του Γ. Τσέγκου, από το Άρδην τ. 52, Ιανουάριος-Μάρτιος 2005
Μιὰ ἔρευνα τοῦ Ἀνοικτοῦ Ψυχοθεραπευτικοῦ Κέντρου, ποὺ ἀνακοινώθηκε στὸ Ψυχιατρικὸ Συνέδριο τὸν Μάϊο τοῦ 2004, προκάλεσε ἀρκετὲς δημοσιεύσεις στὸν τύπο καθὼς καὶ κάποιες συζητήσεις. Τὸ Ἄρδην ποὺ δημοσίευσε κι’ αὐτό τὴν περίληψη τῆς ἔρευνας, συζήτησε μὲ τὸν ψυχίατρο κ. Ἰωάννη Τσέγκο, διευθυντὴ τοῦ Ἐκπαιδευτικοῦ-Ἐρευνητικοῦ Τομέως ποὺ πραγματοποίησε τὴν ἔρευνα, τόσο τὰ εὑρήματα καὶ τὴ μέθοδο, ὅσο καὶ ὡρισμένα ζητήματα τοῦ γλωσσικοῦ.
Ἐρ.: Εἴδαμε στὸ τεῦχος 47 τοῦ Ἄρδην τὴν περίληψη μιᾶς ἔρευνας ποὺ κάνανε στὸ Ἀνοικτὸ Ψυχοθεραπευτικὸ Κέντρο γιὰ τὸ πολυτονικό· θὰ θέλατε νὰ μᾶς ξαναθυμίσετε τὰ βασικὰ χαρακτηριστικὰ τῆς ἔρευνας;
Ἀπ.: Ἡ ἔρευνα διεξήχθη μὲ 50 παιδιά, φυσιολογικά, ἡλικίας 6 ἕως 9 ἐτῶν, τὰ ὁποῖα ἀποτελοῦσαν δύο ὁμάδες ἀμφοτέρων τῶν φύλων, ἐξ 25 ἀτόμων ἑκάστη· οἱ δύο ὁμάδες ἦταν συμβατὲς μεταξύ τους ὡς πρὸς ὅλες τὶς μεταβλητὲς ἐκτὸς μόνον τῆς ἐκμάθησης («ἀρχαῖοι»), ἤ μὴ («μονοτονικοὶ»), τῶν ἀρχαίων ἑλληνικῶν. Τὰ παιδιὰ ἀμφοτέρων τῶν ὁμάδων φοιτοῦν σὲ δημόσια σχολεῖα τῆς Ἀττικῆς, ἀλλὰ ἡ ὁμάδα τῶν «ἀρχαίων» παρακολουθοῦσε, ἐπιπλέον, γιὰ ἕνα δίωρο τὴν ἑβδομάδα καὶ μαθήματα ἀρχαίων ἑλληνικῶν στὴν «Ἑλληνικὴ Ἀγωγὴ».
Ἡ ἀξιολόγηση κάθε παιδιοῦ ἔγινε πρὶν τὴν ἔναρξη τοῦ σχολικοῦ ἔτους καὶ πρὶν τὴν ἔναρξη τῆς ἐκμάθησης τῶν ἀρχαίων ἑλληνικῶν καὶ ἐπαναλήφθηκε μετὰ τὸ τέλος τῆς σχολικῆς χρονιᾶς.
Ἐρ.: Ποῦ βρήκατε τοὺς «ἀρχαιομαθεῖς», ἤ «πολυτονικοὺς» μαθητές;
Ἀπ.: Ἄ, ἐδῶ εἴμαστε τυχεροί! Ἐνῶ ἐπὶ μεγάλο χρονικὸ διάστημα ψάχναμε γιὰ τρόπους καὶ μεθόδους μὲ τοὺς ὁποίους θὰ διερευνούσαμε τὸ φαινόμενο τῆς ἀγραμματοσύνης τῶν σπουδαστῶν καὶ κυρίως τήν αὐξανόμενη προσέλευση παιδιῶν μὲ μαθησιακὲς δυσκολίες, δυσλεξίες κ.ἄ. τότε ἀκούσαμε ὅτι ὑπῆρχε ἕνας σύλλογος ἤ ἑταιρεία μὲ τὴν ἐπωνυμία «Ἑλληνικὴ Ἀγωγὴ» ποὺ δίδασκε ἀρχαῖα ἑλληνικὰ σὲ παιδιά, ἀλλὰ καὶ σὲ μεγάλους. Ἔτσι συναντηθήκαμε μὲ τὴν κ. Ἄννα Τζιροπούλου-Εὐσταθίου καὶ τὴν κ. Εἰρήνη Μαυροπούλου, φιλολόγους καὶ συγγραφεῖς τῶν διδακτικῶν βιβλίων ποὺ χρησιμοποιοῦν. Ἡ κ. Τζιροπούλου-Εὐσταθίου εἶναι καὶ ἡ συγγραφέας ἑνὸς ἐξαιρετικοῦ πονήματος «Ἕλλην Λόγος. Πῶς ἡ Ἑλληνικὴ Γονιμοποίησε τὸν Παγκόσμιο Λόγο».
Ἐρ.: Πῶς ἀξιολογήσατε τὰ παιδιά;
Ἀπ.: Χρησιμοποιήθηκαν ἡ Νοητικὴ Δοκιμασία (WISC-III) καὶ ἡ Ψυχο-εκπαιδευτικὴ Δοκιμασία («Ἀθηνᾶ Τὲστ»). Ἀμφότερες οἱ Δοκιμασίες ἔχουν ἀξιολογηθεῖ ὡς ἔγκυρες καὶ ἔχουν σταθμισθεῖ γιὰ τὸν ἑλληνικὸ πληθυσμὸ ἀπὸ τὸ Πανεπιστήμιο Ἀθηνῶν. Τὸ WISC-III εἶναι ἡ πλέον σύγχρονη διεθνὴς νοητικὴ δοκιμασία ἡ ὁποία σταθμίστηκε στὴ χώρα μας ὑπὸ τὴν ἐποπτεία τοῦ καθηγητοῦ Ψυχολογίας Δ. Γεώργα. Τὸ «Ἀθηνᾶ Τὲστ» δημιουργήθηκε ἀπὸ τὸν Καθηγητὴ Ψυχολογίας τοῦ Τμήματος Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικῆς καὶ Ψυχολογίας (Φ.Π.Ψ.), Ἰ. Παρασκευόπουλο. Τὰ δεδομένα τῶν ἐπιδόσεων τῶν παιδιῶν, ἀμφοτέρων τῶν ὁμάδων καὶ τῶν δοκιμασιῶν, μελετήθηκαν μὲ τὴ χρήση καθιερωμένων στατιστικῶν μεθόδων (T-test, Paired T-test, καθὼς καὶ Μὴ Παραμετρικῶν tests).
Ἐρ.: Καὶ τ’ ἀποτελέσματα;
Ἀπ.: Τὰ ἀποτελέσματα ἔδειξαν ὅτι ἡ ὁμάδα τῶν «ἀρχαίων», ἐν συγκρίσει πρὸς τοὺς «μονοτονικοὺς», ἐμφανίζει στὴ δοκιμασία «Ἀθηνᾶ» ἀνοδικὲς διαφορές, στατιστικὰ σημαντικές, στὶς ὑποδοκιμασίες Ἀντιγραφὴ Σχημάτων, Διάκριση Γραφημάτων, Μνήμη Σχημάτων καὶ Μνήμη Εἰκόνων. Ἐπίσης, στὴν ἴδια ὁμάδα τῶν «ἀρχαίων», ἀνοδικὴ καὶ στατιστικὰ σημαντικὴ εἶναι ἡ διαφορὰ καὶ στὴν ὑποδοκιμασία Συναρμολόγηση Ἀντικειμένων τοῦ WISC-III. Τὰ, ἕως τώρα, εὑρήματα τῆς ἔρευνας παρέχουν ἰσχυρές ἐνδείξεις ὅτι ἡ ἐκμάθηση τῆς ἱστορικῆς ὀρθογραφίας καὶ τῶν ἀρχαίων ἑλληνικῶν βελτιώνει τὴν ψυχοεκπαιδευτικὴ ἀνάπτυξη τοῦ παιδιοῦ σὲ ὁρισμένους καίριους τομεῖς ὅπως εἶναι οἱ ὀπτικοαντιληπτικὲς ἱκανότητες καὶ λειτουργίες, δηλαδὴ τόσο τὶς ὀπτικὲς ἱκανότητες (ὀφθαλμικὲς κινήσεις, διοφθαλμικὸς ἔλεγχος), ὅσο καὶ τὶς γνωστικὲς λειτουργίες, ποὺ εἶναι ἡ Ἀντίληψη (Διακριτικὴ ἱκανότητα) καὶ ἡ Μνήμη (Μνημονικὴ συγκράτηση).
Ἐρ.: Καὶ ἡ ἄλλη δοκιμασία, ἡ Νοητικὴ, τὶ ἔδειξε;
Ἀπ.: Καμμία διαφορὰ δὲν εἴχαμε σ’ αὐτὴ τὴ δοκιμασία σ’ ἀμφότερες τὶς ὁμάδες. Ὡς γνωστὸν ἡ νόηση δὲν ἀλλάζει. Ἐμεῖς χρησιμοποιήσαμε τὸ WISC-III γιὰ νὰ ἔχουμε καὶ στὶς δύο ὁμάδες παιδιὰ τοῦ αὐτοῦ διανοητικοῦ ἐπιπέδου, ἐν τούτοις στὴν ὁμάδα τῶν ἀρχαίων, βρήκαμε νὰ εἶναι σημαντικὰ ἀνοδικὴ ἡ διαφορὰ στὴ Συναρμολόγηση Ἀντικειμένων, ποὺ ἐνέχει καὶ αὐτὴ κυρίως ὀπτικοαντιληπτικὲς ἱκανότητες καὶ λειτουργίες.
Ἐρ.: Καὶ πῶς συνδέονται ὅλα αὐτὰ μὲ τὴ δυσλεξία;
Ἀπ.: Δὲν εἴχαμε κατὰ νοῦν τὴ δυσλεξία, ἤ μόνον τὴ δυσλεξία, ὅταν ἀποφασίσαμε τὴν ἔρευνα.. ὑποψίες βέβαια μπορεῖ νὰ εἴχαμε, ἀλλὰ κυρίως εἴχαμε περιέργεια νὰ δοῦμε ἄν συμβαίνει κάτι, καὶ τὶ ἀκριβῶς στὰ παιδιὰ μὲ τὴν κατάργηση τῆς ἱστορικῆς ὀρθογραφίας. Γιατὶ μὲ τοὺς ἐνήλικες διαπιστώνουμε τὸ χάλι τῆς γλώσσας κάθε μέρα, ἀλλὰ δὲν μποροῦμε νὰ τὸ αἰτιολογήσουμε τεκμηριωμένα. Οἱ ἀνωτέρω ἱκανότητες καὶ λειτουργίες, οἱ ὁποῖες εἶναι ἀποφασιστικὲς γιὰ τὴν περαιτέρω ψυχοεκπαιδευτικὴ ἀνάπτυξη τῶν νεαρῶν ἀτόμων (γραφὴ καὶ ἀνάγνωση), συνδέονται ἄμεσα καὶ μὲ τὴν ἐμφάνιση ὁρισμένων μορφῶν Δυσλεξίας.
Ἡ ἔρευνα πάντως συνεχίζεται καὶ τὰ ἄτομα τῶν δύο ὁμάδων θὰ ἐπαναξιολογηθοῦν καὶ κατὰ τὸ τέλος τῆς πρωτοβάθμιας ἐκπαίδευσής τους, ὥστε νὰ μελετηθοῦν καὶ οἱ τυχὸν ἐπιπτώσεις στὶς ἀκουστικολεκτικὲς ἱκανότητες καὶ λειτουργίες.
Ἐρ.: Διαπιστώθηκε βελτίωση τοῦ λεξιλογίου τῶν παιδιῶν πού μελετοῦν ἀρχαῖα;
Ἀπ.: Στὴν ἔρευνα, καὶ στὶς δύο ὁμάδες, δὲν φαίνεται νὰ αὐξάνεται τὸ λεξιλόγιο καὶ ἡ εὔλογη ἀπάντηση εἶναι ὅτι τὸ διάστημα ἀπὸ τὴν ἔναρξη ὡς τὴν ἐπανεξέταση ἦταν πολὺ βραχύ (9 μῆνες), ἐπίσης ἴσως τὸ νεαρὸ τῆς ἡλικίας τους (6-9 ἐτῶν). Ἄλλωστε στὸ δεύτερο μέρος τῆς ἔρευνας, ὅταν τὰ παιδιά, τὰ ἴδια, θὰ ἔχουν μεγαλώσει κατὰ 3-4 χρόνια, ὁπότε τότε ἀναπτύσσονται αὐτὲς οἱ λειτουργίες, αὐτὸ θὰ τὸ δοῦμε πιὸ συγκεκριμένα. Μιὰ ἄλλη ἐξήγηση, περισσότερο τεχνική, εἶναι ὅτι ἡ κλίμακα ἀξιολόγησης τοῦ Λεξιλογίου τῶν ἐν λόγω δοκιμασιῶν εἶναι φτιαγμένη μὲ τέτοιο τρόπο ποὺ δὲν μπορεῖ νὰ συλλάβει ὅλο τὸν γλωσσικὸ πλοῦτο ποὺ μπορεῖ νὰ ἔχει κατακτήσει ἕνα παιδὶ. καὶ ἰδιαίτερα ἀναφέρομαι στὶς σχέσεις ἀνάμεσα στὶς ἔννοιες τῶν λέξεων ὅπως εἶναι ἡ συνωνυμία, ἡ ἀντίθεση καὶ ἡ ἀμοιβαιότητα. Τὶς γλωσσικὲς αὐτὲς διαστάσεις ἕνα παιδὶ ποὺ μαθαίνει ἀρχαῖα ἑλληνικὰ μπορεῖ νὰ τὶς ἀναπτύξει περισσότερο διότι μαθαίνει νὰ συνδέει στὴν ἴδια ἔννοια δύο διαφορετικὲς μορφὲς λέξεων, τῆς νεοελληνικῆς καὶ τῆς ἀρχαίας. Ὅπως μαθαίνει μία ξένη γλῶσσα στὴν ἀρχή, ἀλλὰ μὲ τὸν χρόνο καὶ τὴν ἐξοικείωση μπορεῖ νὰ τὶς κατανοεῖ καὶ πιθανῶς νὰ τὶς χρησιμοποιήσει καὶ στὸν καθημερινό του λόγο. Ἔτσι ἐμπλουτίζει τὸ λεξιλόγιό του. Ἐπὶ τοῦ παρόντος θὰ πρέπει νὰ ἀρκεστοῦμε στὸ αὐτονόητο ὅτι καὶ τὰ ἀκούσματα ὅλων τῶν παιδιῶν, στὸ σχολεῖο, τηλεόραση, ραδιόφωνο εἶναι ἀρκετὰ φτωχὰ πλέον.
Ἐρ.: Ποιὸς χρηματοδότησε τὴν ἔρευνα;
Ἀπ.: Κανένας! Ἄλλωστε θὰ πρέπει νὰ σᾶς πῶ ὅτι τὸ Ἀνοικτὸ Ψυχοθεραπευτικὸ Κέντρο, γιὰ λόγους ἀρχῆς, δὲν δέχεται ἐπιδοτήσεις οὔτε ἀπὸ τὸ κράτος οὔτε ἀπὸ τὴν ΕΟΚ. Ἔτσι καὶ αὐτὴ ἡ ἔρευνα ἔγινε μὲ τὴν ἐθελοντικὴ συνεισφορὰ ἀποφοίτων τοῦ Ἰνστιτούτου Διαγνωστικῆς Ψυχολογίας πού διέθεσαν συνολικά ἄνω τῶν 900 ὡρῶν γιὰ τὶς συνεντεύξεις κ.λ.π. Ἴσως ὅμως εἶναι σημαντικὸ νὰ πῶ ὅτι ἀπὸ τοὺς 15 ψυχολόγους ποὺ ἔκαναν τὶς ἀξιολογήσεις μόνον 3 ἦταν ἄνω τῶν 30 ἐτῶν, οἱ ὑπόλοιποι ἦταν ἄτομα ποὺ δὲν εἶχαν διδαχθεῖ τὸ πολυτονικό.
Ἐρ.: Δὲν νομίζετε ὅμως, κ. Τσέγκο, ὅτι τὸ ζήτημα τοῦ «πολυτονικοῦ» καλῶς ἤ κακῶς ἔχει λήξει;
Ἀπ.: Κατ’ ἀρχὴν «κακῶς»! Κάκιστα μάλιστα. Καὶ δεύτερον ὄχι μόνον δὲν ἔχει λήξει, ἀλλὰ δὲν ἔχει κἄν ἀρχίσει, μιὰ καὶ ἡ ἔρευνα αὐτή εἶναι δυστυχῶς, ἡ πρώτη καὶ ἡ μόνη ποὺ ἔχει γίνει κατὰ τὰ 23 χρόνια ποὺ πέρασαν. Ἐπιπλέον, θὰ ἔχετε παρατηρήσει ὅτι ὅλο καὶ περισσότερα βιβλία ἐκτυπώνονται μὲ τὴν ἱστορικὴ ὀρθογραφία, ἐνῶ κανένας σχεδὸν ποιητής, ἤ σοβαρὸς ἐπιστήμονας, δὲν ἐκδίδεται στὸ μονοτονικό. Ἀκόμη θὰ γνωρίζετε ὅτι ἔχουν βγεῖ καὶ γραμματοσειρὲς γιὰ τοὺς ὑπολογιστές, μὲ τὴν ἱστορικὴ ὀρθογραφία, ποὺ ἔχουν μάλιστα καὶ βαρεῖες. Τὸ κυριώτερο βέβαια εἶναι ὅτι ὅλοι πλέον διαπιστώνουν καὶ τὴν ἔκπτωση τῆς ποιότητας καὶ τὴ συρρίκνωση τοῦ λεξιλογίου, προφορικοῦ καὶ γραπτοῦ, ἰδιαίτερα στὰ νέα ἄτομα, καθὼς ἐπίσης, κάθε χρονιὰ, καὶ τὸν ὑποβιβασμό τῶν βάσεων γιὰ τὴν εἰσαγωγὴ στὰ πανεπιστήμια. . .
Ἐρ.: Καὶ αὐτὸ παρατηρεῖται καὶ στὶς λεγόμενες «θετικὲς» σχολές.
Ἀπ.: Μὰ ἀσφαλῶς! Γιατὶ ἡ ἐκμάθηση τῶν ἀρτιμελῶν ἑλληνικῶν δὲν ἀποσκοπεῖ στὸ νὰ προετοιμάσει τὰ παιδιὰ νὰ γίνουν φιλόλογοι. ἡ σωστὴ ἐκμάθηση τῆς γλώσσας καλλιεργεῖ καὶ ἐκπτύσσει τὸ «μυαλὸ», ὅλες τὶς δυνατότητές του δηλαδή, καὶ καθιστᾶ τὸ παιδὶ ἱκανὸ ν’ ἀκολουθήσει τὴν ὅποια κλίση του, ἰδιαιτέρως ἄν αὐτὴ ἡ κλίση στρέφεται πρὸς τὶς θετικὲς ἐπιστῆμες. Οἱ κομπιουτεροκατασκευαστὲς, παρ’ ὅτι ἀλλόγλωσσοι, αὐτὸ τὸ ἀντελήφθηκαν ἐγκαίρως. Ἄλλωστε, μὴ ξεχνᾶμε, ὅτι καὶ οἱ ὑπολογιστὲς ὑπακούουν σὲ μία γλῶσσα, ποὺ ἔχει αὐστηρὴ δομὴ καὶ ἀπαιτεῖ πειθαρχία καὶ ὀρθολογισμὸ στὴ χρήση της. Αὐτὰ τὰ χαρακτηριστικά, ὡς γνωστόν, τὰ διαθέτει καὶ μὲ τὸ παραπάνω ἡ ἀρχαία ἑλληνικὴ γλῶσσα.
Ἐρ.: Τὶ ἐννοεῖτε μὲ αὐτό;
Ἀπ.: Ἐννοῶ τὴν IBM, ποὺ ὅταν χρειάζεται κατασκευαστὲς πολύπλοκων προγραμμάτων γιὰ τοὺς ὑπολογιστές της, ἀναζητεῖ γνῶστες τῆς ἀρχαίας ἑλληνικῆς. Ἐπιπλέον νὰ προσθέσω καὶ κάτι ποὺ τὸ μάθαμε μετὰ τὴν ἔρευνα: σὲ διάφορα κέντρα τῶν ΗΠΑ συστήνουν, γιὰ τὴ δυσλεξία κ.ἄ., τὴν ἐκμάθηση μιᾶς παραδοσιακῆς γλώσσας ὅπως Ἀρχαῖα Ἑλληνικά ἤ Κινέζικα !
Ἐρ.: Εἴπατε προηγουμένως ὅτι αὐτὴ ἡ κατάργηση ἔγινε πρὶν 20 περίπου χρόνια. Θὰ θέλατε νὰ μᾶς θυμήσετε πῶς ἀποφασίστηκε αὐτὴ ἡ ἀλλαγὴ;
Ἀπ.: Πρὶν 23 χρόνια γιὰ τὴν ἀκρίβεια. Παρ’ ὅτι ὅμως καὶ αὐτὴ ἡ «ἀλλαγὴ» θἄπρεπε νὰ εἶναι πασίγνωστη, μιὰ καὶ ἀπὸ ἀρκετοὺς θεωρεῖται «ἱστορική», ἐν τούτοις, ἀκόμη καὶ οἱ θιασῶτες της ἀποφεύγουν, ἀπὸ ντροπὴ προφανῶς, νὰ τὴ διαφημίζουν. Λοιπὸν ἡ κατάργηση τῆς ἱστορικῆς ὀρθογραφίας, ποὺ ἴσχυσε ἐπὶ δύο χιλιάδες καὶ πλέον χρόνια, καταργήθηκε στὶς 11 Ἰανουαρίου τοῦ 1981, στὴ Βουλὴ τῶν Ἑλλήνων, μετὰ τὰ μεσάνυχτα, μὲ μιὰ τροπολογία (ναί, τροπολογία) ποὺ κόλλησε σ’ ἕναν ἄσχετο νόμο ἕνας κάποιος Βερυβάκης, ὡς ὑπουργὸς τῆς Παιδείας . . . Ἀλλὰ γιὰ νὰ εἴμαστε ἀκριβέστεροι καὶ δικαιότεροι, ἡ κατεδάφιση τῆς γλώσσας ἄρχισε τὸ ’76 μετὰ τὴν πτώση τῆς δικτατορίας, ἤ μᾶλλον μὲ τὴν ἀπόλυση τῶν συνταγματαρχαίων.
Ἐρ.: «Ἀπόλυση»; Ἀπὸ ποιοὺς;
Ἀπ.: Ἀπ’ αὐτοὺς ποὺ τοὺς εἶχαν διορίσει, δηλαδὴ τοὺς ὑπερατλαντικοὺς «συμμάχους» μας. Ὅταν ἔφεραν εἰς πέρας τὸ job ποὺ τοὺς εἶχαν ἀναθέσει, δηλαδὴ τὴ διχοτόμηση τῆς Κύπρου, δὲν ὑπῆρχε πλέον λόγος περαιτέρω παραμονῆς των. Κατόπιν, τὰ ἑλληνικὰ κόμματα, παλιὰ καὶ νεόδμητα, ἀποδύθηκαν σὲ ἀγῶνα ἀναζήτησης ἀντιστασιακῶν δαφνῶν καὶ ἐπίδειξης προοδευτικῶν ἰδεῶν. Τὸ Κ.Κ.Ε., ποὺ ἦταν οὐσιαστικὰ τὸ μόνο ποὺ ἔκανε ἀντίσταση καὶ ποὺ πολλὰ ὑπέστη ἀπὸ τὴ δικτατορία, νομιμοποιεῖται, σχεδὸν πρὶν καλὰ-καλὰ προλάβει νὰ τὸ ἀπαιτήσει τὸ ἴδιο, ἀπὸ τὴν μεταδιδακτορικὴ κυβέρνηση ἐθνικῆς ἑνότητας, στὴν ὁποία ὅμως ἡ ἀριστερὰ δὲν μετεῖχε. καὶ μέσα σ’ ὅλη τὴ θολούρα τῆς μεταπολίτευσης καταργεῖται ἀπὸ τὸν Καραμανλῆ καὶ τὸν Ράλλη, ἡ καθαρεύουσα, λὲς καὶ δὲν εἶχε ἀπὸ χρόνια καταργηθεῖ ἐκ τῶν πραγμάτων. Ἔπρεπε, βλέπεις, καὶ ἡ δεξιὰ νὰ ἐπιδείξει, καὶ αὐτή, μεταδικτακτορικά, ἀντιστασιακὲς καὶ προοδευτικές περγαμηνές! Τὴν καθαρεύουσα ὅμως, οἱ φωστῆρες τὴν μπερδεύουν, σκόπιμα ἤ ἀπὸ ἄγνοια μᾶλλον, μὲ τὴν ἀρχαία ἑλληνική. Καὶ ἦταν ἐνδεικτικὴ ἡ ἀντίδραση ὅλων τῶν βουλευτῶν, ὅλης τῆς βουλῆς, ὅταν στὶς 5.4.1976 ὁ ἐκπρόσωπος τῆς Νέας Δημοκρατίας ἔκανε τὴν εἰσήγηση γιὰ τὴν καθιέρωση τῆς δημοτικῆς μεῖναν ἄφωνοι! δὲν χειροκρότησε κανείς, οὔτε ἀπὸ τὸ ΠΑΣΟΚ, τὴ Ν.Δ. ἤ τὴν Ε.Κ. τίποτε ! Μόνον τὸ ΚΚΕ ψέλισε κάτι, ὄχι καὶ τόσο πρωτότυπο, λέγοντας ὅτι «τὸ νομοσχέδιο εἶναι ταξικοῦ χαρακτῆρα»! παρ’ ὅτι τὸ νομοσχέδιο εἰσηγοῦνταν τὴν ἐπισημοποίηση τῆς δημοτικῆς ποὺ τὴν ὑποστήριζε ἀπὸ παλιὰ τὸ κόμμα! . . . .
Ἐρ.: Ὅμως, ἀπ’ ὅτι ξέρουμε, οἱ ἀρχαῑοι δὲν χρησιμοποιοῦσαν πνεύματα καὶ τόνους.
Ἀπ.: Ξέρω, τὸ γνωστὸ τροπάριο, τῶν ἀνίδεων ἤ στρεψόδικων φανατικῶν. Πράγματι, οἱ ἀρχαῖοι δὲν εἶχαν τόνους ἐπειδὴ δὲν τοὺς χρειάζονταν. οἱ τόνοι ἐπινοήθηκαν γιὰ τοὺς λαοὺς ποὺ ἤθελαν νὰ μάθουν, μετὰ τὴν ἐκστρατεία τοῦ Ἀλεξάνδρου, σωστὰ τὰ ἑλληνικά. ὄχι μόνον νὰ τὰ γράφουν, αὐτὸ ἦταν εὐκολώτερο, ἀλλὰ κυρίως νὰ τὰ μιλοῦν. Οἱ Ἕλληνες ποὺ τὰ μιλοῦσαν μεταξύ τους, τὰ τόνιζαν σωστά, ἡ προσωδία ἦταν ζωντανή. Μὴν ξεχνᾶμε ὅτι οἱ Ἀθηναῖοι τοῦ χρυσοῦ αἰώνα, στὸ μεγαλύτερο ποσοστό τους, ἦταν ἀγράμματοι, ἀλλὰ τὰ ὁμηρικὰ ἔπη καὶ τὰ δραματικὰ ἔργα τὰ γνώριζαν ἀπ’ ἔξω κι ἀνακατωτά. Οἱ νεοκατακτηθέντες ὅμως λαοὶ ἀπὸ ποῦ θὰ μάθαιναν πῶς νὰ μιλοῦν; Μαγνητόφωνα καὶ λιγκουαφὸν δὲν ὑπῆρχαν! Ἦταν ἕνα εἶδος «φωνέτικς» τῆς ἐποχῆς. Ὅμως χάρη σ’ αὐτὰ τὰ σημαδάκια διατηρήθηκε ἡ μουσικότητα, δηλαδὴ ἡ ζωντάνια, τῆς ἑλληνικῆς, καὶ χάρη σ’ αὐτὰ ἐπιβίωσε ἡ γλῶσσα μας ὡς τὰ σήμερα.
Ἀπὸ τὸν Δ. Σολωμὸ στὸν … Κουτσοχέρα
Ἐρ.: Εἴπατε προγηγουμένως ὅτι ἡ κατάργηση τῶν τόνων, οὐσιαστικά, ἄρχισε τὸ 1976· τὶ νομίζετε ὅτι συνετέλεσε ὥστε νὰ φτάσουμε στὴν ἐπιβολὴ τοῦ μονοτονικοῦ;
Ἀπ.: Ναί, τὸ ραγδαῖο ξήλωμα τῆς γλώσσας ἀρχίζει πράγματι τὸ 1976· τὸ ἀργόσυρτο ὅμως ξήλωμα εἶχε ἀρχίσει νὰ ἐπιδιώκεται πρὶν τό 1821. Κι ἐνῶ σ’ αὐτὴ τὴν ἐπιδίωξη ὑπῆρξε μιὰ ἄμεση καὶ ἀποστομωτικὴ ἀντίδραση ἀπὸ τὸν ἐθνικό μας ποιητὴ μὲ τὸν «Διάλογό» του γιὰ τὴ γλῶσσα, ποὺ οὐσιαστικὰ δὲν ἀφορᾶ μόνον σ’ αὐτή, γιατὶ ἐμπεριέχει καὶ στοιχεῖα ἀναφορικὰ μὲ τὸ πρὸς ποιὰ κατεύθυνση θὰ πορεύονταν τὸ νεοϊδρυθησόμενο κρατίδιο. Ἄν δηλαδὴ θὰ συνέχιζε τὴ μακραίωνη ἑλληνορωμαίϊκη παράδοση, ἤ θὰ ἐνστερνίζονταν τὰ ἰδεολογήματα τοῦ Διαφωτισμοῦ μέσω ἑνὸς εὑρέως διαδιδόμενου ἐκπροτεσταντισμοῦ. Μὴ ξεχνᾶμε ὅτι οἱ Ἀμερικανοὶ (ναὶ Ἀμερικανοί!) προτεστάντες ὀργώνουν τὴν Μεσόγειο ἀπὸ τὰ τέλη τοῦ 18ου αἰώνα. Δυστυχῶς ἀκολουθήθηκε τὸ δεύτερο πολιτιστικὸ ὑπόδειγμα, κι ὄχι μόνον στὴ γλῶσσα. Τώρα ἄν τὸ γλωσσικὸ πῆρε διάφορες μορφὲς καὶ ὀνομασίες σ’ αὐτοὺς τοὺς δύο αἰῶνες ἀπὸ τότε, αὐτὲς οἱ μεταμφιέσεις εἶναι συνηθισμένες σ’ ὅλες τὶς σφοδρὲς πολιτιστικὲς συγκρούσεις.
Ἐρ.: Δηλαδὴ;
Ἀπ.: Ἡ συμπαράταξη μὲ τὴ μία ἤ τὴν ἄλλη μεριά προσδίδει, κυρίως στοὺς φανατικοὺς ἤ καὶ συμφεροντολόγους πρωταγωνιστές, εὔσημα ἐκσυγχρονιστοῦ ἤ καὶ ἀνταλλάγματα ἀπὸ τὴν ἔνταξή τους στὸ κυριαρχοῦν ἰδεολόγημα τοῦ ἐξευρωπαϊσμοῦ, καὶ τῆς λεγόμενης «Νεωτερικότητας», τὴν ὁποία ἐγκολπώθηκε ἡ «σχολὴ» τοῦ Παρισιοῦ, μιὰ καὶ ἡ «Νεωτερικότητα», μὲ τὴ γαλλικὴ ἐπανάσταση, ἀναθέρμανε καὶ τὶς ἐλπίδες γιὰ τὴν ἀπελευθέρωση τοῦ σκλαβωμένου γένους. Εὔλογα λοιπὸν ἀνέκυψε ἡ ἀναγκαιότητα γιὰ τρόπους ἐπιτάχυνσης τόσον τῶν ἀπελευθερωτικῶν ἐξελίξεων, ὅσον καὶ τῆς ἀναζήτησης σθεναροποιητικῶν καὶ κραταιοποιητικῶν πολιτιστικῶν παραγόντων γιὰ τὸ ἱδρυθησόμενο, ἤ νεοϊδρυθέν, κράτος. Οἱ προθέσεις ἀναντιρρήτως εἶναι πατριωτικὲς ἀλλὰ ἡ προσέγγιση τῶν διανοουμένων, ὡς συνήθως, εἶναι ἐξ ἀποστάσεως καὶ ἐξωπραγματική, ἀφοῦ θεωροῦν ὅτι ἡ ὁμιλουμένη ἀλλὰ καὶ ἡ γραφόμενη γλῶσσα εἶναι ἀκατάλληλη! … Ἔτσι ἀποδύονται σὲ ἀγωνιώδη προσπάθεια γιὰ τὴ δημιουργία μιᾶς τέτοιας, «κατάλληλης» γλώσσας, παρ’ ὅτι, γλῶσσα ὑπῆρχε, καὶ μάλιστα ζωντανὴ καὶ σφύζουσα, ὅπως τὰ τραγούδια τοῦ ἑλληνικοῦ λαοῦ, τὰ δημοτικά, ἀλλὰ καὶ ἡ γλῶσσα τῆς ἐκκλησίας. Αὐτὰ ὅμως δὲν ὑπῆρχαν στὰ Παρίσια. Ὁ Σολωμὸς, βέβαια παρ’ ὅτι ἦταν ἰταλόφωνος καί δυτικοσπουδαγμένος, μόλις ἐπιστρέφει στὴν Ἑλλάδα, μᾶς δίνει τὴν ἀξεπέραστη ποίησή του καθὼς καὶ τὸν περίφημο «Διάλογο». Ἡ μειονεξία ὅμως τῶν φωτιστῶν διανοουμένων δὲν ἐπέτρεπε τέτοια «ἅλματα».