από το Άρδην τ. 31, Σεπτέμβριος 2001
Τζεμίλ Τουράν
Μυθιστόρημα, εκδόσεις Καστανιώτη.
Οι ιστορίες του παππού δεν είναι πάντα παραμύθια. Ο δικός μου ο παππούς, όταν μας μάζευε μπροστά στο τζάκι, μαζί με τον αρωματικό καπνό της πίπας του γέμιζε το καθιστικό και τις καρδιές μας με την ιστορία του κουρδικού λαού. Η πορεία του κουρδικού λαού, οι βαθιές του ιστορικές ρίζες θα είχαν χαθεί αν οι παππούδες μας έλεγαν μόνο παραμύθια. Τότε θα λέγαμε μια φορά κι έναν καιρό ζούσε ένας λαός. Τώρα λέμε ζει, υπάρχει και κυνηγιέται ένας λαός, που όμως αντιστέκεται και αντέχει, παρόλο που προσπάθησαν να του ξεριζώσουν τις μνήμες, μόλο που του απαγόρευσαν τη γλώσσα του. Σε κείνες τις οικογενειακές στιγμές, σε κείνα τα μαχητικά μάτια, σε κείνα τα μετρημένα λόγια, στα παραμιλητά της Ζελχέ, στο κρυμμένο χιονολούλουδο στην τσέπη του Αμπντουλάχ, χρωστάω ό,τι αγάπησα
πάνω κι από τη ζωή μου: την πατρίδα μου.
Λοιπόν, παιδιά μου, είναι πολύ σημαντικό το “χαμιντιέ αλαϊλαρί1”, αρχίζει να λέει ο παππούς. Ήμουν μικρός, γύρω στα δεκατέσσερα με δεκαπέντε, όταν αυτοί οι άτιμοι Ρωμιοί,2 οι Ρωμαρές3… Ο Οθωμανός Σακίρ πασάς είχε την ιδέα να ιδρυθεί το “χαμιντιέ αλαϊλαρί”. Οι Οθωμανοί πάντα προσπαθούσαν να βάλουν τους Κούρδους στον ντόρο. Σκοπό της ζωής τους το είχαν, οι σκύλοι. Για με το στρατό, για με το στανιό. Άκουγα απ’ τους δικούς μου ότι από το 1870-1880, από τότε, η λύσσα των Οθωμανών ήταν να κάνουν τους Κούρδους να αλλαξοπιστήσουν, να ασπαστούν τους πασάδες. Και πάντα με τη βία.
Στα χωριά μας υπήρχαν πάντα ζανταρμερί4 και ζαμπτιέδες,5 που χτυπούσαν, βασάνιζαν και σκότωναν… αλλά ποτέ δεν κατάφεραν να γονατίσουν τα μεγάλα ασιρέτ,6 που πολεμούσαν κι αντιστέκονταν. Είδαν κι απόειδαν και τότε ο Ασίρ πασάς πρότεινε τα χαμιντιέ να φτιαχτούν από τους Κούρδους. Όλοι οι μπέηδες και οι αγάδες, λοιπόν, έδωσαν ρουτπέ,7 λέγοντάς μας: “Τώρα μπορείτε να κυβερνήσετε, να κάνετε πολλά πράγματα”. Πολλοί Κούρδοι πίστεψαν ότι οι Τούρκοι, αφού δεν μπορούσαν να τους νικήσουν, αποφάσισαν να φιλιώσουν μαζί τους. Έτσι, σιγά σιγά, τα κουρδικά ασιρέτ και οι μεγάλοι αγάδες πήραν με το μέρος τους τα ιππικά τάγματα. Ο Τούρκος όμως, παιδιά μου, δεν έχει μπέσα. Έδωσαν, γιατί ήθελαν να πάρουν. Ήθελαν να μας στρέψουν κατά των Αρμενίων, των Φιλέδων.8
Σημειώσεις
- Τάγματα αλαϊλαρί: τάγματα που ίδρυσε ο σουλτάνος Αμπντούλ Χαμίτ στα τέλη του 19ου αιώνα, με στόχο την καταστολή των Αρμενίων.
- Ρωμιοί: έτσι αποκαλούν οι Κούρδοι τους Τούρκους.
- Ρωμαρές: μαύρος Τούρκος (βρισιά)
- Ζανταρμερί: χωροφύλακας.
- Ζαμπιτά, ζαμπτιές: αστυφύλακας.
- Ασιρέτ: φυλές.
- Ρουτπέ: γαλόνια, αξιώματα.
- Φιλέ: Αρμένιος.
Ο Τζεμίλ Τουράν γεννήθηκε στη δεκαετία του ’50 στο Κουρδιστάν της Τουρκίας, στην περιοχή Σερχάτ. Μεγάλωσε σε φορτισμένο, πατριωτικό κλίμα. Έκανε ανώτατες σπουδές στην Άγκυρα κι αργότερα στην Κωνσταντινούπολη.
Εντάχθηκε και αγωνίστηκε στην πρώτη γραμμή του απελευθερωτικού αγώνα του Κουρδικού Κινήματος. Έζησε τις δύο χούντες της Τουρκίας, 1971 και 1980. Κυνηγήθηκε για την αγωνιστική και την πολιτική του δραστηριότητα, φυλακίστηκε και δοκίμασε όλες τις μορφές βασανιστηρίων.
Διέφυγε το 1984, πέρασε στην Ελλάδα, όπου ζήτησε πολιτικό άσυλο, και αργότερα απέκτησε την ελληνική υπηκοότητα.
Εργάζεται ως δημοσιογράφος στο Υπουργείο Τύπου. Άρθρα του και πολιτικές αναλύσεις του δημοσιεύονται στον κουρδικό και στον ελληνικό Τύπο.
Τη ζωή του αφηγήθηκε στον Νίκο Κάσδαγλη και γράφτηκε το βιβλίο Το Αραράτ αστράφτει. Επιμελήθηκε το ιστορικό βιβλίο του Κεμάλ Μπουρκάι Οι Κούρδοι και το Κουρδιστάν.
Το ματωμένο χιονολούλουδο είναι το πρώτο λογοτεχνικό έργο Κούρδου που γράφτηκε στην ελληνική γλώσσα.