκεται και αγωνίζεται. Ο δεύτερος εστίασε στα κινήματα της Δύσης από τον Μάη του ’68 και μετά και πώς αυτά εκφράζονται στην Ελλάδα. Η κριτική του Θ. Ντρίνια είναι ότι τα ίδια τα χειραφετιστικά κινήματα της Δύσης βρίσκονται τα τελευταία χρόνια στην καλύτερη περίπτωσή σε τέλμα και στην χειρότερη λειτουργούν ως εμπροσθοφυλακές της Παγκοσμιοποίησης.
Τα κινήματα αυτά δεν μπορούν να απαντήσουν στις απαιτήσεις του 21ου αιώνα· ιδίως στην περίπτωση της Ελλάδας, η κατάσταση είναι δραματική, δεδομένου ότι αυτά τα κινήματα διαπνεόμενα από μια παγκοσμιοποιητική και εθνομηδενιστική αντίληψη έρχονται σε απευθείας σύγκρουση με την ίδια την εθνικοαπελευθερωτική παράδοση του ελληνισμού.
Το απόγευμα της ίδιας μέρας ο Γιώργος Καραμπελιάς στην κεντρική εισήγηση του, αφιερωμένη στην «Αντιστασιακή υφή του ελληνικού πολιτισμού», υπογράμμισε πως στις σημερινές συνθήκες της εποχής των μνημονίων η Ελλάδα τείνει να μετακινηθεί από την παλιά κατάσταση ενός εξαρτημένου παρασιτικού μορφώματος, σε εκείνη μιας τυπικής ευρωπαϊκής αποικίας. Με όλα τα τυπικά χαρακτηριστικά της: οικονομικό εξανδραποδισμό, κοινωνική αποσάθρωση και μεταβολή των Ελλήνων σε «γκαρσόνια της Ευρώπης» που θα εξυπηρετούν τους βορειοευρωπαίους συνταξιούχους και τέλος σε πολιτισμική παρακμή και λήθη της ίδιας της γλώσσας και της ιστορίας τους που προγραμματίζεται πλέον από το ίδιο το υπουργείο Παιδείας της Αποικίας.
Και όπως πάντα οι Έλληνες στις πιο δύσκολες στιγμές της ιστορικής τους πορείας αναδιπλώνονταν στην παράδοση και την ταυτότητά τους και για να βρουν την απαραίτητη εσωτερική δύναμη για να αναταχθούν. Το ίδιο βλέπουμε να συμβαίνει και σήμερα, όπου πιάνουν και πάλι τον μίτο της πλούσιας ελληνικής παράδοσης για να βρουν καταφύγιο από το καταθλιπτικό παρόν: Από την καταφυγή στους αρχαίους Έλληνες, ακόμα και αν κάποτε παίρνει γελοιογραφικές μορφές, μέχρι την εμμονή στην Ορθοδοξία ή τον Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη και την επιστροφή στη δημοτική παράδοση.
Ωστόσο μια τέτοια κίνηση «επιστροφής στις ρίζες», απαραίτητη για να μπορέσουμε να αντέξουμε, δεν είναι αρκετή και κινδυνεύει να εξελιχθεί σε φολκλορική, αν δεν αποτελέσει το προζύμι για μια πρόταση, στηριγμένη μεν στη παράδοσή μας αλλά ταυτόχρονα δεμένη με το σήμερα και με το αύριο του ελληνισμού. Το ζητούμενο παραμένει πάντα λοιπόν ο «εκσυγχρονισμός της παράδοσης». Επειδή τα τελευταία όπλα που διαθέτουμε μετά την μεγάλη και καθολική παρακμή μας είναι εκείνα της πολιτισμικής μας συνέχειας και ταυτότητας με αυτά ως προμετωπίδα είμαστε υποχρεωμένοι να δώσουμε μια μάχη κυριολεκτικής επιβίωσης του ελληνισμού – που υποχρεωτικά θα είναι και μάχη ανάταξής του.
Μετά το τέλος της εκδήλωσης ακολούθησε η παρουσίαση δημοτικών τραγουδιών από τον μουσικό Γιώργο Καλαμάκη, ενώ η εναλλακτική συνάντηση ολοκληρώθηκε με μουσικό γλέντι.
*Ευχαριστούμε πολύ όλους τους συμμετέχοντες στην εναλλακτική συνάντηση του Άρδην, τους μουσικούς που παρευρέθηκαν και συμμετείχαν στην συνάντηση, καθώς και το Κάμπινγκ Λουΐζα και τους ανθρώπους του για την συνεργασία και την φιλοξενία τους. Και ανανεώνουμε το ραντεβού μας για του χρόνου.
25 Ιουλίου 2016
Άρδην
Περισσότερο φωτογραφικό υλικό, καθώς και τα βίντεο των ομιλιών θα ανεβεί τις επόμενες μέρες.