Eιδησεογραφική ομάδα ardin-rixi.gr
Μια απίστευτη ιστορία διχασμού του εκκλησιαστικού ποιμνίου στην εθνικά ευαίσθητη Θράκη, αποκάλυψε την Παρασκευή 26 Σεπτεμβρίου στην ιστοσελίδα Inside Story, ο γνωστός δημοσιογράφος και συγγραφέας Αλέξανδρος Μασσαβέτας.
Αφορά στον κινηματογραφικό βίο και πολιτεία του πρώην αρχιμανδρίτη της Εκκλησίας της Ελλάδας, Ιωάννη Καρασακαλίδη, ο οποίος είχε καθαιρεθεί από την Εκκλησία της Ελλάδος για σημαντικά σεξουαλικά παραπτώματα.
Ο Καρασακαλίδης, σύμφωνα με το δημοσίευμα, συνεχίζει να ιερουργεί στην περιοχή της Αλεξανδρούπολης. Προσπαθώντας με συνεργάτες και οπαδούς να συστήσει την σχισματική (!) «Ιερά Μητρόπολη Αλεξανδρουπόλεως, Ροδόπης, Ξάνθης, Ορεστιάδος και πάσης Θράκης». Μεταξύ των συνεργατών του, σύμφωνα με το δημοσίευμα, ξεχωρίζει η εμφανιζόμενη ως «μοναχή Άννα», Ζωή Μαζλίμη, η οποία φέρεται να έχει στήσει «βιομηχανία θαυμάτων» σε ησυχαστήριο στον Γέρακα την Ξάνθης. Το συγκεκριμένο κύκλωμα προσπαθεί κατά το δημοσίευμα να διεισδύσει στο ποίμνιο του Παλαιού Ημερολογίου, παρ’ όλο που οι αναγνωρισμένες ομολογίες του, έχουν καταγγείλει τις προσπάθειές του.
Σοβαρή είναι η ανάμειξη του «κυκλώματος Καρασακαλίδη» με την πολιτική. Σύμφωνα με το δημοσίευμα, πρωτοστάτησε στην ίδρυση της Πατριωτικής Ορθόδοξης Κίνησης Αλεξανδρούπολης. Μιας πατριδοκάπηλης, δήθεν υπερορθόδοξης στρατιωτικοποιημένης οργάνωσης τα μέλη των οποίων αρέσκονται να εμφανίζονται «μασκοφορεμένοι και σε παράταξη», με «στολές» και δραστηριότητα που θυμίζουν τις πρωτοναζιστικές ομαδοποιήσεις της Γερμανίας του 1920 (παρελάσεις, δημόσιες στρατιωτικοποιημένες τελετές κ.ο.κ.). Η οργάνωση απευθύνεται κυρίως σε μέλη των σωμάτων ασφαλείας, που προφανώς έχουν βαρύτητα στην μεθοριακή τοπική κοινωνία.
Ανάλογη διείσδυση έχει επιτύχει η εν λόγω σέχτα και στην κοινότητα των παλιννοστούντων από την πρώην Σ. Ένωση, οι οποίοι εγκαταστάθηκαν στην Θράκη κατά τις αρχές της δεκαετίες του 1990. Γι’ αυτό το σκέλος της επιρροής της, ουσιαστικό ρόλο παίζει η φερόμενη ως «μοναχή Άννα. Εκμεταλλευόμενη την δημοφιλία της μορφής του Οσίου Πορφυρίου του Καυσοκαλυβίτη, ενός «λόγιου» αντίστοιχου του μοναχού Παϊσίου, με μεγάλο κοινωνικό και πνευματικό έργο στην Αττική, έχει αφιερώσει το ησυχαστήριο στη μνήμη του και ισχυρίζεται ότι κατέχει το –θαυματουργό– πετραχήλι του. Το εμπόριο στην μνήμη του Οσίου προσέλκυε κύματα πιστών απ’ όλη την Βόρεια Ελλάδα, πριν το ξέσπασμα της πανδημίας, και κατ’ επέκτασιν σημαντικά οικονομικά έσοδα στο Ησυχαστήριο, το οποίο βρίσκεται σε φάση εκτεταμένης ανοικοδόμησης. Αξίζει να σημειωθεί ότι από την στιγμή που η Μαζλίμη και ο Καρασακαλίδης τέθηκαν εκτός επίσημης Ελλαδικής Εκκλησίας, εκκρεμεί δικαστήριο για την διαχείριση και την χρήση του Ησυχαστηρίου.
Η αποπομπή της από την Ελλαδική Εκκλησία έκανε την συγκεκριμένα σέχτα, να αναζητήσει προστασία σε άλλα σχήματα. Όταν και οι επίσημες ομολογίες του Παλαιού Ημερολογίου τους γύρισαν την πλάτη, στράφηκαν σε μια περίεργη περίπτωση, τον αυτοαποκαλούμενο «Μητροπολίτη Λήτης και Ρεντίνης» Θεόφιλο, ο οποίος διαμένει σε γυναικείο μοναστήρι στο Φίλυρο της Θεσσαλονίκης, και ισχυρίζεται στο ιστολόγιό του ότι έχει χειροτονηθεί επίσκοπος από την Ρωσική Υπερόρια Εκκλησία, μια πρώην σχισματική Ρωσική εκκλησία που επανεντάχθηκε στο Πατριαρχείο της Μόσχας.
Αυτή την θρυλούμενη έμμεση σχέση με την Ρωσία το κύκλωμα Καρασακαλίδη χρησιμοποιεί κατ’ εξακολούθηση προκειμένου να εξασφαλίσει στήριξη και επιρροή μέσα στην κοινότητα των παλιννοστούντων, ιδίως της πρώτης γενιάς που δεν γνωρίζει καλά ελληνικά και χαρακτηρίζεται στην πλειοψηφία της από ένα αίσθημα νοσταλγίας και αναμνήσεων για την ζωή που είχαν στην ΕΣΣΔ.
Η δυσαρέσκεια έναντι της ελληνικής εκκλησίας έχει ενταθεί στους κόλπους της κοινότητας αυτής, έπειτα από την επίσημη αναγνώριση της Αυτοκεφαλίας της Ουκρανικής Εκκλησίας από την Εκκλησία της Ελλάδος, το 2019, πράξη που την θεώρησαν ως προσπάθεια διαμελισμού της Ρώσικης Εκκλησίας. Ούτως ή άλλως οι παλιννοστούντες ζουν σε σοβαρό κοινωνικό και οικονομικό αποκλεισμό, εισπράττοντας την ολική αδιαφορία της ελληνικής πολιτείας και αυτήν ακριβώς την γενική δυσαρέσκεια σπεύδει να εκμεταλλευτεί το κύκλωμα Καρασακαλίδη «χτενίζοντας» τους συνοικισμούς των παλιννοστούντων σε Σάπες και Αλεξανδρούπολη προς άγραν οπαδών.
Δεν είναι τυχαίο ότι στην προσπάθειά της να πετύχουν την επίσημη νομική αναγνώριση σχισματικής εκκλησίας από το Πρωτοδικείο Ξάνθης, που απορρίφθηκε, το «κύκλωμα Καρασακαλίδη» κατάφερε να υφαρπάξει υπογραφές από κύκλους παλιννοστούντων ισχυριζόμενοι ότι ιδρύουν εκκλησία του Παλαιού Ημερολογίου υπαγόμενη στο Πατριαρχείο της Μόσχας. Ορισμένοι άνθρωποι, μάλιστα, ανακάλεσαν την υποστήριξή τους όταν πληροφορήθηκαν ότι η σχέση με την Ρωσική εκκλησία ήταν ανύπαρκτη.
Η υπόθεση βρίσκεται σε εξέλιξη, ενώ πυκνώνουν οι ανησυχίες μήπως το κύκλωμα εκμεταλλευτεί την πολιτικοθρησκευτική επιρροή που κατάφερε να εγκαθιδρύσει στις τοπικές κοινωνίες της Θράκης, για την επίσημή του αναγνώριση. Ανησυχίες υπάρχουν, επίσης, για το αν όντως υφίσταται έμμεση εμπλοκή μυστικών υπηρεσιών που θέλουν να «εκδικηθούν» για την αναβάθμιση των αμερικανικών συμφερόντων στην Αλεξανδρούπολη, προκαλώντας χάος και αναταραχή στους κόλπους του εκκλησιαστικού ποιμνίου –ένα σενάριο που μέλει να αποδειχθεί.
Είτε η εμπλοκή των Ρώσων είναι πραγματική ή φανταστική, πάντως, το χάος και η διχόνοια φαίνεται να είναι η στρατηγική του Καρασακαλίδη. Τον τελευταίο καιρό, δε, φαίνεται να πρωτοστατεί σε κινητοποιήσεις και εκστρατείες εναντίον της μάσκας, προπαγανδίζοντας ότι η πανδημία είναι ψεύτικη, και προωθείται ως σχέδιο κυριαρχίας από σατανικές δυνάμεις. Σε οποιαδήποτε περίπτωση, το χάος και η αναταραχή ήδη έχει προκύψει μέσα στο χριστιανικό ποίμνιο, προσθέτει ακόμα ένα πρόβλημα σε μια περιοχή όπου ο τουρκικός επεκτατισμός έχει πετύχει την εργαλειοποίηση της μουσουλμανικής μειονότητας σε αποτελεσματικό για τις διεκδικήσεις του βαθμό.