Αρχική » Γιατί Ρομά;

Γιατί Ρομά;

από Χρίστος Δάλκος

Ἐδῶ καὶ μερικὰ χρόνια κάποιοι ἀφανεῖς κύκλοι, θιασῶτες τοῦ «πολιτικῶς ὀρθοῦ», ἀποφάσισαν χωρὶς νὰ ρωτήσουν κανέναν, πόσῳ μᾶλλον τοὺς ἄμεσα ἐνδιαφερομένους, ὅτι δὲν πρέπει νὰ ἀναφερώμαστε σὲ «γύφτους», «τσιγγάνους», «κατσίβελους» κ.λπ., ἀλλὰ μόνο καὶ ἀποκλειστικὰ σὲ «Ρομά».

Καὶ βέβαια, ἐπειδὴ ἔχουν στὰ χέρια τους τὰ παντοδύναμα Μέσα Μαζικῆς Ἐνημέρωσης, κατώρθωσαν νὰ ἐπιβάλουν τὴν ἐν κρυπτῷ εἰλημμένη ἀπόφαση, γιὰ νὰ ἀρχίσουν νὰ εἰσπράττουν σήμερα, κι ἐμεῖς μαζί τους, τὰ ἐπίχειρα τῆς ἄφρονος μεθόδευσης: ὅλο καὶ συχνότερα κάνουν τὴν ἐμφάνισή τους κάποιοι ἐγκάθετοι, οἱ ὁποῖοι ἀντιπαραθέτουν εὐθέως τοὺς «Ρομὰ» μὲ τοὺς «Ἕλληνες», κάνοντας χρήση τοῦ ἐπείσακτου ὀνόματος, ποὺ ἡ βασική του λειτουργία κατάντησε νὰ συνίσταται στὸν διαχωρισμὸ τῶν Ἑλλήνων τσιγγάνων ἀπὸ τοὺς ὑπόλοιπους Ἕλληνες.

Κι ἂς ἐνίσταται ὁ ἐξέχων τσιγγάνος Κώστας Χατζής, δηλώνοντας περήφανα ὅτι εἶναι «Ἕλληνας γύφτος» (πῶς δὲν τὸν μπουζουριάσανε, ἔτσι ποὺ χρησιμοποιεῖ τὸν μὴ πολιτικῶς ὀρθὸ ὅρο!), κι ἂς γράφῃ ὁ Παλαμᾶς τὸν Δωδεκάλογο τοῦ γύφτου, ὁ Παπαδιαμάντης τὴν Γυφτοπούλα, ὁ Ρασούλης τὴν Ἐκδίκηση τῆς γυφτιᾶς κ.λπ. κ.λπ.

 Τὸ ὅτι ὁ ὅρος εἶναι ἐπείσακτος, ξένο σῶμα στὸν ἑλληνικὸ γλωσσικὸ ὀργανισμό, ἀποδεικνύεται ἀπὸ τὸ γεγονὸς ὅτι δὲν κλίνεται (ὁ Ρομά, τοῦ Ρομά, οἱ Ρομά, τῶν Ρομὰ καὶ πάει λέγοντας), τὴν στιγμὴ ποὺ οἱ λαϊκὲς λέξεις ὄχι μόνο κλίνονται ἀλλὰ παρουσιάζουν ἐπὶ πλέον ποικίλα παράγωγα καὶ σύνθετα.

Πρᾶγμα ποὺ σημαίνει ὅτι αὐτὲς οἱ μεθοδεύσεις ὄχι μόνο ξεχωρίζουν καὶ ὑποβιβάζουν τοὺς Ἕλληνες γύφτους / τσιγγάνους στὸ ἐπίπεδο γκετοποιημένης μειονότητας ἀλλὰ συνιστοῦν καὶ μιὰ εὐθεῖα ἐπίθεση κατὰ τῆς ἑλληνικῆς γλώσσας. Ἡ ἐπίθεση αὐτὴ ἔχει πάρει στὶς μέρες μας διαστάσεις χιονοστιβάδας (πρβλ. Super League, Black Friday, Youth Pass, My τάδε κ.τ.τ., καὶ ἂν δὲν ὑπάρξῃ ἔγκαιρη ἀντίδραση ἀπὸ ὅλους τοὺς Ἕλληνες, τῶν Ἑλλήνων γύφτων / τσιγγάνων συμπεριλαμβανομένων, τότε σύντομα ἡ ἑλληνικὴ γλῶσσα, αὐτὴ ποὺ ἐπιβίωσε γιὰ πάνω ἀπὸ τρεῖς χιλιετίες, θὰ ἀντιμετωπίσῃ ὑπαρξιακὸ πρόβλημα.

 Οἱ ποικίλοι νεκροθάφτες τῆς γλώσσας μας, πολιτικοί, καναλάρχες, δημοσιογράφοι, διαφημιστές, πληροφορικάριοι κ.λπ. ἂς ἔχουν κατὰ νοῦν τὴν μεγάλη ἀλήθεια: «δὲν ὑπάρχουν χυδαῖες λέξεις, ὑπάρχουν χυδαῖοι ἄνθρωποι»!

ΧΡΙΣΤΟΣ ΔΑΛΚΟΣ – Φιλόλογος

ΣΧΕΤΙΚΑ

1 ΣΧΟΛΙΟ

Θεοφάνης Ι. Βορεινάκης 16 Δεκεμβρίου 2023 - 16:38

Πολύ σωστή η παρατήρησή σας για τις συνέπειες της αλλαγής του παραδοσιακού προσδιορισμού γύφτος σε ρομά! Είναι αλήθεια ότι οι περισσότεροι “ρομά” ενοχλούνται έντονα από την χρήση της καθιερωμένής έκφρασης , που στο Μεσολόγγι μετατρέπεται σαν “Γυφταίοι”, μη γνωρίζοντας προφανώς ότι η λέξη είναι παραφθορά του Αιγύπτιος, και βέβαια δεν υπάρχει τίποτα υποτιμητικό σε αυτήν! Χαρακτηριστικά οι έγκλειστοι Μεσολογγίτες όταν πρωτοαντίκρυσαν τους Αιγύπτιους του Ιμπραήμ, τους αποκάλεσαν αυθόρμητα Γύφτους….Οσο για τον συμπαθή καταξιωμένο καλλιτέχνη Χατζή, πιστεύω ότι αναφέρεται συχνά στον χαρακτηρισμό “γύφτος”και “γυφτάκι” για λόγους δημιουργίας κλίματος συμπάθειας προς εαυτόν, ήδη κατακτημένης……

Υ.Γ. Γνώρισα στο Αιτωλικό Δάσκαλο Γύφτο με μεταπτυχιακό, ο οποίος περήφανα αυτοπροσδιοριζόταν Γύφτος!

ΑΠΑΝΤΗΣΗ

ΑΦΗΣΤΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ