Αρχική » Συνέντευξη του Γ. Ρακκά στην ιστοσελίδα alterthess.gr

Συνέντευξη του Γ. Ρακκά στην ιστοσελίδα alterthess.gr

από Άρδην - Ρήξη

Το alterthess.gr απευθύνει οχτώ ερωτήσεις στους υποψήφιους και τις υποψήφιες δημάρχους Θεσσαλονίκης. Οχτώ «διαφορετικές» ερωτήσεις που δεν βρίσκονται όσο θα έπρεπε στο επίκεντρο της προεκλογικής συζήτησης. Ο υποψήφιος δήμαρχος με τον συνδυασμό «Μένουμε Θεσσαλονίκη» Γιώργος Ρακκάς τις απαντά στο alterthess.gr.

Συνέντευξη στον Ιάσονα Μπάντιο

Ποια είναι η γνώμη σας για την απλή αναλογική; Ο νέος εκλογικός νόμος επιβάλλει συνεργασίες με άλλες δημοτικές παρατάξεις, θα επιδιώξετε αυτές να γίνουν με βάση προγραμματικές συγκλίσεις ή με βάση τα πρόσωπα;

Η απλή αναλογική έρχεται να επιταχύνει την βαθιά κρίση που περνάει η δημόσια ζωή στην Ελλάδα. Κλασικό παράδειγμα οι δημοτικές εκλογές στην Θεσσαλονίκη, όπου κυριαρχεί η πολυδιάσπαση: Όλες οι μεγάλες ιδεολογικές παρατάξεις, από την κεντροαριστερά και την κεντροδεξιά, μέχρι την ριζοσπαστική αριστερά, αλλά και την ακροδεξιά κατεβαίνουν κατακερματισμένες. Γι’ αυτό δε φταίει άμεσα η απλή αναλογική, απλά αυτήν την περίοδο ζούμε στην Ελλάδα «το τέλος της πολιτικής» με μεγάλο Π, και την επέλαση του παγκοσμιοκρατικού μονοδρόμου, της κυρίαρχης πολιτικής που εμφανίζεται με αποχρώσεις, δηλαδή με μικροαποκλίσεις προς τα αριστερά ή προς τα δεξιά.

Μέσα σε αυτό το κλίμα, το στοιχείο της ιδεολογίας, της στρατηγικής, του οράματος υποχωρεί, και οι πολιτικές διαιρέσεις γίνονται στη βάση απολύτως δευτερευόντων στοιχείων –φατρίες, συγκρούσεις μικροσυμφερόντων, και παραγοντισμοί.

Η απλή αναλογική επειδή διευκολύνει την κάθοδο, αλλά και επειδή θέτει στο επίκεντρο της πολιτικής το διαπαραταξιακό αλισβερίσι για την εξουσία, ενισχύει παροξυστικά αυτήν την τάση: Εξ ου και οι 25+ υποψήφιοι δήμαρχοι των εκλογών μας. Ποτέ άλλοτε η πολυφωνία δεν έχει καταντήσει να υπηρετεί ως πρόσχημα για την καταθλιπτική μονοφωνία της κυρίαρχης πολιτικής, καθώς, με ελάχιστες εξαιρέσεις παρατάξεων, οι περισσότεροι υποψήφιοι πάνω – κάτω λένε τα ίδια πράγματα…

Σκοπεύετε να ενισχύσετε τον ρόλο του Δημοτικού Συμβουλίου και των Κοινοτικών Συμβουλίων με κάποιον τρόπο;

Κατ’ αρχάς, για το Δημοτικό Συμβούλιο πιστεύω ότι όλοι θα πρέπει να αναγνωρίσουμε την θετική συνεισφορά της θητείας του Παναγιώτη Αβραμόπουλου, που ανέδειξε το σώμα, το ‘άνοιξε’ προς την πόλη με την κάλυψή του από την ΤV100, και κατάφερε να ενσωματώσει στην διαδικασία την διαπάλη των ιδεών, την διαμαρτυρία των πολιτών κ.ο.κ.

Βέβαια, πολλά μπορούν να γίνουν ακόμα προς αυτήν την κατεύθυνση. ΤοΣυμβούλιο πρέπει να αναπτύξει δραστηριότητα σαν Σώμα. Πότε επισκέφθηκε τελευταία φορά σύσσωμο για να κάνει αυτοψία, ένα σημείο της πόλης, μια υπηρεσία του Δήμου, ένα δημοτικό έργο; Το λειτούργημα του Δημοτικού Συμβούλου είναι λειτούργημα «ανοιχτού πεδίου» και όχι των εδράνων και των δεκάρικων.

Οι κοινότητες· πρέπει να πάρουν την πολιτική στα χέρια τους. Τόσο μέσα από τη θέσπιση συμμετοχικών προϋπολογισμών, ώστε οι γειτονιές να αποφασίζουν οι ίδιες για τα τεχνικά έργα που τις αφορούν· όσο και μέσα από την κινητοποίησή τους για την ανακύκλωση, για παράδειγμα. Ή κάτι άλλο, που προτείνουμε, να αναλάβει ο Δήμος μια μεγάλη εκστρατεία για την ενημέρωση μέσα από τα σχολεία, σε γονείς και μαθητές, για την καταπολέμηση της παιδικής παχυσαρκίας μέσα από την υιοθέτηση ορθών διατροφικών (Μεσογειακή διατροφή) και καταναλωτικών (εντοπιότητα, στήριξη των παραγωγικών επιχειρήσεων που σέβονται τους εργαζόμενους και το περιβάλλον).

Τα τελευταία χρόνια στο Δημοτικό Συμβούλιο έχουν εκλεγεί εκπρόσωποι της νεοναζιστικής Χρυσής Αυγής. Ο σημερινός δήμαρχος Γιάννης Μπουτάρης έχει έρθει αρκετές φορές σε λεκτική αντιπαράθεση μαζί τους. Πως σκοπεύετε να λειτουργήσετε απέναντι τους;

Ο Μπουτάρης επιδίωκε τις λεκτικές αντιπαραθέσεις με την Χρυσή Αυγή, στο πλαίσιο μιας συγκεκριμένης πολιτικής στρατηγικής: Χρησιμοποιούσε έναν προσχηματικό αντιφασισμό ως φύλο συκής μιας συμμαχίας των ελίτ που δρούσε για την άλωση της πόλης από την παγκοσμιοποίηση. Συγκροτήθηκε έτσι μια ετερογενής συμμαχία, από την… Παγκόσμια Τράπεζα και τις νέες διευθυντικές τάξεις, μέχρι κομμάτια της αριστεράς που σύρθηκαν πίσω τους εγκαταλείποντας ολοκληρωτικά τις εκμεταλλευόμενες τάξεις, τους «χαμένους της παγκοσμιοποίησης». Η ρητορική του αποσκοπούσε στο να ποινικοποιήσει τον λαϊκό πατριωτισμό, που ‘ναι πηγαίος (για να θυμηθούμε και τον… Μπακούνιν), ταυτίζοντάς τον με την Χρυσή Αυγή. Έτσι συνέβαλε στην… ανάδειξη της από το πουθενά, που βρίσκονταν μέχρι το 2010, στο 7%. Τεράστια επιτυχία…

Εμείς από την άλλη συγκρουστήκαμε με την Χρυσή Αυγή ουσιαστικά, όχι ‘θεαματικά’,: Αφαιρέσαμε το πατριωτικό της προσωπείο, μιλήσαμε για το τι προκάλεσε η Χούντα της στην πόλη και στη χώρα, με την αντιπαροχή και το τσιμέντο, την προώθηση της καταναλωτικής χαύνωσης, την προδοσία στην Κύπρο κ.ά.

Το αποτέλεσμα ήταν ο εκπρόσωπος της Χρυσής Αυγής να… φεύγει όταν παίρναμε εμείς το λόγο για να του απαντήσουμε, ενώ οι άλλες παρατάξεις έφευγαν εκείνες όταν μιλούσε αυτός. Γι’ αυτό εξάλλου μας επιτέθηκαν, δίχως επιτυχία, στο πρώτο συλλαλητήριο για την Μακεδονία με ρόπαλα και κραυγές του τύπου «έξω οι αναρχικοί»…

Πως θα αντιμετωπίσετε τον καταπονημένο τομέα καθαριότητας του δήμου; Θα ενισχύσετε τον δημόσιο χαρακτήρα του με προσλήψεις ή θα εμπλέξετε ιδιώτες σε αυτόν;

Ο τομέας της καθαριότητας τελεί σε διοικητικό χάος, με δυσλειτουργικές διευθύνσεις, ανεπάρκεια πόρων καθώς σχεδόν τα μισά οχήματα είναι εκτός λειτουργίας, ασύμφορων εργολαβιών για την συντήρηση των οχημάτων. Όλα αυτά είναι αποτέλεσμα μιας άτσαλης διαχείρισης.

Το να εμπλέξουμε ιδιώτες, πιστεύουμε ότι είναι ασύμφορο και ακριβό. Εξάλλου η θεωρία ότι το δημόσιο εξυγιαίνεται αν εμπλέξει ιδιώτες να αναλάβουν τα καθήκοντά του είναι λανθασμένη –ένας δυσλειτουργικός δημόσιος τομέας δεν μπορεί να επιβλέψει και να διαχειριστεί τις εργολαβίες, ώστε αυτές να αποβαίνουν προς το δημόσιο συμφέρον.

Αυτό που χρειάζεται η καθαριότητα, είναι να γίνει μια θαρραλέα αναδιοργάνωση, και μια αυστηρή στρατηγική στην εξοικονόμηση πόρων: Από πού θα βρεθούν αυτοί; Αν ανακυκλώναμε τα ελαιοαπόβλητα της εστίασης λογουχάρη σε καύσιμα, πρόγραμμα που λειτούργησε πιλοτικά ο Δήμος Συκεών, θα εξοικονομούσαμε πολλά χρήματα από την θέρμανση των δημοτικών κτηρίων, που θα μπορούσαν να επενδυθούν στην καθαριότητα. Και το ίδιο συμβαίνει με άλλες εστιασμένες μορφές ανακύκλωσης. Στην ίδια κατεύθυνση θα απέδιδε και η χρήση μικρής κλίμακας ΑΠΕ, στον ηλεκτροφωτισμό για παράδειγμα…

Αν και η παράταξη της «Πρωτοβουλίας» το είχε ως βασικό προεκλογικό της σύνθημα τα οχτώ χρόνια που διοικεί δεν κατάφερε ή δεν θέλησε να αντιμετωπίσει το πρόβλημα με τα τραπεζοκαθίσματα. Σε περίπτωση εκλογής σας τι θα κάνει η διοίκηση σας σε σχέση με την καταπάτηση του δημόσιου χώρου από επιχειρήσεις εστίασης;

Μα πώς να τα αντιμετωπίσει όταν από τη μια πλευρά διακηρύσσει ότι θέλει να αντιμετωπίσει το πρόβλημα, κι από την άλλη προωθεί ένα υπερτουριστικό μοντέλο ανάπτυξης που στηρίζεται στην επέλαση των τραπεζοκαθισμάτων; Και πώς να βάλει φρένο, όταν στο πλαίσιο της δημοσιονομικής διαχείρισης που η ίδια η Πρωτοβουλία ασκούσε, ο Δήμος εξαρτιόταν από τα έσοδα στα τραπεζοκαθίσματα, από τα πρόστιμα κ.ο.κ.;

Στο δημοτικό συμβούλιο που τελειώνει τώρα τη θητεία του, έχουμε ήδη διατυπώσει στοιχεία μιας εναλλακτικής πολιτικής: Κατ’ αρχάς είναι ανεπίτρεπτο ο Δήμος να επιτρέπει στους ιδιοκτήτες να κατασκευάζουν εξέδρες, ηχοπετάσματα, και λοιπά φραπεδοφρούρια στα πεζοδρόμια. Τα «τραπεζάκια έξω» είναι για τους έξι μήνες του χρόνου που ο κόσμος μπορεί να κάτσει έξω· αυτές οι κατασκευές επί της ουσίας εκφράζουν διάθεση μονιμοποίησης, επέκτασης των καταστημάτων σε βάρος του δημοσίου χώρου.

Άρα, η προσωρινότητα των τραπεζοκαθισμάτων είναι ένα ζήτημα που πρέπει να επιστρέψει. Επίσης, η οριοθέτηση να γίνει με διαφορετικό τρόπο: Ας σχεδιάσει ο δήμος ειδικά παρτέρια οριοθέτησης με λουλούδια, και ας ενσωματώσει στις σχετικές διατάξεις την υποχρέωση των καταστημάτων να τα συντηρούν. Αμέσως η πόλη θα είχε άλλη όψη. Γενικά, θα πρέπει να χρησιμοποιήσουμε το πράσινο για να περιορίσουμε τα τραπεζοκαθίσματα.

Αντιμετωπίζετε θετικά ή αρνητικά την εξόρυξη χρυσού στις Σκουριές Χαλκιδικής; Είναι ένα ζήτημα που έχει απασχολήσει έντονα την κοινωνία της Θεσσαλονίκης, αλλά και το Δημοτικό Συμβούλιο.

Αρνητικά. Έχουμε μια ιδιαίτερη σχέση με την περιοχή, πολλοί άνθρωποι μάλιστα, μεγαλύτεροι, που συμμετέχουν στην δημοτική μας ομάδα, έχουν ενεργή παρουσία στους αγώνες της περιοχής ήδη από τις απεργίες στο Μαδέμ Λάκκο, το 1975, και το ίδιο ισχύει με τους νεώτερους και το αντιεξορυκτικό κίνημα από τα μέσα της δεκαετίας του 1990.

Ωστόσο μέσα στο «κίνημα των Σκουριών» υπήρξαμε ‘ανάδελφοι’. Γιατί πάντοτε θέταμε το ζήτημα της εναλλακτικής ανάπτυξης απέναντι στις εξορύξεις: Ιδιαίτερα για την περιοχή που αποτελεί και πατρίδα του Αριστοτέλη, θα μπορούσε να ιδρυθεί ένα παγκόσμιο κέντρο Αριστοτελικών σπουδών, που θα προσελκύσει την διεθνή ερευνητική και ακαδημαϊκή κοινότητα για την διενέργεια σχετικών συνεδρίων· επίσης είναι η ιδιαίτερη παραγωγή εκείνου του τόπου, το μέλι, τα τυροκομικά, ακόμα και το γεγονός ότι στην Ιερισσό βρίσκεται ένας από τους τελευταίους ταρσανάδες στην Ελλάδα που φτιάχνει καΐκια με την παραδοσιακή πρακτική (είχαμε ζητήσει μάλιστα από τον Δήμο να παραγγείλει ένα τέτοιο καΐκι για να το στολίσει για τα Χριστούγεννα, αλλά στου κουφού την πόρτα…).

Αυτό που λέμε, δηλαδή, είναι ότι απέναντι στις εξορύξεις, υπάρχει ένα εναλλακτικό μοντέλο οικονομικών δραστηριοτήτων με μεγαλύτερη οικονομική, κοινωνική και οικολογική ωφέλεια για την Βορειοανατολική Χαλκιδική, που διασώσει μάλιστα την ιδιαίτερη φυσιογνωμία της…

Ως δήμαρχος Θεσσαλονίκης θα ενισχύσετε ή θα υποβαθμίσετε την ετήσια διοργάνωση της Πορείας Υπερηφάνειας – Thessaloniki Pride;

Είμαστε, όπως η πλειοψηφία του κόσμου, ενάντια στις κοινωνικές και πολιτικές διακρίσεις που αφορούν στο φύλο ή την σεξουαλική επιλογή. Ωστόσο έχουμε διαφωνίες με την πορεία Υπερηφάνειας: Πρώτον, είναι άλλο να κάνεις μια πορεία που καταγγέλλει αυτές τις διακρίσεις, και άλλο να κάνεις μια που προπαγανδίζει συγκεκριμένες σεξουαλικές επιλογές με τρόπο μάλιστα που σκοπό έχει να εκθέσει ως φασίστες όσους δεν ακολουθούν. Δεύτερον, υπάρχει υπερβολική φούρια, από ορισμένες πολιτικές δυνάμεις, να μεταβάλλουν την εκδήλωση αυτή σε επίσημο θεσμό της εξουσίας. Αυτό συμβαίνει γιατί, η φιλοσοφία του Πράιντ, είναι και φιλοσοφία του νέου καπιταλισμού: Το άτομο ως επιθυμητική μηχανή που διατρανώνει το απόλυτο δικαίωμα να καταναλώσει τον εαυτό του.

Υπάρχει μια ευρύτερη τάση, ‘ιδιωτικοποίησης της πολιτικής’ που ανάγει επιλογές τρόπου ζωής, τους χορτοφάγους, την σεξουαλική επιλογή κ.ο.κ., σε βάση για να χτίσει πολιτικές κοινότητες ομοιομορφίας. Ο φεμινισμός ας πούμε, έχει διολισθήσει στην καταγγελία κάθε έκφρασης του αντίθετου φύλου ως Πατριαρχία. Έτσι κατασκευάζει και τον αντίπαλό του, την αναδίπλωση σε έναν ανδρισμό εξίσου μη διαλογικό. Καταλήγουμε έτσι σε κάθε λογής πολιτισμικό πόλεμο, των φύλων, της σεξουαλικής επιλογής, της διατροφής. Η δημοκρατική κοινότητα κατακερματίζεται, και περνάμε σε ένα καθεστώς ολοκληρωτικό, τεχνοκρατικής πολιτικής ορθότητας που αστυνομεύει τις ταυτοτικές αντιπαλότητες.

Πως θα αντιμετωπίσετε το ζήτημα της στέγασης των προσφύγων στην πόλη μας αλλά και ατόμων που ζουν στην αστεγία;

Το ζήτημα της στέγασης των προσφύγων και μεταναστών στην πόλη μας, έχει πέσει στα χέρια ενός παγκόσμιου δικτύου, το οποίο καθοδηγείται από την Μέρκελ, τον Σόρος, τις πολυεθνικές, την «οικονομία της συμπόνοιας» που χτίζουν οι ΜΚΟ με συνέπεια να μεταβάλλεται η αλληλεγγύη σε… επάγγελμα. Σκοπός αυτής της διαχείρισης, είναι να οργανώσει την μαζική εγκατάσταση αλλοδαπών πληθυσμών στις ευρωπαϊκές μητροπόλεις, για να απασχολούνται λίγο ως πολύ ως… υπηρέτες των νέων ελίτ, σαν εργατικό δυναμικό στους κλάδους της εστίασης, της καθαριότητας, των προσωπικών υπηρεσιών. Παρά το γεγονός ότι αυτό το κύκλωμα διαχειρίζεται εκατομμύρια ευρώ, δεν μιλάει καθόλου για τα πιο φυσιολογικά πράγματα που συνδέονται με την προσφυγιά, την ανοικοδόμηση της κατεστραμμένης Συρίας, την επιστροφή κ.ο.κ. Γιατί; Διότι διευκολύνει μια γενοκτονία, μια βίαιη αλλαγή του χαρακτήρα της συριακής κοινωνίας που υπήρξε αυθεντικά πολυπολιτισμική για πάνω από 1.000 χρόνια, ξεπλένοντας αυτόν τον απίστευτο κυνισμό στην κολυμπήθρα του ανθρωπισμού.

Για τους άστεγους, είδατε τον Δήμο να πάρει καμία πρωτοβουλία για να αποτρέψει τους πλειστηριασμούς της πρώτης κατοικίας; Είδατε να εκπονεί κάποιο πρόγραμμα επανένταξής τους στην αγορά εργασίας, να ανοίξει τα άδεια σπίτια, να βοηθήσει αυτούς τους ανθρώπους να συνέλθουν από την απόλυτη ένδεια;

ΣΧΕΤΙΚΑ

ΑΦΗΣΤΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ