Άρδην τ. 85

Σφάλμα η ανακίνηση του ζητήματος της ανεξαρτησίας;

Ενδιαφέροντα στοιχεία αντλήσαμε από δίωρη εκπομπή του  δημοσιογράφου Γιώργου Μοσκοβίτη, στην εκπομπή “Χίλια καλώς ορίσατε στον μουσικό πλανήτη που λέγεται Κρήτη”, του ραδιοφωνικού σταθμού Κρέτα Πλάνετ κατά το 2010.  Από αυτή την εκπομπή μεταφέρουμε το μεγαλύτερο μέρος.
Άρδην

[ ] Σήμερα θ’ ασχοληθούμε μ’ ένα παιγνίδι που κάποιοι άγνωστοι παίζουν και κάποτε πρέπει να λάβει τέλος. Να καλωσορίσω τους καλεσμένους μου, που εκτιμώ και σέβομαι πολύ για τις γνώσεις τους και την πορεία τους στο πολιτιστικό γίγνεσθαι. Είναι δύο άνθρωποι που αγαπάνε πολύ αυτό που κάνουν, είναι άνθρωποι που αγαπάνε την Κρήτη. Οι καλεσμένοι είναι ο Γιάννης Τσουχλαράκης, λαογράφος, ερευνητής, συγγραφέας και ο Μανώλης Πατεράκης, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Κρητικών Σωματείων. Σήμερα έχουμε πιάσει ένα εθνικό θέμα. Σήμερα ήρθαμε για να πούμε και να μάθει ο κόσμος ένα καρκίνωμα που διαιωνίζεται όπως το Μακεδονικό πριν τριάντα χρόνια, όπως θα θυμάσαι Μανώλη.
Πατεράκης. Θυμάμαι, γιατί είμαι λίγο παλιός.  Είναι πράγματα τα οποία, αν τ’ αφήσουμε, θα καταλήξουμε να κάνουμε συλλαλητήρια στην Νέα Υόρκη για να λέμε ότι η Κρήτη είναι ελληνική, όπως λέγαμε η Μακεδονία είναι ελληνική και βλέπουμε τα αποτελέσματα. [  ]
Τσουχλαράκης. Προσπαθώ να παραμείνω ήρεμος και ψύχραιμος, γιατί αυτά τα προβλήματα αντιμετωπίζονται με ψυχραιμία, με ηρεμία και κυρίως με προσπάθεια ενημέρωσης, γιατί οι περισσότεροι συμπατριώτες μας δεν είναι ενημερωμένοι για τα θέματα που άπτονται της υπόθεσης αυτής.
Μοσκοβίτης: Στο διαδίκτυο, και μέσα από την εκπομπή, ο κόσμος διψάει να μάθει την αλήθεια και στο τέλος της εκπομπής θα πρέπει να έχει μάθει πολύ περισσότερα για την περιβόητη σημαία, που έχει γεμίσει τ’ αυτοκίνητα στην Κρήτη.
Τσουχλαράκης: Οποιαδήποτε κίνηση έχει μια γεωπολιτική κατεύθυνση, έχει ανάγκη από σύμβολα. Συνήθως, όταν πρόκειται να γίνει κάτι το οποίο δεν συνάδει με το δίκαιο, και επειδή ο κόσμος πιο εύκολα παρακολουθεί και επηρεάζεται πιο εύκολα από ένα σύμβολο, χρειάζεται ένα σύμβολο.  Αυτοί που μεθοδεύουν αυτές τις κινήσεις, επιστρατεύουν σύμβολα. Επιστρατεύουν σημαίες, επιστρατεύουν ύμνους, γιατί δεν υπάρχει θεωρητική τεκμηρίωση και συλλογιστική που να μπορεί να βοηθήσει στην απόδειξη και ενίσχυση μιας τέτοιας επιδίωξης. Υπάρχει μια μερίδα ανθρώπων, η οποία θέλει να προβάλει την Κρήτη ως ένα ανεξάρτητο κρατίδιο, τελείως διαφορετικό από την Ελλάδα. Επιστρατεύει λοιπόν μια σημαία, η οποία χρησιμοποιήθηκε από τις αρχές του 1899 στην Κρήτη μέχρι την 1η Δεκέμβρη του 1913, που υψώθηκε η ελληνική σημαία.
Μοσκοβίτης: Εγώ αναρωτιέμαι με τι σκεπτικό αναρτήθηκε αυτή η σημαία, όταν επάνω της είχε την τούρκικη σφραγίδα.
Τσουχλαράκης: Μετά την επανάσταση του 1897, η Κρήτη γίνεται ανεξάρτητο κρατίδιο. Εδώ πρέπει να επισημάνουμε δύο σημεία: Όταν μιλάμε ότι είναι η ανεξάρτητη Κρητική Πολιτεία, πρέπει να πούμε ότι τελεί υπό την προστασία των Μεγάλων Δυνάμεων και την επικυριαρχία του σουλτάνου.
Πατεράκης :Ήταν ημιαυτόνομη Κρητική Πολιτεία.
Τσουχλαράκης Έπρεπε για οτιδήποτε γινόταν στην Κρήτη να ενημερώνεται ο Σουλτάνος. Και πάρα πολλά πράγματα, σύμβολα, εμβλήματα, έχουν τουρκικές επιρροές.
Από τις αρχές του 1899 εκδίδεται η επίσημη εφημερίδα της Κρητική Πολιτείας, όπου εκεί αναγράφονται τα πάντα, τα διατάγματα, περί εμβλημάτων, περί σημαιών, περί ενδυμασιών της πολιτοφυλακής κ.λπ.
Η σημαία είναι με τέσσερα τετράγωνα και τον λευκό σταυρό, όπου τα τρία τετράγωνα είναι κυανά και το τέταρτο κίτρινο, με το αστέρι. Το σκεπτικό της σημαίας είναι ότι, με βάση τις συζητήσεις, τις ιδέες, τις απόψεις που κατέθεσε ο Βενιζέλος και ο Σφακιανάκης κ.λπ.,  η σημαία αυτή δηλώνει ότι πρόκειται για ένα χώρο γεωγραφικό, με πληθυσμιακά κυρίαρχο το ελληνικό στοιχείο –αυτό υποδηλώνουν τα τρία κυανά τετράγωνα, το πάνω αριστερά όμως, κόκκινο τετράγωνο με το αστέρι δηλώνει την κυρίαρχη παρουσία της μουσουλμανικής μειονότητας.  Αυτό είναι καταγεγραμμένο στην εφημερίδα και εκεί επεμβαίνει ο Βενιζέλος και λέει ότι θα τοποθετήσουμε και το λευκό αστέρι, που θα συμβολίζει το αστέρι της Βηθλεέμ. […] Υπάρχει όμως προγενέστερη σημαία που χρησιμοποιήθηκε από την εξέγερση του 1897 μέχρι το 1899, όπου έγινε ανεξάρτητη Κρητική Πολιτεία υπό την υψηλή κυριαρχία του σουλτάνου και την επιτήρηση των Μεγάλων Δυνάμεων. Όλες οι επαναστάσεις, όλα τα μπαϊράκια που σήκωσαν οι οπλαρχηγοί οι Κρήτες, είχαν το «Ένωση ή Θάνατος». Ακόμα και αυτή η σημαία που θα σας περιγράψω τώρα, η οποία είναι ένα λευκό πανί με ένα μαύρο σταυρό αντί για λευκό – επειδή πενθούν γιατί δεν επιτυγχάνουν την ένωση – το αριστερό τετράγωνο είναι η ελληνική σημαία. Πάντοτε οι Κρήτες ζητούσαν την ένωση. Και όταν δεν το επιτύγχαναν, θρηνούσαν γι’ αυτό. Το 1913, όταν γίνεται η επίσημη τελετή της Ένωσης, όλες οι μεγάλες επαναστατικές φυσιογνωμίες, ο Γιάνναρης, ο Μάντακας και όσοι ζουν εκείνα τα χρόνια, παρευρέθηκαν στην τελετή για να δουν την ελληνική σημαία. Ακόμα και την περίοδο 1898 – 1913 οι Κρήτες πήγαιναν και κατέβαζαν τη σημαία και ανέβαζαν την ελληνική. [  ]
Ένα αμφιλεγόμενο τραγούδι
Μοσκοβίτης: Πόσο μπορεί να επηρεάζει αυτή η θεωρία, ώστε ένας καλλιτέχνης να γράψει ένα τραγούδι και να την κάνουν ύμνο;
Τσουχλαράκης: Το κρητικό στοιχείο έχει ανάγκη για ενημέρωση. Στην Κρήτη οι συμπατριώτες μας όταν έχουν άγνοια, έχουν μεγάλο εγωισμό.
Μοσκοβίτης: Ακούστε ένα τραγούδι:
«Το 2012 λήγει η Συμφωνία
Γι’ αυτό στην Κρήτη ρίχνουνε χασίσι και πορνεία
Θέλουν νησί αδύναμο, τον Κρητικό αρνάκι
Τον θέλουν να είναι όμοιος με αμερικανάκι
Πίσω από το αίσχος κρύβονται κράτος και Αμερικάνοι
Το 2012 ζορίζονται που φτάνει
Τελειώνουνε τα 100 χρόνια της συμφωνίας
Γι’ αυτό το στίγμα ρίχνουνε της μαφίας
Το στίγμα είστε εσείς ρε.
Και ήρθε τώρα ο καιρός που πρέπει να τα πούμε
Ποιος θα γελάσει πιο καλά στο τέλος θα το δούμε
Ψάχνουνε τρόπο να χαθούν παράδοση και αξίες
Το κράτος το επίτρεψε το εμπόριο στις γωνίες.
Κατά τ’ άλλα πάμε γι’ άλλα
Νομίζουνε οι κρητικοί στον ύπνο θα πιαστούνε
Και στο χορό και οι Έλληνες οι υπόλοιποι θα μπούνε
Καλά…
Δεν είναι η Κρήτη λάφυρο
Για την Αμερική σας
Είναι αυτόνομο, είναι νησί αυτόνομο
Δεν είναι ούτε δική σας
Πολιτική ανίκανη ασκείτε τόσα χρόνια
Άχρηστοι.»
Μοσκοβίτης: Είναι ένα τραγούδι που λέει ο Νίκος Κυριακάκης, το οποίο ναι μεν είναι κατά της αυτονομίας, όμως λέει λόγια που δεν στέκουν για το 1912. Λένε ότι το 2012 θα γίνει δημοψήφισμα για να αυτονομηθεί η Κρήτη.  Κάποιοι χρησιμοποιούν σαν καραμέλα το ότι η αυτονομία της Κρήτης υπάρχει στη Συνθήκη του Λονδίνου. Ούτε στη Συνθήκη του Λονδίνου, ούτε στου Βουκουρεστίου αναφέρεται ότι ο Βενιζέλος είχε υπογράψει συμφωνία με την Ελλάδα για την αυτονομία της Κρήτης. Τώρα λένε ότι υπάρχει μυστικό πρωτόκολλο. Ας το βγάλουν να το δούμε και να δούμε ποιους αφορά. Όταν ρώτησα τον καλλιτέχνη, μου είπε ότι είναι κατά της αυτονομίας.
Τσουχλαράκης: Τα λόγια όμως του τραγουδιού εξυπηρετούν ακριβώς την αντίθετη κατάσταση. Ο μέσος ακροατής, που δεν ξέρει πράγματα, ακούει οριοθετημένες ημερομηνίες που δεν υπάρχουν: ακούει εκατό χρόνια, ακούει 1912. Το τραγούδι δημιουργεί εντυπώσεις, τις οποίες ο μέσος ακροατής θεωρεί δεδομένες, επειδή τις λέει ο καλλιτέχνης. [..]
Ποιοι τα υποκινούν
Μοσκοβίτης: Ας περάσουμε όμως στον Μανώλη Πατεράκη, ο οποίος έθεσε κάποια ερωτήματα πέρσι στο Παγκόσμιο Συμβούλιο των Απόδημων Ελλήνων, και να μας πει ποια ήταν η αντίδραση των Κρητών του εξωτερικού στο θέμα του προβλήματος αυτού.
Πατεράκης:  Επειδή είχα πάρει πολλά μηνύματα γι’ αυτό το θέμα, το είχα βάλει και στη δεκάλεπτη εισήγησή μου, καθώς και στο τελικό ψήφισμα του Συνεδρίου στο Οροπέδιο του Λασιθίου. Εκεί όμως αντέδρασαν, δεν ξέρω για ποιο λόγο, η Ομοσπονδία της Γερμανίας με τον Γιάννη Επιτροπάκη και από την πλευρά της Αμερικής, ο Σταύρος ο Σημαντήρης, και κάποιοι άλλοι, οι οποίοι αρνήθηκαν και δεν πέρασε η εισήγησή μου, ότι εμείς ως Κρήτες όλου του κόσμου, απορρίπτουμε αυτά τα πράγματα. Εκείνη δε τη χρονιά κυκλοφορούσαν πολλά αυτοκίνητα με τα σημαιάκια της αυτόνομης Κρήτης. Μια κίνηση που τη θεωρώ βλακώδη και ηλίθια. Έστω ότι κάποιοι έχουν την πρόθεση αυτονομίας της Κρήτης, χρησιμοποιείς όμως ένα σημαιάκι που δηλώνει την επικυριαρχία των Τούρκων. Μια τέτοια κίνηση εξυπηρετεί μόνο τα συμφέροντα των Τούρκων. Η όλη φάση της οργάνωσης –γιατί για οργάνωση πρόκειται– ξεκινάει από τη Γερμανία με ενδιάμεσο σταθμό τα Σκόπια. Η διακήρυξη που κρατάτε στα χέρια σας ήταν εξώφυλλο από ένα ημερολόγιο που μου έστειλαν -κι όχι μόνο σε μένα- τα οποία ημερολόγια είχαν ταχυδρομηθεί από τα Σκόπια.  Θα σας πω και ένα περιστατικό που έγινε στην Εκκλησία των Τεσσάρων Μαρτύρων, στο Ρέθυμνο, όπου ο ιερέας, εκεί που μνημονεύει περί υγείας, μνημόνευσε υπέρ υγείας των μελών της οργάνωσης για την απελευθέρωση της Κρήτης!
Μοσκοβίτης: Το 1976 συνελήφθη στα Χανιά ένας Εβραίος για πλούσια αυτονομιστική δράση, ο οποίος καταδικάστηκε, αλλά ως εκ θαύματος πήγε στη χώρα του, γιατί αποδείχτηκε από τις εδώ αρχές ασφαλείας ότι ήταν πράκτορας της Μοσάντ. Θα πρέπει βέβαια να πω ότι το 1977, ισραηλίτες επιχειρηματίες επισκέφτηκαν την Κρήτη δήθεν ότι ήθελαν να αγοράσουν εκτάσεις, να φτιάξουν επιχειρήσεις και στο τέλος είπαν ότι αν η Κρήτη ήταν αυτόνομο κράτος, θα ήταν πολύ καλύτερα; Για όλα αυτά υπάρχουν έγγραφα, χαρτιά.  Θα πρέπει να πω ότι ο Δημήτρης ο Σαρρής, ως βουλευτής, είχε καταγγείλει στο ελληνικό κοινοβούλιο ότι ένα ισραηλιτικό υποβρύχιο είχε συλληφθεί να πετάει στη θάλασσα μαρμάρινες πλάκες αλλοιωμένες με κάποιο οξύ, για να φαίνονται παλιές και να δηλώνουν ότι οι Εβραίοι είχαν την Κρήτη για πατρίδα.
Πατεράκης: Όταν μας είχαν κατακτήσει οι Γερμανοί και υπολόγιζαν ότι θα κάτσουν πάρα πολλά χρόνια, είχαν κάνει μια μελέτη που έβγαζε το συμπέρασμα ότι η Κρήτη έχει αυτάρκεια σε όλα, πλην του πετρελαίου.  Αυτή τη μελέτη χρησιμοποιούν σήμερα κάποιοι για άλλους σκοπούς. «Τα έχουμε όλα, πληρώνουμε πολύ ακριβά τον ελληνικό προϋπολογισμό, δεν παίρνουμε ανταποδοτικά αυτά που δίνουμε, άρα να φύγουμε και να μείνουμε μόνοι μας». Αυτή η προσπάθεια συνεχίζεται από παλιά. Επειδή υπάρχει μια καταληκτική ημερομηνία, τα 100 χρόνια, υπάρχει μια έξαρση. Την περίοδο της χούντας είχε κυκλοφορήσει ένα βιβλίο, που έλεγε ότι ο Βενιζέλος ήταν Εβραίος.
Μοσκοβίτης: Και ο Μίνωας ήταν Εβραίος. Ο πράκτορας Σάιρους Γκόρντον, που ήταν και επιστήμονας, είχε αμφισβητήσει και τον μυκηναϊκό πολιτισμό. Αυτά έχουν πάρει οι πιτσιρικάδες και ο υπόκοσμος, αυτά έχουνε πάρει.
Πατεράκης: Αυτή η προσπάθεια συνεχίζεται από τότε, δεν είναι καινούργια προσπάθεια. Έχουν κυκλοφορήσει γραμματόσημα χωρίς την Κρήτη. Το είχαμε δείξει όταν κάναμε την εκδήλωση στην Παλιά Βουλή, για την Ένωση της Κρήτης. [..]
Η άγνοια είναι όπλο των εχθρών μας
Τσουχλαράκης: Νιώθω ότι όλα αυτά είναι επικίνδυνα για ανθρώπους που δεν έχουν εφόδια. Ανησυχώ, γιατί οι καλύτεροι σύμμαχοι αυτών των ανθρώπων που έχουν ένα σκεπτικό στο μυαλό τους, ή εξυπηρετούν κάποιους σκοπούς, οι καλύτεροι σύμμαχοι είναι οι απλοί συμπατριώτες μας, οι οποίοι χωρίς εφόδια θα πέσουν θύματα. Τα Χριστούγεννα του 2002 βρέθηκα προσκεκλημένος της Παγκρητιακής της Αμερικής, για το 1ο Συμπόσιο για τον κρητικό παραδοσιακό χορό, που διοργανώθηκε στο Νιου Τζέρσι. Είχαν έρθει μέλη και πολλοί άνθρωποι της ομογένειας, να παρακολουθήσουν τις ομιλίες μου –μεταξύ αυτών και ο Σημαντήρης, και στο τέλος μιας διάλεξης για την κρητική λαογραφία, ένας πετάγεται από το ακροατήριο και μου λέει ότι εμείς εδώ αισθανόμαστε πάρα πολύ πατριώτες και στα σπίτια μας, μαζί με τη σημαία την αμερικανική, δίπλα έχουμε και τη σημαία της Κρητικής Πολιτείας. Βρίσκω αφορμή, αρχίζω να κάνω εισήγηση για το πόσο λάθος είναι η επιλογή και πόσο λανθασμένη είναι η προβολή αυτού του πράγματος. Και ότι το μόνο που μπορούσαν να κάνουν τη σημαία ήταν να την κάψουν στα τζάκια τους. Ένα ακροατήριο εξακοσίων περίπου ανθρώπων είχε παγώσει, γιατί αυτοί οι άνθρωποι αισθανόντουσαν περήφανοι γι’ αυτό που κάνανε. Θυμάμαι ότι ο Σημαντήρης έχει μείνει άναυδος και μάλιστα μου ζητάει και τις υπόλοιπες μέρες να το λέω, για να ενημερωθούν οι συμπατριώτες του.
Μοσκοβίτης:  Θα σε διακόψω. Αυτό γίνεται πριν από πέντε χρόνια. Εγώ θα σου πω κάτι που έγινε χθες. Την 28η Οκτωβρίου παρήλασαν επτά σωματεία, έχοντας για λάβαρο τη σημαία της Κρητικής Πολιτείας.
Πατεράκης: Είναι άγνοια.
Μοσκοβίτης:  Σύλλογος Κρητών Ελευσίνας. Το έχω γράψει, το έχω πει, ο Μαραγκάκης το άκουσε και άλλοι τριάντα κάρφωσαν το κοντάρι στο γραφείο του Συλλόγου.
Πατεράκης: Είναι άγνοια, επιμένω. Θέλει ενημέρωση. [  ]
Μοσκοβίτης: Και βέβαια να στείλουμε την καλησπέρα μας σ’ ένα φίλο μας Ζωνιανό από τον Πειραιά, «Τους χαρίζεστε, η Κρήτη είναι ελληνική και θα παραμείνει». Τα Ζωνιανά έχουν πολλούς σοβαρούς ανθρώπους, δεν είναι μόνο εγκληματίες. Υπάρχει το κέρινο μουσείο του Ποταμιάνου, υπάρχει πολιτισμός, υπάρχει κουλτούρα. Κάποιοι παίζουν παιγνίδια εις βάρος των Ζωνιανών, κατά της Κρήτης. Η παραβατικότητα θρέφει τέτοια σενάρια. Όλη αυτή η υπόθεση έχει ξεκινήσει από την Αμερική. Έγγραφα των τελωνείων της Αμερικής δείχνουν την Κρήτη ανεξάρτητη. [   ]
Πατεράκης: Αυτά είναι ανεξέλεγκτα. Κι εμείς, για να είμαστε ρεαλιστές, δεν έχουμε τη δυνατότητα να καλύψουμε όλα αυτά τα φανταστικά σενάρια σ’ όλα τα πανεπιστήμια. Αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι να ενημερώσουμε τον κόσμο το δικό μας, να σταματήσει να συζητάει αυτό το θέμα, ή να κάνει παρελάσεις με αυτή τη σημαία, γιατί νομίζουν ότι είναι πατριώτες. [
Τσουχλαράκης:  Πολλοί συμπατριώτες μας εκφράζουν την άποψη ότι, με αυτή την εκπομπή αναδεικνύουμε ένα θέμα και ίσως το προβάλλουμε περισσότερο από ό,τι του αξίζει.  Όμως ο εφησυχασμός δεν βοηθάει σε τίποτα.  Πρέπει ως Έλληνες πολίτες να έχουμε ενεργοποιημένα ανακλαστικά, να είμαστε σε εγρήγορση και κάποιο πρόβλημα να το αντιμετωπίζουμε εν τη γενέσει του και όχι όταν αυτό έχει πια καλλιεργηθεί. Επίσης, θέλω να σας πω ότι εδώ και δύο χρόνια, ανάμεσα στους φοιτητές, Κρήτες και μη, του Πανεπιστημίου Ηρακλείου, υπάρχει ένα έντονο κλίμα, μια μεγάλη διάθεση και μια έντονη συζήτηση για την περίφημη ανεξάρτητη Κρήτη. Αντιλαμβάνεστε ότι είναι αρκετά σημαντικό και πρέπει να το λάβουμε υπόψη μας, όταν φτάνει ο μορφωμένος κόσμος της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης να συζητά κάτι τέτοιο. [  ]
Μοσκοβίτης:  Θα σας διαβάσω ένα μέιλ που ήρθε από την Κύπρο. «Κουζουλάθηκαν οι Κρητικοί και θέλουν αυτονομία; Δεν βλέπουνε πώς καταντήσαμε εμείς από την παρανομία; Τριάντα τέσσερα χρόνια προσφυγιά».  Έχετε καταλάβει ότι έχουμε συγκλονίσει τους ακροατές που αγαπάνε την Ελλάδα και μάλιστα τους Κύπριους που το ζούνε; Σε ένα άλλο μήνυμα διαβάζουμε: «Αλήθειες λες για αυτά που γίνονται στα Ζωνιανά, αλλά είμαι περήφανος και με την πλευρά των πατριωτών είμαι πρώτα Έλληνας και μετά Κρης, καλός ο τοπικισμός, αλλά υπάρχει και όριο». Ένα άλλο μήνυμα από το Ρέθυμνο: «Χαίρε, Συνέλλην. Πίσω από αυτή την ιστορία κρύβεται ο Σόρος από την Αμερική».
Πατεράκης: Έχει τη βάση του.
Μοσκοβίτης: Περίμενα σήμερα να έχουν σπάσει τα τηλέφωνα από τους άρχοντες του νησιού μας –εξαιρώ την κα Σχοιναράκη, η οποία όπως γνωρίζω βρίσκεται στο εξωτερικό– περίμενα λοιπόν από τους Κρητικούς βουλευτές, που καλείστε εσείς, αγαπητοί ακροατές και πάτε και τους ψηφίζετε, να έχουν μια επίσημη αντίδραση. Ο μόνος που έχει τοποθετηθεί για το θέμα είναι ο κος Μπαντουβάς. Όμως φωνή βοώντος εν τη ερήμω.
Τσουχλαράκης:  Αυτή είναι η απαρχή μιας ενημέρωσης. Δεν περιμένεις με μια εκπομπή να λύσεις και το πρόβλημα.
Μοσκοβίτης: Θέλω να γυρίσω όμως και πάλι σε αυτή την αεροπορική εταιρεία. Στεναχωριέμαι, γιατί ο  κ. Θεοχαράκης είναι αξιοπρεπέστατος και όταν επικοινώνησα μαζί του μου είπε ότι τον εξαπάτησαν οι συνεργάτες του, τότε που κατοχύρωσε το σήμα, όμως ένα χρόνο αργότερα μπαίνω στο διαδίκτυο και βλέπω ότι και η σελίδα χρησιμοποιεί το ίδιο σήμα. Πριν ένα χρόνο σε ξεγέλασαν οι συνεργάτες σου, σήμερα πάλι σε εξαπάτησαν για την ιστοσελίδα;
Πατεράκης:  Δεν ξέρεις τί δεσμεύσεις υπάρχουν στα διαφημιστικά.
Μοσκοβίτης: Χθες λοιπόν που μπήκα στο διαδίκτυο για να βρω τη φωτογραφία του βουλευτή Βασίλη Κικέρογλου, που είχε υποδεχτεί τους εβδομήντα τέσσερις μαθητές από την Κρήτη οι οποίοι φορούσαν μπλουζάκια της ανεξάρτητης Κρήτης, φυσικά δεν τη βρήκα αυτήν τη φωτογραφία, την είχαν κατεβάσει.  ; […]
Πρέπει να συζητάμε δημόσια το ζήτημα;
Τηλεφωνική παρέμβαση εξ Αμερικής του κ. Σταύρου Σημαντήρη
Σημαντήρης: Το 1974 στο Σαν Φραντσίσκο βγάλανε απόφαση να μη δείχνεται αυτή η σημαία πουθενά. Δεν έχει καμία θέση στις εκδηλώσεις. Υπάρχουν βέβαια κάποια άτομα που νομίζουν ότι είναι πατριώτες, οι οποίοι όμως είναι πλανεμένοι και πρέπει να τους εξιστορήσουμε τι συμβολίζει αυτή η σημαία. Γι’ αυτό και εμείς, στο Παγκόσμιο Συμβούλιο Κρητών, είπαμε ότι κακώς συζητιέται ένα τέτοιο θέμα, γιατί δεν θέλουμε να το κάνουμε θέμα. Κι εμείς στο Παγκόσμιο Συμβούλιο που κάναμε, δηλώσαμε ότι δεν είναι θέμα να το συζητήσουμε, γιατί η Κρήτη είναι Ελλάδα. Η Κρήτη ήταν ελληνική, είναι ελληνική και θα παραμείνει ελληνική.
Τσουχλαράκης: Ναι, Σταύρο, δες όμως τι συμβαίνει σήμερα στα κρητικά πανεπιστήμια, σε σωματεία, σε αεροπορικές εταιρείες και ποιος είναι ο απόηχος αυτής της προσπάθειας. Ο εφησυχασμός είναι το ίδιο επικίνδυνος με αυτούς που προσπαθούν να προβάλουν αυτά τα πράγματα. Πρέπει να λειτουργήσουμε με εγρήγορση και με ανακλαστικά και το λέω αυτό, γιατί το πράγμα έχει αρχίσει και παίρνει έκταση. Υπάρχουν αεροπορικές εταιρείες με έμβλημα αυτή τη σημαία, υπάρχουν οι φοιτητές, συζητούν στα πανεπιστήμια, υπήρξαν σωματεία που την 28η Οκτωβρίου παρέλασαν με τη σημαία της Κρητικής Πολιτείας, εδώ στην Ελλάδα.
Σημαντήρης: Αυτές είναι βλακείες. Η ιστορία είναι ότι οι Κρήτες πολέμησαν για να ενωθούν με την Ελλάδα.
Τσουχλαράκης: Το παιχνίδι παίζεται στην πλάτη και στα πόδια αυτών των ανθρώπων που δεν γνωρίζουν, δεν έχουν ενημέρωση. Βλέπουν έναν επιθετικό προσδιορισμό, κρητική σημαία, γιατί έτσι εμφανίζεται η σημαία της ανεξάρτητης Κρήτης. Δεν μιλάει κανείς για τον σαφή όρο: σημαία της Κρητικής Πολιτείας, που τελούσε υπό την υψηλή κυριαρχία του σουλτάνου και την επίβλεψη των Μεγάλων Δυνάμεων, αλλά χρησιμοποιείται η σημαία της ανεξάρτητης Κρήτης και οι συμπατριώτες μας, που δεν έχουν την ευκαιρία ν’ ακούσουν αυτές τις μικρές αναφορές, παρά παρασύρονται από έναν υπέρμετρο τοπικισμό, που πολλές φορές αγγίζει και το όριο της υπερβολής, του εγωισμού. Προσωπικά πιστεύω ότι χρειάζονται αυτές οι προσεγγίσεις ενημέρωσης, γιατί το πρόβλημα πρέπει να το πολεμάς εν τη γενέσει του. [ ]  Αν το αφήσεις, κάποια στιγμή το σαράκι θα δουλέψει και θα μας δημιουργήσει μεγάλο πρόβλημα. Και πρέπει όλους αυτούς να τους απομονώσουμε, γιατί είναι δειλοί. Δεν έχει βγει κανείς τους να δηλώσει εγώ είμαι αυτός και υποστηρίζω αυτό το πράγμα. Όλα γίνονται υπόγεια, με ύπουλες και ύποπτες επιδιώξεις.  Αυτή η απαρχή ενημέρωσης ίσως είναι η απαρχή να ξεγυμνωθούν όλοι αυτοί, γιατί δεν υπάρχουν επιχειρήματα που να μπορούν να συγκροτήσουν το εύλογο αυτού που υποστηρίζουν.
Σημαντήρης: Νομίζω ότι είναι ένα θέμα που όσο το μιλάς, τόσο του δίνεις αξία. Δεν πρέπει να συζητάμε γι’ αυτό το θέμα, γιατί πέφτουμε στα δίχτυα τους.
Μοσκοβίτης: Κάπως έτσι, πολλά χρόνια πριν, απέφευγαν κάποιοι να συζητάνε τα θέματα που είχαν προκύψει στη Βόρεια Ελλάδα, στην Ανατολική Θράκη και αυτή τη στιγμή έχουν δημιουργηθεί πολύ έντονα προβλήματα. Κάπως έτσι ξεκίνησε και η υπόθεση με τα Σκόπια και ξέρεις τι γίνεται; Το ιστορικό προηγούμενο έχει έρθει ν’ αποδείξει ότι μάλλον είναι λανθασμένη η επιλογή του εφησυχασμού και του ν’ αποφεύγεις να τα συζητάς. Τα ιστορικά προηγούμενα, όσο αφορά την Αλβανία, όσον αφορά το Κοσσυφοπέδιο, έτσι έχουν παιχτεί.
Αν το αφήσεις θα σε φάει, ήδη έχουν ξεκινήσει στη Θεσσαλονίκη κάποιοι και ζητούν ανεξαρτησία, στην Κρήτη επίσης και στην Κέρκυρα ζητάνε ανεξαρτησία.
Το 2008, μέσα από το κρατικό ραδιόφωνο τη ΝΕΤ, ο Μανώλης ο Ρασούλης είχε πει ότι το 2012, που λήγει η Σύμβαση της Ένωσης της Κρήτης με την Ελλάδα, θα συμβούν κοσμοϊστορικά γεγονότα.
Τσουχλαράκης: Πλανεμένος και αυτός.
Μοσκοβίτης: Σας διαβάζω κάτι: «Η ιδέα της απόσχισης εκτός των τουρκικών-μουσουλμανικών καταλοίπων –Τουρκοκρητικοί του νησιού– βρίσκει πρόσφορο έδαφος ανάμεσα σε άτομα αφελή, με χαμηλό μορφωτικό επίπεδο και άτομα χωρίς ιστορική γνώση. Κοντά σ’ αυτά βοηθάει και ο υπέρμετρος λανθασμένος τοπικισμός που συναντάται στο νησί μας».  Αν και τα περισσότερα παρατράγουδα σημειώνονται στον νομό Ηρακλείου, εντούτοις και στον νομό των Χανίων η φλόγα της ανεξαρτησίας σιγοκαίει σε περισσότερο βαθμό. Ο λόγος, τα περασμένα μεγαλεία τα οποία έζησε κατά την περίοδο της αυτονομίας της Κρήτης και πράγματι εκείνη την περίοδο γνώρισε σχετική ακμή, επειδή ήταν η πρωτεύουσα της Κρητικής Πολιτείας. Οι αιτιάσεις και τα επιχειρήματα που προβάλλουν έχουν οικονομική χροιά και συχνά συγκρούονται μεταξύ τους. Άλλοι υποστηρίζουν ότι η Κρήτη έχει αυτάρκεια σε αγαθά και μπορεί να σταθεί και μόνη της, χωρίς τη σκέπη της Ελλάδας.
Άλλοι λένε ότι είναι το αδικημένο παιδί της Ελλάδας και το έχουν υποβαθμισμένο, αυτοί που τα γράφουν αυτά δεν έχουν πάει σε πραγματικά υποβαθμισμένη περιοχή, όπως είναι η Θράκη, η Ήπειρος. Η καραμέλα που χρησιμοποιούν είναι ότι «δίνουμε περισσότερα από όσα μας δίνουν».
Τα «επιχειρήματα» των αυτονομιστών
«Έχουμε ένα τηλεφώνημα που θέλει να βγει στον αέρα.»
Παπαδάκης: Γεια σας, ονομάζομαι Παπαδάκης και τηλεφωνώ από το Ηράκλειο. Ακούστε, γι’ αυτά που κουβεντιάζετε να μελετάτε καλά την ιστορία και όχι αυτά που μαθαίνετε στην Αθήνα. Αν δεν σας ενοχλεί εσάς η οικονομική κατάσταση της γενέθλιας γης των ανθρώπων μας, του αιμάτου μας, απαντήστε μου. Ήντα έχει προσφέρει η Ελλάδα από το 1913 και τούδε στην Κρήτη;  Ουσιαστικό όμως. Να γυρέψετε το γενεαλογικό δέντρο του Βενιζέλου και αν μπορείτε να πάτε πιο πίσω ακόμη την ιστορία και τη σημαία με το αστέρι που κουβεντιάζετε είναι μια εύκολη υπόθεση, αλλά αυτοί που χύσαν το αίμα τους, γιατί δεν μας απελευθέρωσε κανείς, όχι εμάς, γιατί εμείς απολαμβάνουμε και καρπούς από το αίμα των προγόνων μας.
Όπως εσείς λέτε δα για το άστρο της σημαίας, να κοιτάξετε καλά τι σημαίνει το άστρο στη σημαία, γιατί και η Κούβα έχει τα ίδια χρώματα και να τα διαβάζετε και να μην τα λέτε εύκολα, γιατί την Κρήτη την έχετε για τόπο των διακοπών σας. […]
Τσουχλαράκης: Θα βάλετε μια άνω τελεία για να κάνουμε διάλογο. Επειδή θίξατε κάποια σημαντικά πράγματα, θέλω να σας ρωτήσω δύο πραγματάκια: Πρώτον, αμφισβητείτε ότι όλες οι επαναστάσεις που έγιναν, είχαν ως ζητούμενο την Ένωση; Υπάρχει ένα σημαντικό ιστορικό υλικό που ονομάζονται καρτ-ποστάλ, φωτογραφικά αρχεία κ.λπ. Κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει τον πατριωτισμό του Γιάνναρη, του Μάντακα, του Πορτάλιου, του Κόρακα, του Σκαλίδη, του Κριάρη και όλων αυτών των μεγάλων αγωνιστών που έχουν φωτογραφηθεί, γιατί ξέρετε, από τα 1850 υπάρχει φωτογραφικό υλικό όλων αυτών, με τα μπαϊράκια τους και έχουν την ελληνική σημαία με το λευκό σταυρό και τα τετράγωνα και πάνω γράφουν όλες οι σημαίες που είναι στο ιστορικό αρχείο τη λέξη «Ένωσις» και όλα τα ονόματα των οπλαρχηγών, οι σημαίες γράφουν: «Ένωσις ή Θάνατος». Είναι αδιαμφισβήτητο ιστορικά, η επανάσταση του ‘66, η επανάσταση του ‘78, του ’85, του ’87, όλες αυτές είχαν ως ζητούμενο την Ένωση. Ακόμα και στην περίοδο της Κρητικής Πολιτείας του 1909, όλοι αυτοί ζητούν την Ένωση.  Όλοι αυτοί ήταν ανόητοι;
Παπαδάκης: Μια φορά βγάζανε τη γάγγραινα και την κόβανε. Τώρα όμως έχουν βγει άλλα φάρμακα… μην κολλάς σε ιστορικές περιόδους.
Τσουχλαράκης: Εσύ πιστεύεις ότι αυτή τη στιγμή η Κρήτη, με όλο το ανθρώπινο επιχειρηματικό δυναμικό της, μπορεί να συγκροτήσει  ανεξάρτητο κρατίδιο και να έχει αξιόπιστη και δυναμική άμυνα;
Παπαδάκης: Παρακολούθησες τους ολυμπιακούς αγώνες της Κίνας; Για πες μου, πόσα κρατίδια μπήκαν και λέγανε πληθυσμό πεντακόσιες χιλιάδες άνθρωποι; Πως μπορούνε αυτοί; […]
Μπορείς να μου πεις εσύ, τι έχει προσφέρει η Ελλάδα από το 1913 μέχρι σήμερα; Ήντα έχει προσφέρει σε οικονομικό και πολιτιστικό επίπεδο;
Τσουχλαράκης: Πάρα πολλά.
Παπαδάκης: Εσύ που προσπαθείς να διασώσεις κάποια ιστορικά πράγματα και σκοτώνεις το πιο ζωντανό πράγμα που υπάρχει την ντοπιολαλιά σου και δεν μπορείς να μιλήσεις όπως οι προγόνοι σου;
Τσουχλαράκης: Αυτό τι σημαίνει,  διαφορετικό πολιτισμικό στοιχείο;
Παπαδάκης: Αυτή τη στιγμή, στην Κρήτη, τα κοπέλια, ανάθεμα αν εμιλούνε το δύο τα εκατό τη γλώσσα που βυζάξανε. Αυτό είναι δραματικό.
Τσουχλαράκης: Εσύ κύριε Παπαδάκη έχεις διαβάσει Ερωτόκριτο; Κι αν έχεις διαβάσει, γνώριζες και έχεις σε χρήση όλο αυτό το λεξιλόγιο, εσύ που είσαι και από τους περίφημους αυθεντικούς, όπως λες κι εσύ;
Παπαδάκης: Όχι, δυστυχώς.
Τσουχλαράκης: Ξέρεις γιατί γίνεται αυτό; Γιατί η γλώσσα είναι ζωντανό πράγμα και εξελίσσεται. [ ] Αν κάποιος επιλέγει να μη χρησιμοποιεί την ντοπιολαλιά του στο τόπο που διαβιώνει, αυτό δεν τον κάνει λιγότερο πατριώτη.  Και για να ολοκληρώσω, αυτοί που μιλάνε για ανεξάρτητη Κρήτη πρέπει να προσδιορίσουν δύο πράγματα. Υπάρχουν άνθρωποι που υποστηρίζουν μια τέτοια άποψη. Τα κράτη γίνονται διαφορετικά όταν δεν έχουν κοινά στοιχεία ταυτότητας, εθνολογικά.  Η Κρήτη έχει κοινή γλώσσα, δεν έχει σημασία που έχει διαφορετικό ιδίωμα από τον Πόντιο, ή τον Μακεδόνα, ή τον Πελοποννήσιο. Το αρχαϊκό στοιχείο υπάρχει σ’ όλες αυτές τις γλώσσες και μάλιστα με το κρητικό και το κυπριακό
Παπαδάκης: Καλό είναι να γίνονται αυτές οι συζητήσεις. Η Κρήτη είχε πάντα το φιλότιμο και το ‘χε και θα το ‘χει.
Τσουχλαράκης: Είπατε ιστορικές, ανεδαφικές τοποθετήσεις, ο Εβραίος Βενιζέλος… να το στοιχειοθετείτε κάπως.  Αυτά είναι αντιεπιστημονικά.
Παπαδάκης: Γιατί, δεν πιστεύεις ότι ο Βενιζέλος είναι Εβραίος; [  ]
Μοσκοβίτης:  Εγώ απλώς ήθελα να πω στον κύριο Παπαδάκη, δεν ξέρω πόσο χρονών είναι ο άνθρωπος, ότι οι νέοι άνθρωποι θα πρέπει να κοιτούν το καλό της χώρας. Τέτοιες καταστάσεις ξέρουμε πού οδηγούν, όπως μας είπε και ο φίλος μας από την Κύπρο. Να δούμε στον Πενταδάκτυλο, στον Ψηλορείτη, ή στα Λευκά καμιά σημαία και βέβαια να πούμε ότι στα μαγαζιά τους, κάποιοι, στις επιχειρήσεις τους, έχουν -κι όχι κρυφά, φανερά- τη σημαία αυτή.
Πατεράκης: Εγώ πιστεύω ότι, αν άκουσαν σήμερα την εκπομπή, θα την κατεβάσουν.[…]

Αφήστε το σχόλιό σας

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*