ΔΕΥΤΕΡΑ 16/4/2018 | |||||||
# | ΤΙΤΛΟΣ ΕΚΠΟΜΠΗΣ | ΣΤΑΘΜΟΣ | ΤΜΛ (000) | ΤΜΛ% | ΜΡΔ% | ||
1 | SURVIVOR | SKAI | 1354 | 13,0 | 33,3 | ||
2 | ΤΟ ΤΑΤΟΥΑΖ | ALPHA | 1070 | 10,3 | 24,1 | ||
3 | MASTER CHEF | STAR | 953 | 9,2 | 21,9 | ||
4 | ΕΛΑ ΣΤΗ ΘΕΣΗ ΜΟΥ | ALPHA | 909 | 8,8 | 25,7 | ||
5 | ΤΟ ΣΟΙ ΣΟΥ | ALPHA | 908 | 8,7 | 21,3 | ||
6 | POWER OF LOVE | SKAI | 619 | 6,0 | 22,3 | ||
7 | ALPHA ΕΙΔΗΣΕΙΣ | ALPHA | 603 | 5,8 | 21,3 | ||
8 | ΤΑ ΝΕΑ ΤΟΥ ΣΚΑΙ | SKAI | 574 | 5,5 | 17,2 | ||
9 | ΤΑ ΝΕΑ ΤΟΥ ΣΚΑΙ | SKAI | 563 | 5,4 | 24,8 | ||
10 | SURVIVOR | HIGHLIGHTS | SKAI | 501 | 4,8 | 12,2 |
Στον πίνακα παρουσιάζονται τα δέκα πρώτα σε τηλεθέαση προγράμματα της ελληνικής τηλεόρασης για τη Δευτέρα 16/4/18. Τις τρεις θέσεις καταλαμβάνουν προγράμματα του Ιλίτζαλι.
Στους τηλεοπτικούς δέκτες κυριαρχούν τα σκουπίδια του Τούρκου παραγωγού
του Γιάννη Ξένου από την Ρήξη φ. 143
Η κατάσταση στην ελληνική τηλεόραση ποτέ δεν ήταν ιδανική. Η χώρα ποτέ δεν περηφανευόταν για την τηλεόρασή της. Η ίδρυση ιδιωτικών τηλεοπτικών σταθμών, πριν σχεδόν τριάντα χρόνια, αντί να φέρει τη ζητούμενη πολυφωνία, εξευτέλισε ποιοτικά τα προσφερόμενα προγράμματα. Κάθε χρόνο που περνούσε, στις δεκαετίες του ’90 και του 2000, τα ιδιωτικά κανάλια προσέφεραν και πιο ευτελή προγράμματα. Ποιος να ξεχάσει ότι εκατομμύρια Έλληνες γιόρτασαν την αλλαγή της χρονιάς του 2002 παρακολουθώντας με κομμένη την ανάσα το Μπιγκ Μπράδερ 1 (τηλεθέαση άνω του 80%)!
Η κρίση των τελευταίων χρόνων παρόξυνε τα πράγματα. Στην τηλεόραση, χτύπησε πρώτα από όλα τις ακριβές παραγωγές, που αρκετές φορές περιείχαν και ίχνη ποιότητας, αλλά και τους ενημερωτικούς τομείς των καναλιών που αποψιλώθηκαν. Τη θέση τους πήραν φτηνές παραγωγές, δηλαδή εκπομπές μαγειρικής και κυρίως τα φτηνά τουρκικά σίριαλ, που επιδοτούνται από την τουρκική κυβέρνηση. Η διακυβέρνηση Σύριζα που μας οδηγεί άσφαλτα όχι μόνο στο βύθισμα στην μετατροπή της οικονομικής κρίσης σε εθνική, είχε αντίκτυπο και στην τηλεόραση. Τα τελευταία δύο χρόνια η ελληνική τηλεόραση κυριαρχείται από τον Τούρκο παραγωγό Ατζούν Ιλίτζαλι, που σε ένα βαθμό αντικατέστησε τα τουρκικά σίριαλ.
Ο προστατευόμενος του Ερντογάν
Ο Ατζούν Ιλίτζαλι εμφανίστηκε στην ελληνική επικαιρότητα τον Νοέμβριο του 2015, όταν, στο περιθώριο ενός φιλικού ποδοσφαιρικού αγώνα Τουρκίας-Ελλάδας, φωτογραφήθηκε μαζί με τον Τσίπρα και τον τότε Τούρκο πρωθυπουργό, Αχμέτ Νταβούτογλου. Ο Τσίπρας φέρεται να του υποσχέθηκε ότι θα εξετάσει ευνοϊκά το αίτημά του για δημιουργία ή εξαγορά τηλεοπτικής άδειας, άλλωστε ήταν η εποχή με τους περίφημους διαγωνισμούς για αυτές. Προσπάθησε να αγοράσει άδεια για κάποιο κανάλι το 2016, αλλά και πρόσφατα, στα μέσα του 2017, πριν την εξαγορά του Έψιλον από τον Ι. Σαββίδη, ακούστηκε ότι ήθελε να το πάρει αυτός. Αφού δεν κατάφερε να αγοράσει κανάλι, αποφάσισε να αλώσει ένα. Ο Σκάι, αυτή και την προηγούμενη τηλεοπτική σεζόν, οφείλει την πρώτη θέση στην τηλεθέαση του στα ριάλιτι που έχει αγοράσει από τον Ιλίτζαλι.
Ο Ιλίτζαλι είναι ένα φαινόμενο της τουρκικής τηλεόρασης, στενά συνυφασμένο με τα χρόνια του Ερντογάν. Γεννημένος στην Αδριανούπολη, αλλά με καταγωγή από το Ερζερούμ της ανατολικής Τουρκίας, ξεκίνησε ως αθλητικός ρεπόρτερ και αποτυχημένος έμπορος ρούχων. Το 2002 ανέλαβε μια ταξιδιωτική εκπομπή που τον έκανε αναγνωρίσιμο στην Τουρκία. To 2004 ίδρυσε την Acun Medya και ανέλαβε για λογαριασμό ενός τουρκικού καναλιού την παραγωγή και παρουσίαση γνωστών παγκοσμίως τηλεοπτικών παιχνιδιών, όπως «Φίαρ Φάκτορι», «Ντηλ», «Τουρκία έχεις ταλέντο», «Σαρβάιβορ», «Βόις» και «Ντάνσινγκ γουιθ δε σταρς», δηλαδή όλα τα ριάλιτι που σε διάφορες εκδοχές έχουν παιχτεί και στην Ελλάδα. Η παραγωγή των ριάλιτι πήγε τόσο καλά, που ήδη το 2005 εμφανίστηκε στη λίστα με τους επιχειρηματίες που δήλωναν τα υψηλότερα εισοδήματα στην Τουρκία. Το 2013 απέκτησε το 70% του τουρκικού καναλιού TV8. Το υπόλοιπο 30% κατέχει ο τεράστιος οικονομικός όμιλος Dogus, που παρεμπιπτόντως στην Ελλάδα κατέχει τη μαρίνα του Φλοίσβου και της Μυτιλήνης, αλλά και ποσοστά στο Χίλτον Αθηνών. Στο TV8 κατήργησε τον ενημερωτικό τομέα και πλημμύρισε το πρόγραμμά του με ριάλιτι δικής του παραγωγής, με αποτέλεσμα την εκτόξευσή του στους πίνακες της τηλεθέασης.
Ο Ιλίτζαλι έκλεισε πέρυσι, για μια τριετία, συμβόλαιο συνεργασίας με τον Σκάι για το Σαρβάιβορ και άλλα ριάλιτι έναντι του ποσού των 10 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Το Σαρβάιβορ, με κάποιους υποτιθέμενους διάσημους που περιφέρονται και κάτι χαζοπαίχνιδα σάρωσε, ειδικά πέρυσι, στην τηλεθέαση, αλλά και φέτος τα πάει μια χαρά. Το τρίτο ριάλιτί του, που βρίσκεται ένα ακόμα σκαλοπάτι πιο χαμηλά είναι το Πάουερ οφ Λαβ. Σε αυτό, έξι άνδρες και έξι γυναίκες, πολλοί εκ των οποίων Κύπριοι, προσπαθούν να βρουν ταίρι, ντυμένοι από την τουρκική παραγωγή σαν καρνάβαλοι και εκστομίζοντας απίστευτες βλακείες. Το ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι γυρίζεται σε στούντιο του παραγωγού στην Κωνσταντινούπολη, όπου και διαμένουν οι «παίχτες». Το Πάουερ οφ Λαβ σημειώνει τα υψηλότερα νούμερα τηλεθέασης στην μεσημεριανή ζώνη και είναι βέβαιο ότι θα υπάρξει και δεύτερος γύρος του χρόνου.
Ο Ιλίτζαλι, προσωπικός φίλος του Ερντογάν, σε εποχή που τα ΜΜΕ διώκονται από το καθεστώς Ερντογάν στην Τουρκία χαίρει πλήρους ασυλίας γιατί διευκολύνει την εξωτερική πολιτική της Τουρκίας στα Βαλκάνια. Τα ριάλιτι, εκτός Ελλάδος, πωλούνται και στη Ρουμανία, ενώ δεν διστάζει να παίζει και πολιτικά παιχνίδια μέσω αυτών, εκτός από την αποβλάκωση που προκαλεί στους τηλεθεατές η θέασή τους. Την ημέρα που συνελήφθησαν στον Έβρο οι δύο Έλληνες στρατιωτικοί, επέβαλε στον Σκάι να παρουσιαστεί επεισόδιο του Σαρβάιβορ με μονομαχία Ελλήνων και Τούρκων, όπου φυσικά οι Τούρκοι κέρδισαν.
Ο ΑΝΤ1, θέλοντας να ανταγωνιστεί τον Σκάι, έχει πλησιάσει πρώην συνεργάτιδα του Ιλίτζαλι προκειμένου και αυτός να εντάξει στο πρόγραμμά του, την επόμενη τηλεοπτική χρονιά, ανάλογα τουρκοριάλιτι. Σε μια περίοδο που η Τουρκία καθημερινά εντείνει την πίεσή της στο Αιγαίο, οι τηλεοπτικοί δέκτες θα είναι κατειλημμένοι με υποπροϊόντα της τουρκικής τηλεοπτικής βιομηχανίας, που ελέγχονται άμεσα από το τουρκικό καθεστώς. Το ΕΣΡ δεν θα έπρεπε να ασχοληθεί κάποια στιγμή με την τουρκική προπαγάνδα που σερβίρεται από το μεσημέρι και μετά στην ελληνική τηλεόραση;
1 ΣΧΟΛΙΟ
Αυτός ο οργουελικά διακτινωμένος ηθικός κρετινισμός με πρόσημο την τηλεθέαση ενός αθλητικού παιχνιδιού είναι παροιμιώδης για την ελιτίστικη αντίληψη της κοινωνικής ζωής.
Δυστυχώς ένα αθλητικό πρόγραμμα αποτέλεσε την βάση για την ενοχοποίηση και τον στιγματισμό της κοινωνίας.
Δεν μπορούν να μπαίνουν όλα στο ίδιο τσουβάλι.
Και τέλος πάντων, γιατί δεν μας απασχόλησε η αιτία που ένα πρόγραμμα με διεθνή βραβεία ΕΜΜΥ, με καθαρά αθλητικό περιεχόμενο και τέτοια κοινωνική απήχηση (survivor) δεν αποτέλεσε ελληνική παραγωγή και όχι τουρκική;
Με τον ίδιο άλλωστε τρόπο πολιτεύτηκε και η σημερινή κυβέρνηση ως αντιπολίτευση.
Η δαινομονοποίηση αποτέλεσε το κατάλληλο κέλυφος για να καλύψει την ένδεια πολιτικής.
Ποτέ τέτοια περιφρόνηση για την κοινωνία δεν θα μπορούσε να παράξει πολιτικό αποτέλεσμα (χαζοπαίχνιδο κλπ).
Κάποτε έλεγαν ότι ο μαζικός αθλητισμός είναι “σώβρακα” και “φανέλες”.
Μπορεί στον μαζικό αθλητισμό να ενδημούν αρνητικά φαινόμενα σε μια παρασιτική εκδοχή της καπιταλιστικής οικονομίας.
Αλλά ποιος έχει το δικαίωμα να στερήσει το παράδειγμα που αντλούσε ένα παιδί, ένας νέος άνθρωπος, ακόμα και ένας ηλικιωμένος από τον Γκάλη;
Γιατί στερείτε αυτό το δικαίωμα κάποιος να αντλήσει το ίδιο παράδειγμα από κάποιον Ντάνο παραδείγματος χάριν;
Γιατί η διανόηση (το μεγαλύτερο μέρος της) αυτού του τόπου δεν μπήκε ποτέ στην διαδικασία να ασχοληθεί με την ουσία και όχι με το περιτύλιγμα και τα στερεότυπα των κοινωνικών συνθηκών;
Όταν ο εισηγητής της επιστήμης της λαογραφίας Νικόλαος Γ. Πολίτης απαντούσε στον Φαλμεράγιερ, αξιοποιούσε ως πρώτη ύλη τις ιστοριούλες ταπεινών απλών ανθρώπων για να αναδείξει την πολιτισμική τους συνοχή.
Και τέλος πάντων, πως να το κάνουμε;
Άλλο survivor και άλλο power of love.
Δεν είναι δυνατόν να μην βλέπει κανείς τις διαφορές.
Τοξικό είναι το περιβάλλον εγκλεισμού της κοινωνίας σε πολιτικό επίπεδο, όχι τα ακούσματα, οι μουσικές, η ψυχαγωγία, τα αθλητικά προγράμματα που μπορεί να παρακινούν κάθε άνθρωπο.
Έχει χαθεί πια το μέτρο, διαρκώς επικρατεί μια άτυπη ιεροεξεταστική άκριτη ενοχοποίηση και αντίληψη των πραγμάτων και αυτό οδηγεί απλώς στην ανακύκλωση της μιζέριας.