του Β. Κρομμύδα, από το Άρδην τ. 50, Σεπτέμβριος-Οκτώβριος 2004
Ο Σεργιος Μπουλγκακωφ ανήκει στη χορεία των Ρώσων θρησκειοφιλοσόφων όπως ο Μπερντιάεφ, ο Σολοβιώφ, ο Φλορένσκι, οι οποίοι επηρέασαν με τη σκέψη και το έργο τους την πνευματική κίνηση του 20ού αιώνα. Γεννημένος το 1871 στην πόλη Linvy, νότια της Μόσχας, επηρεάζεται αρχικά από την μαρξιστική θεωρία, την οποία και αποτυπώνει σε διάφορες εργασίες του. Αργότερα, στην περίοδο 1905-1917, εμπνέεται από τον γερμανικό ιδεαλισμό, αναθεωρεί τις πρωταρχικές θέσεις του και αντιτίθεται με σφοδρότητα στη θεώρηση του ανθρώπου ως οικονομικής μονάδας, καθώς και στην ταύτιση της ψυχολογίας του ατόμου με την ψυχολογία της τάξεως. Ένα από τα βασικά κείμενα αυτής της φάσης είναι Ο Karl Marx ως θρησκευτικός τύπος, το οποίο πρωτοδημοσιεύεται το 1906 και με το οποίο θα ασχοληθούμε στο σύντομο σημείωμά μας.
Η τελευταία φάση, τώρα, της πνευματικής ανέλιξης του Μπουλγκάκωφ αρχίζει μετά την Οκτωβριανή Επανάσταση (1917) και ολοκληρώνεται με το τέλος της ζωής του (1944). Ο φιλόσοφος, σε αυτήν την κρίσιμη ιστορική καμπή, μεταστρέφεται στην Ορθοδοξία, χειροτονείται ιερέας και διδάσκει Ορθόδοξη δογματική θεολογία στο Ινστιτούτο του Αγίου Σεργίου, στο Παρίσι, από το 1925 έως το 1944.
Το παρόν μελέτημα του Δ. Β. Μπαλτά, μεταφρασμένο σε στρωτά ελληνικά, με πολύτονη στίξη και κατατοπιστικά ερμηνευτικά σχόλια, εστιάζει σε πολύ συγκεκριμένες θέσεις του Ρώσου διανοητή. Αναλυτικότερα, ο Μπουλγκάκωφ σκιαγραφεί, μέσα από λίγα αλλά ενδιαφέροντα βιογραφικά στοιχεία, την προσωπικότητα του Καρλ Μαρξ και εξετάζει τις απόψεις του που τον οδήγησαν στη διαμόρφωση των θρησκευτικών του πεποιθήσεων. Ακόμα, αποδοκιμάζεται από τον Ρώσο σχολιαστή η θεώρηση, εκ μέρους του ιστορικού υλισμού, για το υποκείμενο ως αντίτυπο του κοινωνικού τύπου, δεδομένου ότι κατά την τοποθέτηση αυτή ταυτίζεται η ψυχολογία του ατόμου με την ψυχολογία της τάξεως, ενώ η προσωπική συνείδηση μετατρέπεται σε συλλογική.
Εκτός αυτών, ο Μπουλγκάκωφ τονίζει πως ο Μαρξ είναι μαθητής του Φόιερμπαχ και όχι του Χέγκελ, όπως υποστηρίζεται από τους περισσότερους μελετητές. Γι’ αυτόν τον λόγο δεν υπάρχει σχέση διαδοχής ανάμεσα στον γερμανικό ιδεαλισμό και τον μαρξισμό. Ωστόσο, εδώ θα προστεθεί, πως υφίσταται και η αντίστροφη πορεία, δηλαδή από τον μαρξισμό στον ιδεαλισμό, ο οποίος είναι όμως απαλλαγμένος από την εχθρότητα προς την μεταφυσική. Αυτή η στάση οφείλεται στους λεγόμενους “νόμιμους” μαρξιστές, οι οποίοι σταδιακά προσεγγίζουν έτσι και την ορθόδοξη παράδοση. Μια εξίσου σημαντική διαπίστωση που κάνει ο εξέχων θρησκειοφιλόσοφος είναι πως ο σοσιαλισμός, ουσιαστικά, διαπνέεται από άκρατο εγωισμό και αβυσσαλέο ταξικό μίσος, παρ’ όλο που διατείνεται ότι βασικές αρχές του είναι η ισότητα, η αγάπη, η δικαιοσύνη. Καταληκτικά, γίνεται λόγος και για το αντιθρησκευτικό στοιχείο στον Μαρξ, το οποίο αυτός κληρονόμησε από τον “ανθρωποθεϊσμό” του Φόιερμπαχ και που καθόρισε, σε μέγιστο βαθμό, την εξέλιξη του σοσιαλιστικού κινήματος. Για τον Μαρξ, η σωτηρία της κοινωνίας θα προέλθει από τη χειραφέτησή της από κάθε θρησκευτικό στοιχείο.
Η δεύτερη αυτή έκδοση του αξιόλογου αυτού δοκιμίου του Μπουλγκάκωφ, συνοδεύεται από αρκετές και σημαντικές διορθώσεις και προσθήκες.