Αρχική » Η «υπόθεση Μαρντίνι»

Η «υπόθεση Μαρντίνι»

από Γιώργος Ρακκάς

του Γιώργου Ρακκά από την εφημερίδα Ρήξη Νοεμβρίου, φ. 173

Την περασμένη Πέμπτη 11 Νοιεμβρίου ξεκίνησε η δίκη της Σάρας Μαρντίνι, του Γερμανού Σον Μπάιντερ, του Νάσου Καρακίτσου και άλλων 22 ατόμων, ως μελών δικτύου διακίνησης μεταναστών. Εμβληματική δίκη τη χαρακτηρίζει η Εφημερίδα των Συντακτών, ενώ η δίκη έγινε θέμα και στο BBC, που τονίζει ότι ξεκίνησε σε μια περίοδο που η κυβέρνηση καταπιέζει τις οργανώσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Ο Γιώργος Ρακκάς, σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του «Η Βιομηχανία της Αλληλεγγύης» (Εναλλακτικές Εκδόσεις 2010, σσ. 171-178)*, μας θυμίζει ποια είναι η Σάρα Μαρντίνι και ποιο το «ανθρωπιστικό» της έργο…


Ο ι Μαρντίνι και Μπάιντερ ήταν εθελοντές της Οργάνωσης Έρευνας και Διάσωσης ERCI, που δρούσε στη Λέσβο, διευκολύνοντας τις βάρκες των διακινητών ώστε να έχουν ασφαλή άφιξη στις ακτές του νησιού. Συνελήφθησαν από την ελληνική αστυνομία στις 28 Αυγούστου 2018, καθώς ελέγχθηκε η δράση τους κατά τους προηγούμενους μήνες, και τους απαγγέλθηκαν κατηγορίες πλαστογραφίας, παραβίασης μυστικών της Πολιτείας, κατασκοπίας και παράνομης κατοχής φορητών ασυρμάτων ναυτικού τύπου. Σύμφωνα με τη δικογραφία, οι δυο συλληφθέντες είχαν εντοπιστεί στις 9 Φεβρουαρίου στη Μυτιλήνη να επιβαίνουν σε όχημα, τύπου τζιπ, το οποίο, κάτω από τις νόμιμες πινακίδες κυκλοφορίας, έφερε επικολλημένες πλαστές πινακίδες, στρατιωτικού τύπου, με εθνόσημο· επάνω τους βρέθηκε ένας ασύρματος ναυτικού τύπου που αναμετέδιδε στις συχνότητες του λιμενικού, καθώς και μια διόπτρα νυκτός.

Από το πρώτο αυτό περιστατικό θα ενεργοποιηθεί η Εισαγγελία Πρωτοδικών Μυτιλήνης, η οποία θα πραγματοποιήσει μια προκαταρκτική έρευνα με πολύ ενδιαφέροντα ευρήματα: Τα μέλη της ΜΚΟ «δραστηριοποιούνταν στη συστηματική διευκόλυνση της παράνομης εισόδου αλλοδαπών στην ελληνική επικράτεια, μέσω των νησιών του Βορειοανατολικού Αιγαίου, παρέχοντας άμεση συνδρομή στα οργανωμένα κυκλώματα παράνομης διακίνησης μεταναστών».

Χρησιμοποιούσαν τις δικές τους ομάδες εντοπισμού με ειδικό εξοπλισμό (κιάλια, διόπτρες κ.λπ.), παρακολουθούσαν τις συχνότητες του λιμενικού και της Frontex ώστε να φτάνουν πρώτοι εκείνοι στις βάρκες των διακινητών, και είχαν συγκροτήσει το δικό τους δίκτυο συλλογής πληροφοριών, ώστε να κινητοποιείται το δικό τους σύστημα διάσωσης, παράλληλα με εκείνο των επίσημων αρχών.

Σύμφωνα με το πόρισμα της εισαγγελίας, διαπιστώθηκε ότι, στο διάστημα από 9/12/2017 έως 09/02/2018, «τα μέλη της οργάνωσης, σε δεκάδες περιπτώσεις, ανέμεναν συστηματικά και οργανωμένα την άφιξη λέμβων με παράτυπους αλλοδαπούς, χρησιμοποιώντας το προαναφερόμενο όχημα, με τις πλαστογραφημένες πινακίδες κυκλοφορίας». Με την εξασφάλιση της ασφαλούς άφιξης των παράνομων μεταναστών στο νησί της Λέσβου, τα μέλη της ΜΚΟ τους παρουσίαζαν στις αρχές ώστε να ακολουθηθεί η τυπική διαδικασία αιτήσεων ασύλου. 

Η ιστορία γίνεται ακόμα πιο ενδιαφέρουσα, αλλά και συνάμα μυθιστορηματική, αν ψάξουμε λίγο τα πρόσωπα των πρωταγωνιστών της. Η Σάρα Μαρντίνι δεν ήταν απλώς μια εθελόντρια: κατάγεται από τη Συρία και, πριν ξεσπάσει ο πόλεμος, ήταν μαζί με την αδελφή της αθλήτριες κολύμβησης και μέλη της συριακής εθνικής ομάδας. Η περιπέτεια που είχαν οι δυο αδελφές για να φτάσουν στην Ελλάδα θα τις αναδείξει στην παγκόσμια επικαιρότητα, όταν, το καλοκαίρι του 2015, θα πηδήξουν στη θάλασσα από τη λέμβο διακίνησης όπου επενέβαιναν για να την οδηγήσουν κολυμπώντας στις ελληνικές ακτές, σώζοντας έτσι και τους υπόλοιπους 18 επιβάτες της. Έπειτα από πολλές περιπέτειες, θα καταλήξουν στη Γερμανία, όπου θα ενωθούν και πάλι με την οικογένειά τους λαμβάνοντας εκεί άσυλο.

Η ιστορία τους θα γίνει θέμα στα παγκόσμια ΜΜΕ, η Σάρα Μαρντίνι θα κληθεί από τον Μπαράκ Ομπάμα και τον ΟΗΕ για να μιλήσει ενώπιον της συνέλευσης του ΟΗΕ για το προσφυγικό, ενώ η αδερφή της, Γιούσρα, θα χρισθεί πρέσβειρα καλής θελήσεως του ΟΗΕ και θα λάβει μέρος στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2016. Η Σάρα, την εποχή που συλλαμβάνεται, κάνει συχνά ταξίδια στη Λέσβο από το Βερολίνο, όπου σπουδάζει στο γερμανικό παράρτημα του Κολεγίου Μπαρντ. Το Bard College, στο οποίο ανήκει και το Levy Institute, αποτελεί έναν άλλο βραχίονα του «οικοσυστήματος Σόρος». To Bard College διατηρεί τα κεντρικά του στη Νέα Υόρκη και διευθύνεται από τον Λέον Μποντστάιν, ο οποίος είναι ταυτόχρονα και μέλος του παγκόσμιου Διοικητικού Συμβουλίου του «Ιδρύματος για την Ανοιχτή Κοινωνία» και του του Levy Institute, ενώ ο πανταχού παρών Δημήτρης Παπαδημητρίου είναι Εκτελεστικός Αντιπρόεδρός του. Κατά τη διάρκεια των ταξιδιών της στη Μυτιλήνη, δραστηριοποιείται εθελοντικά στην ERCI και, πέραν όλων των άλλων, αξιοποιεί την προσωπική της ιστορία και την απήχηση που απολαμβάνει προκειμένου να συλλέγει διάφορες δωρεές και χορηγίες για την Οργάνωση Έρευνας και Διάσωσης ERCI.

Η ΜΚΟ ERCI

Και ορισμένες πληροφορίες για την ανωτέρω: Λίγες μέρες μετά τη σύλληψη των εθελοντών της οργάνωσης, θα παρουσιαστεί στις αρχές και ο ιδιοκτήτης της, Πάνος Μωραΐτης. Ο Μωραΐτης, εκτός από τη ΜΚΟ της Λέσβου, διατηρεί και την εταιρεία ναυτικής ασφάλειας ΑΣΠΙΔΑ, η οποία… νοικιάζει ένοπλους μισθοφόρους στα πλοία για την προστασία τους από τους πειρατές στις θάλασσες της Ανατολικής Αφρικής. Για την ίδρυση και τη λειτουργία της ομάδας διάσωσης θα βραβευτεί τόσο από την αμερικανική πρεσβεία, στις 31 Δεκεμβρίου του 2016, όσο και από τον τότε αρχηγό ΓΕΕΘΑ, ναύαρχο Ευάγγελο Αποστολάκη και μετέπειτα υπουργό Εθνικής Άμυνας. Από τη δραστηριότητά του, έτσι όπως ο ίδιος την προβάλλει στο προφίλ που διατηρεί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, εντύπωση κάνει ακόμα η πρόσβαση που διατηρεί σε κοσμικά γεγονότα υψηλής πολιτικής σημασίας, όπως η συμμετοχή του στο επίσημο δείπνο που θα παραθέσει ο Αλέξης Τσίπρας στον Μπαράκ Ομπάμα, κατά την επίσκεψη του τελευταίου στην Αθήνα.

Θα μπορούσε κάποιος να αντιτείνει σε όλα αυτά πως το ποιόν και η πορεία των ανθρώπων δεν συνεπάγεται ταυτόχρονα και την ενοχή τους στις συγκεκριμένες κατηγορίες που τους προσάπτονται. Οι ίδιοι ισχυρίζονται ότι οι έρευνες και η διάσωση που πραγματοποιούσαν γινόταν, τουλάχιστον σε ορισμένες τους φάσεις, σε συνεργασία με τις επίσημες ελληνικές αρχές και αυτό όντως επαληθεύεται και από τις έρευνες της ΕΛΑΣ, και πως, ό,τι κι αν έπρατταν στο νησί, το έκαναν με γνώμονα την ασφάλεια και τις τύχες των παράνομων μεταναστών, για την ασφαλή διέλευση των οποίων μεριμνούσαν.

Τα ίδια ισχυρίζεται και η Human Rights Watch στα αλλεπάλληλα δελτία Τύπου που θα εκδώσει, καταγγέλλοντας τις ελληνικές αρχές για την προφυλάκιση των εμπλεκόμενων στην υπόθεση. Αξίζει να σημειωθεί προκαταρκτικά ότι η Human Rights Watch, εκτός του ότι επιχορηγείται συχνά από το Ίδρυμα για την Ανοιχτή Κοινωνία, έχει και μια ιδιαίτερη ιστορία που τη συνδέει άμεσα με τον Σόρος και το δίκτυό του. Ο Σόρος συνεργαζόταν στενά με τον ιδρυτή της οργάνωσης Άλμπερτ Νάιερ, ο οποίος ανέλαβε και τη διεύθυνση του «Ιδρύματος για την Ανοιχτή Κοινωνία» (Open Society Foundation) στα πρώτα 19 χρόνια λειτουργίας του (1993-2012). Σύμφωνα δε με βιογράφους του Σόρος, η ιδέα του να εμπλακεί στον κόσμο των ΜΚΟ και των ιδρυμάτων θα προκύψει κατά τη συμμετοχή του στις συναντήσεις του με το Human Rights Watch, στις αρχές της δεκαετίας του 1980, όταν αυτό ονομαζόταν ακόμα Helsinki Watch.

Στα τεκμήρια που παρουσιάζει προς αθώωση των δύο κατηγορουμένων, η Human Rights Watch (HRW) δεν αρνείται ότι ο Μπάιντερ και η Μαρντίνι επέβαιναν σε τζιπ που είχε πλαστογραφημένα διακριτικά. Όντως, λέει, παρακολουθούσαν τις συχνότητες της Frontex και του Λιμενικού, καθώς και την πορεία των σκαφών τους, ωστόσο οι συχνότητες δεν είναι κρυπτογραφημένες· ο εξοπλισμός με τον οποίον το έκαναν διακινείται στο εμπόριο, αν και το HRW παραδέχεται ότι οι ασύρματοι που βρέθηκαν στην κατοχή των δυο κατηγορουμένων δεν είχαν τις κατάλληλες άδειες. Όσο για τις θέσεις και την πορεία των σκαφών, υπάρχουν πολλές εμπορικές, δημόσιες ιστοσελίδες, που τις παρουσιάζουν σε πραγματικό χρόνο. Στην αντιποίηση αρχής, για ό,τι αφορά στις ψεύτικες πινακίδες του τζιπ, το δελτίο Τύπου δεν διαψεύδει το συμβάν, απλώς υποστηρίζει ότι οι κατηγορούμενοι δεν επιδίωξαν να εισέλθουν με αυτό σε περιοχή περιορισμένης πρόσβασης. Τέλος, δεν απαντά για το εάν οι εθελοντές της οργάνωσης είχαν όντως άμεση επικοινωνία με διακινητές για τον διακανονισμό δρομολογίων και τη διευκόλυνση με την παροχή πληροφοριών σε σχέση με αυτά. […]

ΣΧΕΤΙΚΑ

ΑΦΗΣΤΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ