του Αλή Καρδούχου, από το Άρδην τ. 42, Ιούνιος 2003
1.
Ο πρόεδρος της τουρκικής βουλής Μπουλέντ Αρίντς, στις 23 Απριλίου 2003, ημέρα εορτασμού της «εθνικής κυριαρχίας και παιδιών», παρέθεσε επίσημη δεξίωση όπως κάνει κάθε χρόνο. Όμως εφέτος, ο πρόεδρος της Τουρκικής Δημοκρατίας, κ. Σεζέρ, ο αρχηγός του Γενικού Επιτελείου, Οζκιόκ, και ο αρχηγός της αντιπολίτευσης, Μπαϊκάλ, αρνήθηκαν να παρευρεθούν, διαμαρτυρόμενοι γιατι η σύζυγός του Προέδρου της Βουλής (από το ισλαμικό κόμμα ΑΚΠ) καλύπτει το κεφάλι της με μαντήλα.
Μολονότι ο κ. Αρίντς από την προηγούμενη ημέρα τους ενημέρωσε ότι η σύζυγος του δεν θα παραστεί, οι προαναφερόμενοι διαμαρτυρόμενοι δεν παρευρέθησαν στη δεξίωση. Σαν να είπαν, «εμείς για τα μαλλιά της γυναίκας σου ερχόμασταν, τώρα που δεν θα δούμε ούτε το πρόσωπο της, αποκλείεται να έρθουμε».
Στην «κορυφή» του κράτους άρχισε ένας καβγάς εντελώς παιδικός του τύπου «δεν θα έρθω σ’ εσάς».
Ιδού οι τίτλοι των εφημερίδων για την ημέρα του καβγά:
Μιλλιέτ: “Να μην ακούσουν τα παιδιά. Ο Ερντογάν δήλωσε : Το έθνος δεν θα τους συγχωρέσει”.
Ποστά: “Κακό παράδειγμα για τα παιδιά”.
Ακσάμ: “Η οπισθοχώρηση του προέδρου δεν τους ικανοποίησε” (δηλαδή, το ότι τους ενημέρωσε ότι δεν θα συμμετάσχει η σύζυγός του στην δεξίωση).
Τζουμχουριέτ: “Το ΑΚΠ (κυβερνών κόμμα) απομονώθηκε” (Εθνικο-σοσιαλιστική κεμαλική εφημερίδα που πρόσφατα έγγραψε ότι ο ελληνικός πολιτισμός προέρχεται από την Ασία).
Γένι Σαφάκ: “Στο ζήτημα του Ιράκ μας μπέρδεψε η Ευρώπη”. (Δηλ. δεν φταίει ο στρατός. Ας μην ξεχνάμε ότι αυτή η εφημερίδα είναι φιλοκυβερνητική).
Χαμπερτούρκ: “Ποιοι είναι οι Τούρκοι του Σαντάμ;” (δηλ. ποιοι είναι αυτοί που πήραν εκατομμύρια από τον Σαντάμ για να υποστηρίζουν την πολιτική του).
Η ίδια εφημερίδα αναφέρει και τα λόγια του Ντενκτάς (για την λέξη “Ένωση” που χρησιμοποίησε ο Έλληνας Πρωθυπουργός στην Κύπρο) ο οποίος τόνισε: “Σας σώσαμε από την άμεση ένωση, θα συνεχίσουμε να σας διασώζουμε”.
Οι εφημερίδες ξεκινούν με τη φράση «μια σημαντική ημέρα όπως η σημερινή» και συνεχίζουν να καταγράφουν τον καβγά που έγινε. Σαν να ξέρουν τι λένε και τι γράφουν. Δεν αναφέρουν όμως την πραγματική αιτία. Ή φοβούνται από τις δύο αντίπαλες πλευρές ή συνειδητά συμμετέχουν στο παιχνίδι που παίζεται.
Σύμφωνα με τους κανόνες του παιχνιδιού, ασκούν κριτική στη μία ή την άλλη πλευρά.
2.
Ας αναζητήσουμε την πραγματική αιτία του καβγά. Πρώτα πρέπει να εξηγήσουμε ότι ο τουρκικός στρατός έχει μερικές ιδιαιτερότητες. Όσον αφορά το θέμα μας, αυτές οι ιδιαιτερότητες είναι δύο:
Πρώτον, αυτός ο στρατός είναι ξένος στο λαό εξαιτίας των συνθηκών γέννησης και διαμόρφωσής του. Από τη στιγμή της γέννησής του αποτελεί ξένο σώμα για το λαό. Εξακολουθεί να έχει τα ίδια χαρακτηριστικά όπως στην αρχική του μορφή. Επειδή είναι ξένα παιδιά (παιδομάζωμα), ξένο σώμα, το οποίο δεν γνωρίζει την κατάσταση του λαού και δεν ενδιαφέρεται για τις συνθήκες επιβίωσής του. Δεν τον νοιάζει κιόλας. Είναι μακριά από το λαό και είναι μια διαφορετική κάστα. Είναι δεμένο με το παλάτι και ενδιαφέρεται μόνο για εσωτερικούς (καταστολή) και εξωτερικούς (επέκταση) εχθρούς. Δηλαδή ενδιαφέρεται μόνο για εσωτερική και εξωτερική επέκταση (ύστερα από κάθε επανάσταση, η καταστολή είναι μια εσωτερική επέκταση). Ιδιαίτερα μετά την Ελληνική επανάσταση, παίζει ρόλο ποιος και πώς θα κυβερνήσει τη χώρα για την συνέχιση της ύπαρξης του κράτους. Ενώ σήμερα είναι δεμένο στον Κεμαλισμό.
Εάν στην Τουρκία ρωτήσεις κάποιον πολιτικό:
Φοβάσαι το στρατό;
Μια ερώτηση που προκαλεί γέλια στον Έλληνα πολιτικό. Όμως ο κάθε τούρκος πολιτικός απαντάει χωρίς δισταγμό, με μια άλλη ερώτηση:
Υπάρχει κανείς που να μην φοβάται τον στρατό;
Στην Ελλάδα, αντίθετα με την Τουρκία, δεν αναρωτιούνται οι πολιτικοί όταν κυβερνούν «τι θα πει ο στρατός;». Ούτε ο Έλληνας πρωθυπουργός λέει, «τώρα δεν φοβάμαι διότι ο στρατός συμφωνεί».
Δεύτερον, σήμερα η διακυβέρνηση της Τουρκίας τυπικά ασκείται από την κυβέρνηση, ενώ στην ουσία η κυβέρνηση είναι σκιά των στρατηγών. Παράδειγμα, κάθε μήνα συνεδριάζουν ο πρόεδρος και οι ανώτεροι αξιωματικοί και κάνουν μια εισηγητική έκθεση στην κυβέρνηση. Αμέσως, η κυβέρνηση ετοιμάζει ανάλογους νόμους και ψηφίζει.
Τελευταίο παράδειγμα, το Συμβούλιο Εθνικής Ασφαλείας, προβλέποντας την επερχόμενη κρίση στο Ιράκ, πρότεινε στην κυβέρνηση «η χρήση των μη-τουρκικών γλωσσών να ελευθερωθεί αλλά να είναι περιορισμένη και ελεγχόμενη» (χωρίς να αναφερθεί στην κουρδική, γιατί και στη διακήρυξη του Συμβουλίου Εθνικής Ασφαλείας δεν αναφέρεται η λέξη κουρδική γλώσσα αλλά μεταξύ των μη τουρκικών γλωσσών).
Και η κυβέρνηση με τη σειρά της, στις 20 Σεπτεμβρίου 2002, ψηφίζει έναν νόμο απελευθέρωσης «μη-τουρκικών γλωσσών». Μολονότι εφαρμόζεται αυτός ο νόμος, ακόμα μέχρι σήμερα δεν έχει εγκαινιαστεί ούτε ένα δημοτικό σχολείο. Επειδή ο στρατός ήθελε την απελευθέρωση ελεγχόμενη και περιορισμένη, η κυβέρνηση δήθεν την απελευθέρωσε, δηλαδή, έριξε στάχτη στα μάτια του κόσμου.
Ο τουρκικός στρατός δεν αποτελείται μόνο από 4 δυνάμεις: χερσαίες, αέρος, θαλάσσης και ζανταρμά (χωροφυλακή). Υπάρχει και η πέμπτη δύναμη, η οποία είναι δυνάμεις με γραβάτα που παριστάνουν τους πολιτικούς και εκτελούν εντολές. Μονό οι 4 πρώτες είναι άφθαρτες και μόνιμες, ενώ η πέμπτη δύναμη αλλάζει κάθε μερικά χρόνια. Παλαιότερα άλλαζε κάθε δέκα χρόνια με χούντα.
3.
Στο διάστημα των τελευταίων εκλογών, ο στρατός ήξερε ότι θα πραγματοποιηθεί επίθεση κατά του Ιράκ. Γνώριζε καλά για τις ισορροπίες των δυνάμεων στην περιοχή και ότι το αποτέλεσμα δεν θα ήταν ευνοϊκό για την Τουρκία. Γνώριζε ότι ήταν πιθανή η ίδρυση ισχυρής κουρδικής αυτόνομης περιοχής και, ταυτόχρονα με την κατάρρευση του καθεστώτος του Σαντάμ, η μείωση της στρατηγικής σημασίας της Τουρκίας κλπ. Τότε, όπως και το 1974, το στρατιωτικό κατεστημένο της Τουρκίας επιθυμούσε έναν κυβερνητικό συνασπισμό μεταξύ ισλαμιστών και κεμαλιστών. Ακόμα και ο αρχιτέκτων της εξωτερικής πολιτικής, ο Σουκρού Ελέκνταγ, δάσκαλος του Ετζεβίτ στο θέμα του Κυπριακού, αυτός που έστειλε τους Κούρδους αντάρτες του Π.Κ.Κ. στο Β. Ιράκ –στρατηγός με γραβάτα– έβαλε υποψηφιότητα για να εκλεγεί βουλευτής με σκοπό να γίνει ΥΠ.ΕΞ. Αλλά το αποτέλεσμα δεν ήταν ευνοϊκό σύμφωνα με τις επιθυμίες του στρατού και το κόμμα του Ερντογάν ήρθε στην εξουσία μόνο του.
4.
Ας εξηγήσουμε γιατί ο στρατός ηθελημένα δημιούργησε την συγκεκριμένη τεχνητή πολιτική ένταση.
α- Ενώ η κυβέρνηση εφάρμοσε την πολιτική που χάραξε ο στρατός, τώρα πρέπει να βρουν αποδιοπομπαίους τράγους για τις αρνητικές συνέπειες της πολιτική τους στην Κύπρο και στο Νότιο Κουρδιστάν. Για αυτό θα πρέπει να φθαρεί η κυβέρνηση και όχι ο στρατός.
β- Η απελευθέρωση του Ν. Κουρδιστάν είναι σήμα κινδύνου για την κεμαλική ιδεολογία και το τουρκικό κατεστημένο. Η αντιπαράθεση του στρατού με τους ισλαμιστές ενισχύει την εντύπωση περί προοδευτικότητας του Κεμαλισμού και του δίνει μία τεχνητή πνοή. Είναι, δηλαδή, επιχείρηση διάσωσης του γοήτρου της κεμαλικής ιδεολογίας. Αλλιώς κινδυνεύει να γκρεμισθούν τα αγάλματα του Κεμάλ, όσο ο κεμαλισμός θα αρνείται την ύπαρξη των Κούρδων.
γ- Αυτός ο τεχνητός πόλεμος διεξάγεται τη στιγμή που στην Κύπρο γκρεμίζονται τα σαπισμένα τείχη του κατακτητή. Την ημέρα που ο Αμερικάνος διοικητής αγκαλιάζεται με τους Κούρδους ηγέτες σαν παλιοί φίλοι. Αναρωτιούνται ποιος ή ποιοι έχουν την ευθύνη αυτής της πολιτικής… μπροστά στα μάτια του τουρκικού κράτους γκρεμίσθηκε η συνθήκη της Λωζάνης όσον αφορά το κουρδικό. Έπρεπε λοιπόν στην Τουρκία να μην συζητηθούν όλα αυτά, αλλά: «να βγάλει τη μαντήλα η γυναίκα σου» και «δεν θα φέρω την σύζυγο μου».
δ- Στις 24 Απριλίου είναι η επέτειος της γενοκτονίας των Αρμενίων. Κυρίως στη Γαλλία, στο Βέλγιο και παντού στον κόσμο υπάρχουν δραστηριότητες των Αρμενίων, γι’ αυτό το λόγο. Για να αποπροσανατολίσουν, θα έπρεπε η εσωτερική αλλά και η παγκόσμια κοινή γνώμη να συζητήσουν για τον παιδικό καβγά και όχι για την αρμενική γενοκτονία.
Κάθε χρόνο, στις 24 Απριλίου, από όλο το κόσμο (φέτος από 55 χώρες), καλούν παιδιά και πραγματοποιούν παιδικές εορταστικές εκδηλώσεις. Κάθε παιδί ακούει χιλιάδες φορές το όνομα του Κεμάλ και κατόπιν επιστρέφει στη χώρα του. Πιστεύουν ότι έτσι θα αργήσει το γκρέμισμα των αγαλμάτων των Κεμάλ. Αυτό θεσμοθετήθηκε πριν από 25 χρόνια όταν οι Αρμένιοι αγωνιστές απαιτούσαν –με λανθασμένο ή σωστό τρόπο– την αναγνώριση της γενοκτονίας. Δηλαδή είναι ένα σχέδιο παρεμπόδισης των πρωτοβουλιών των Αρμενίων. Παρατηρούμε, ότι ακόμη και αυτές οι γιορτές που πραγματοποιούν πηγάζουν από τα αισθήματα που τρέφουν ενάντια στους άλλους λαούς. (Οι άλλες γιορτές ούτως ή άλλως είναι κατά 90 % ανθελληνικές).
Γι’ αυτό όλοι τους, ο Μπαϊκάλ, ο Σεζέρ και ο Οζκιόκ έκαναν γνωστή τη μαντήλα της κ. Αρίντς.
5.
Αυτές τις ημέρες ένα άλλο θέμα που καλλιεργείται αφορά τον δήθεν εξοπλισμό του πρώην Π.Κ.Κ. Εδώ και μια εβδομάδα μιλούν και γράφουν ότι τα όπλα του Σαντάμ πέφτουν στα χέρια του Π.Κ.Κ. «Το Π.Κ.Κ κατάσχει τα όπλα του Σαντάμ», (εφημερίδα Τζουμχουριέτ 24 Απριλίου 2003).
Εφημερίδα Τουρκία: «Τα όπλα του Σαντάμ στα χέρια του Π.Κ.Κ» (24 Απριλίου).
Τα ίδια έγραψαν και οι εφημερίδες Χουρριέτ και Μιλλιέτ στις 23 Απριλίου του 2003.
Μια μάταιη προσπάθεια να πείσουν την παγκόσμια κοινή γνώμη ότι στο Β. Ιράκ δημιουργείται η δεύτερη εξουσία. Δηλαδή, ότι η τοπική κουρδική κυβέρνηση δεν ελέγχει την περιοχή της. Είχα γράψει και το 1999 ότι οι αντάρτες του Π.Κ.Κ στάλθηκαν εκεί βάσει ενός σχεδίου: Έστειλαν εκεί τους αντάρτες για να έχουν στο μέλλον αφορμή παρέμβασης και για να μην εδραιωθεί εκεί η κουρδική αυτονομία. Τότε επικρατούσε η άποψη «όσο ο Οτζαλάν βρίσκεται στα χέρια μας, ο έλεγχος του Π.Κ.Κ δεν θα μας ξεφύγει. Ας φύγουν εκεί». Προσπαθούν να νομιμοποιήσουν την παραμονή τους στη συνοριογραμμή του αυτόνομου Κουρδιστάν, δηλαδή στο εσωτερικό του Β. Ιράκ. Και όλα αυτά γίνονται παρ’ όλο που το Π.Κ.Κ έχει διακηρύξει ότι με πολιτικά μέσα θα επιδιώξει την λύση του Κουρδικού ζητήματος.
Αυτή την περίοδο, ένας άλλος φόβος του τουρκικού κατεστημένου είναι ότι σε λίγο θα βγουν στην επιφάνεια όλες οι μυστικές συνεργασίες – συμφωνίες με την κυβέρνηση του Σαντάμ.
Τα μεγάλα οικονομικά, κοινωνικά, πολιτικά προβλήματα στην Τουρκία παραμένουν και εντείνονται. Απ’ ό,τι φαίνεται, στο μέλλον, θα μας απασχολήσουν με την «μαντήλα» μιας άλλης κυρίας.
- Κούρδος, Ιστορικός-Συγγραφέας
24/4/03