Εικόνα 1 – Τεχνική εικόνα του Sigmund Freud με Αρχιεπίσκοπο Κρήτης κ. Ευγένιο
του Λάμπρου Ανδριανάκη
Παρακολούθησα με ενδιαφέρον την τελευταία συνέντευξη του Σεβασμιότατου Αρχιεπίσκοπου Κρήτης κ. Ευγένιου στην εκπομπή Αντιθέσεις της ΚΡΗΤΗ ΤV[1] και θα μείνω εκεί που λέει ότι «το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι κοινωνίες είναι πνευματικό, η αδυναμία των ανθρώπων να αντισταθούν, να εκφράσουν την αντίθεσή τους στην σήψη, η οποία επελαύνει, να εκφράσουν με το δικό τους μοναδικό τρόπο ο καθένας την αντίθεση του». Συμφωνώ απόλυτα με τον Σεβασμιότατο και για αυτό το λόγο παίρνω το θάρρος να εκφράσω τις απορίες μου, σε σχέση με τα λεγόμενα του. Θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι δεν κατατάσσω τον εαυτό μου στους τυπικούς πιστούς, ούτε είμαι βαθύς γνώστης των Γραφών και Κείμενων, οπότε υπάρχει περίπτωση να σφάλλω.
Πιο συγκεκριμένα, για το θέμα της υιοθεσίας από ομόφυλα ζευγάρια, ένα θέμα που είναι στην επικαιρότητα, κυρίως λόγω της επιθυμίας του πρωθυπουργού προσωπικά να προχωρήσει στη ανάλογη νομοθέτηση, όπως ανάφερε σε πρόσφατη συνέντευξη[2]. Δεν θα ασχοληθούμε εδώ με την ουσία του θέματος αλλά αυτό που με προβληματίζει είναι η τοποθέτηση του πρωθυπουργού, ότι αυτά τα συγκεκριμένα θέματα, τα έχει μελετήσει προσωπικά και έχει αφιερώσει πολύ χρόνο ώστε να τα κατανοήσει. Θα προτιμούσα ο πρωθυπουργός της χώρας μου βέβαια να καταναλώνει, τον αρκετά πολύτιμο χρόνο του, σε πιο σημαντικά θέματα, όπως τα θέματα ανάπτυξης, εξωτερικής πολιτικής, οικονομίας, παιδείας κοκ. Βέβαια αυτό είναι και θέμα γούστου, εδώ είχαμε πρωθυπουργό που ασχολούνταν με την αλυσίδα του ποδήλατου του και το κανό του.
Ας περάσουμε όμως στον Αρχιεπίσκοπο Κρήτης κ. Ευγένιο οπού για τα ομόφυλα ζευγάρια δήλωσε ότι «θα πρέπει να δούμε τι θα κατατεθεί [….] η εκκλησία έχει κάθε δικαίωμα να καταθέσει την άποψή της και τη φωνή της, εγώ περιμένω να ακούσω και από ειδικούς, από παιδοψυχολόγος και από ψυχολόγους». Όταν ξαναρωτήθηκε για την υιοθεσία, επανέλαβε «Σας είπα πριν θα ήθελα πριν πω οτιδήποτε να μελετήσω και να ακούσω απόψεις ειδικών ανθρώπων, θέλω να με φωτίσουν άνθρωποι που ασχολούνται με την παιδική ψυχολογία».
Σε παράθεση, ο πρώην Αρχιεπίσκοπος Κρήτης κ. Ειρηναίος, σε μία ανοιχτή συζήτηση με μαθητές στο πρώτο ΕΠΑΛ Ηρακλείου[3] το 2016, όταν τον ρώτησαν για το γάμο των ομοφύλων ήταν ξεκάθαρος. Είπε μεταξύ άλλων ότι το θέμα είναι ξεκάθαρο, ότι κάτι τέτοιο θα διαλύσει την οικογένεια και τον πολιτισμό. Να θυμίσω ότι ο πρώην Αρχιεπίσκοπος Κρήτης κ. Ειρηναίος διοργάνωνε σεμινάρια για την κακοποίηση των γυναικών. Όταν ο πρώην Αρχιεπίσκοπος Ειρηναίος ερωτήθηκε ξανά και πιεστικά από μαθητές, αν θα πρέπει να δεχόμαστε διαφορετικότητα, ήταν ξεκάθαρος ότι «αυτό δεν είναι διαφορετικότητα, είναι αλλοίωση, είναι εξαφάνιση, εξαφάνιση του γένους των ανθρώπων» και πιο μετά «δεν πρέπει να μπαίνουμε στην τρέλα της εποχής μας, είναι αληθινή τρέλα, πραγματική τρέλα».
Οι ερωτήσεις μου είναι λοιπόν οι εξής
- Δήλωσε ο Αρχιεπίσκοπος για τον γάμο ομοφύλων και την υιοθεσία, ότι θέλει να συμβουλευτεί τους ειδικούς, ψυχολόγους κτλ. Δεν θα πρέπει, για αυτά τα πανανθρώπινα θέματα, να συμβουλεύεται τις Γραφές και τους Πατέρες της Εκκλησίας. Μπορεί, για παράδειγμα, ο αναγνώστης αλλά και ο Αρχιεπίσκοπος Κρήτης κ. Ευγένιος, να διαβάσει την επιστολή του Αρχιμανδρίτη Κύριλλου Κωστόπουλου προς τον στο Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο[4] οπού αναφέρει αποσπάσματα τόσο από την Αγιά Γραφή όσο και από Πατερικά Κείμενα. Να θυμίσω ότι ο Αρχιμανδρίτης Κύριλλος Κωστόπουλος κατέχει μεταπτυχιακές σπουδές του Κανονικού Δικαίου και είναι διδάκτωρ της θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών αλλά και συγγραφές βιβλίων. Δεν θα πρέπει να παρασυρόμαστε με τις ακραίες δηλώσεις ιερωμένων, που προβάλουν τα Μέσα ώστε να δημιουργήσουν ντόρο. Υπάρχουν μέσα στον Κλήρο άνθρωποι, με αρκετά υψηλό επίπεδο μόρφωσης, σε όλο το εύρος των θεμάτων, ώστε να ενημερωθεί ο καθένας.
- Αν είναι να καθοδηγείται ο προκαθήμενος της Εκκλησίας της Κρήτης από ψυχολόγους και «ειδικούς» για θέματα πανανθρώπινα και οικουμενικά, τότε γιατί να εξομολογούμαστε σε Πνευματικό και να μην τον αντικαταστήσουμε με ένα ψυχολόγο; Γιατί να πάω στην Εκκλησιά; Αν η Εκκλησιά δεν είχε απαντήσεις για τον εσωτερικό μου κόσμο τότε ποιος ο λόγος ύπαρξης; Παραθέτω στον Αρχιεπίσκοπο Κρήτης ένα απόσπασμά από συνέντευξη ειδικών[5]. Πιο συγκεκριμένα, του κ. Θάνου Ασκητή, εκ των κορυφαίων Ψυχίατρων και Σεξολόγων της χωράς ο οποίος συνομιλεί με τον εκ τον κορυφαίων συγγραφέων, τον Πέτρο Τατσόπουλο. Ο δε κ. Ασκητήςαναφέρει ότι «το 20-25% του γενικού πληθυσμού της γης ανήκει στην αμφιφυλόφιλά ή στην ομοφυλοφιλία» παρότι και οι πιο φιλικά προσκείμενες στο LGBTQ+ «κίνημα» έρευνες πλησιάζουν αυτό το ποσοστό στο 8-9%[6], παρότι τσουβαλιάζουν αυθαίρετα ποσοστά που ίσως δεν θα έπρεπε. Σε κάθε περίπτωση, οι έρευνες αυτές καταλήγουν σε ποσοστό ομοφυλοφίλων περίπου 3%[7]. Από την άλλη, ο κ. Τατσόπουλος υποστηρίζει αναφανδόν την υιοθεσία από ομόφυλα ζευγάρια. Βέβαια δεν ξεχνάμε την προσβλητική και χυδαία δήλωση του[8], τόσο για τους ομοφυλοφίλους αλλά και τις γυναίκες, όταν κάποιες αναρτήσεις μελών της ΧΑ τον αποκάλεσαν «αδερφή». Θα πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι προσαρμόζεται στη μόδα της εποχής ο κ. Τατσόπουλος.
- Έχει δικαίωμα άραγε ο Αρχιεπίσκοπος Κρήτης να εκφράζει τόσο ριζικά διαφορετικές άποψεις από τις Γραφές. Είδαμε παραδείγματα Ιερωμένων που μεταλάβανε πιστούς με κουταλάκι μιας χρήσεως[9], οπού ο Μητροπολίτης Ιωάννινων τον έθεσε σε αργία. Και στην Κρήτη είχε δημιουργηθεί μεγάλη αναστάτωση από Ιερωμένους που δεν μνημονεύαν τους Μητροπολίτες[10] . Ή μήπως ο πρώην Αρχιεπίσκοπος Κρήτης ή οι τόσοι Μητροπολίτες και Ιερωμένοι, που έχουν εκφράσει την σφοδρή τους αντίδραση, είναι αιρετικοί;
- Τέλος, θα ήθελα να ρωτήσω τον Σεβασμιότατο Αρχιεπίσκοπο Κρήτης κ. Ευγένιο, αν αυτές οι δηλώσεις γίνονται, όχι τόσο γιατί πιστεύει αυτά που λέει, όσο σε ένα πλαίσιο να μην ακουστεί «ακραίος», «φοβικός», «ακροδεξιός», «σκοταδιστής» ή ακόμα και «φασίστας», το νέο τρεντ της πολιτικής ορθότητας και του νέου woke ολοκληρωτισμού, που προσκολλάται σε οποίον τολμάει να ξεστομίσει τη γνώμη του, η οποία είναι διαφορετική από το επίσημο αφήγημα. Όμως σε αυτή τη περίπτωση δεν έρχεται σε αντίθεση με την δήλωση του, δηλαδή το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι «η αδυναμία των ανθρώπων να αντισταθούν, να εκφράσουν την αντίθεσή τους στην σήψη»;
Ο Λάμπρος Ανδριανάκης, γεννήθηκε και ζει στο Ηράκλειο, είναι πτυχιούχος Πολιτικός Μηχανικός με μεταπτυχιακό στο Management (ΜΒΑ).
[1] https://www.youtube.com/watch?v=4BWVCz5_GkM
[2] https://www.youtube.com/watch?v=_o18T8vaXWw
[3] https://www.youtube.com/watch?v=7QxTpLHeIGc
[4] https://www.vimaorthodoxias.gr/eipan/o-archim-kyrillos-kostopoylos-gia-ton-gamo-ton-omofylofilon-kai-tin-teknothesia-epistoli-sto-archiepiskopo-ieronymo/
[5] https://www.youtube.com/watch?v=_yrKDFlPiAA
[6] https://www.statista.com/statistics/1270143/lgbt-identification-worldwide-country/
[7] https://www.ipsos.com/sites/default/files/ct/news/documents/2023-05/Ipsos%20LGBT%2B%20Pride%202023%20Global%20Survey%20Report%20-%20rev.pdf
[8] https://www.news247.gr/politiki/tatsopoulos-exo-pidixei-ti-misi-athina/
[9] https://www.newsbeast.gr/greece/arthro/7489831/metaniomenos-o-papas-pou-chrisimopoiise-koutalakia-mias-chrisis-sti-theia-koinonia-ekana-lathos
[10] https://www.neakriti.gr/kriti/1394980_kriti-katigoro-alloy-ierea-poy-den-mnimoneyei-vid
********
Η τοποθέτηση του Αρχιεπισκόπου Κρήτης προκάλεσε αντιδράσεις με απότέλεσμα χθες η Εκκλησία της Κρήτης να πάρει θέση:
Η ομόφωνη απόφαση της Ιεράς Επαρχιακής Συνόδου της Εκκλησίας της Κρήτης στο θέμα του γάμου και της τεκνοθεσίας των ομόφυλων ζευγαριών προκάλεσε ακόμα και σύγχυση σε όσους είχαν σταθεί στην τοποθέτηση του Αρχιεπισκόπου Κρήτης, στη διάρκεια τηλεοπτικής συνέντευξης. Μία τοποθέτηση που συζητήθηκε ευρέως πανελλαδικά και έδωσε την αίσθηση ότι η τοπική Εκκλησία θα ακολουθούσε μία πιο ήπια γραμμή στο όλο θέμα.
Εκκλησιαστικοί κύκλοι παραδέχτηκαν στο Cretalive ότι η θέση αυτή προκάλεσε δυσαρέσκεια στους κόλπους της Εκκλησίας αλλά και σε πιστούς καθώς παρεξηγήθηκε. Υποστηρίζουν ότι ο Σεβασμιότατος εκφράστηκε ανθρώπινα ως Ποιμενάρχης και τα λεγόμενα του παρερμηνεύθηκαν. Όπως ξεκαθαρίζουν, το «όχι» της Εκκλησίας της Κρήτης είναι αδιαπραγμάτευτο στο θέμα αυτό και μάλιστα θα επιδιώξει να στηρίξουν την απόφαση της οι βουλευτές του νησιού, τους οποίους θα καλέσει με επιστολή να την ακολουθήσουν. Είναι πολύ πιθανόν, λένε οι πληροφορίες, να μοιραστεί και σχετική εγκύκλιος σε όλους τους ναούς προς ενημέρωση των πιστών.
Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ:
Ἡ Ἱερά Ἐπαρχιακή Σύνοδος τῆς Ἐκκλησίας Κρήτης, κατά τό Ἱερό Εὐαγγέλιο, τήν Ἱερά Παράδοση καί τούς Ἱερούς Κανόνες, πού καθορίζουν τή διδασκαλία τῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας, ἀναφορικά μέ τό ὑπό συζήτηση θέμα τοῦ λεγομένου «γάμου» μεταξύ ὁμόφυλων προσώπων, δηλώνει τά ἑξῆς.
Ὁ Γάμος γιά τήν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία εἶναι μυστήριο ἱερό, ὡς ἕνωση ψυχοσωματική μεταξύ ἄνδρα καί γυναίκας, μέ σκοπό τόν ἁγιασμό τους καί ἀνάγεται στή σχέση Χριστοῦ καί Ἐκκλησίας.
«Τό μυστήριον τοῦτο μέγα ἐστίν, ἐγώ δέ λέγω εἰς Χριστόν καί εἰς τήν ἐκκλησίαν» (Ἐφ. 5,32).
Τά συστατικά τοῦ θεσμοῦ τῆς οἰκογένειας συνδέονται ἄμεσα μέ τά διακριτά πρότυπα τοῦ πατέρα καί τῆς μητέρας, ὅπως ἐπιβεβαιώνει ἡ θεϊκή ἐντολή «Τίμα τόν πατέρα σου καί τήν μητέρα σου» (Ἔξοδ. 20, 12) καί, κατά τοῦτο, τό παιδί ἔχει ἀναφορά σ᾽ αὐτούς.
Ὁ ὁποιοσδήποτε οὐδέτερος προσδιορισμός τῶν σχέσεων αὐτῶν καταλύει τόν φυσικό θεσμό τῆς οἰκογένειας, ἀναδεικνύοντας στό ὄνομα ἑνός μονομεροῦς καί μειοψηφικοῦ «δικαιωματισμοῦ» καινοφανεῖς κοινωνικούς θεσμούς.
Ἡ ἐπίκληση περί ἰσότητας στόν γάμο ἑτερόφυλων καί ὁμόφυλων καί κατ᾽ ἐπέκταση τοῦ ἴδιου δικαιώματος τεκνοθεσίας, παραγνωρίζει τά θεμελιώδη δικαιώματα τῶν παιδιῶν νά ἀνατρέφονται καί νά διαμορφώνονται σ᾽ ἕνα οἰκογενειακό περιβάλλον, πού δέν προκαλεῖ σύγχυση ὡς πρός τήν γονεϊκή ταυτότητα.
Δέν εὐσταθεῖ τό φερόμενο ἐπιχείρημα, ὅτι ἡ θεσμοθέτηση τοῦ πολιτικοῦ γάμου τῶν ὁμόφυλων ζευγαριῶν καί ἡ ἀπ᾽ αὐτήν αὐτοδίκαιη θεσμοθέτηση τοῦ δικαιώματος τῆς τεκνοθεσίας, ἐπιβάλλεται εἴτε ἀπό ὑπερεθνικῆς ἰσχύος Συνθῆκες καί Καταστατικούς Χάρτες, εἴτε ἀπό τό Ἑνωσιακό Δίκαιο, εἴτε ἀπό τό ἰσχῦον Σύνταγμα τῆς Ἑλλάδος.
Γι᾽ αὐτό καί ἐναπόκειται σέ κάθε Κράτος, ἀνάλογα μέ τήν πολιτισμική καί κοινωνική του ταυτότητα καί τόν ἀξιακό του πολιτισμό, νά νομοθετήσει ἤ ὄχι ἐλεύθερα γιά τό ζήτημα αὐτό.
Καί αὐτό παρατηρεῖται στίς Χῶρες τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἕνωσης, ὅπου δέν ὑπάρχει ὁμοιογενής ρύθμιση, ἀλλά στό πλαίσιο τῆς πολυπολιτισμικότητας ὑφίστανται ἔντονες διαφοροποιήσεις.
Εὔλογα, ὅμως, προκαλεῖ ἀπορία, γιατί πολλοί ὑποστηρικτές τοῦ «γάμου» τῶν ὁμόφυλων ἐπικαλοῦνται τίς Δυτικοευρωπαϊκές ἀξίες καί τά Εὐρωπαϊκά θέσμια, ὅταν σέ πλεῖστες τῶν ἄλλων περιπτώσεων τίς κατακεραυνώνουν.
Ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία ἐκφράζει τή διαχρονική της ἀλήθεια, ἡ ὁποία δέν διαμορφώνεται μέ ὅρους ἐπικαιρότητας. Σέβεται τό πρόσωπο καί τίς ἐπιλογές τοῦ κάθε ἀνθρώπου καί δέν ἀπορρίπτει κανένα.
Αὐτό, ὅμως, δέν σημαίνει ὅτι ὁ ὁποιοσδήποτε δικαιωματισμός καί τό κάθε κοινωνικό φαινόμενο πρέπει νά καταξιώνεται καί ὡς θεσμός.
Οἱ μόνοι ἁρμόδιοι νά νομοθετοῦν εἶναι ἡ Κυβέρνηση καί ἡ Βουλή τῶν Ἑλλήνων. Ὅμως, ἡ Ἐκκλησία, ὅπως καί κάθε πολίτης, ἔχουν τό συνταγματικό δικαίωμα νά ἐκφράζουν ἐλεύθερα τή θέση τους.
Ἡράκλειο, 15 Ἰανουαρίου 2023
Ἀπό τήν Ἱερά Ἐπαρχιακή Σύνοδο τῆς Ἐκκλησίας Κρήτης
1 ΣΧΟΛΙΟ
Ο πολιτικός γάμος των ετερόφυλων για την Εκκλησία είναι πορνεία, όπως και οι προγαμιαίες σχέσεις. Το ίδιο ισχύει και για τον πολιτικό γάμο των ομόφυλων. Όποιος θέλει να είναι μέλος της Εκκλησίας παντρέυεται στην Εκκλησία άτομο του αντίθετου φύλου. Απλά είναι τα πράγματα.
Όποιος δεν θέλει να είναι μέλος της Εκκλησίας, ανήκει στην ελληνική πολιτεία και πρέπει να έχει τα ίδια δικαιώματα. Άρα ναι στον πολιτικό γάμο των ομόφυλων.
Το δικαίωμα υιοθεσίας από ομόφυλο ζευγάρι πρέπει να ζυγιστεί με την εναλλακτική του μεγαλώματος ενός παιδιού σε ίδρυμα, δηλαδή υπό συνθήκες στρατοπέδου συγκέντρωσης όπου ο βιασμός και η βία είναι στην καθημερινή διάταξη. Τα παιδιά πρέπει να μεγαλώνουν σε σπίτι και όχι σε ιδρύματα.
Τα μέλη της Εκκλησίας αντί να προσπαθούν να παρέμβουν στην πολιτεία και να προσπαθούν να περιορίσουν τα δικαιώματα μερίδας πολιτών που δεν ανήκουν στην Εκκλησία, καλύτερα να ασχοληθούν με τις εκτρώσεις, που για την Εκκλησία (αλλά και στην πραγματικότητα για κάθε καλόπιστο) είναι φόνοι. Αλλά αυτό το έγκλημα, απείρως βαρύτερο από τις ομοφυλοφιλικές σχέσεις, το κάνουν οι ετερόφυλοι, οπότε είναι ok.
Οι εκτρώσεις πρέπει να καταδικάζονται ηθικά παντού, στο σχολείο, στο σπίτι, στην τηλεόραση και όχι μόνο στην εκκλησία. Και πρέπει να αποτρέπονται με κατάλληλη διαπαιδαγώγηση.