Από το Slpress.gr
Είναι γεγονός που αποδεικνύεται ότι ο υπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής Νότης Μηταράκης έχει φροντίσει να έχει άμεση “επίβλεψη” των έργων για την κατασκευή των δομών φιλοξενίας προσφύγων-μεταναστών. Αυτό ισχύει για τη δομή στη Μαλακάσα που ανατέθηκε απευθείας και την επίβλεψη έχει στενός συνεργάτης του. Ισχύει και για τις δομές στα νησιά του ανατολικού Αιγαίου, που η ανάθεση έγινε με κλειστή πρόσκληση του υπουργού προς συγκεκριμένες εταιρείες.
Ο Απόστολος Ζέρμας, από συνεργάτης στο βουλευτικό γραφείο του Μηταράκη βρέθηκε στην Τεχνική Υπηρεσία του Υπουργείου Μετανάστευσης και συμμετέχει στην εκτέλεση διαφόρων έργων για την κατασκευή των δομών. Ο Ζέρμας ανακοινώθηκε ως συνεργάτης του βουλευτή Μηταράκη στις 14 Ιανουάριου 2019, μετά τον αιφνίδιο θάνατο άλλου στενού συνεργάτη του. Πιο πριν, ο εν λόγω είχε διατελέσει στη Γραμματεία Οργανωτικού της ΝΔ όπου είχε ευθύνη για την κομματική οργάνωση της Χίου. Παρότι κατά καιρούς ο ίδιος έχει πει ότι δεν υπήρξε συνεργάτης του βουλευτή Χίου, είναι γνωστό σε πολλούς στο νησί ότι και πρόσφατα με αυτή την ιδιότητα εμφανιζόταν στο νησί μαζί με τον Μηταράκη.
Όταν ο Μηταράκης ήταν υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, ο Ζέρμας είχε διοριστεί μετακλητός υπάλληλος-ειδικός συνεργάτης του (ΦΕΚ ΥΟΔΔ 566/2019), οπότε και αποχώρησε μαζί του (ΦΕΚ ΥΟΔΔ 86/2020). Ακολούθως όταν ο Μηταράκης ανέλαβε το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου, τον προσέλαβε και πάλι ως μετακλητό (ΦΕΚ ΥΟΔΔ 108/2020) από τις 15 Ιανουαρίου 2020 και παρέμεινε έως τις 8 Μαρτίου 2020. Ακριβώς την επόμενη ημέρα (ΦΕΚ 237/2020), ο Ζέρμας προσελήφθη ως μετακλητός υπάλληλος στην Τεχνική Υπηρεσία που συνέστησε ο υπουργός Μηταράκης
Ο Μηταράκης και η έκτακτη ανάγκη!
Η Τεχνική Υπηρεσία συστάθηκε με το νόμο 4670/2020 με επίκληση της ανάγκης να δημιουργηθεί για να επιβλέπει τα έργα. Έτσι, παρακάμφθηκαν οι διαδικασίες που ισχύουν για άλλες σχετικές περιπτώσεις στο δημόσιο. Είναι ίσως η πρώτη φορά που μετακλητός ειδικός συνεργάτης, του οποίου τα καθήκοντα περιγράφονται με σαφήνεια (υποστήριξη του γραφείου του υπουργού), αναλαμβάνει αρμοδιότητα που μέχρι τώρα είχαν μόνο δημόσιοι υπάλληλοι.
Κατά την σχετική συζήτηση στη Βουλή ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου επικαλέστηκε έκτακτη ανάγκη, προσθέτοντας ότι θα είναι μία προσωρινή κατάσταση. Μέχρι σήμερα δεν υπάρχει οτιδήποτε που να δείχνει ότι έχει δρομολογηθεί διαδικασία για τη στελέχωση της Τεχνικής Υπηρεσίας μέσω του ΑΣΕΠ. Θα έχει, μάλιστα, σημασία, εάν ποτέ δρομολογηθεί διαδικασία, ότι θα προβλέπεται στη σχετική προκήρυξη ότι θα προκρίνονται οι έχοντες “συναφή προϋπηρεσία”. Είναι επίσης αξιοσημείωτο ότι δεν έγινε προσπάθεια –έστω και κατά παρέκκλιση των σχετικών διατάξεων– να στελεχωθεί η Τεχνική Υπηρεσία μέσω αποσπάσεων ή μετατάξεων ειδικών επιστημόνων που υπηρετούν στο δημόσιο.
Ας σημειωθεί ότι η Τεχνική Υπηρεσία, υπό τον μετακλητό διευθυντή της Αριστείδη Ματιάτο έχει αναλάβει την ευθύνη κατασκευής των δομών φιλοξενίας μεταναστών σε όλη την Ελλάδα. Στη Μαλακάσα ο Ζέρμας έχει αναλάβει επιβλέπων μηχανικός των έργων (απόφαση με ΑΠ 92/19-5-2020). Έργα που γίνονται με απευθείας ανάθεση, την οποία υπέγραψε ο Μηταράκης, ο οποίος και τοποθέτησε επιβλέποντα τον στενό συνεργάτη του.
Ο Ζέρμας επιβλέπει επίσης το έργο κατασκευής της δομής στη Λέρο (ΑΠ 807/05-11-2020 απόφαση), αλλά και είναι πρόεδρος της επιτροπής που παρακολουθεί και παραλαμβάνει τις συμβουλευτικές υπηρεσίες για την κατασκευή των δομών. Ας σημειωθεί ότι την παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών (ύψους 6.200.000 ευρώ με μηδενική έκπτωση) ανέλαβε η εταιρεία Planet.
Σαν να μην έφταναν όλα τα παραπάνω, ο πολυπράγμων Ζέρμας είναι και μέλος σε σειρά επιτροπών για την παραλαβή έργων στη Σάμο και στη Λέσβο. Περιττό να υπογραμμίσουμε ότι σε όλες αυτές τις περιπτώσεις οι αναθέσεις έχουν γίνει με “κλειστή πρόσκληση” από τον υπουργό Μετανάστευσης και Ασύλου προς τρεις συγκεκριμένες κατασκευαστικές εταιρείες.
Οι συνεργάτες του υπουργού σε θέσεις-κλειδιά
Η περίπτωση του Ζέρμα μπορεί να είναι κραυγαλέα, αλλά δεν είναι μοναδική. Και άλλοι μετακλητοί υπάλληλοι που υπηρέτησαν αρχικά στο γραφείο του υπουργού Μετανάστευσης στελεχώνουν υπηρεσίες που επίσης δημιούργησε ο Μηταράκης. Δύο από τα τρία στελέχη της Νομικής Υπηρεσίας που ασκεί τον έλεγχο των αναθέσεων για έργα είναι μετακλητοί υπάλληλοι που προέρχονται από το προσωπικό γραφείο του υπουργού Μετανάστευσης.
Δεν χρειάζεται να είναι κανείς εμπειρογνώμονας για να διαπιστώσει και μόνο από τα παραπάνω ότι ο Μηταράκης έχει υφάνει ένα δίκτυο δικών του συνεργατών, μέσω του οποίου ασκεί ασφυκτικό έλεγχο στα έργα κατασκευής των δομών φιλοξενίας. Δεν πρόκειται για τον έλεγχο που ένα υπουργείο οφείλει να ασκεί μέσω των αρμόδιων υπηρεσιών του για έργα στον τομέα της αρμοδιότητάς του.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση με πρόσχημα το επείγον, ο Μηταράκης έχει στήσει ένα μηχανισμό, για τον οποίο ταιριάζει η λαϊκή ρήση “έχει το πεπόνι, έχει και το μαχαίρι”. Δικαίωμα του κάθε υπουργού είναι να προσλαμβάνει στο γραφείο του ως μετακλητούς συνεργάτες πρόσωπα που γνωρίζει και εμπιστεύεται. Γι’ αυτό και η νομοθεσία του το δίνει. Αλλά γι’ αυτό και η νομοθεσία απαγορεύει στους μετακλητούς να δίνουν εντολές και να επιβλέπουν δημοσίους υπαλλήλους. Είναι άραγε τυχαίο ότι ο Μηταράκης δεν βρήκε δημοσίους υπαλλήλους για να στελεχώσει υπηρεσίες, οι οποίες σχετίζονται με αναθέσεις και εκτελέσεις έργων, δηλαδή με πολλά-πολλά χρήματα;
Δεν γνωρίζουμε εάν όλα αυτά είναι σε πλήρη γνώση και με έγκριση του Επιτελικού Κράτους που έχει στήσει ο πρωθυπουργός στο Μαξίμου, ή εάν ο υπουργός Μετανάστευσης έχει αποκρύψει τις “μικρές” αυτές λεπτομέρειες. Για την περίπτωση, πάντως, καλό είναι εμείς οι πολίτες να θυμόμαστε τη σοφία του ρητού ότι “η γυναίκα του Καίσαρα δεν αρκεί να είναι, πρέπει και να φαίνεται τίμια”, αφού όπως φαίνεται από τα γεγονότα ο Μηταράκης το έχει γράψει στα παλαιότερα των υποδημάτων του.