από το Άρδην τ. 31, Σεπτέμβριος 2001
Από τις εκδόσεις Κάκτος, στη σειρά “Παραβάσεις”, Νο 3 και 5 εκδόθηκαν δύο βιβλία του Θύμιου Παπανικολάου, Η Νέα Τάξη και οι χρήσιμοι ηλίθιοι και Μυθολογίες και μεταλλάξεις, από τα οποία παραθέτουμε τα ακόλουθα αποσπάσματα.
Η “αριστερή” διανόηση
Η “αριστερή” ελληνική διανόηση, θεωρητικά ανεπαρκής και ιδεολογικά ραχιτική από τη γέννηση της, έχει σήμερα πλήρως αποσυντεθεί και η πολιτική της σκέψη αποχρωματιστεί. Ριγμένη μέσα στο σίφουνα των γεγονότων της εποχής, δίχως κανενός είδους προπαρασκευή –ιδεολογική, πολιτική, ηθική– ένιωσε περισσότερο ασταθής και πιο έντονα το αίσθημα της ανασφάλειας. Έτσι, γονάτισε αξιολύπητα μπροστά στις δυσκολίες και τους κινδύνους της Ιστορίας.
Σήμερα, πολλοί από αυτούς τους πρώην αριστερούς διανοούμενους (…) βάζουν λαθραία στο σύστημα του “εκσυγχρονιστικού” νεοφιλελευθερισμού το κύρος των αριστερών ιδεών. Βρισκόμαστε εδώ μπροστά σε ένα από τα θλιβερά φαινόμενα της Ιστορίας και σε ένα από τα πιο αποκρουστικά συμπτώματα της ανθρώπινης ψυχολογίας: “αριστεροί” διανοούμενοι να εξαργυρώνουν την ιστορία τους στο χρηματιστήριο των καπιταλιστικών αξιών, να προσκυνάνε την εξουσία και την πιο ακραιφνή νεοφιλελεύθερη κυβέρνηση, και ταυτόχρονα να εμφανίζονται με ισόβιο πιστοποιητικό αριστερών φρονημάτων για κάποια παρελθούσα δράση.
Αυτό το “κοσμικό ιερατείο” (…) επιχειρεί, με θράσος απύθμενο, να παρουσιάσει την κατεστημένη ηθική και νομιμότητα και τη δική του “κουλτούρα” σαν τις υπέρτατες αξίες της κοινωνίας.
Ήταν αυτοί οι πρώην αριστεροί που με μελοδραματική αφέλεια και κομπάζουσα ειρωνεία συκοφαντούσαν το μαθητικό κίνημα. Ήταν αυτοί που συγκρότησαν το μέτωπο των διανοουμένων υπέρ της κυβέρνησης στην υπόθεση Οτσαλάν με τις επινοήσεις του τρόμου έναντι της πατριδοκαπηλίας και του εθνικισμού. Είναι αυτοί, Ιάγοι μακιγιαρισμένοι, που εξωράισαν τη ΝΑΤΟική θηριωδία κατά της Γιουγκοσλαβίας και επιχείρησαν να μας πείσουν, κατά την επίσκεψη του Κλίντον, ότι πρέπει να υποταχτούμε στη “νομιμότητα” της “Νέας Τάξης”.
Αποτελεί, συνεπώς, ιστορική αλλοίωση του πνεύματος και φασιστικό σύμπτωμα όταν αριστεροί διανοούμενοι μεταλλάσσονται, γίνονται οικότροφοι της εξουσίας και πρωτοπόροι κήρυκες της παθητικότητας και της υποταγής στη “νομιμότητα” και τα “αξιώματα” της καπιταλιστικής τάξης, της “Νέας Τάξης”…
Απρίλιος 2000
(Μυθολογίες και μεταλλάξεις, σσ. 82-84)
Η ανήμπορη αριστερά
Η σημερινή τραγωδία της παρακμής δεν έχει την πηγή της στην αποσύνθεση του υπάρχοντος, αλλά στο γεγονός ότι δεν υπάρχει καμιά πολιτική δύναμη που να προωθεί και να αγωνίζεται για κάτι το αληθινά καινούργιο. Αυτή η καθυστέρηση της γέννησης του νέου (νέων ιδεών και νέων μορφών οργάνωσης) κάνει ώστε οι αποσυνθετικές συνέπειες της παρακμής να μην περιορίζονται αποκλειστικά στο τμήμα εκείνο της κοινωνίας που έχει συνταυτίσει την τύχη του με το κυρίαρχο καθεστώς, αλλά να επεκτείνονται σε ολόκληρη την κοινωνία.(…)
Η σημερινή Αριστερά (και αυτό ισχύει και για την εξωκοινοβουλευτική Αριστερά) δεν δίνει τίποτα το καινούργιο (αναμάσημα δογματικών θέσεων και επαναστατικών φράσεων κάνει), δεν παράγει καινούργια τραγούδια, καινούργια συνθήματα, καινούργιες ιδέες και μορφές οργάνωσης, δεν ξεφεύγει από τις αγκυλώσεις της και τα συντεχνιακά συμφέροντα της στιγμής, δεν ξεπερνάει το παρελθόν και δεν μπορεί να διακρίνει τα ιστορικά καθήκοντα της οργουελικής εποχής της Νέας Τάξης.
Σε μια εποχή που ο υπερεθνικός ιμπεριαλισμός έχει επιφέρει τεράστιες οπισθοδρομικές ανατροπές σε οικονομικό, κοινωνικό, πολιτικό, πολιτισμικό και πνευματικό επίπεδο (απειλεί ακόμα και τους “μηχανισμούς” της σκέψης), η Αριστερά, από εμπροσθοφυλακή που ήταν κάποτε, έχει μεταβληθεί σε οπισθοφυλακή, σε θλιβερό ουραγό που φωτογραφίζει τα οπίσθια των γεγονότων.
Καταγγέλλει στα λόγια τη “Νέα Τάξη” και στην πράξη λειτουργεί σαν άλλοθί της. Μιλάει από τη μια για ταξική συνείδηση και οργάνωση του προλεταριάτου και από την άλλη στέκεται αμήχανη μπροστά στους μακάβριους μηχανισμούς της ιμπεριαλιστικής αγοράς εργασίας που ακρωτηριάζουν την ταξική συνείδηση και διαλύουν τις εργατικές οργανώσεις. Για ποια οργάνωση της τάξης και ποια ταξική συνείδηση μπορεί να μιλήσει κανείς, όταν η αγορά εργασίας έχει κατακλυστεί από τις στρατιές των λαθρομεταναστών και αλλοδαπών; Και όταν η Αριστερά πρωτοστατεί στα νεκρά δόγματα του αντιρατσισμού, ποιον εξυπηρετεί; Την ταξική συνείδηση και την οργάνωση της τάξης ή τη Νέα Τάξη, την αποδιοργάνωση της τάξης και τη γενική της εξαθλίωση;
Μήπως, όμως, δεν γίνεται και το αριστερό δεκανίκι της Νέας Τάξης, όταν ανάγει στους μεγάλους κινδύνους της εποχής τον εθνικισμό και τη θρησκεία; Από τον εθνικισμό και την Εκκλησία κινδυνεύει η Ελλάδα και γενικά η ανθρωπότητα ή από το υπερεθνικό, πλανητικό τέρας της Νέας Τάξης, που θέλει να καταργήσει κάθε εθνική συγκρότηση και συλλογική υπόσταση και να μας ρίξει πίσω σε ιστορικά στάδια προ πολλού ξεπερασμένα, σε μορφές αποικιοκρατίας με σύγχρονο μανδύα;
Πώς μπορεί αυτή η Αριστερά, καλουπωμένη μέσα σε ιδεολογήματα και νεκρές πολιτικές οριοθετήσεις που σήμερα αποτελούν ιδεολογικά όπλα της Νέας Τάξης, να εμπνεύσει τις λαϊκές μάζες και να γίνει γεννήτορας του νέου; Πώς μπορεί να γίνει εκφραστής και οργανωτής της λαϊκής οργής, όταν σε ζητήματα που κοχλάζει η λαϊκή οργή γίνεται ουρά της σημιτικής νέας Δεξιάς; Η περίπτωση των ταυτοτήτων είναι ενδεικτική…
Αυτή η Αριστερά δεν μπορεί να δώσει τίποτα, γιατί έχει πάψει να είναι Αριστερά. Είναι ένα γρανάζι του συστήματος, που συνηθίζουμε να το αποκαλούμε Αριστερά λόγω του νόμου της αδράνειας.
Φυσικά, μέσα στους κόλπους αυτής της Αριστεράς, αλλά όχι και αποκλειστικά, κυοφορούνται τα σπέρματα του καινούργιου: οι δυνάμεις που θα συναντηθούν και θα δημιουργήσουν το νέο δυναμικό επαναστατικό πόλο. Και σήμερα διακρίνουμε καθαρά ότι όσο τα συμπτώματα της παρακμής γίνονται φανερά σε ευρύτερους κύκλους,