του Θ. Στοφορόπουλου, από το Άρδην τ. 11, Δεκέμβριος 1997
Το Άγιο Όρος βιώνει και συμβολίζει τα εκ διαμέτρου αντίθετα εκείνων που θέλουν οι ισχυρότερες διεθνώς δυνάμεις.
Στο κέντρο του μεταψυχροπολεμικού κόσμου βρίσκονται οι Ηνωμένες Πολιτείες -και γενικότερα η Δύση- που ακολουθούν ιμπεριαλιστική πολιτική συνισταμένη στην προσπάθεια αύξησης, σε βάρος των άλλων, της οικονομικής και πολιτικής ισχύος των Δυτικών. Οι οποίοι καλώς γνωρίζουν πρώτον ότι προϋπόθεση πραγμάτωσης αυτής της επιδίωξής τους είναι η απόλυτη επικράτηση συνθηκών που να τους παρέχουν συγκριτικά πλεονεκτήματα και δεύτερον ότι δεν υπάρχει αποτελεσματικότερος τρόπος για να συμβεί αυτό από την υπαγωγή της σκέψης των άλλων στη δική τους, μέσω της προπαγάνδας και της ενίσχυσης του μιμητισμού (πολιτιστικός ιμπεριαλισμός). Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο κηρύσσουν και προβάλλουν, με τέτοια ζέση, τις αρχές του «νεοφιλελευθερισμού» και της «παγκοσμιοποίησης», τασσόμενοι σαφώς υπέρ της υλοφροσύνης και του ατομικού συμφέροντος, του εγωισμού και ανταγωνισμού, της συσσώρευσης ιδιωτικού πλούτου, της αυτονόμησης του χρηματιστικού τομέα, της μεγαλύτερης δυνατής προσωπικής οικονομικής εξασφάλισης.
Όλα, όμως, αυτά είναι απορριπτέα για το Χριστιανισμό και ιδίως για την Ορθοδοξία, λόγω των θεολογικών προϋποθέσεων της Ορθόδοξης ζωής και του Ορθοδόξου ασκητικού πνεύματος. Στον πυρήνα του πνεύματος αυτού βρίσκεται το Άγιον Όρος.
Δεν πρέπει, συνεπώς, να εκπλήσσει το γεγονός ότι η Δύση αισθάνεται για την Ορθοδοξία, τον ασκητισμό της και το Άγιον Όρος έντονη αντιπάθεια, η οποία, παρά τις υποκρισίες των κυβερνήσεων, εκφράζεται με τρόπους όπως οι δημοσιογραφικές επιθέσεις εναντίον του «ορθοδοξισμού» (κατά το δαιμονοποιηθέντα ισλαμισμό), οι προτάσεις για κατάργηση του αβάτου, κ.λ.π.
Για τους ίδιους λόγους, οι Δυτικοί δεν μπορεί παρά να απορρίπτουν και άλλα στοιχεία της παράδοσής μας (καίτοι επικαλούνται την κλασική Ελλάδα ως πηγή του πολιτισμού τους). Διότι, η νοοτροπία των ιμπεριαλιστών, την οποία θέλουν να διαδώσουν, συγκρούεται τόσο με όσα γράφουν οι μεγαλύτεροι διανοητές της αρχαιότητας, όσο και με το ελληνικό τοπίο, με το ύφος της λαϊκής μας τέχνης ή με εκείνο της ποίησής μας από τον Όμηρο μέχρι σήμερα. Με τη γενική, δηλαδή, προσέγγιση που συναντά την ιδεολογική ατμόσφαιρα των αγώνων της ελληνικής αριστεράς, όπως και θεμελιώδεις συνιστώσες κύριων φάσεων της σκέψης του Μαρξ: τις αφορώσες την απο-ανθρωποποιητική αλλοτρίωση που προκαλεί η ιδιωτική ιδιοκτησία και το φετιχιστικό τρόπο με τον οποίο οι αστοί οικονομολόγοι αντιλαμβάνονται τη φύση των αψύχων αντικειμένων.