του Κωνσταντίνου Χολέβα
Την Κυριακή προ της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού η Εκκλησία τιμά ως Αγίους και Νεομάρτυρες τον Χρυσόστομο Σμύρνης και τους άλλους κληρικούς που μαρτύρησαν το 1922 στη Μικρά Ασία και στον Πόντο. Η Γενοκτονία του Ελληνισμού της Ανατολής δεν πρέπει να λησμονηθεί. Είναι καθήκον μας να πιέσουμε τη διεθνή κοινότητα για να αναγνωρισθεί το έγκλημα που άρχισαν οι Οθωμανοί και συνέχισαν οι Νεότουρκοι.
Δεν μισούμε, δεν ζητούμε εκδίκηση. Αλλά δεν λησμονούμε. Η λήθη είναι το αντίθετο της αλήθειας. Α- στερητικό και λήθη είναι τα συστατικά της αλήθειας. Θέλουμε τη δικαίωση, ζητούμε την ανάδειξη της ιστορικής αλήθειας. Ιδιαιτέρως τώρα που πλησιάζει η επέτειος των 100 ετών από τη Μικρασιατική τραγωδία.
Κακώς λέγουν οι οπαδοί της ιστορικής αποδόμησης ότι η αντίδραση των Τούρκων, οι σφαγές αμάχων, το μαρτύριο κληρικών και η πυρπόληση της Σμύρνης ήλθαν ως αντίδραση των Τούρκων στην αποβίβαση του Ελληνικού Στρατού το 1919. Η αλήθεια είναι ότι η Γενοκτονία άρχισε βάσει σχεδίου του 1914, πέντε ολόκληρα χρόνια πριν από τις 2.5.1919, που αποβιβάσθηκαν οι Έλληνες στην προκυμαία της Σμύρνης.
Το Οθωμανικό σουλτανικό κράτος άρχισε τη Γενοκτονία των Χριστιανών της Ανατολής, Ελλήνων, Αρμενίων και Ασσυρίων, και την συνέχισαν οι Νεότουρκοι και οι Κεμαλικοί. Παρά την αλλαγή πολιτεύματος οι Τούρκοι είχαν συνεχή επιδίωξη: Να εκδιωχθούν οι Χριστιανοί. Το 1914 άρχισαν οι διωγμοί των Ελλήνων στην Ιωνία και καταγράφονται στη Μαύρη Βίβλο του Οικουμενικού Πατριαρχείου του 1919. Στη συνέχεια υπέστησαν τα πάνδεινα οι Αρμένιοι με αποκορύφωμα τους διωγμούς του 1915. Το 1919 ο Ελληνισμός του Πόντου είδε 350.000 ανθρώπους να φονεύονται και άλλους 350.0000 να φεύγουν ως πρόσφυγες. Το 1922 έγινε η γενοκτονική επίθεση στους αμάχους της Σμύρνης και άλλων Μικρασιατικών περιοχών. Όλα ήταν προσχεδιασμένα.
Ως απάντηση στη θεωρία του Ερντογάν για τη “Γαλάζια Πατρίδα” πρέπει να αναδείξουμε τη μακρόχρονη Ελληνική και Χριστιανική παρουσία στην ευρύτερη Μικρά Ασία, η οποία περιλαμβάνει και τον Πόντο. Να μιλήσουμε στα παιδιά μας,αλλά και στη διεθνή κοινότητα, για τους Ίωνες φιλοσόφους, για τις ελληνικές πόλεις της αρχαίας Μικράς Ασίας, για τις περιοδείες του Αποστόλου Παύλου στην περιοχή, για τη Βυζαντινή κληρονομιά, για τους πολυαρίθμους Αγίους και Μάρτυρες, για τους Καππαδόκες Πατέρες της Εκκλησίας, για τις Αυτοκρατορίες της Νικαίας και της Τραπεζούντας που ιδρύθηκαν μετά τη Δ΄ Σταυροφορία (1204). Να εκδώσουμε μελέτες για την ελληνική παιδεία επί Τουρκοκρατίας στη Σμύρνη, στην Τραπεζούντα και σε άλλα κέντρα του Ελληνισμού της Ανατολής. Να θυμηθούμε την προτροπή του Πατριάρχου Γρηγορίου Ε΄, ο οποίος πριν γίνει Πατριάρχης διετέλεσε Μητροπολίτης Σμύρνης και έδινε οδηγίες στα ελληνικά σχολεία να εκπαιδεύουν “Έλληνας χριστιανίζοντας ως προς τα ήθη και Χριστιανούς ελληνίζοντας ως προς την γλώσσαν”.
Στη Μασσαλία το Δημαρχείο αναγράφει ότι είναι το Δημαρχείο των Φωκαέων. Οι Γάλλοι γνωρίζουν ότι η αρχαία ελληνική Φώκαια της Μικράς Ασίας ίδρυσε την πόλη τους. Εκατό χρόνια μετά τον ξεριζωμό οι απόγονοι των προσφύγων της Ανατολής έχουν εμπλουτίσει την ελληνική κοινωνία με την ευλάβειά τους, την επιχειρηματικότητά τους, τη αγάπη τους για τα γράμματα.
Θυμόμαστε και τιμούμε. Οι αλησμόνητες πατρίδες είναι ριζωμένες στη καρδιά μας.