του Δαμ. Βασιλειάδη, από το Άρδην τ. 50, Σεπτέμβριος-Οκτώβριος 2004
Ο άνθρωπος
είναι ευμετάβλητο ζώο,
ιδίως όταν βρίσκει λογικοφανείς δικαιολογίες για τις μεταβολές του”
Μιχαηλ Ψελλος
Στην Ελλάδα του σήμερα, όπου η διαπλοκή έχει διαβρώσει θεσμούς και ανθρώπους, όπου το πολιτικό ήθος και η ανθρώπινη αξιοπρέπεια έχουν γίνει αγαθά υπό εξαφάνιση, αναδεικνύεται το χρήμα σαν η μεγαλύτερη κοινωνική αξία με όλα τα παρεπόμενα ενός τέτοιου φαινομένου: Η συναλλαγή, η εξαγορά συνειδήσεων, ο ευτελισμός οραμάτων, ιδεών και αρχών, η διαφθορά και η σήψη είναι μερικά από τα φαινόμενα που καλλιέργησε σε υπερθετικό βαθμό η λεγόμενη “μεγάλη δημοκρατική παράταξη”, που λέγεται ΠΑΣΟΚ. Ένα πρωτοφανές σε διάσταση φαινόμενο, που το θεωρούσαμε πριν “αγαθό της επάρατης δεξιάς” και τώρα αποτελεί “κοινό αγαθό” και της “μεγάλης δημοκρατικής παράταξης”.
Είναι πραγματικά απίστευτο και όμως αληθινό. Τέτοια αλλοτρίωση και εκφυλισμός της ελληνικής κοινωνίας δεν υπήρξε ποτέ, γιατί στο παρελθόν η Αριστερά ή η μεγάλη δημοκρατική και προοδευτική παράταξη, όντας στο περιθώριο του συστήματος, διατηρούσε τα οράματα και τις αξίες της. ενσωματωμένη όμως στο σύστημα, έχασε, στην πλειοψηφία της, τον εαυτό της και την αξιοπρέπειά της, έγινε με μια λέξη χειρότερη και από τη λεγόμενη δεξιά.
Μέσα σ’ αυτό το νοσηρό πολιτικό και κοινωνικό κλίμα, όπου τα κριτήρια για τις ανθρώπινες και πανανθρώπινες αξίες έχασαν το νόημά τους, διαστρεβλώθηκαν, εκφυλίστηκαν ή εξαφανίστηκαν, αναπτύχθηκαν συμπεριφορές πολιτικών προσώπων (για ν’ αναφερθούμε σ’ αυτούς) που χαρακτηρίζονται από συμβιβασμό και συναλλαγή.
Βλέπεις σήμερα πολιτικά “υποκείμενα” να αλλάζουν με τέτοια ευκολία και τέτοια υποκριτική δικαιολογία στρατόπεδα και παρατάξεις που έναν, υγειώς σκεπτόμενο άνθρωπο, τον αφήνουν άναυδο, αν δεν του προξενούν ιερή αγανάκτηση και αποτροπιασμό. Τελικά φτάνεις στο σημείο να αναρωτηθείς: Μα έμεινε επιτέλους σ’ αυτόν τον τόπο τίποτε όρθιο ή όλα αλώθηκαν από το χρήμα και τη δίψα για εξουσία;
Είμαστε υποχρεωμένοι να αναλύσουμε σε βάθος αυτό το εκφυλιστικό φαινόμενο που παρουσιάζεται –κι εδώ είναι η πραγματική “ύβρις”– σαν φαινόμενο προοδευτικό, αριστερό, δημοκρατικό και με το επίχρισμα του χρέους και του καθήκοντος απέναντι στη “μεγάλη δημοκρατική παράταξη”. Αυτή η απύθμενη διαστροφή και κυνική προκλητικότητα στη νοημοσύνη μας, γιατί αλλιώς πώς να τη χαρακτηρίσουμε, παρουσιάζεται υποκριτικά με το φωτοστέφανο του “προοδευτικού”.
Ποια είναι όμως η αληθινή πραγματικότητα, πώς εξηγείται μια τέτοια συμπεριφορά και πώς πρέπει να χαρακτηρίσουμε τέτοια φαινόμενα; Είναι ένα ερώτημα που χρειάζεται την απάντησή του.
Αυτού του είδους τους ανθρώπους τους ονομάζουμε “συμβιβασμένους ή προσεταιρισμένους”.
Πρόκειται για ανθρώπους οι οποίοι απέβαλαν κάθε ηθικό φραγμό και άλλαξαν τη συμπεριφορά τους ή εξαγοράστηκαν με χρήμα και θέση από το σύστημα, το καπιταλιστικό σύστημα, και ονομάζονται προσεταιρισμένοι.
Είναι ενδιαφέρον να αναλύσουμε το φαινόμενο αυτό, για να γίνει, στο μέτρο του δυνατού, παράδειγμα προς αποφυγή.
Θα επικαλεστούμε προς τον σκοπό αυτόν, την αυθεντική άποψη του Ανδρέα Παπανδρέου, που ήταν άριστος γνώστης της διαδικασίας προσεταιρισμού, την οποία και ο ίδιος σε ορισμένες περιπτώσεις εφάρμοσε.
Να τι λέει ο Ανδρέας Παπανδρέου σ’ ένα άρθρο του στην εφημερίδα του ΠΑΣΟΚ, Εξόρμηση, προσδιορίζοντας το φαινόμενο. Παραθέτω μερικά αποσπάσματα που έχουν τεράστια σημασία και για τη σημερινή επικαιρότητα. (Εφημερίδα Εξόρμηση, 18.3.1977):
“Η διάβρωση είναι βέβαια το κλειδί. Αποβλέπει στην επισήμανση προσώπων που παίζουν ή –με την κατάλληλη προώθηση θα παίξουν– σημαντικό ρόλο σε θέσεις-κλειδιά της πολιτικής ζωής του τόπου και ακόλουθα ο προσεταιρισμός τους και η κατάλληλη εκπαίδευσή τους με στόχο την ένταξή τους (συνειδητά ή όχι) στους μηχανισμούς ελέγχου. Η Ελλάδα έχει πολύ πικρή πείρα, γιατί είναι ίσως η πρώτη χώρα της μεταπολεμικής περιόδου που διαβρώθηκε συστηματικά από τις υπηρεσίες των ΗΠΑ στα πλαίσια του Δόγματος Τρούμαν… Η διάβρωση της πολιτικής ζωής του τόπου μας είναι πραγματικά μνημειώδης. Ακόμη και σήμερα λέγεται απ’ τον απλό Έλληνα πολίτη πως ‘κανείς δεν γίνεται πρωθυπουργός στην χώρα μας χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του πρέσβυ των ΗΠΑ’… Βέβαια θα ήταν λάθος να νομισθεί ότι οι ‘προσεταιρισμένοι’ Έλληνες είναι πράκτορες. Αυτή είναι άλλη υπόθεση που δεν απαιτεί βαθύτερη ανάλυση παρά την αναμφίβολη πρακτική της σημασία. Οι ‘προσεταιρισμένοι’ Έλληνες έχουν ‘πεισθεί’ ότι το εθνικό μας συμφέρον ταυτίζεται με την πολιτική του μητροπολιτικού κέντρου –δηλαδή των ΗΠΑ ή του υποκατάστατού τους, της Δυτ. Γερμανίας και γενικότερα της Δυτικής Ευρώπης. Οποιαδήποτε άλλη τοποθέτηση της Ελλάδας ή δεν είναι νοητή γι’ αυτούς σαν ρεαλιστική εναλλακτική λύση ή αποτελεί εθνικά ύποπτη τοποθέτηση. Η δημιουργία ενός τέτοιου κλίματος, μιας τέτοιας κυρίαρχης ιδεολογίας, είναι απαραίτητος όρος για τη διάβρωση τόσο των πολιτικών φορέων της περιθωριακής χώρας όσο και των κρατικών λειτουργών της. Στην Ελλάδα ο εμφύλιος πόλεμος, και ο απόηχος αυτού, πρόσφερε το απαραίτητο υπόβαθρο για τη διαμόρφωση της ‘ραγιάδικης’ νοοτροπίας που χαρακτηρίζει την ηγέτιδα τάξη της χώρας μας και προλείανε το έδαφος για την αποτελεσματική διάβρωση πολιτικών φορέων και κρατικών λειτουργών… Με τη ‘λήθη’ του παρελθόντος –όταν έρθει αυτή η ώρα– και με την ένταξη της Ελλάδας στην ΕΟΚ –εφόσον πραγματοποιηθεί– η ‘εθνικοφροσύνη’ θα αντικατασταθεί σιγά-σιγά από την ‘τεχνοκρατία’. Στο πλαίσιο εισαγμένων προτύπων από το εξωτερικό και με τη διαμόρφωση ‘αντικειμενικών’ κριτηρίων τόσο για την επιλογή όσο και για την εκπαίδευση των κρατικών λειτουργών, θα προωθηθεί η στελέχωση του κράτους από ‘Ευρωπαϊστές’ Έλληνες που, με τη νοοτροπία τους και τη μέθοδο δουλειάς που διδαχτήκανε, θα κρίνουν κάθε θέμα με βάση το συμφέρον του ευρύτερου χώρου στον οποίο ‘ανήκει’ η Ελλάδα, το συμφέρον δηλαδή της Δύσης κι όχι με κριτήρια ‘τοπικιστικά’, δηλαδή ελληνικά.”
Αυτά τα προφητικά έφη ο Ανδρέας Παπανδρέου. Έτσι όπως τα περιέγραψε, έτσι και εφαρμόστηκαν στην πράξη. Οι εκσυγχρονιστές του ΠΑΣΟΚ εντάσσονται απόλυτα σ’ αυτό το πλαίσιο ανάλυσης που προσδιόρισε με τόση οξυδέρκεια ο Ανδρέας Παπανδρέου. Ίσως θα πρέπει σήμερα να προσθέσουμε κοντά στον όρο “Ευρωπαϊστές” και τον όρο“Υπερατλαντιστές,” που έγινε επίκαιρος λόγω Γεωργίου Παπανδρέου, που προωθείται από υπερατλαντικούς και εξωθεσμικούς παράγοντες στην ηγεσία του ΠΑΣΟΚ.
Αυτή είναι η κατηγορία των “προσεταιρισμένων εκσυγχρονιστών”.
Ο μεγάλος Έλληνας μουσικοσυνθέτης, ο “συντηρητικός” Μάνος Χατζηδάκις είπε κάποτε την επαναστατική φράση: “Επαναστάτης είναι όποιος δεν συμβιβάζεται”. Και φυσικά δεν υπάρχουν σήμερα επαναστάτες με την κλασική έννοια. Όμως υπάρχουν άνθρωποι που αντιστέκονται και δεν υποκύπτουν σε συμβιβασμούς, έστω κι αν αποτελούν μειοψηφία. Και ουαί και αλίμονο σε μια κοινωνία που δεν έχει ηθικές αντιστάσεις, δεν κρατά αξίες, δεν διατηρεί ιδανικά και δεν πιστεύει σε οράματα.
Θεώρησα απαραίτητο να προστρέξω στην ετυμηγορία ανθρώπων, τους οποίους δύσκολα αμφισβητεί κανείς. Δεν μπορεί κανείς εύκολα να αγνοήσει τα επιχειρήματα ενός Ανδρέα Παπανδρέου.
Θα κλείσω ωστόσο αυτήν την παράθεση με την ποίηση. Ο λόγος είναι ότι οι ποιητές ανήκουν στην κατηγορία εκείνη, που έχουν τη δυνατότητα με τη “θεϊκή” τους έμπνευση να εκφράσουν με τον καθαρό λόγο, και στο μέτρο του δυνατού, την “απόλυτη” αλήθεια.
Αναφέρομαι σ’ έναν μέγα Έλληνα ποιητή που τέλεια χαρακτηρίζει την πράξη τέτοιων ανθρώπων και πολιτικών.
Παραθέτω έναποίημα του μεγάλου Έλληνα ποιητή Κωνσταντίνου Καβάφη που αφορά στους συμβιβασμένους ή προσεταιρισμένους.
ΑΣ ΦΡΟΝΤΙΖΑΝ
Κατήντησα σχεδόν ανέστιος
και πένης.
Αυτή η μοιραία πόλις, η Αντιόχεια
όλα τα χρήματά μου τάφαγε:
αυτή η μοιραία
με τον δαπανηρό της βίο.
Αλλά είμαι νέος και με υγείαν αρίστην.
Κάτοχος της ελληνικής θαυμάσιος
(ξέρω και παραξέρω Αριστοτέλη, Πλάτωνα,
τι ρήτορας, τι ποιητάς, τι ό,τι κι αν πεις).
Από στρατιωτικά έχω μιαν ιδέα,
κ’ έχω φιλίες
με αρχηγούς των μισθοφόρων.
Είμαι μπασμένος κάμποσο
και στα διοικητικά.
Στην Αλεξάνδρεια
έμεινα έξη μήνες, πέρσι.
κάπως γνωρίζω
(κ’ είναι τούτο χρήσιμον) τα εκεί:
του Κακεργέτη βλέψεις,
και παληανθρωπιές, και τα λοιπά.
Όθεν φρονώ
πως είμαι στα γεμάτα
ενδεδειγμένος για να υπηρετήσω
αυτήν την χώρα,
την προσφιλή πατρίδα μου Συρία.
Σ’ ό,τι δουλειά με βάλουν
θα πασχίσω
να είμαι στην χώρα οφέλιμος.
Αυτή είν’ η πρόθεσίς μου.
Αν πάλι μ’ εμποδίσουνε
με τα συστήματά τους_
τους ξέρουμε τους προκομένους:
να τα λέμε τώρα;
αν μ’ εμποδίσουνε, τι φταίω εγώ.
Θ’ απευθυνθώ
προς τον Ζαβίνα πρώτα,
κι αν ο μωρός αυτός
δεν μ’ εκτιμήσει,
θα πάγω στον αντίπαλό του, τον Γρυπό.
Κι αν ο ηλίθιος κι αυτός
δεν με προσλάβει,
πηγαίνω παρευθύς στον Υρκανό.
Θα με θελήσει πάντως
ένας απ’ τους τρεις.
Κ’ είν’ η συνείδησίς μου ήσυχη
για το αψήφιστο της εκλογής.
Βλάπτουν κ’ οι τρεις τους
τη Συρία το ίδιο.
Αλλά, κατεστραμένος άνθρωπος, τι φταίω εγώ.
Ζητώ ο ταλαίπωρος να μπαλωθώ.
Ας φρόντιζαν οι κραταιοί θεοί
να δημιουργήσουν
έναν τέταρτο καλό.
Μετά χαράς θα πήγαινα μ’ αυτόν.
Κ. Καβάφης