Στην συζήτησή του Γιώργου Καραμπελιά με τον Λάμπρο Καλαρρύτη (“Εμείς οι Έλληνες”, Παραπολιτικά FM) γίνεται μία συναρπαστική περιήγηση στην διαχρονική ροπή των Ελλήνων προς την επιστήμη και την παιδεία.
Παραθέτει μία σειρά από ιστορικά παραδείγματα από την αρχαία Ελλάδα μέχρι το Βυζάντιο και την ύστερη βυζαντινή περίοδο όπου όχι μόνο η επιστήμη και η παιδεία, αλλά και το κοινωνικό κράτος αποτελούν διαχρονικά χαρακτηριστικά και δομικά στοιχεία κάθε μορφής πολιτειακής συγκρότησης των Ελλήνων. Είτε μιλάμε για την απώτατη αρχαιότητα είτε για την κλασική εποχή, τον μεσαιωνικό και νεώτερο ελληνισμό.
Τα παραδείγματα πραγματικά είναι εντυπωσιακά διότι καταδεικνύουν και με αυτόν τον τρόπο την ελληνική συνέχεια μέσω της πνευματικής και διανοητικής εστίασης των Ελλήνων σε πραγματικά στοιχεία του πολιτισμού. Την παιδεία, την επιστήμη, την έρευνα, την οργάνωση δομών κοινωνικής στήριξης, όπως ορφανοτροφεία, γηροκομεία, νοσοκομεία σε εποχές που για άλλους λαούς αυτά ήταν ασύλληπτα.
Και μάλιστα σε όλες τις περιόδους -και έχει σημασία αυτό – από την αρχαιότητα μέχρι τον ύστερο μεσαιωνικό ελληνισμό όλα αυτά είναι συγκροτημένα σε εκδοχές όχι απλά εφάμιλλες των σύγχρονων αλλά πολλές φορές κατά πολύ ανώτερες. Άλλη μία πλευρά της διαχρονικής ελληνικής ιστορίας από αυτές που δεν διδάσκονται στην σημερινή σχολική ύλη και με την οποία αν οι μαθητές έρθουν σε επαφή θα αναθεωρήσουν πολλά πράγματα όχι μόνο για την ιστορία αλλά και για την σημερινή κατάσταση και τον λόγο που κάποιοι βάζουν σκοπίμως χαμηλά τον πήχη.
Διαβάστε περισσότερα για το θέμα: