του Θεόδωρου Ντρίνια από το Άρδην τ. 132
Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Πνευματικής Ιδιοκτησίας, με τη φετινή του έκθεση, επιβεβαίωσε την κυριαρχία της Κίνας στις τεχνολογικές συστάδες των αστικών κέντρων. Με τον όρο «συστάδα» (cluster) χαρακτηρίζουμε έναν επιχειρηματικό συνεργατικό σχηματισμό που προωθεί την καινοτομία και την ανταγωνιστικότητα. Οι επιχειρήσεις που αποτελούν τη συστάδα είναι εγκατεστημένες συνήθως σε γειτονικές περιοχές και αλληλεπιδρούν με στόχο ευρύτερα οφέλη (μείωση του κόστους, πληροφόρηση, οικονομίες κλίμακας, κοινή πρόσβαση σε πόρους κλπ.). Σε αυτούς τους συνεργατικούς σχηματισμούς, λοιπόν, πρωτεύει η Κίνα, διαθέτοντας πλέον 26 συστάδες στη σχετική λίστα με τις 100 σημαντικότερες του κόσμου, ενώ οι ΗΠΑ πέρασαν στη δεύτερη θέση με 20. Ενδεικτικό της δυναμικότητας των κινεζικών συστάδων τεχνολογίας είναι ότι δύο από αυτές, οι Hefei και Zhengzhou, καταγράφουν τον ταχύτερα αυξανόμενο αριθμό αιτήσεων για διπλώματα ευρεσιτεχνίας και δημοσιεύσεων αποτελεσμάτων επιστημονικής έρευνας παγκοσμίως, με ρυθμούς ανάπτυξης 22,7% και 18,9% αντίστοιχα.
֎
Σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία του ΕΦΚΑ, στο πρώτο τρίμηνο του 2024, καταγράφεται ρεκόρ 8ετίας στις νέες αιτήσεις συνταξιοδότησης, οι οποίες πλησίασαν τις 70.000. Ο παρακάτω πίνακας αποτυπώνει τις αιτήσεις συνταξιοδότησης το πρώτο τρίμηνο κάθε έτους από το 2017 και είναι ενδεικτικός της δημογραφικής κατάστασης στην εργασία:
2017: 51.633
2018: 42.434
2019: 54.883
2020: 50.912
2021: 66.718
2022: 55.455
2023: 48.805
2024: 69.596
Τις συνέπειες από τη συνέχιση αυτού του κύματος στο ασφαλιστικό σύστημα και στη γενικότερη παραγωγικότητα της οικονομίας μένει να τις δούμε, αλλά μπορούμε βάσιμα να κατανοήσουμε ότι μόνο καλές δεν θα είναι.
֎
Σ ε πρόσφατη μελέτη του ΙΟΒΕ, φαίνεται ότι οι άμεσες γερμανικές επενδύσεις στην Ελλάδα ανήλθαν στα 7,7 δισ. ευρώ το 2022 και οι σχετικές επιχειρήσεις απασχολούν 26.000 εργαζόμενους. Ενδιαφέροντα είναι τα στοιχεία των εισαγωγών-εξαγωγών με τη Γερμανία για το 2023. Η αξία των εισαγωγών από τη Γερμανία προς την Ελλάδα διαμορφώθηκε, το 2023, στα 8,4 δισ. ευρώ, έναντι επίσης 8,4 δισ. ευρώ το 2022 και 6,9 δισ. ευρώ το 2021. Ενώ, η αξία των εξαγωγών ελληνικών προϊόντων στη Γερμανία ανήλθε το 2023 στα 3,3 δισ. ευρώ, έναντι 3,4 δισ. ευρώ το 2022 και 2,8 δισ. ευρώ το 2021. Μέσα σε δύο χρόνια, το εμπορικό έλλειμμα με τη Γερμανία αυξήθηκε από τα 4,1 δισ. ευρώ στα 5,1 δισ. ευρώ.
֎
Σύμφωνα με το Ινστιτούτο Στατιστικής της Αλβανίας (INSTAT), οι αφίξεις τουριστών στην Αλβανία εκτοξεύτηκαν από τα 2,5 εκατ. άτομα το 2019 στα 10,1 εκατ. το 2023, επί συνόλου γηγενούς πληθυσμού περίπου 3 εκατ. κατοίκων. Αντίστοιχη εκτόξευση συνέβη και στα έσοδα από τον τουρισμό, από 2,3 δισ. ευρώ το 2019 στα 6,8 δισ. ευρώ το 2023. Πολλοί μιλάνε για το «αλβανικό τουριστικό θαύμα», καθώς η γειτονική μας χώρα σημείωσε την τέταρτη μεγαλύτερη αύξηση παγκοσμίως ως προς τις ξένες αφίξεις το 2023 σε σύγκριση με το 2019.
֎
Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία από τη μη κερδοσκοπική δεξαμενή σκέψης Green Tank, το πρώτο εξάμηνο του 2024 συνιστά ιστορικό σημείο καμπής για την παραγωγή ενέργειας στη χώρα, καθώς από την παραγωγή Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) και υδροηλεκτρικών σταθμών καλύφθηκε το 52,9% της εθνικής ζήτησης ενέργειας. Δηλαδή, για πρώτη φορά, οι «καθαρές» μορφές ενέργειας (ΑΠΕ και υδροηλεκτρικά) ξεπέρασαν την παραγωγή ενέργειας από ορυκτά καύσιμα (λιγνίτης, ορυκτό αέριο και πετρέλαιο). Μάλιστα, η παραγωγή ΑΠΕ (12.306 GWh) μαζί με την παραγωγή από τους υδροηλεκτρικούς σταθμούς (1.810 GWh) κατέγραψαν αθροιστικά αύξηση 22,7% σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2023, τη μεγαλύτερη της δεκαετίας. Ενδεικτικό είναι ότι η παραγωγή ΑΠΕ το πρώτο εξάμηνο του 2024 ξεπέρασε από μόνη της κατά 96 GWh την παραγωγή όλων των ορυκτών καυσίμων μαζί.
֎
Στα τέλη του 2022, οι Κινέζοι πλοιοκτήτες είχαν 600 πλοία υπό ναυπήγηση, ενώ οι Έλληνες πλοιοκτήτες μόλις 234. Σε πρόσφατα στοιχεία από τα βιβλία παραγγελιών των διεθνών ναυπηγείων, φαίνεται ότι οι Κινέζοι πλοιοκτήτες έχουν 581 πλοία υπό ναυπήγηση, ενώ οι Έλληνες πλοιοκτήτες έφτασαν τα 577. Κοινώς, μέσα σε δύο χρόνια οι Έλληνες πλοιοκτήτες επιδόθηκαν σε ένα εντυπωσιακό σερί παραγγελιών για ναυπήγηση νέων πλοίων που εξουδετέρωσε τη μεγάλη διαφορά με τους Κινέζους. Έτσι, δεν φαίνεται να κινδυνεύει η παγκόσμια πρωτιά του ελληνόκτητου στόλου, καθώς οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν το 19% της χωρητικότητας του στόλου σε όρους DWT και οι Κινέζοι το 15% (στοιχεία 2023). Σε αυτό το παγκόσμιο ναυτιλιακό ντέρμπι, οι Έλληνες κυριαρχούν στα τάνκερ και τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου και βουτανίου, ενώ οι Κινέζοι κυριαρχούν στα πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου και κοντέινερ.