O Κούρδος αγωνιστής Κενάν Αγιάς μιλά αποκλειστικά στη “Σημερινή” και τον Χρίστο Πέτρου μέσα από τις φυλακές – «Μιλούν τελευταίοι αυτοί που αντιστέκονται».
Ο Κούρδος διανοούμενος αγωνιστής, Κενάν Αγιάς, μέσα από τις Κεντρικές Φυλακές μιλά στη «Σ», ενώ προετοιμάζεται για το Εφετείο που θα γίνει στις επόμενες 25 ημέρες και θα κρίνει, ουσιαστικά, τη ζωή του. Βάσει ευρωπαϊκού εντάλματος, που εξέδωσε εναντίον του η Γερμανία σε συνεννόηση με την Τουρκία, συνελήφθη στις 15 Μαρτίου, στο Αεροδρόμιο Λάρνακας. Την περασμένη Τετάρτη, το Επαρχιακό Δικαστήριο Λάρνακας αποφάσισε όπως τον παραδώσει στους Γερμανούς, υπό τον όρο αυτοί να μην τον παραδώσουν στην Τουρκία και να του επιτρέψουν να εκτίσει την πιθανή ποινή του στην Κύπρο. Όροι που, επί της ουσίας, δεν έχουν κανέναν δεσμευτικό τύπο και άρα θέτουν εν αμφιβόλω την ασφάλεια της ζωής του Κ. Αγιάς, ο οποίος, όπως εξηγεί και παρακάτω, θεωρεί δεδομένο ότι, αν οι κυπριακές Αρχές τον παραδώσουν, θα βρεθεί στα χέρια των Τούρκων. Γιατί πιστεύει ότι τον κυνηγούν οι Γερμανοί και οι Τούρκοι; Ποιες είναι οι προσδοκίες του από το Εφετείο και ποιο μήνυμα στέλνει στον κυπριακό και τον κουρδικό λαό μέσα από τις φυλακές όπου κρατείται.
Πώς βιώνετε την όλη κατάσταση; Αναμένατε ότι οι Αρχές στην Κύπρο θα σας συλλάβουν, θα συνεχίσουν να σας έχουν υπό κράτηση και ότι το Επαρχιακό Δικαστήριο θα αποφασίσει για την έκδοσή σας στη Γερμανία;
Όταν ξεκίνησα την υπεράσπισή μου στο δικαστήριο, είπα ότι η υπόθεση αυτή δεν είναι νομική υπόθεση, αλλά καθαρά πολιτική υπόθεση. Στην πραγματικότητα, η σύλληψή μου στην Κύπρο ήταν επίσης το αποτέλεσμα μιας ειδικής και σχεδιασμένης απόφασης. Όπως είναι γνωστό, το γερμανικό κράτος άρχισε να συλλέγει έγγραφα σχετικά με εμένα από το 2018. Έχει περάσει ένα μεγάλο χρονικό διάστημα πέντε ετών. Αυτά τα πέντε χρόνια έχω βρεθεί σχεδόν σε όλες τις χώρες της Ευρώπης. Θα μπορούσε να με συλλάβει σε οποιαδήποτε χώρα ήθελε, να ζητήσει την έκδοσή μου και να με συλλάβει ακόμη και στη δική του χώρα.
Αλλά δεν το έκανε αυτό. Γιατί θέλουν να ενεργήσουν σύμφωνα με την αντίληψη που έχει προετοιμάσει το τουρκικό κράτος και οι διεθνείς δυνάμεις, που θέλουν να ολοκληρώσουν τη γενοκτονία των Κούρδων. Έβλεπαν επίσης το κυπριακό κράτος και τον κυπριακό λαό εκτός αυτής της αντίληψης. Για να συμπεριλάβουν το κυπριακό κράτος και τον κυπριακό λαό σε αυτήν την αντίληψη, έπρεπε να συλληφθώ στην Κύπρο. Έβαλαν αυτήν την ιδέα σε εφαρμογή σταδιακά και, για να πετύχουν τον τελικό τους στόχο, έθεσαν σε εφαρμογή αυτό το ειδικά σχεδιασμένο σενάριο. Νομίζω ότι με την απόφαση του Επαρχιακού Δικαστηρίου βρίσκονται ένα βήμα πιο κοντά στον στόχο τους. Φυσικά, αυτή η ιδέα έχει ένα ιστορικό υπόβαθρο. Διότι η ιστορία του Κουρδιστάν, η ιστορία της κατοχής του Κουρδιστάν, το οποίο έχει δει μεγάλες κατοχές, η ιστορία των πρωτοφανών σφαγών του λαού μας κάτω από τη μέγκενη της γενοκτονίας, η ιστορία της Κύπρου και του λαού της Κύπρου και η ιστορία της Κύπρου ενάντια στη βρετανική αποικιοκρατία, η αντίσταση που επέδειξε ο λαός, το μεγάλο τίμημα που πλήρωσε και η εισβολή και επίθεση που βίωσαν οι δύο λαοί αποκάλυψαν την κοινή ιστορία και την ενότητα του πεπρωμένου των λαών.
Αυτήν την ιστορική ενότητα του λαού μας και του κυπριακού λαού και τα κοινά προβλήματα που αντιμετωπίζουν, προσπάθησα να εξηγήσω λεπτομερώς στην υπεράσπισή μου.
Προσπάθησα να εξηγήσω αυτήν την ιστορική ενότητα του λαού μας και του λαού της Κύπρου και τα κοινά προβλήματα που αντιμετωπίζουν στη δική μου υπεράσπιση. Λόγω των περιστάσεων, δεν έχω την ευκαιρία να τα εξηγήσω λεπτομερώς.
Ωστόσο, όπως ακριβώς το φασιστικό, κατοχικό και αποικιοκρατικό τουρκικό κράτος ανέπτυξε μια μεγάλη κατοχική επιχείρηση με το όνομα “ειρηνευτική επιχείρηση” το 1974, διαπράττοντας μια μεγάλη σφαγή, βασανισμούς και βιασμούς γυναικών μπροστά στα μάτια του κόσμου, πείθοντας όλον τον κόσμο ότι επρόκειτο για μια ειρηνευτική επιχείρηση, και η χώρα μου δεχόμενη μιαν άλλη «ειρηνευτική επιχείρηση», η ύπαρξη της οποίας αποτελεί αντικείμενο συζήτησης τα τελευταία διακόσια χρόνια, χωρίστηκε σε τέσσερα μέρη ως αποτέλεσμα μιας μεγάλης κατοχής. Οι κυβερνώντες, οι οποίοι διέπραξαν μεγάλες σφαγές και πραγματοποίησαν τη Γενοκτονία των Αρμενίων κατά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο και τη Γενοκτονία των Εβραίων κατά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, προσπαθούν να κάνουν όλον τον κόσμο συνέταιρο, αποκαλώντας μας “τρομοκράτες”, προκειμένου να νομιμοποιήσουν τις καταστροφές που βιώνει ο λαός μας, ο οποίος έχει εκτεθεί στις μεγαλύτερες επιθέσεις γενοκτονίας. Χρησιμοποιούν το φαινόμενο της “τρομοκρατίας” ως νομική κάλυψη για να νομιμοποιήσουν την κατοχή και τη γενοκτονία τους, εξασφαλίζοντας ότι και οι διεθνείς δυνάμεις αποκαλούν τους Κούρδους “τρομοκράτες”.
Από αυτήν την άποψη, δεν περίμενα ότι το Επαρχιακό Δικαστήριο θα έπαιρνε μια τέτοια απόφαση, επειδή μοιραζόμαστε μια κοινή ιστορία και πόνο με τον κυπριακό λαό. Πίστευα ότι το κυπριακό κράτος θα έπαιρνε μιαν απόφαση με ηθικά και συνειδησιακά αισθήματα απέναντι στον κουρδικό λαό.
«Ο μεγαλύτερος φόβος μου είναι ότι στο παιχνίδι της θυσίας των Κούρδων μπαίνει και η Κύπρος»
Ποιες είναι οι προσδοκίες σας από το Εφετείο;
Στην αρχή της υπεράσπισής μου ενώπιον του Επαρχιακού Δικαστηρίου, είπα: «Σήμερα είναι μια ιστορική ημέρα. Με την απόφασή του, το κυπριακό κράτος είτε θα πάρει το μέρος του αποικιοκρατικού, φασιστικού τουρκικού κράτους, το οποίο είναι μια μηχανή γενοκτονίας, είτε θα πάρει το μέρος του κουρδικού λαού, ο οποίος ζει εδώ και χρόνια κάτω από τις σφαγές και τη γενοκτονία που διαπράττει τόσο η Οθωμανική Αυτοκρατορία όσο και το αποικιοκρατικό φασιστικό τουρκικό κράτος».
Το Επαρχιακό Δικαστήριο με την απόφασή του έχει πράγματι επιλέξει μια πλευρά. Περιμένω όμως από το Εφετείο να διορθώσει την απόφαση του Περιφερειακού Δικαστηρίου, γιατί η απόφασή του δεν θα είναι μόνο διόρθωση της απόφασης του Επαρχιακού Δικαστηρίου. Μεταξύ του κυπριακού λαού και του κουρδικού λαού θα έχει αποτραπεί μια μεγάλη συναισθηματική ρήξη, ζημιές και τραύματα που θα προέκυπταν. Πρέπει να ληφθεί μια απόφαση στο πνεύμα του κοινού ιστορικού μας πεπρωμένου. Νομίζω ότι όταν λαμβάνουμε αποφάσεις, θα πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη και τα κοινά μας προβλήματα και τα κοινά μας βάσανα.
Σε περίπτωση που το Εφετείο αποφασίσει επίσης να εκτελέσει το ένταλμα σύλληψης, πιστεύετε ότι θα έχετε δίκαιη δίκη από τις γερμανικές Αρχές; Πιστεύετε επίσης ότι θα ισχύσουν οι “όροι” που έθεσε ο δικαστής Παπαθανασίου προκειμένου να μην εκδοθείτε στην Τουρκία και να εκτίσετε την πιθανή ποινή σας στην Κύπρο;
Πρώτα απ’ όλα, θα ήθελα να επισημάνω ότι η Γερμανία και το φασιστικό τουρκικό κράτος έχουν μια πολύ βαθιά ιστορική σχέση. Η συνεργασία τους χρονολογείται από την Οθωμανική Αυτοκρατορία και συνεχίζεται μέχρι σήμερα. Για παράδειγμα, την ίδια μέρα που το Περιφερειακό Δικαστήριο επικύρωσε το ένταλμα έκδοσής μου, έγιναν αντιδημοκρατικές επιδρομές σε κουρδικά σπίτια και κουρδικές νομικές ενώσεις στη Γερμανία. Επτά ή οκτώ Κούρδοι συνελήφθησαν και κουρδικά ιδρύματα έγιναν στόχος. Στην πραγματικότητα, ακόμη και αυτό αποδεικνύει πολύ καθαρά τη σχέση μεταξύ των δύο χωρών. Οι διώξεις του κουρδικού λαού από τη Γερμανία είναι παρόμοιες με τις πρακτικές του φασιστικού τουρκικού κράτους, και μάλιστα ακόμη περισσότερο.
Και πάλι, το απέδειξα στο δικαστήριο με συγκεκριμένα έγγραφα. Ο φασίστας Ερντογάν και ο Γερμανός ομοσπονδιακός εισαγγελέας Peter Frank είχαν μεταξύ τους συνάντηση. Στο κοινό δελτίο Τύπου αποκάλεσαν “νομική συνεργασία” το κυνήγι των Κούρδων. Γιατί ένας εισαγγελέας πρέπει να συναντηθεί με τον πρόεδρο μιας χώρας;
Τα έγγραφα αυτής της συνάντησης είναι σαφής απόδειξη ότι η δίκη πραγματοποιήθηκε εξολοκλήρου κατόπιν αιτήματος του φασιστικού τουρκικού κράτους. Αυτό το έγγραφο, το οποίο κατέθεσα στο ίδιο δικαστήριο, είναι σαφής απόδειξη ότι το γερμανικό κράτος και το φασιστικό τουρκικό κράτος έχουν συγκεκριμένη διπλωματία συνεργασίας.
Ως εκ τούτου, δεν έχω την παραμικρή πίστη ότι η Γερμανία θα μου δώσει μια δίκαιη δίκη. Ο δικηγόρος μου από τη Γερμανία το εξέφρασε με συγκεκριμένους όρους. Αν και μας έκαναν να πιστέψουμε ότι η Γερμανία θα με έστελνε πίσω στην Κύπρο μετά τη δίκη. Σαν να κοροϊδεύουν το μυαλό μας. Επειδή αυτή η απόφαση (σ.σ. ο «όρος» μη παράδοσης από τη Γερμανία στην Τουρκία και η επιστροφή στην Κύπρο) είναι μια πλήρης εξαπάτηση. Η αντίδραση του λαού στην απόφαση κάνει ξεκάθαρο και αδιαμφισβήτητο ότι αυτή ήταν μια απόφαση που ελήφθη για να αποφευχθούν οι αντιδράσεις. Αυτό είναι επίσης μέρος του παιχνιδιού που παίζεται. Ο αξιότιμος κυπριακός λαός, ιδιαίτερα ο λαός μας, είναι επίσης μέρος αυτού του παιχνιδιού. Υπάρχουν παρόμοιες αποφάσεις στη Γερμανία; Όχι.
Θα ήθελα επίσης να επισημάνω έναν άλλο κίνδυνο εδώ. Και η ισχύς της ταυτότητας που μας δίνεται είναι μόνο τρία χρόνια, και κάθε τρία χρόνια πρέπει να υποβάλλουμε αίτηση για αλλαγή κατοικίας. Αλλά η γερμανική κυβέρνηση ζητάει μια ποινή 8 έως 10 ετών. Φανταστείτε ότι πέρασα αυτό το διάστημα εκεί. Και αυτός είναι ο μόνος τρόπος… η περίοδος θα ακυρωθεί αυτόματα. Αυτό σημαίνει ότι η νομική μου σχέση με το κυπριακό κράτος έχει λήξει. Με αυτόν τον τρόπο, δεν θα υπήρχε κανένα εμπόδιο για να με παραδώσουν στην Τουρκία.
Θα ήθελα να επισημάνω και κάτι ακόμη. Παρατηρήστε ότι τα τουρκικά μέσα ενημέρωσης δεν έφεραν σχεδόν ποτέ την υπόθεσή μου στην ημερήσια διάταξη κατά τη διάρκεια της δίκης μου. Αλλά για κάποιο λόγο, με την απόφαση του Περιφερειακού Δικαστηρίου, τα τουρκικά κυρίαρχα μέσα ενημέρωσης και ιδιαίτερα όλες οι τηλεοπτικές και ειδησεογραφικές ιστοσελίδες που πρόσκεινται στον φασίστα Ερντογάν, κινητοποιήθηκαν με τη μία. Άρχισαν να λένε γιατί δεν μας παραδίδετε. Ωστόσο, θέλω να το πω ξεκάθαρα: όπως είναι γνωστό, υπάρχουν επερχόμενες εκλογές στην Τουρκία. Στην πραγματικότητα, με τη έκδοσή μου από εδώ, παραδίδομαι στο φασιστικό τουρκικό κράτος από το χέρι της Γερμανίας και γίνονται μεγάλες προσπάθειες για να κερδίσει τις εκλογές ο δικτάτορας Ερντογάν. Αν το Ανώτατο Δικαστήριο της Κύπρου εγκρίνει αυτήν την απόφαση, θα είναι μια επιβράβευση για τον φασίστα Ερντογάν.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που διαθέτουμε, δεν υπάρχει πουθενά τεκμήριο ότι έχετε διαπράξει ποινικό αδίκημα. Γιατί πιστεύετε ότι το ένταλμα σύλληψής σας εκδόθηκε από τη Γερμανία;
Αγωνίζομαι για την ελευθερία των Κούρδων, των Κυπρίων και των λαών της Μέσης Ανατολής. Οι μελέτες είναι επίσης νόμιμες και διεξάγονται ενώπιον του Τύπου. Τα συνέδρια, σεμινάρια, πάνελ και τηλεοπτικά προγράμματα είναι ανοιχτά. Δεν έκανα τίποτα μυστικό.
Δεν έχω καμία βίαιη τρομοκρατική ενέργεια. Όλο μου το έργο είναι σύμφωνο με το Ευρωπαϊκό Δίκαιο. Δεν μπορείτε να δείτε βία σε κανέναν από τους ισχυρισμούς που διατυπώθηκαν εναντίον μου από τη Γερμανία. Υπάρχουν ισχυρισμοί όπως συναντήσεις και προπαγάνδα. Κανένα από αυτά δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως τρομοκρατία. Υπέστην τις ίδιες κατηγορίες στη δίκη του KCK στην Τουρκία. Η συμμετοχή μου σε συνέδρια θεωρείται ποινικό αδίκημα και τιμωρείται με φυλάκιση δεκαετιών. Η Τουρκία απαιτεί την έκδοσή μου από την Ευρώπη λόγω της υπόθεσης KCK, για την οποία δικάζομαι. Στην πραγματικότητα, φαίνεται ότι η Ευρώπη αλλά η Γερμανία ήταν αυτή που το έκανε πράξη. Δεδομένου ότι το τουρκικό κράτος δεν μπορεί να με ζητήσει νόμιμα από το κυπριακό κράτος, θέλει να το κάνει μέσω του γερμανικού κράτους. Στη Γερμανία ζήτησαν να εκδοθώ από την Κύπρο και θα με παραδώσουν στην Τουρκία. Και ούτω καθεξής. Με αυτόν τον τρόπο το σενάριο θα φτάσει στο τέλος του και το έργο θα ολοκληρωθεί.
«Αγωνίζομαι για την ελευθερία των Κούρδων, των Κυπρίων και των λαών της Μέσης Ανατολής. Δεν έκανα τίποτα μυστικό. Δεν έχω καμία βίαιη τρομοκρατική ενέργεια»
Τι μήνυμα θέλετε να στείλετε από τη φυλακή στους Ελληνοκύπριους και στον υπόλοιπο κόσμο;
Οι διεθνείς δυνάμεις θυσιάζουν τους Κούρδους για τα δικά τους συμφέροντα. Οι Κούρδοι είναι μια μεγάλη «αγορά». Όλοι έχουν «λογαριασμό» στους Κούρδους. Δεν θέλω όμως να εμπλακεί ο πολύτιμος κυπριακός λαός σε αυτήν τη διαδικασία. Τουλάχιστον δεν πρέπει να προδώσει τη δική του ιστορία. Γιατί, όπως προανέφερα, έχει μεγάλο ιστορικό κόστος.
Δεν πρέπει να στείλει έναν λαό που έχει πληρώσει μεγάλο τίμημα, έχει υποστεί μεγάλα βασανιστήρια και μεγάλες σφαγές, έναν λαό που υφίσταται το ίδιο κόστος και υποφέρει, στις αγορές των φασιστικών, κατοχικών και γενοκτονικών δυνάμεων ως θυσία.
Ο μεγαλύτερος φόβος μου είναι ότι στο παιχνίδι της θυσίας των Κούρδων μπαίνει και η Κύπρος. Λυπάμαι, επίσης, που το προκάλεσα. Γιατί δεν θέλω να το προκαλέσω αυτό. Υπερασπίζομαι την ελευθερία του δικού μας λαού, του λαού της Κύπρου και των λαών που ζουν στη Μέση Ανατολή.
Είμαι ένας άνθρωπος που αγωνίζεται, πέρασα χρόνια στις φυλακές του φασιστικού τουρκικού κράτους, υποβλήθηκα σε σκληρά βασανιστήρια ως παιδί και προσπάθησα να αποτρέψω τις γενοκτονικές επιθέσεις που είχαν σκοπό να γίνουν σε έναν λαό.
Κάνω ακαδημαϊκές, πνευματικές και θεωρητικές σπουδές πάνω σε αυτό το θέμα. Όλα αυτά τα έργα που έχω κάνει, προσπαθώ να τα μοιραστώ με όλους μέσω του Τύπου. Θα ήθελα να δηλώσω ότι, ενώ προβαίνω σε αξιολογήσεις σχετικά με την απόφαση του Κυπριακού Δικαστηρίου, φυσικά αποκλείω τον πολύτιμο κυπριακό λαό από αυτές τις αξιολογήσεις. Γιατί ξέρω πολύ καλά ότι ο κόσμος της Κύπρου με καταλαβαίνει, νιώθει τον κοινό πόνο που βιώνουμε και συμπάσχει. Εξάλλου γνωρίζω ότι έχω αθωωθεί στη συνείδηση του αξιότιμου κυπριακού λαού και του κυπριακού κοινού.
Γνώρισα τον λαό της Κύπρου όταν ήμουν στις φασιστικές τουρκικές φυλακές. Σε εκείνη την ηλικία έμαθα την έκταση της καταστροφής που βίωσε ο κυπριακός λαός. Τη δεκαετία του 1980, όπως γνωρίζετε, θηριωδίες έγιναν στη φυλακή του Ντιγιαρμπακίρ. Ήθελαν να θάψουν σε μπετόν, έναν λαό… Ο φασίστας Τούρκος στρατιώτης που το έκανε αυτό συμμετείχε στη μεγάλη καταστροφή το 1974. Βασανίζοντας τους φίλους μας, είπε: «Θα σας κάνω το ίδιο όπως συνέτριψα τα κεφάλια των Ελληνοπαίδων και ήπια το αίμα τους».
Από αυτήν την άποψη, όχι μόνο η ιστορία και οι πόνοι μας είναι κοινά με τον λαό της Κύπρου, αλλά και οι δολοφόνοι μας. Επομένως, είμαι σίγουρος ότι ο πολύτιμος κυπριακός λαός δεν θα έρθει σε αυτό το παιχνίδι. Και πάλι, οι Κούρδοι δίνουν αγώνα για ύπαρξη και ανυπαρξία. Οι Κούρδοι θέλουν να ζουν ελεύθεροι και ίσοι, όπως όλοι οι λαοί στον κόσμο. Οι Κούρδοι υφίστανται μια μεγάλη γενοκτονία. Θέλω ο κουρδικός λαός να σταθεί δυνατός ενάντια σε όλες αυτές τις σκληρές και γενοκτονικές επιθέσεις. Θέλω ο καθένας να κάνει ό,τι μπορεί.
Με την ευκαιρία αυτή, θα ήθελα επίσης να ευχαριστήσω όλον τον αξιότιμο κυπριακό λαό, που έδειξε την αλληλεγγύη του μέσω εσάς.
Χαιρετισμούς.
Μιλούν τελευταίοι αυτοί που αντιστέκονται.