Uncategorized

Εκκλησιαστική περιουσία και φόροι

Όταν η μόδα του αντικληρικαλισμού κατακτά την Ελλάδα.

Του Τάσου Αναστασίου από την Ρήξη φ. 141. 

Eνα θέμα που αναδύεται στην επικαιρότητα όταν υπάρχει ανάγκη αποπροσανατολισμού του κόσμου ή έτσι, επειδή είναι πιασάρικο και πουλάει, είναι η περιουσία της Εκκλησίας και η φορολόγηση αυτής. Επειδή σε αυτήν τη χώρα έχουμε πήξει από πρωτότυπες ιδέες, «προοδευτισμό» και δίψα να μοιάσουμε στους «Ευρωπαίους», καλό θα ήταν να διασαφηνιστούν κάποια ιστορικά δεδομένα. Καταρχάς, η περιουσία αυτή αποκτήθηκε από δωρεές και κληροδοτήματα μοναχών, απλών πιστών του λαϊκού σώματος, καθώς και στρατηγών και αυτοκρατόρων και ανήκε στις ανά την ελληνική επικράτεια μητροπόλεις, στους ναούς και τα μοναστήρια. Χρησιμοποιήθηκε ένα μέρος της για την άσκηση κοινωνικής αλληλεγγύης στους έχοντες ανάγκη, τη δημιουργία σχολείων για τη διάσωση της γλώσσας και των παραδόσεων και τη χρηματοδότηση των δεκάδων επαναστάσεων την περίοδο της Τουρκοκρατίας, κατ’ εξοχήν της Επανάστασης του 1821.
Είναι, επομένως, απολύτως λογικό, η ίδρυση του νέου ελληνικού κράτους να βρίσκει την Εκκλησία –μετά από 1800 περίπου χρόνια ύπαρξης– να κατέχει το ένα τέταρτο της γης (Πρακτικά της ολομέλειας της Βουλής των Ελλήνων, συνεδρία 2.4.1987, σελ. 5076) του νέου ελληνικού κράτους. Ωστόσο, με αρχή τα τρία διατάγματα του 1833, 1835 και 1836 από τον Βαυαρό και προτεστάντη αντιβασιλέα Όθωνα και συνέχεια τους νόμους 1072/1917, 2050/1920, 4684/1931 καθώς και τη σύμβαση του 1952, η Εκκλησία υποχρεώθηκε σε διάλυση εκατοντάδων μοναστηριών και σε αναγκαστική απαλλοτρίωση κτημάτων της από το κράτος, με αντίτιμο που αυτό όριζε και που σχεδόν ποτέ δεν εξοφλούσε. Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι η απώλεια για την Εκκλησία μεγάλου μέρους της περιουσίας της (96% υπολογίζουν οι εκκλησιαστικοί κύκλοι, γύρω στο 65% υποστηρίζει η αντίθετη άποψη). Αυτός είναι και ο λόγος που το ελληνικό κράτος, το 1945, προέβη στην ανάληψη της υποχρέωσης μισθοδοσίας των κληρικών, σε αντάλλαγμα της υφαρπαγής του συντριπτικού μέρους της εκκλησιαστικής περιουσίας, διότι με το εναπομείναν ποσοστό (4% έως μέχρι και 35%, αναλόγως την προσέγγιση) κάτι τέτοιο δεν είναι εφικτό.
Επιπλέον, παρά τα μυθεύματα περί φορολογικής ασυλίας κ.λπ. η Εκκλησία πλήρωσε φέτος πάνω από 2 εκατ. σε φόρο εισοδήματος και ΕΝΦΙΑ1 ενώ πέρσι περίπου 3,5 εκατ. σύμφωνα με την (φιλοκυβερνητική, παρεμπιπτόντως) ιστοσελίδα news247.gr. Τα στοιχεία αυτά αφορούν το κεντρικό ΝΠΔΔ της Εκκλησίας. Το σύνολο των εκκλησιαστικών νομικών προσώπων εκτιμάται ότι πλήρωσε πάνω από 10 εκατ. ευρώ ΕΝΦΙΑ2. Την ίδια στιγμή, διοργανώνονται συσσίτια για όλους, Έλληνες και αλλοδαπούς, ορθόδοξους, αλλόθρησκους και άθεους, ενώ συνεχίζονται οι παραχωρήσεις, προς το δημόσιο και τους δήμους, εκτάσεων για τη δημιουργία σχολείων, παιδικών σταθμών, πλατειών, πάρκων, αθλητικών χώρων κ.λπ. Μεγάλος είναι επίσης ο κατάλογος των κτισμάτων που δημιουργήθηκαν από παραχωρηθέντα κτήματα της Εκκλησίας: Ξεχωρίζουν η Ακαδημία Αθηνών, τα νοσοκομεία Ευαγγελισμός, Σωτηρία και Παίδων, το Μετσόβιο Πολυτεχνείο, το Άλσος Λυκαβηττού, η Γεννάδιος Βιβλιοθήκη κ.α.
Από όλα αυτά προκύπτει ότι το κράτος χρωστάει στην Εκκλησία και όχι το αντίθετο. Γι’ αυτό και, δυστυχώς ή ευτυχώς, το ελάχιστο που έχει να κάνει είναι να πληρώνει τους μισθούς των κληρικών εις τους αιώνας των αιώνων. Αλλά, ακόμα και να μην ήταν έτσι, το επιχείρημα «εμείς οι άθρησκοι γιατί να πληρώνουμε την Εκκλησία;» δεν ευσταθεί. Διότι καλύπτεται μια ανάγκη για ένα σημαντικό κομμάτι του πληθυσμού, δεδομένου ότι η ορθόδοξη παράδοση είναι στενά συνδεδεμένη με την ελληνική ταυτότητα και την ίδια την ύπαρξη του ελληνικού κράτους. Μήπως θα έπρεπε και οι άτεκνοι να μην πληρώνουν για την παιδεία; Ή οι υγιείς για τα νοσοκομεία; Εξάλλου, κανείς δεν γνωρίζει αν θα είναι άθρησκος για πάντα.
Ένα μέρος της άδικης επίθεσης προς τον κλήρο προέρχεται από καλοπροαίρετη άγνοια και από ένα αίσθημα δικαιοσύνης για την επίλυση κοινωνικών προβλημάτων. Κυρίως, όμως, είναι η μόδα του αντικληρικαλισμού που έχει κατακτήσει την Ελλάδα, ποτισμένη με μπόλικη υποκρισία, αφού οι ίδιοι άνθρωποι που ισχυρίζονταν ότι δεν είναι δυνατόν το κράτος να χρηματοδοτεί θρησκείες, τάχθηκαν μαχητικά υπέρ της ανέγερσης, με κρατική χρηματοδότηση, μουσουλμανικού τεμένους στον Βοτανικό! Το ποσοστό των αντικληρικαλιστών στα ΜΜΕ είναι κατά πολύ μεγαλύτερο από αυτό που υπάρχει σε επίπεδο κοινωνίας, με αποτέλεσμα να ακούγονται πολλές ανυπόστατες κραυγές.
Η καραμέλα είναι από αυτούς που συμπεριφέρονται στην ορθόδοξη ελληνική Εκκλησία σαν να είναι καθολική, προτεσταντική ή οτιδήποτε άλλο δυτικού τύπου. Είναι οι ίδιοι άνθρωποι, που για όλες τους τις αναλύσεις και τις ιδέες, έχουν την ψευδαίσθηση ότι ζουν στο Παρίσι ή στο Λος Άντζελες. Και αφού δεν έχουν σε κάτι άλλο να αντισταθούν –αφού έχουν υποκύψει στα πάντα–, θα εφευρίσκουν συνεχώς εχθρούς για να διατηρούν την επαναστατική τους φόρμα και να χαϊδεύουν τα αυτιά των πειθαρχημένων στο σύγχρονο λάιφ στάιλ μαζών.

σημειώσεις
1 http://www.huffingtonpost.gr/2017/09/06/eidiseis-koinwnia-posa-plirose-h-ekklisia-se-foro-eisodimatos-kai-enfia-_n_17915960.html
2 http://www.huffingtonpost.gr/sotiris-mitralexis/-_7739_b_12402128.html

7 Σχόλια

  1. Δεν ανήκω στην ομάδα των δυο τελευταίων παραγράφων του κειμένου. Κι επίσης πιστεύω μαζί με το συγγραφέα του ότι υπάρχει μια ανισοβαρής κριτική προς την επίσημη Εκκλησία σε σχέση με άλλους παράγοντες που επίσης βαρύνονται περισσότερο αλλά λόγω αντικληρικαλισμού πέφτουν κάπως στα μαλακά. Από την άλλη όμως πρόκειται για ένα σκληρό γραφειοκρατικό σώμα το οποίο διαχειρίζεται την υπόθεση της πίστης και μ’ αυτήν την έννοια και την κρατική του κληρονομιά. Η υπόθεση της κρατικής διαχείρισης μόνο μεσοπρόθεσμα έβλαψε την Εκκλησία της Ελλάδας εφόσον έχει το χέρι της από τότε στις υποθέσεις του κράτους. Ειδικά μετά τον πόλεμο και τον καταστροφικό εμφύλιο, η Εκκλησία ως η επίσημη γραφειοκρατική δομή ήταν βασικός ιδεολογικός μοχλός του καθεστώτος των διώξεων της μισής Ελλάδας. Επίσης η παροχή ελεημοσύνης δείχνει ότι δεν επιθυμεί τον εκσυγχρονισμό της αλλά την μονιμοποίηση της εποπτείας και για την επίγεια σωτηρία των ψυχών. Διαφορετικά θα επιδιδόταν σε προσπάθειες παραγωγής προκειμένου να συμβάλει δημιουργικά στην υπέρβαση. Βέβαια ποιος το κάνει αυτό (από τους υποτιθέμενους κοσμικούς φορείς ή κινήματα κλπ) κι αν θέσουμε τα δάχτυλα στις πληγές μας θα δούμε ότι η Εκκλησία τουλάχιστον δεν υποσχέθηκε τίποτε τέτοιο. Αλλά όχι να δώσουμε και άφεση των κοινωνικών αμαρτιών. Το άρθρο πολύ καλό ήταν, αλλά μην ξεχάσουμε και τα άλλα…

  2. Πολύ καλό, ισορροπημένο και νηφάλιο άρθρο. Δύο σημεία προς επίρρωσιν εκείνων που αναφέρονται και στο κείμενο:
    «Αλλά, ακόμα και να μην ήταν έτσι, το επιχείρημα «εμείς οι άθρησκοι γιατί να πληρώνουμε την Εκκλησία;» δεν ευσταθεί. Διότι καλύπτεται μια ανάγκη για ένα σημαντικό κομμάτι του πληθυσμού, δεδομένου ότι η ορθόδοξη παράδοση είναι στενά συνδεδεμένη με την ελληνική ταυτότητα και την ίδια την ύπαρξη του ελληνικού κράτους. Μήπως θα έπρεπε και οι άτεκνοι να μην πληρώνουν για την παιδεία; Ή οι υγιείς για τα νοσοκομεία; Εξάλλου, κανείς δεν γνωρίζει αν θα είναι άθρησκος για πάντα.»
    Αν είναι έτσι γιατί να πληρώνουμε και την ΕΡΤ υποχρεωτικά όλοι; Νομίζω πιο πολλή βάση έχει να σταματήσουμε να πληρώνουμε την ΕΡΤ παρά την Εκκλησία. Ειδικά όταν το Ελλαδικό κράτος πληρώνει και μουφτήδες, ιμάμηδες κλπ. για τους μωαμεθανούς της Θράκης ή αναλαμβάνει την ανέγερση τεμενών για αυτούς….

  3. Pingback: Εκκλησιαστική περιουσία και φόροι! Όταν η μόδα του αντικληρικαλισμού κατακτά την Ελλάδα – Cognosco Team

  4. Εντάξει καλογραμμένο το άρθρο, έχει κάποια επιχειρήματα. Κυρίως όταν πρόκειται για επιθέσεις που δέχεται η διοικούσα εκκλησιά για το συγκεκριμένο θέμα, από ένα μή ενημερωμένο κοινό. Αλλά όχι να τα βάζετε με τους Βαυαρούς μεταρρυθμιστές, που πήγαν να βάλουν τάξη στο χάος. π.χ. Πήγαν να φτιάξουν στρατό και οι Έλληνες ήθελαν και το πέτυχαν να υπάρχουν πάνω από χίλιοι (1000) στρατηγοί και χιλίαρχοι σε ένα στρατό 10.000 δέκα χιλιάδων!!! Και στην Μάνη το 1934 οι Μανιάτες, που δεν ήθελαν να φορολογούνται εγκλώβισαν τους Βαυαρούς, που είχαν την απρονοησία να διεισδύσουν στην Μάνη, τους αιχμαλώτισαν τους κακοποίησαν αισχρά. Βλέπε και στα σχετικά αφιερώματα της Welt https://www.welt.de/kultur/history/article13716894/Als-die-Griechen-ihre-deutschen-Reformer-verjagten.html . Ακόμη το καθεστώς της διπλοθεσίας Θεολόγου στα Λύκεια και εφημέριου στην Εκκλησία, που υπάγεται; Αν είναι έτσι όπως τα γράφει ο αρθογράφος, γιατί η Εκκλησία δεν χωρίζει τα τσανάκια της από την Πολιτεία. Να πάρει, ότι της ανήκει και να βγει ωφελημένη σε ακτινοβολία και επιρροή;;;

  5. Αθανάσιος - Πάτρα

    Γκυρ
    Ουδέποτε η μισή Ελληνική κοινωνία υπήρξε
    αριστερή.

    • Γιατί μήπως ήταν δεξιά;;; ή κεντρώα;; Τίποτε απ’ όλα αυτά. Η συντριπτική πλειονότητα είναι δήθεν. Έχουν άλλοθι μία ιδεολογία – συνήθως του συρμού – και ακολούθως κάνουν την δουλειά τους. Όποιος σοβαρός άνθρωπος έχει παρακολουθήσει την πορεία της πλειονότητας του λαού θα δεί: Πως οι βασιλόφρονες από το 1969 και μετά έγιναν χουντικοί, μολονότι ήταν η χούντα που κατήργησε τον θεσμό στον οποίον εκείνο επίστευαν, οι χουντικοί έγινα καραμανλικοί και εν συνεχεία φανατικοί πρασινοφρουροί και τέλος μετακόμισαν στον σύριζα μέχρι και βολεμένοι μεσοαστοί για να μην πληρώνουν φόρο και να μην ανοίξουν τα επαγγέλματα. Μιά και μιλάμε για εκκλησιαστικούς κύκλους είναι χαρακτηριστικό ότι οι κύκλοι αυτοί καθώς και οι παραθρησκευτικοί κήκλοι, που το 1962 πουλούσαν 300 χιλ. φύλλα της „Ζωής“, το 1985 ήσαν κατά 60% πασοκατζήδες. Το αντίστοιχο και οι κύκλοι πολυτέκνων.

  6. Pingback: Εκκλησιαστική περιουσία και φόροι « Προδρομικός

Αφήστε το σχόλιό σας

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*