της Αυ. Διομήδους, από το Άρδην τ. 9, Αύγουστος 1997
Σχεδόν πάντοτε, όταν γίνεται αναφορά στο θέμα των αγνοουμένων, αυτό που προβάλλεται προς τα έξω είναι μαυροφορεμένες γυναίκες που κλαίνε κρατώντας τις φωτογραφίες των παιδιών τους.
Φαίνεται όμως πως οι μανάδες των αγνοουμένων δεν κλαίνε μόνο. Παρόλο που τα ΜΜΕ δεν το προβάλλουν καν, οι συγγενείς των 1619 αγνοουμένων στέκονται κάθε Σαββατοκύριακο στο Οδόφραγμα του Λήδα Παλάς ενημερώνοντας τους τουρίστες που θέλουν να περάσουν στα κατεχόμενα, για το που πάνε. Στέκονται μπροστά από τις φωτογραφίες του Σολωμού Σολωμού, του Τάσου ισαάκ και του θεόφιλου Γεωργιάδη, προσπαθώντας να πείσουν τους τουρίστες ότι επισκεπτόμενοι τα κατεχόμενα ενισχύουν τον στρατό ενός φασιστικού, δολοφονικού και κατοχικού συστήματος.
Οι μάνες των αγνοουμένων στέκονται κάθε Σαββατοκύριακο στο Οδόφραγμα, αγανακτισμένες, οργισμένες, με τη στάση της Κυπριακής Αστυνομίας που δεν τις θέλει εκεί, γιατί χαλάνε την εικόνα που παρουσιάζει την Κύπρο ως Τουριστικό Παράδεισο. Συγκρούονται με την αστυνομία, γιατί σε αυτή την φάση που βρίσκεται το Κυπριακό η παρουσία τους δεν βοηθά ούτε τα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης ούτε τα δείγματα Καλής Θέλησης που η Ε/κ πλευρά πρέπει να επιδείξει μέσα στα πλαίσια της επερχόμενης λύσης-πακέτο του Κυπριακού.
Ήδη ο νέος Γ.Γ. των Η.Ε. Κοφι Ανάν με επιστολή του για το θέμα των αγνοουμένων στον Πρόεδρο Κληρίδη, αφού έκανε ένα αυθαίρετο ξεκαθάρισμα αφήνει από τους 1619 μόνο 600 να θεωρούνται ως αγνοούμενοι και ζητά η ερευνητική επιτροπή που θα διοριστεί να εξετάσει το θέμα των 600 μόνο.
Ο Πρόεδρος της παγκύπριας Επιτροπής Αγνοουμένων κ. Νίκος Θεοδοσίου, παρόλα όσα γίνονται, παρόλη την νεκρολογία του Κόφι Ανάν, παρόλες τις εκ του σύνεγγυς συνομιλίες, τα «παράγωγα δίκαια», του κ. Κρανιδιώτη, κ.λπ., κ.λπ., είναι αισιόδοξος. Ό,τι και να κάνουν δηλώνει υπάρχουν 1619 αγνοούμενοι πληγές που δεν τις κλείνουν ούτε τα ανοίγματα Πάγκαλου ούτε οι επαναπροσεγγιστικές συναυλίες του Θεοδωράκη.
Το θέμα των αγνοουμένων του ’74 μας λέει ο κ. Θεοδοσίου, αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε μία φάση που φαίνεται πως θυσιάζεται στον βωμό των νέων πολιτικών εξελίξεων. Το θέμα των αγνοουμένων αντιμετωπιζόταν ως ανθρωπιστικό πρόβλημα μέχρι τώρα από όλους τους πολιτικούς μας ηγέτες σε Ελλάδα και Κύπρο. Αν όντως αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε ενώπιον του τελευταίου αδιεξόδου στο Κυπριακό τότε το θέμα θα πρέπει να πάρει κι άλλες διαστάσεις, θα πρέπει να αντιμετωπιστεί ως πολιτικό πρόβλημα. Και τότε, όλοι πρέπει να αναλάβουν τις ευθύνες τους, και σε Ελλάδα και σε Κύπρο, παρόλο που η Ελλαδική πολιτική ηγεσία προσπαθεί εσκεμμένα να παραγνωρίσει την ύπαρξη Ελλαδιτών αγνοουμένων. Και αυτό γιατί η εκάστοτε Ελλαδικές κυβερνήσεις προσπαθούν να παραγνωρίσουν την συμμετοχή της Ελλάδας στον πόλεμο του ’74. Εδώ πέρα υπάρχουν στρατιώτες (της ΕΛΔΥΚ) που έδωσαν την ζωή τους σε τούτον τον τόπο και όμως είναι γραμμένοι ότι πολέμησαν το ’40, των δε Ελλαδίτων αγνοουμένων -δεν θέλω να αναφέρω όνομα- θα αναφέρω μόνο, πως υπουργός της κυβέρνησης Σημίτη, σε καίριο μάλιστα υπουργείο που ασχολείται με το θέμα, δεν γνώριζε καν την ύπαρξη 83 Ελλαδιτών αγνοούμενων εν έτη 1996!!!
Εν πάση περιπτώσει, συνεχίζει ο κ. Θεοδοσίου, φαίνεται πως έχουμε περάσει στη φάση όπου οι παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, το πρόβλημα των αγνοουμένων, των προσφύγων, των εγκλωβισμένων, αντιμετωπίζονται ήδη από την δική μας κυβέρνηση ως επί μέρους προβλήματα, ασχέτως των διακηρύξεων ότι βρίσκονται στην πρώτη θέση. Φαίνεται όμως πως παραγνωρίζουν το γεγονός πως καμιά λύση, καμιά μορφή λύσης του Κυπριακού προβλήματος δεν μπορεί να είναι σταθερή έχοντας το θέμα των αγνοουμένων να λειτουργεί ως αποσταθεροποιητικός παράγοντας. Ο λόγος είναι απλός. Μια ομοσπονδία, όπως μας την περιγράφουν, θα έχει ως αποτέλεσμα τις προσωπικές πια προσπάθειες, εκδίκησης. Κι αν όχι εκδίκησης (αν η λέξη ενοχλεί), τουλάχιστον Δικαιοσύνης. Κι αυτό θα λειτουργήσει ως μπούμερανγκ της λύσης. Γνωρίζουν όλοι πολύ καλά τι συνέπειες θα έχει κάτι τέτοιο σε μια τάχατες Διζωνική Ομοσπονδία…
Ας ξαναδιαβάσουν την Ιστορία του ’63.