Ένα έργο που αξίζει να δούμε την Παρασκευή και το Σάββατο στα πλαίσια των διαδικτυακών παραστάσεων του θεάτρου Πορεία.

Αρδην-Ρήξη

ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ

Σκηνοθεσία: Άρης Μπινάρης

Συνεχίζουμε τις ελεύθερες προβολές από το αρχείο του θεάτρου με “Το ‘Υψωμα 731” σε κείμενο και σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη, 2019, την Παρασκευή και το Σάββατο 10 & 11/4.

Δείτε την παράσταση πατώντας παρακάτω το κόκκινο κουμπί “ΑΡΧΕΙΟ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ“.

731 μέτρα πάνω από τον Άδη…

Το Ύψωμα 731 του Άρη Μπινάρη, η μουσικοθεατρική παράσταση για την αξία της ελευθερίας, είχε μεγάλη απήχηση στο κοινό του θεάτρου Πορεία και στο κοινό ελληνικών και ξένων φεστιβάλ, και έλαβε διθυραμβικές κριτικές.

Το 1941, στο Ύψωμα 731, ο ολιγάριθμος ελληνικός στρατός κατορθώνει μια συντριπτική νίκη επί του πολυάριθμου ιταλικού στρατού του Μουσολίνι, στην προσπάθεια του τελευταίου να καταλάβει την Ελλάδα. Στη μάχη που δόθηκε, τα γεγονότα και οι αριθμοί αγγίζουν τη σφαίρα του παράδοξου όσον αφορά τον μικρό αριθμό των Ελλήνων οπλιτών αλλά και τους τρόπους με τους οποίους αντιμετώπισαν μία ιταλική επίθεση μυθικών διαστάσεων.

Στην παράσταση, με όχημα την αφήγηση των γεγονότων, η μάχη ανάγεται στο υπαρξιακό και ψυχικό πεδίο των ανθρώπων, εκεί όπου νικάει ο παράδοξος τρόπος σκέψης, αυτός  που αντιβαίνει στην κοινή αντίληψη και έρχεται σε σύγκρουση με τις εκάστοτε κρατούσες αντιλήψεις ή την κοινή λογική· εκεί όπου η νίκη του παράδοξου τρόπου σκέψης περιέχει ως κεντρική έννοια την αξία της ελευθερίας, απέναντι σε μια δύναμη, που αρχικά φαντάζει άτρωτη, και που προσπαθεί βίαια να εγκαθιδρύσει στο υπαρξιακό και ψυχικό πεδίο των ανθρώπων ένα πρότυπο κανονικότητας και ομογενοποίησης που τελικά μας απομονώνει από την ίδια τη ζωή.

Πληροφορίες που αντλούνται από εφημερίδες και μαρτυρίες της εποχής, καθώς και συνεντεύξεις και απομνημονεύματα ανθρώπων που συμμετείχαν στη μάχη, μεταστοιχειώνονται σε μουσική, κίνηση και λόγο.

Θέατρο Πορεία 1η σεζόν από 18 Φεβρουαρίου έως 28 Μαίου 2019

Θέατρο Πορεία 2η σεζόν από 4  Νοεμβρίου έως 3 Δεκεμβρίου 2019

*Περιοδεία 2019:

Διεθνές Φεστιβάλ Mittelfest,  Cividale del Friuli, Ιταλία, 14 Ιουλίου 2019

Διεθνές Φεστιβάλ Άνδρου, 3 Αυγούστου 2019

Φεστιβάλ Δημητρίων Θεσσαλονίκης, Θέατρο Αυλαία, 12 και 13 Οκτωβρίου 2019

Η παράσταση επιχορηγείται από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Περισσότερα για την παράσταση διαβάστε εδώ: 

Οι σύγχρονες Θερμοπύλες, του Κώστα Σαμάντη

του Κώστα Σαμάντη από την Ρήξη φ. 153

«Προς τον Πρόεδρον της Κυβερνήσεως κ. Αλ. Κορυζήν
Ο υιός μου Ευάγγελος Ιωάννου Ιωαννίδης απωλέσθη εις τας επιχειρήσεις της Κλεισούρας. Παρήγγειλα εις τους τέσσαρας ήδη υπηρετούντας Χρήστον, Κώσταν, Γεώργιον και Νίκον Ιωάννου Ιωαννίδην να εκδικηθώσιν τον θάνατον του αδελφού των. Κρατώ εις εφεδρείαν άλλους τέσσαρας Πάνον, Αθανάσιον, Γρηγόριον και Μενέλαον Ιωάννου Ιωαννίδην, κλάσεων 1917 και νεωτέρων. Παρακαλώ κληθώσιν ονομαστικώς και ούτοι εις πάσαν περίπτωσιν ανάγκης της πατρίδας ή τυχόν απωλείας ετέρου τέκνου μου προς εκδίκησιν εχθρού..
Ελένη Ιωάννου Ιωαννίδου,
Κυπαρισσία 2 Φεβρουαρίου 1941»

Πόσοι γνωρίζουν το ύψωμα 731 και τι ακριβώς έχει σηματοδοτήσει στη σύγχρονη ιστορία; Το συγκεκριμένο ύψωμα βρίσκεται περί τα 20 χλμ. βόρεια της Κλεισούρας και ήταν ένα από τα ισχυρότερα ερείσματα που κατέλαβε ο ελληνικός στρατός κατά τους χειμερινούς αγώνες που προηγήθηκαν στον κεντρικό τομέα της Αλβανίας. Η παραμονή σε ελληνικά χέρια του υψώματος αυτού καταδίκαζε κάθε προσπάθεια των Ιταλών. Η αρχή της ιταλικής επίθεσης έγινε νωρίς το πρωί της 9ης Μαρτίου, με σφοδρή δράση του πυροβολικού με όλμους και αεροπορικό βομβαρδισμό των ελληνικών θέσεων.
Στο ύψωμα 731, καθώς και στα γειτονικά υψώματα, πολέμησαν οι άνδρες του 5ου Συντάγματος της I Μεραρχίας που κατάγονταν κυρίως από την Καρδίτσα και τα Τρίκαλα, με διοικητή τον Δημήτριο Κασλά, μέχρι τη νύκτα 12/13 Μαρτίου οπότε αντικαταστάθηκε λόγω απωλειών από το 19ο Σύνταγμα, της VI Μεραρχίας Σερρών. Τον τομέα του τάγματος Κασλά ανέλαβε το τάγμα τού λοχαγού Κουτρίδη, μέχρι πέρατος του αγώνα στην περιοχή αυτή. Απέναντί τους το 8ο ιταλικό σώμα στρατού με τέσσερις μεραρχίες και δυο τάγματα μελανοχιτώνων. Μέχρι το τέλος των μαχών στο ύψωμα οι απώλειες για τον ελληνικό στρατό ανέρχονταν σε 125 νεκρούς, 28 εξαφανισθέντες και 425 τραυματίες, ενώ για τον Ιταλικό στρατό σε 1.000 νεκρούς και 3.000 τραυματίες.
Ο σκηνοθέτης Άρης Μπινιάρης έχει αρχίσει πλέον μια σταθερή πορεία στο ελληνικό θέατρο. Έχουμε γράψει για την περσινή παράσταση «Πέρσες» του Αισχύλου, που ανέβηκε στο θέατρο της Επιδαύρου σε σκηνοθεσία δική του. Μια παράσταση η οποία διακρινόταν όχι μόνο από μια διαυγή προσέγγιση του έργου, αλλά και από τη σύγχρονη αντίληψη και άποψη που κουβαλά ο νέος σκηνοθέτης. Τα δείγματά του μέχρι τώρα είναι σαφή μιας και έχει ανεβάσει επίσης το «Θείο Τραγί» όσο και το «’21». Πρόσφατα ανέβασε μια παράσταση που αναφέρεται σε ένα ηρωικό γεγονός του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, όχι και τόσο γνωστό στο ευρύ κοινό. Μιλάμε για το πολεμικό συμβάν στο ύψωμα 731, που για πολλούς ήταν το καθοριστικό σημείο που οδήγησε στην αλλαγή των στρατιωτικών σχεδιασμών του Χίτλερ, αναγκάζοντάς τον, σε μια προσπάθεια να διασώσει τον σύμμαχό του Μουσολίνι, να στραφεί κατά της Ελλάδος το 1941. Γνήσιος εκπρόσωπος της νέας γενιάς, στήνει μια παράσταση με το βλέμμα καρφωμένο στη νεολαία. Ο ίδιος ξεκίνησε ως καλλιτέχνης του δρόμου και κατέχει αποδεδειγμένα τη νεανική κουλτούρα. Γι’ αυτό τον λόγο στην πρότασή του επιλέγει να μη στήσει μια παράσταση καθαρόαιμου θεατρικού λόγου, αλλά να την εμπλουτίσει με μουσικές δημιουργίες, σε μια απόφαση να την κάνει έτι περαιτέρω ελκυστική για το νεανικό κοινό. Με την ευφάνταστη σύλληψή του καθηλώνει το θεατρικό κοινό και το μεταφέρει ουσιαστικά στην πύλη του Άδη, μιας και ο νυν υπέρ πάντων αγώνας στον οποίο αναφέρεται ήταν ακριβώς αυτό: μια προδιαγεγραμμένη πορεία όπου οι υπερασπιστές του υψώματος γνώριζαν ότι δεν υπήρχε αύριο. Μέσα από τη ζωντανή εκτέλεση των τραγουδιών τα οποία διαδέχονται την τραγική απαγγελία της περιγραφής της μάχης γινόμαστε κοινωνοί μιας κατάστασης στην οποία δεν υπήρχε εναλλακτική. Η υπεράσπιση των πατρώων εδαφών, η υπέρτατη θυσία των τέκνων αυτής της πατρίδας ήταν μια επιλογή θάρρους και ευψυχίας. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται μέσα στο κείμενο του Μπινιάρη, «αν περνούσαν από εκείνους, έπεφτε όλη η Ελλάδα». Ένα παράδειγμα για το πώς πρέπει να αντιμετωπισθούν οι προκλήσεις του παρόντος.
Η παράσταση ανέβηκε στο θέατρο «Πορεία» και κράτησε μέσω παρατάσεων μέχρι το τέλος της θεατρικής σεζόν. Λόγω του αμείωτου ενδιαφέροντος ανακοινώθηκε η επανάληψή της από 14 Οκτωβρίου έως 12 Νοεμβρίου 2019 και για 10 μόνο παραστάσεις.
Στα πολύ θετικά αξίζει να αναφέρουμε τους φωτισμούς, απαραίτητο συμπλήρωμα της θεατρικής πρότασης, αλλά και το πρόγραμμά της στο οποίο εμπεριέχονται όχι μόνο το κείμενο του Άρη Μπινιάρη, αλλά και κατατοπιστικές λεπτομέρειες για το συμβάν. Ιδιαίτερη αναφορά αξίζουν οι ερμηνείες τόσο του Άρη Μπινιάρη όσο και του Κων/νου Σεβδαλή, οι οποίες αποδίδουν τόσο το απόκοσμο όσο και το αποφασιστικό στοιχείο της μάχης.

  • 4.3.2019, Εφημερίδα των Συντακτών
    Γρηγόρης Ιωαννίδης
    Η παράσταση του Άρη Μπινιάρη είναι εθνικό απόκτημα, καθώς δεν νιώθουμε μόνο περηφάνια αλλά μας αγγίζει το «δέος»… Αυτό που κατά βάθος κάνει ο Μπινιάρης μετά τις «Βάκχες» στη Στέγη και τους «Πέρσες» του ΘΟΚ είναι να αναδημιουργεί στη σκηνή τις συνθήκες γένεσης της τραγωδίας… Aγγίζει… όχι τη μεγάλη, αλλά τη μυστική στιγμή του έθνους.
  • 14.3.2019, Αθηνόραμα****
    Τώνια Καράογλου
    …Δεν έχουμε να κάνουμε απλώς με έναν καλλιτέχνη που παραδίδει βαθιά συγκινητικές παραστάσεις, στο όριο μεταξύ θεατρικής αφήγησης, μουσικής περφόρμανς και δραματοποιημένης συναυλίας… Η μουσική φόρμα που έχει υιοθετήσει ο Μπινιάρης δεν είναι απλώς ένας αφηγηματικός τρόπος για να «πει την ιστορία». Αλλά σωματοποιεί στην πραγματικότητα την αγωνία του και τη μεταφέρει μέσω ηλεκτρισμένων δονήσεων στην πλατεία… Ο ίδιος [ο Μπινιάρης] και ο Κωνσταντίνος Σεβδαλής σε ρόλους leading performers… καθηλώνουν με ένα κείμενο που καρφώνεται στο μυαλό… Οι φωτισμοί… εγγράφουν αυτή τη λιτότατη παράσταση ως μία από τις εικαστικά αρτιότερες των τελευταίων χρόνων.
  • 7.5.2019, Click at Life
  • 24.4.2019, Zougla.gr
    Σωτήρης Σκουλούδης
    Ελάχιστες φορές καταφέρνει μια θεατρική παράσταση να εντάξει τον θεατή στο κλίμα, την ατμόσφαιρα αλλά τελικά και μέσα στο ίδιο το γεγονός που αφηγείται… Ο Άρης Μπινιάρης ξεπέρασε ίσως τον εαυτό του και μαζί με τον Κώστα Σεβδαλή και την τριμελή μπάντα τους, μας φέρνουν στο νου και στην ψυχή τις διηγήσεις των παππούδων μας για το Έπος, αλλά και την απώλεια και τη φρίκη, των μαχών του 1940… Η θεατρική τέχνη με την παράσταση αυτή διορθώνει επιτέλους ένα μεγάλο της κενό.
  • 16.4.2019, ελculture
    Σοφία Ευτυχιάδου
    Ο Άρης Μπινιάρης ανήκει στους ελάχιστους εκείνους δημιουργούς που κάνουν τέχνη γιατί θέλουν αληθινά κάτι να πουν… Το Ύψωμα 731 σε κείμενο και σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Θέατρο Πορεία είναι μια σπονδή στις νίκες όλων των αδύναμων αυτού του κόσμου, μια ιαχή βγαλμένη μέσα από τον Άδη, αλλά και μια βαθιά αντιπολεμική παράσταση… H παράσταση είναι ένα άψογης αισθητικής αντιπολεμικό ροκ ορατόριο, που διεκδικεί ταυτόχρονα το δικαίωμα να μιλά για μια νίκη ενός αδύναμου… Ένα δικαίωμα που έχουμε εκχωρήσει οι περισσότεροι με το φόβο μήπως και μας χρεωθεί εθνικιστική ρητορική. Σε ένα άλλο επίπεδο λοιπόν, ο Μπινιάρης –συνειδητά ή ασυνείδητα– τοποθετεί έναν καθρέφτη απέναντι στον θεατή, αναγκάζοντάς τον να αναστοχαστεί πάνω στα στεγανά, τους φόβους, τη λογοκρισία που επιβάλλει ο ίδιος στον εαυτό του.
  • 3.4.2019, boro.gr
    Άννα Δρούζα
    Μια παράσταση συγκλονιστική … Ένα κείμενο χωρίς σύνορα, πανανθρώπινο .. Και τώρα ο Άρης Μπινιάρης, ως δημιουργικός «δαίμων» σε οδηγεί στην άμεση βιωματική θέαση … Μη χάσετε αυτήν την παράσταση. Μη χάσετε αυτήν τη χαρισματική πενταμελή ομάδα!

One Comment

  1. Στον ιστότοπο του θεάτρου Πορεία αναφέρεται ότι η παράσταση θα προβάλλεται από την Παρασκευή 10/4 στις 10 π.μ. έως το Σάββατο 11/4 στις 10 π.μ.

Αφήστε το σχόλιό σας

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*

elGreek
elGreek