Η ραγδαία αναδυόμενη αγορά της κάνναβης

του Θανάση Τζιούμπα από το Άρδην τ. 115

Η υπόθεση της προώθησης της χρήσης κάνναβης στην Ελλάδα έχει ως τώρα συζητηθεί σχεδόν αποκλειστικά στο ιδεολογικό πεδίο. Τα νομοσχέδια που έγιναν νόμοι αποτέλεσαν την αφορμή για την αναπαραγωγή των γνωστών διπόλων, του τύπου «δικαιωματιστές» εναντίον «σκοταδιστών».
Έχει ορθά επισημανθεί η σκόπιμη σύγχυση ανάμεσα στη φαρμακευτική χρήση προϊόντων κάνναβης, την κλωστική κάνναβη και την ινδική κάνναβη και την ψυχοτρόπο χρήση της. Καθόλου τυχαία, ατομικότητες και συλλογικότητες που επιδιώκουν την πλήρη απελευθέρωση της χρήσης κάνναβης πρωτοστατούν στην ανθρωπιστική καμπάνια για την πρόσβαση στο φάρμακο, ενώ, την άλλη στιγμή, ντουμανιάζουν πλατείες στις επαναλαμβανόμενες «γιορτές της κάνναβης», προεξάρχουσας της νεολαίας του κυβερνώντος κόμματος και γνωστών συμβούλων στρατηγικής του πρωθυπουργού, σε μια προσπάθεια ίσως να «θεραπεύσουν» τις υπαρξιακές τους αβύσσους.
Όμως, υπάρχει και μια άλλη διάσταση, που απέχει πολύ από τα «οράματα» των προοδευτικών υποστηρικτών της κάνναβης: εκτός από τη φαρμακευτική ή την «ψυχαγωγική», υπάρχει και η εμπορική της χρήση και εκεί οι δουλειές ανθούν κυριολεκτικά!

Ο Μπομπ Μάρλεϋ στο… Νταβός!

Η οικονομική ελίτ του πλανήτη Γη συναντήθηκε κι εφέτος στην ελβετική αλπική πόλη Νταβός στο πλαίσιο του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ, που πραγματοποιήθηκε από τις 25 έως τις 29 Ιανουαρίου. Μόνο που εφέτος, μια νέα ομάδα συμμετέχει στην παρέα αυτή των ισχυρών: η ελίτ της κάνναβης, που συνομιλεί στο πλαίσιο του Cannabis Conclave (Κονκλάβιο της Κάνναβης).
Στελέχη επιχειρήσεων και πρώην πολιτικά στελέχη που εμπλέκονται στην αναπτυσσόμενη και νόμιμη βιομηχανία της κάνναβης συζήτησαν το μέλλον του φυτού στα περιθώρια του φόρουμ. Και καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό το μέλλον του.
Οι σχετικές αποφάσεις των συζητήσεων του Νταβός μέλλουν, κατά βάση, να γίνουν γνωστές στο ευρύ κοινό πολύ αργότερα, όταν οι κινήσεις των ισχυρών αυτών οικονομικών εταίρων γίνουν εμφανείς μέσω οικονομικών συνεργιών και νομικών εξελίξεων που θα επηρεάσουν την παγκόσμια οικονομική σκακιέρα.
Ορισμένοι από τους ηγέτες της βιομηχανίας της κάνναβης που ήταν παρόντες στο Νταβός και τις εκδηλώσεις του Κονκλάβιου (!) της Κάνναβης, συμμετέχουν και σε μια δεύτερη σειρά εκδηλώσεων και επαφών, την Canadian House, οργανωμένη με την υποστήριξη του Καναδικού Χρηματιστηρίου Αξιών και της OTC Markets Group Inc..
Τι είναι αυτό που παρακίνησε τους οικονομικούς ολιγάρχες να ασχοληθούν με την κάνναβη; Όχι βέβαια οι ευαισθησίες του Γιώργη Οικονομόπουλου, του Κλεάνθη Γρίβα ή του Νίκου Καρανίκα. Προφανώς κάτι άλλο, πιο απτό και πιο μετρήσιμο: η ραγδαία αναδυόμενη νέα αγορά των προϊόντων κάνναβης και το πάρτι των δισεκατομμυρίων που έχει αρχίσει.
Μερικά στοιχεία είναι ενδεικτικά: Τον Οκτώβριο του 2017, ο Καναδάς έγινε η μεγαλύτερη χώρα που νομιμοποίησε τη χρήση της κάνναβης για «ψυχαγωγικούς» σκοπούς, ενώ πολλές αμερικανικές πολιτείες –ανάμεσά τους η Καλιφόρνια– έχουν κάνει παρόμοιες νομικές αλλαγές.
Η εταιρεία που φτιάχνει τα τσιγάρα Marlboro έκανε προκαταρκτικές διαπραγματεύσεις για την εξαγορά της καναδικής εταιρείας μαριχουάνας Cronos, κίνηση που, εφόσον ολοκληρωθεί, θα αποτελέσει την πρώτη μεγάλη εξαγορά μιας εταιρείας παραγωγού μαριχουάνας από έναν μεγάλο όμιλο προϊόντων καπνού, όπως ανέφεραν άτομα που είναι ενήμερα για τις συνομιλίες.
Η εξαγορά της Cronos από τον όμιλο Altria, σε μια περίοδο που διευρύνεται η αποποινικοποίηση, θα ήταν μία από τις μεγαλύτερες επενδύσεις στην αναπτυσσόμενη βιομηχανία της κάνναβης. Η μετοχή της Cronos εκτοξεύθηκε κατά 14% στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης την περασμένη Δευτέρα, φτάνοντας τα 10,39 δολάρια και ανεβάζοντας την κεφαλαιακή αξία της εταιρείας σε 1,9 δισ. δολάρια.
Η εταιρεία Constellation Brands, που παρασκευάζει μπίρα και οινοπνευματώδη, χορήγησε φέτος σχεδόν 4 δισ. δολάρια στην Canopy Growth Corporation, μια άλλη μεγάλη καναδική εταιρεία μαριχουάνας, ενώ η ανταγωνίστριά της Aurora Cannabis έκλεισε, τον περασμένο Μάιο, μια συμφωνία ύψους 2 δισ. δολαρίων για την εξαγορά του ομίλου μαριχουάνας για φαρμακευτική χρήση, MedReleaf. Από τις αρχές του έτους έως σήμερα, έχουν συναφθεί συμφωνίες αξίας άνω των 10 δισ. δολαρίων, ποσό επτά φορές περισσότερο από ό,τι το 2017, σύμφωνα με στοιχεία της Dealogic.
Και άλλες μεγάλες εταιρείες καταναλωτικών αγαθών έχουν στρέψει την προσοχή τους στον κλάδο της κάνναβης, καθώς η αποποινικοποίησή της εξαπλώνεται στη βόρεια Αμερική και τη δυτική Ευρώπη. Η Coca-Cola, ο μεγαλύτερος παρασκευαστής αναψυκτικών στον κόσμο, έκανε διαπραγματεύσεις με την καναδική Aurora για τη δημιουργία αναψυκτικών, ενώ και η Altria έκανε ανάλογες διαπραγματεύσεις με τις εταιρείες Tilray και Aphria. Ο όμιλος Diageo, που βρίσκεται πίσω από το ουίσκι Johnny Walker, διερευνά επίσης τις επενδυτικές ευκαιρίες στον κλάδο, σύμφωνα με πηγές κοντά στην επιχείρηση.
Οι επενδύσεις στην κάνναβη αναμένεται πως θα εκτοξευθούν στα 32 δισ. δολάρια έως το 2020, από τα 9,5 δισ. πέρυσι, σύμφωνα με αναλυτές των ArcView και BDS Analytics.
Γίνεται σαφές ότι όσο η αντικαπνιστική και η αντιαλκοολική εκστρατεία οδηγεί σε μείωση της κατανάλωσης καπνού και αλκοόλ, η αναζήτηση εναλλακτικών αποτελεί προτεραιότητα για τις αγορές.

Μ’ αυτό περνάνε όλα…

Μια επένδυση για να αποδώσει πρέπει να έχει το σωστό μάρκετινγκ. Το «άγιο χασισάκι» του Ηλία Πετρόπουλου έγινε σουπερφούντ και πανάκεια για πάσαν νόσον και μαλακία:
– «Oι χρήστες κάνναβης κάνουν 20% περισσότερο σεξ από τους μη χρήστες»
– «Με την κάνναβη είχα οργασμό που κράτησε 15 ολόκληρα λεπτά»
– «Η κάνναβη αυξάνει τη γυναικεία λίμπιντο»
– «H κάνναβη συνδέεται με την αυξημένη παραγωγή σπέρματος»
– «Το ταμπόν της αμερικανικής εταιρείας Foria, που είναι περισσότερο ένα υπόθετο το οποίο το σώμα απορροφά λίγο μετά την τοποθέτησή του, κυκλοφορεί ήδη με μεγάλη επιτυχία στην Καλιφόρνια και το Κολοράντο»
Ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι, το πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ (ΗΠΑ), πρωτοπορεί στις σχετικές έρευνες. Το ότι αυτές συνδέονται με προϊόντα (και φυσικά χρηματοδότηση από τη βιομηχανία) δίνει το μέτρο της αξιοπιστίας τέτοιων ερευνών.
Πέρα από αυτές τις εξωτικές ιδιότητες, που όπως παρατηρούμε στοχεύουν σε θέματα σεξουαλικότητας, εκεί που το αγοραστικό κοινό είναι ιδιαίτερα ευαίσθητο, υπάρχουν και οι πιο παραδοσιακές χρήσεις:
Σοκολατάκια με κάνναβη ως τρατάρισμα των συμμετεχόντων στις σχετικές συζητήσεις του Νταβός.
Και, φυσικά, η βιομηχανία του θεάματος δεν μπορούσε να λείψει:
Εφέτος, οι κορυφαίοι υποψήφιοι των Όσκαρ, εκτός των άλλων, συνηθισμένων δώρων, έλαβαν και σοκολατάκια κάνναβης περιεκτικότητας 10 mg Τετραϋδροκανναβινόλης-THC, της ψυχοτρόπου ουσίας του φυτού.
Έτσι, φυσιογνωμίες και προσωπικότητες όπως οι Γκλεν Γκλόουζ, Ρεγκίνα Κίνγκ, Μαχερσάλα Άλι και Μελίσα ΜακΚάρθι, δοκίμασαν τις σοκολατένιες απολαύσεις που παράγει η Coda Signature, μια εταιρεία που ειδικεύεται σε βρώσιμα προϊόντα κάνναβης, όπως τρούφες και μπάρες σοκολάτας.
Για όσους μάλιστα προτιμούν να μην καταναλώνουν την κάνναβη τρώγοντάς την, υπάρχει και η εναλλακτική της ενυδατικής, μη ψυχοτρόπου, κρέμας προσώπου με κάνναβη, που παράγει η High Beauty.
Μιας και η αγορά των προϊόντων του φυτού καλπάζει, τα Όσκαρ δείχνουν μια μεγάλη ευκαιρία διαφήμισης των προϊόντων των παραπάνω εταιρειών οι οποίες, όπως αναφέρει το CNBC, κατέβαλαν ήδη 4 χιλιάδες δολάρια εκάστη… για να έχουν την τιμή να κεράσουν τους υποψήφιους και να σχολιαστούν από τα διεθνή Μέσα.

Και στην Ψωροκώσταινα…


Αυτός ο ορυμαγδός μεταφέρθηκε και στη χώρα μας, εν μέρει ως τρέντι και εν μέρει ως έκφανση της κουλτούρας των δικαιωματιστών που άρχουν.
Εδώ και καιρό, οργανώσεις όπως ο «ΔΙΟΓΕΝΗΣ – Διάλογος Πολιτικής για τα Ναρκωτικά», το «ΔΙΚΤΥΟ ΟΜΟΤΙΜΩΝ ΧΡΗΣΤΩΝ ΨΥΧΟΔΡΑΣΤΙΚΩΝ ΟΥΣΙΩΝ», το «PRAKSIS», ιστοσελίδες όπως το cannabis.news και άλλες εκφράσεις της «κοινωνίας των πολιτών», πρωτοστατούν σε λόμπι πίεσης για τη νομιμοποίηση της κάνναβης και όχι μόνο. Είναι η εγχώρια συνιστώσα ενός κύματος ΜΚΟ, που, σε διεθνές επίπεδο, πιέζει για το ίδιο θέμα, έχοντας κυριολεκτικά κατακλύσει τα διεθνή φόρουμ, του ΟΗΕ μη εξαιρουμένου.
Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ συμφωΚαι στην Ψωροκώσταινα…νεί και επαυξάνει: δύο νόμοι, ο ένας για τη φαρμακευτική κάνναβη και ο άλλος για τη βιομηχανική (ο τελευταίος, μάλιστα, ως τροπολογία σε νόμο «Ασφαλιστικές και συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις – Αντιμετώπιση της αδήλωτης εργασίας – Ενίσχυση της προστασίας των εργαζομένων – Επιτροπεία ασυνόδευτων ανηλίκων και άλλες διατάξεις»!), ήρθαν να αλλάξουν ριζικά το τοπίο παραγωγής και διακίνησης προϊόντων κάνναβης στην Ελλάδα.
Είναι χαρακτηριστικός ο τρόπος που πλασαρίστηκαν οι αλλαγές αυτές ώστε να καμφθούν οι αντιδράσεις: για τη φαρμακευτική κάνναβη, κυριάρχησε η αναφορά του δικαιώματος στο φάρμακο, αλλά και τα οικονομικά πλεονεκτήματα από την καλλιέργειά της για τους αγρότες, μεταβάλλοντας τα Ζωνιανά σε πρότυπο της παραγωγικής ανασυγκρότησης του πρωτογενούς τομέα.
«Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζεται στον κλάδο της φαρμακευτικής κάνναβης, ο οποίος χάρη στις γενναίες νομοθετικές παρεμβάσεις μας, εμφανίζει μια εξαιρετική δυναμική, δημιουργώντας τις προϋποθέσεις υψηλής κερδοφορίας για τους επιχειρηματίες που θέλουν να επιλέξουν την Ελλάδα ως παραγωγική βάση των προϊόντων φαρμακευτικής και βιομηχανικής κάνναβης». Τα παραπάνω τόνισε, μεταξύ άλλων, κατά το πρόσφατο ταξίδι του στη Νέα Υόρκη, ο υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Βασίλης Κόκκαλης.
Τη συγκεκριμένη πραγματικότητα ήρθε μάλιστα να επιβεβαιώσει και ο ιδιοκτήτης της εταιρείας PENDA, Κρις Σουάλφερ, η οποία θα υλοποιήσει επένδυση ύψους 40 εκ. δολαρίων στη χώρα μας, στον τομέα της φαρμακευτικής κάνναβης. Ο Σουάφλερ ευχαρίστησε την ελληνική κυβέρνηση για την αμεσότητα προώθησης των διαδικασιών αδειοδότησης, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι αυτές στη χώρα μας, ήταν μόλις δύο μήνες (!), όταν στο Μίσιγκαν εκκρεμούν ένα χρόνο. Προέτρεψε, τέλος, τους Αμερικανούς επενδυτές να επενδύσουν στην Ελλάδα.
Ήταν πολλοί που πίστεψαν ότι θα σπείρουν κάνναβη, αντί για καλαμπόκι, θα πουλήσουν τη σοδειά σε κάποια εταιρεία φαρμακευτικής κάνναβης και θα χ….στούν στο χρήμα. Φυσικά, όπως κατά κανόνα συμβαίνει, αυτά δεν ισχύουν: ο σχετικός νόμος προβλέπει κάθετες μονάδες, από το φυτό ως το σκεύασμα, με αυστηρότατες προδιαγραφές φύλαξης, προϋποθέσεις που μόνο μεγάλοι επενδυτές μπορούν να εκπληρώσουν.
Στην Ελλάδα, για την παραγωγή και μεταποίηση φαρμακευτικής κάνναβης, δόθηκαν τον περασμένο Νοέμβριο δύο άδειες, στις εταιρείες BIOMECANN A.E. και BIOPROCANN A.E. Εκτός από αυτές, στις υπηρεσίες του υπουργείου έχουν κατατεθεί ακόμη 28 φάκελοι ενδιαφερόμενων επενδυτών για τη δραστηριοποίησή τους στην Ελλάδα.
Και βέβαια, οσμιζόμενα την ευκαιρία, τα κοράκια καταφθάνουν: την ανακοίνωση της εξαγοράς της ελληνικής Techno Agrofarm, που έχει υποβάλει φάκελο για την παραγωγή φαρμακευτικής κάνναβης, ανακοίνωσε η αμερικανική Urban Select Capital Corporation. Η Techno Agrofarm ΙΚΕ, η οποία ελέγχεται από τον όμιλο Golden Greece Cannabis Holding με έδρα τη Θεσσαλονίκη, ιδρύθηκε το 2018 και σήμερα παράγει  κλωστική κάνναβη. Στα σχέδια της εταιρείας, σύμφωνα με τον σχετικό φάκελο που έχει κατατεθεί στο υπουργείο Οικονομίας, προβλέπουν και την παραγωγή φαρμακευτικής κάνναβης. Σύμφωνα με την Urban Select Capital Corporation, η επένδυση στην Ελλάδα ευθυγραμμίζεται με τη στρατηγική της, παρέχοντας στην εταιρεία τη δυνατότητα να ενισχύσει την παγκόσμια αγορά κάνναβης, η οποία προβλέπεται να αγγίξει τα 22 δισ. δολάρια ΗΠΑ μέχρι το 2021.
Τον περασμένο Φεβρουάριο ανακοινώθηκε πως, εντός του 2018, η καναδική εταιρεία Aphria, σχεδιάζει να ξεκινήσει επένδυση παραγωγής και καλλιέργειας φαρμακευτικής κάνναβης στην Ξάνθη, ενώ οι εκπρόσωποι της εταιρείας πραγματοποίησαν σχετικό ραντεβού με τον υφυπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης, Στέργιο Πιτσιόρλα, όπου συζήτησαν σχετικά με την έναρξη της επένδυσης που σχεδίαζαν να γίνει σε έκταση 50.000 στρεμμάτων (!). Η εταιρεία, μάλιστα, είχε προχωρήσει και σε ανοικτή εκδήλωση στην πόλη, όπου παρουσίασε τα σχέδιά της στους τοπικούς φορείς.
Με βάση το σχέδιο της Aphria η επένδυση είχε, καταρχήν, τετραετή ορίζοντα και το αποτύπωμά της στην ελληνική οικονομία υπολογιζόταν σε 1 δισ. ευρώ, ενώ στο τέλος της τετραετίας θα προσέφερε –σύμφωνα πάντα με το σχέδιο που παρουσίασαν οι Καναδοί– από 450 έως 500 θέσεις εργασίας.
Tα παραπάνω οικονομικά μεγέθη δείχνουν να έχουν πλέον εκλείψει σε επίπεδο εξαγγελιών, καθώς στις σχετικές προβλέψεις κατά την πρόσφατη συνέντευξη Τύπου τριών υπουργείων, η κυβέρνηση ανακοίνωσε την εκτίμησή της για επενδύσεις που θα αποφέρουν 185 εκατ. ευρώ και 770 νέες θέσεις εργασίας, αναφερόμενη στις πρώτες 14 άδειες καλλιέργειας φαρμακευτικής κάνναβης στη χώρα μας.
Και, βέβαια, η αξιοπιστία της Aphria ελέγχεται, όπως αποκάλυψε το αμερικανικό fund Quintessential Capital Management (QCM), το ίδιο που έβγαλε στην επιφάνεια τη Folli Follie, χαρακτηρίζοντας την εταιρεία μαύρη τρύπα για τα λεφτά των μετόχων της και χαντακώνοντας τη μετοχή της στο καναδέζικο χρηματιστήριο.

Φύκια για μεταξωτές κορδέλες

Κι αν, με όσα αναφέρθηκαν, η αγορά της φαρμακευτικής κάνναβης μοιάζει αποκλεισμένη για τους μικρούς παίκτες, οι διέξοδοι βρέθηκαν, αξιοποιώντας τη νομοθεσία για τα προϊόντα της βιομηχανικής ή κλωστικής κάνναβης, που ορίζει ότι, αν αυτά περιέχουν τετραΰδροκανναβιόλη (THC), την ψυχοδραστική ουσία, σε ποσοστό κάτω του 0,2%, μπορούν να πωλούνται νόμιμα. Έτσι άρχισαν να εμφανίζονται καταστήματα και ηλεκτρονικοί πωλητές προϊόντων κάνναβης, τόσο καλλυντικών, αφεψημάτων ή συμπληρωμάτων διατροφής, όσο και (κυρίως) ακατέργαστων προϊόντων, όπως οι ανθοί της κάνναβης.
Ούτως ή άλλως, ζούμε στην εποχή των σούπερφουντ, όπου βομβαρδιζόμαστε από διαφημίσεις που υπόσχονται το μαγικό φίλτρο του Πανοραμίξ με τις θαυματουργές ιδιότητες, που κατά τα άλλα υπάρχουν ακόμη και στο ταπεινό χαμομήλι ή το μουρουνόλαδο.
Εδώ βρίσκεται η απάτη: Πρόκειται (ή έτσι θα έπρεπε) για βιομηχανική κάνναβη χαμηλής περιεκτικότητας σε THC, οπότε για να φτιαχτεί κάποιος θα έπρεπε να καπνίσει όλο το απόθεμα του μαγαζιού. Όμως, οι πελάτες βλέπουν φούντα και αγοράζουν φούντα, πού να ξεχωρίσουν την τετραΰδροκανναβιόλη από την κανναβιδιόλη και άλλα τέτοια ….επιστημονικά.
Και στον χορό αυτό, είδαν φως και μπήκαν και μια σειρά φορείς – σύντροφοι στον αγώνα για την ανάπτυξη της κοινωνικής επιχειρηματικότητας:
Οι πληροφορίες περιέχονται με έναν τρόπο που δημιουργεί σύγχυση για κάθε μη γνώστη: χρειάζεται να ξέρει κάποιος ότι η ποικιλία SATIVA L είναι η κλωστική κάνναβη, όπως και ότι η κανναβιδιόλη (CBD), στην οποία είναι πλούσια, είναι άλλη από την THC, οπότε το προϊόν δεν έχει ευφορική δράση. Εξ άλλου, το μεγαλύτερο ποσοστό τέτοιων σκευασμάτων είναι ανθοί κάνναβης και έλαια, που παραπέμπουν ευθέως στη γνώριμη στους χρήστες κάνναβης φούντα και το χασισέλαιο. Άλλοι τα λένε …έξω από τα δόντια: «Ανθοί Κάνναβης ΦΟΥΝΤΑ ΤΟ ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΜΕΡΟΣ ΤΟΥ ΦΥΤΟΥ», ενημερώνει το founta.gr. Όσο για τις τιμές, αρχίζουν από 12 ευρώ για 30 γραμμάρια ανθών, 27 ευρώ για 5 ml ελαίου και πάει λέγοντας.
Με αυτά και με τα άλλα, τα μαγαζιά με προϊόντα κάνναβης ξεφυτρώνουν όπως και τα στρέμματα των καλλιεργειών. Αλυσίδες φρανσάιζινγκ, on line μαγαζιά, ακόμη και στα ράφια γνωστών αλυσίδων σούπερ μάρκετ, όλα τα μέσα προώθησης που διαθέτει το σύγχρονο μάρκετινγκ. Καταγράφονται 45 φυσικά καταστήματα στην Αττική, 30 στην υπόλοιπη Ελλάδα και 6 ηλεκτρονικά καταστήματα (Νοέμβρης 2018). Όσο για την προστασία των ανηλίκων, αυτή περιορίζεται στην ερώτηση «είστε άνω των 18;» που απαντιέται με ένα κλικ.
Πέρα από την παραπλάνηση του καταναλωτή, το μείζον είναι η επίδραση που έχει στην αναπαραγωγή μιας κουλτούρας της χρήσης, της οποίας αναπαράγουν όλους τους συμβολισμούς, καθώς το «τρίφυλλο» κοσμεί όλες τις σχετικές διαφημίσεις, εξοικειώνοντας το κοινό με το «χόρτο του θεού» και ανοίγοντας τον δρόμο για την αναζήτηση μιας πραγματικά δραστικής ουσίας, όταν οι προσδοκίες για μαστούρα διαψευστούν. Έτσι, από τα διάφορα νόμιμα καταστήματα προϊόντων κάνναβης μέχρι την παράνομη (ακόμη) αγορά ή τους προμηθευτές της συνθετικής και άπειρα πιο επικίνδυνης κάνναβης, ο δρόμος γίνεται συντομότερος.

Κατακλείδα

Όσα περιγράφηκαν παραπάνω δεν αποσκοπούν στην υπεράσπιση μιας «απαγορευτικής πολιτικής». Όσο ατελέσφορη έχει αποδειχθεί η εμμονή στη δαιμονοποίηση της κάνναβης, άλλο τόσο αποπροσανατολιστική είναι η αγιοποίησή της.
«Το ΙNCB (Διεθνής Επιτροπή του ΟΗΕ για τον Έλεγχο των Ναρκωτικών, 2018) προειδοποιεί ότι τα προγράμματα ιατρικής χρήσης κανναβινοειδών που δεν ελέγχονται επαρκώς μπορεί να έχουν αρνητικές επιπτώσεις στη δημόσια υγεία και να αυξήσουν τη χρήση μη ιατρικής κάνναβης στους ενήλικες. Μπορεί επίσης να συμβάλουν στη νομιμοποίηση της μη ιατρικής χρήσης της κάνναβης, αποδυναμώνοντας την αντίληψη του κοινού για τους κινδύνους της χρήσης της ουσίας και καθησυχάζοντας την ανησυχία του σχετικά με τη λεγόμενη «ψυχαγωγική» χρήση της κάνναβης, ιδίως μεταξύ των νέων.
Σύμφωνα με το INCB, το ανεπαρκές ρυθμιστικό πλαίσιο αυξάνει τον κίνδυνο εκτροπής της κάνναβης στη μη ιατρική χρήση, καθώς η ουσία καθίσταται ευρύτερα διαθέσιμη. Το INCB καλεί τις χώρες που εφαρμόζουν προγράμματα ιατρικής κάνναβης:
να θέτουν την παραγωγή και προμήθεια υπό κρατικό έλεγχο,
να διασφαλίζουν ότι τα φαρμακευτικά κανναβινοειδή χρησιμοποιούνται μόνο υπό ιατρική παρακολούθηση,
να μην επιτρέπουν τη χρήση κανναβινοειδών στην ιατρική πρακτική χωρίς αποδείξεις ότι είναι ασφαλή και αποτελεσματικά για τον συγκεκριμένο κάθε φορά ιατρικό σκοπό, σεβόμενες το ρυθμιστικό πλαίσιο που έχουν θεσπίσει για τα φάρμακα».
Και στα θολά αυτά νερά, κολυμπούν «ο Μαρκήσιος Ντε Σαντ με έναν χίπη», πολυεθνικές εταιρείες, ΜΚΟ του γνωστού καρτέλ Open Society, χρήστες που ψάχνουν εύκολη πρόσβαση στις ουσίες μαζί με δονκιχωτικούς «οραματιστές», που επιτίθενται στους ανεμόμυλους αυτού που αντιλαμβάνονται ως αναχρονιστική κανονικότητα.
Το ζήτημα δεν είναι, ποτέ δεν ήταν, η ουσία καθαυτή, αλλά η κοινωνική χρήση και η σημασιοδότηση της ουσίας. Και στην πιάτσα η ουσία ονομάζεται «παραμύθα». Η απομυθοποίηση λοιπόν δεν βλάπτει παρά τους ψεύτες και τους παραμυθάδες, μήπως ξυπνήσει και τους παραμυθιασμένους.

Αφήστε το σχόλιό σας

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*

elGreek