Κοινωνία, Ρήξη φ. 94

Θεσσαλονίκη: Τουρισμός πάνω απ’ όλα;

Ο μετασχηματισμός της Θεσσαλονίκης σε νεοθωμανική τουριστική βιτρίνα

του Κωνσταντή Σεβρή από τη Ρήξη φ. 94
Το Νοέμβριο του 2010 ο κύριος Μπουτάρης, πέτυχε την εκλογή του στο δήμο Θεσσαλονίκης. Στα πλαίσια της προεκλογικής του εκστρατείας, ιδιαίτερης σημασίας υπήρξαν οι αναφορές του για το μετασχηματισμό της Θεσσαλονίκης σε τουριστική πόλη. Κοιτώντας πότε προς την Ανατολή και ποτέ προς τη Δύση! Τρία χρόνια μετά, το (φθηνό) ντόπιο τουριστικό προϊόν, προωθημένο με τις πρωτοβουλίες του Δήμου Θεσσαλονίκης, φαίνεται να αποδίδει καρπούς.
Πρώτα και κύρια η Θεσσαλονίκη απολαμβάνει για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά την αύξηση τουριστών ρωσικής προέλευσης. Το 2012 είχαν αυξηθεί κατά 50% έναντι του 2011, ενώ για το 2013 αναμένεται να αυξηθούν οι επισκέψεις κατά 30%. Από την άλλη μεριά, σημαντική είναι η αύξηση των Τούρκων τουριστών στη Θεσσαλονίκη. Το 2012 επισκέφτηκαν τη Θεσσαλονίκη, 47.000 Τούρκοι τουρίστες σημειώνοντας αύξηση της τάξης του 27,74%. Για το 2013 εκτιμάται πως ο αριθμός αυτός, θα εκτιναχτεί στους 75.000 τουρίστες. Επίσης, μεγάλο μέρος της τουριστικής κίνησης της πόλης, καταλαμβάνουν επισκέπτες από το Ισραήλ, που κατέφθασαν στη Θεσσαλονίκη την περίοδο του Πάσχα. Αξίζει να σημειώσουμε πως την περίοδο που επισκέφτηκαν την πόλη οι Ισραηλίτες, είχε ζητηθεί από ξενοδοχειακές μονάδες της πόλης συγκεκριμένο διατροφικό μενού με ξεχωριστό τρόπο παρασκευής και διαχωρισμό πρώτων υλών, στα πρότυπα της διατροφικής συνήθειας των Ισραηλινών, που είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τις λατρευτικές τους παραδόσεις (κόσερ).
Τα μεγέθη αυτά, τυφλώνουν τον κύριο Μπουτάρη και εκπονεί μέρα με τη μέρα νέες τουριστικές πολιτικές, οι οποίες τείνουν με τη σειρά τους να «τυφλώσουν» το ιστορικό πρόσωπο της πόλης.
«Καλό είναι να μάθουν 200 με 300 λέξεις για να συνεννοούνται με τους Ρώσους που έρχονται στη Θεσσαλονίκη. Λίγα αγγλικά ξέρουν όλοι, όμως οι Ρώσοι που βρίσκονται στην πόλη νιώθουν να είναι σαν τον Αμαζόνιο», δήλωσε πρόσφατα Μπουτάρης εγκαινιάζοντας ταχύρρυθμα μαθήματα ρωσικών του Δήμου, για τους εμπλεκόμενους στο τουριστικό κλάδο (ιδιοκτήτες ταξί, ξενοδοχειακούς υπαλλήλους). Τους καταστηματάρχες, τους κάλεσε δημόσια να διατηρούν ανοιχτά τα μαγαζιά τους τα απογεύματα του Σαββάτου διότι οι επισκέπτες δεν έχουν τη δυνατότητα να ψωνίσουν.
Στα πλαίσια του μετασχηματισμού της πόλης σε τουριστική βιτρίνα του βορρά, ο κύριος Μπουτάρης ανακοίνωσε πως τον Ιούλιο θα πραγματοποιηθούν εγκαίνια στο ανακαινισμένο σπίτι του Κεμάλ, ενώ στις 8 Αυγούστου θα ανοίξει το Αλατζά Ιμαρέτ για να προσευχηθούν για το Ραμαζάνι όσοι μουσουλμάνοι το επιθυμούν. Σε προχωρημένο επίπεδο βρίσκονται οι συζητήσεις με το Δήμο Κωνσταντινούπολης, για την αμοιβαία ανταλλαγή επισκεπτών μαθητών σε ετήσια βάση. Κι όλα αυτά, την ίδια στιγμή που οι τουρκικές Αερογραμμές, σχεδιάζουν για το 2014 την αύξηση των πτήσεων από Κωνσταντινούπολη στη Θεσσαλονίκη, σε 11 εβδομαδιαίως.
Ουδείς υποστηρίζει πως στην οικονομική καχεξία της χρεοκοπημένης μας χώρας, οι εισροές χρημάτων από την τουριστική βιομηχανία είναι αστείο μέγεθος και ότι θα πρέπει να τοποθετούμαστε συλλήβδην εναντίον τους. Ούτε από την άλλη, πως τα μαθήματα ρωσικής γλώσσας για τους πολίτες της Θεσσαλονίκης, είναι μια λανθασμένη ή ζημιογόνα πρωτοβουλία. Η ανάδειξη του μνημείου που παρέδωσε ο Εθνικός Σύλλογος Ελλήνων της Αγίας Πετρούπολης, των Αγίων Κυρίλλου και Μεθοδίου, στον περιβάλλοντα χώρο του ομώνυμου Ιερού Ναού της Θεσσαλονίκης και ο εορτασμός των 1150 ετών από τότε που κήρυξαν το Ευαγγέλιο και διακήρυξαν την ελληνική παιδεία στους Σλάβικους λαούς είναι ξεκάθαρα προς τη σωστή κατεύθυνση.
Ο μετασχηματισμός της πόλης μας προς μια ξεκάθαρη παρασιτική κατεύθυνση, με συγκεκριμένους γεωπολιτικούς προσανατολισμούς, είναι διαφορετική υπόθεση. Ο παρασιτικός χαρακτήρας μιας τουριστικής πόλης έχει εμφανή γνωρίσματα, και τα συναντούμε σε αρκετές τοποθεσίες της πόλης: Βιομηχανία της κραιπάλης, πολίτες-σερβιτόροι και κοινωνία-ρεσεψιόν. Οικονομία του κινέζικου αναμνηστικού, κουλτούρα του ηδονισμού (οι πολυσυζητημένες «παρελάσεις του έρωτα») και παραοικονομία των απολαύσεων.
Και όπως πάντα, η αλλοτρίωση της εμπορευματοποίησης συμβαδίζει και με την εθνική αλλοτρίωση: Οι επιχειρήσεις της Θεσσαλονίκης θα αναγκαστούν να τροποποιούν το παρεχόμενο μενού τους σεβόμενοι τις διατροφικές εντολές του ισλαμικού νόμου, και γιατί όχι, να γιορτάζουν μαζί με τους τουρίστες τα 110 χρόνια από την έναρξη της Επανάστασης των Νεότουρκων, το 2018 σε κάποιο από τα υπό τα ανέγερση μνημεία που σχεδιάζει ο κύριος Μπουτάρης. Ενδεικτικά σημειώνουμε, πως την ημέρα μνήμης της ποντιακής γενοκτονίας, οι πολυάριθμοι διαδηλωτές ήρθαν αντιμέτωποι με πρωτοφανή μέτρα αστυνόμευσης, λόγο εορταστικών εκδηλώσεων Τούρκων τουριστών στο Τουρκικό Προξενείο. Όταν ο επικεφαλής των ΜΑΤ ρωτήθηκε τι γιορτάζουν, αρκέστηκε στο ασαφές… μια «επέτειο».
Αυτό είναι το όραμα του «χαλαρού συμπατριωτισμού» και του τουρισμού ως «κυνήγι του εικοσάευρου» που αντιπροσωπεύει ο κύριος Μπουτάρης.
Η Θεσσαλονίκη μπορεί να επιχαίρει για τους επισκέπτες της, αλλά θα πρέπει να ντρέπεται για το πολιτιστικό τέλμα στο οποίο έχει βυθιστεί και την σαρωτική ανεργία που μαστίζει τον ενεργό της πληθυσμό. Η ανάπτυξη του κυρίου Μπουτάρη πρεσβεύει στην μεταβολή της πόλης από ιστορική «συμβασιλεύουσα» και συμπρωτεύουσα σε τουριστική μητρόπολη των Βαλκανίων. Τη γεωπολιτική σημασία της οποίας, θα αξιοποιούν οι νεοθωμανικές ελίτ χρησιμοποιώντας τους πρόθυμους «συμπατριώτες» τους.
Αμφότερες οι διαστάσεις της στρατηγικής του Μπουτάρη, πλήττουν τη φυσιογνωμία της πόλης και των πολιτών της. Ας του χαλάσουμε τα σχέδια, καταψηφίζοντάς τον στις επερχόμενες δημοτικές εκλογές.

Αφήστε το σχόλιό σας

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*