Αρχική » 21/3/19 | Κέρκυρα | “1204-1821: Εκκλησία και Γένος εν Αιχμαλωσία” ομιλία του Γ. Καραμπελιά

21/3/19 | Κέρκυρα | “1204-1821: Εκκλησία και Γένος εν Αιχμαλωσία” ομιλία του Γ. Καραμπελιά

από Άρδην - Ρήξη

Η Ιερά Μητρόπολις Κερκύρας, Παξών και Διαποντίων Νήσων και η Ένωση Χριστιανών Επιστημόνων, στα πλαίσια του Ελευθέρου Πανεπιστημίου έτους 2018-2019, με την ευκαιρία και της εθνικής επετείου μας, διοργανώνουν την τέταρτη ομιλία με θέμα «1204- 1821: Εκκλησία και Γένος εν Αιχμαλωσία» την Πέμπτη 21 Μαρτίου 2019 και ώρα 7 το απόγευμα στο Πνευματικό Κέντρο της Ιεράς Μητροπόλεως (Ακαδημίας 2). Ομιλητής θα είναι ο γνωστός δημοσιογράφος, συγγραφέας και μελετητής κ. Γιώργος Καραμπελιάς, το ομότιτλο βιβλίο του οποίου θα παρουσιάσουν ο π. Θεμιστοκλής Μουρτζανός και  ο οικονομολόγος και συγγραφέας κ. Γιώργης Μαυρομιχάλης. Της ομιλίας θα ακολουθήσει διάλογος.

Χαιρετισμό θα απευθύνει ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κερκύρας κ. Νεκτάριος.

Η είσοδος είναι για όλους ελεύθερη.

 

Αποτέλεσμα εικόνας για εκκλησια και γενος εν αιχμαλωσια

Ορθοδοξία και εθνική ταυτότητα στην Ελλάδα

Για το νέο βιβλίο του Γιώργου Καραμπελιά «Εκκλησία και Γένος εν αιχμαλωσία», Εναλλακτικές Εκδόσεις, 2018

του Γιώργου Καραμπελιά

Στη Δύση, η καθολική θρησκεία αποτέλεσε επί πολλούς αιώνες τον αντίπαλο της εθνικής συγκρότησης των ευρωπαϊκών λαών και ο διαφωτισμός θα στραφεί κατ’ εξοχήν εναντίον του Πάπα και της καθολικής Εκκλησίας. Στην Ελλάδα, σε αντίθεση, με την καθολική παράδοση, όπου η επιβεβαίωση της εθνικής ταυτότητας επετεύχθη μέσω της σύγκρουσης με την καθολική Εκκλησία, η εθνική ταυτότητα διαφυλάσσεται και συγκροτείται με την ουσιώδη συμβολή της ορθοδοξίας.

Στους έξι αιώνες της ξένης κατοχής, από το 1204 έως το 1821, παράλληλα με τη διαρκή αντίστασή του, ο ελληνισμός θα διασωθεί ακουμπώντας στη γλώσσα, στη συνείδηση της ιστορικής του διαχρονίας, στη λαϊκή παράδοση (δημοτικό τραγούδι, κ.λπ.). και προπαντός στην ορθόδοξη πίστη. Και αυτό, διότι ο ελληνικός κόσμος αντιμετώπιζε όχι μόνο μια διπλή κατοχή –την Τουρκοκρατία και τη Φραγκοκρατία–, με ό,τι αυτό συνεπάγεται στο πεδίο των διωγμών, της καταπίεσης, του οικονομικού εξανδραποδισμού, αλλά και μια διττή πνευματική απειλή. Η τουρκική κατοχή ήταν ταυτοχρόνως και ένα διαρκές εγχείρημα επιβολής του Ισλάμ, διά των εξισλαμισμών και του παιδομαζώματος. Η δε φραγκική παρουσία δεν περιοριζόταν στα κατεχόμενα εδάφη των Επτανήσων, της Κρήτης, της Πελοποννήσου κ.λπ., αλλά, μέσα από την οικονομική και πνευματική διείσδυση, επιχειρούσε να μεταβάλει τον ελληνικό κόσμο σε θρησκευτικό εξάρτημα του καθολικισμού. Έτσι η Εκκλησία, ως ο σημαντικότερος θεσμός του υπόδουλου γένους, διεξάγει έναν αδιάκοπο «διμέτωπο» αγώνα για να διασφαλίσει την ελληνική ιδιοπροσωπία.

Παράλληλα, ιδιαίτερα κατά τους πρώτους αιώνες της κατοχής, γύρω από την Εκκλησία θα συγκεντρωθούν οι μεγαλύτερες πνευματικές μορφές του. Μελέτιος Πηγάς, Μητροφάνης Κριτόπουλος, Πατριάρχης Ιερεμίας Β΄, Δοσίθεος Ιεροσολύμων, Κύριλος Λούκαρις, και οι φιλόσοφοι Θεόφιλος Κορυδαλέας, Ευγένιος Βούλγαρις, Νικηφόρος Θεοτόκης.

Κατά συνέπεια, μετά το 1204, η ορθοδοξία αποτελεί τον κατ’ εξοχήν φορέα διατήρησης και διαμόρφωσης της ελληνικής εθνικής συνείδησης, καθώς και των εκπαιδευτικών μηχανισμών, ακριβώς διότι η ελληνική ιδιοπροσωπία, κατέναντι των Λατίνων και κυρίως των Τούρκων, αναδεικνύεται, πρωταρχικώς, ως θρησκευτική. Τα εκατομμύρια των εξισλαμισθέντων Ελλήνων και ορθοδόξων της Μικράς Ασίας και των Βαλκανίων χάθηκαν οριστικά και μεταβλήθηκαν σταδιακώς σε «Τούρκους». Στις συνθήκες της μακραίωνης Κατοχής, ο ελληνισμός επιβίωσε διά της ορθοδοξίας.

ΣΧΕΤΙΚΑ

1 ΣΧΟΛΙΟ

ΣΩΚΡΑΤΗΣ 26 Μαρτίου 2019 - 01:39

ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΣΤΟΥΣ ΑΠΑΝΤΑΧΟΥ ΕΛΛΗΝΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ ΜΑΣ ΕΠΕΤΕΙΟ. Η ΟΜΙΛΙΑ ΔΕΝ ΘΑ ΑΝΑΡΤΗΘΕΙ;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ

ΑΦΗΣΤΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ