ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΒΙΒΛΙΩΝ ΣΤH ΛΕΜΕΣΟ:
Η ανολοκλήρωτη επανάσταση του Ρήγα Βελεστινλή και
Συνωστισμένες στο Ζάλογγο: Οι Σουλιώτες, ο Αλή Πασάς και η αποδόμηση της Ιστορίας.
Οι Εναλλακτικές Εκδόσεις παρουσιάζουν τα βιβλία του Γιώργου Καραμπελιά, Η ανολοκλήρωτη επανάσταση του Ρήγα Βελεστινλή και Συνωστισμένες στο Ζάλογγο: Οι Σουλιώτες, ο Αλή πασάς, και η αποδόμηση της ιστορίας την Τετάρτη 8 Φεβρουαρίου, στις 20:00, στην αίθουσα εκδηλώσεων της μπουάτ Ηχώ 75 (οδός Αγίου Ανδρέου 259). Τα βιβλία θα παρουσιάσουν ο καθηγητής Παν/μίου Κύπρου Παντελής Βουτουρής, ο επίκουρος καθηγητής Παν/μίου Κύπρου Μάριος Κωνσταντίνου και ο συγγραφέας Γιώργος Καραμπελιάς.
Στην μελέτη Συνωστισμένες στο Ζάλογγο ο συγγραφέας επιχειρεί να διερευνήσει τρία παραδειγματικά επεισόδια –ίσως τα πιο γνωστά στο ευρύτερο κοινό– της ιστορίας του Σουλίου. Πρόκειται για το Κούγκι και την πυρπόλησή του, για το Ζάλογγο και τον περιβόητο χορό του, καθώς και για την ανατίναξη του πύργου του Δημουλά από τη Δέσπω Μπότση. Το ευρύτερο πλαίσιο στο οποίο εντάσσεται αυτό το δοκίμιο είναι η διερεύνηση των ιστορικών στρεβλώσεων και παρασιωπήσεων, που έχει πραγματοποιήσει το εθνοαποδομητικό ρεύμα. Ένα ρεύμα που κυριάρχησε για αρκετά χρόνια στον ακαδημαϊκό χώρο για να φθάσει στους εκπαιδευτικούς, καθώς και στα διδακτικά βιβλία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Η αποδοµητική σχολή επιχειρεί, λοιπόν, να καταδείξει, αν χρειαστεί, και δια του βιασµού των ιστορικών στοιχείων, πως οι Σουλιώτες δεν ήταν τίποτε άλλο παρά µια συνένωση από πρωτόγονες φάρες, αλβανικής καταγωγής και γλώσσας, οι οποίες δεν διέθεταν κάποια εθνική ή έστω πρωτοεθνική συνείδηση. Αν το επιτύχει, τότε θα έχει προσθέσει ένα ακόµα λιθαράκι στο βασικό ιδεολογικό της πρόταγµα: η εθνική συνείδηση είναι απούσα από τους Έλληνες πριν από την Επανάσταση, ενώ το ελληνικό έθνος διαµορφώνεται, κυρίως, µέσω του κράτους. Οι Σουλιώτες «δεν είναι» Έλληνες, αλλά «εξελληνίζονται» επιγενέστερα. Γι’ αυτό και το Κούγκι δεν ανατινάχτηκε από τον Σαμουήλ ενώ και ο χορός του Ζαλόγγου δεν έγινε ποτέ για τους εθνοαποδομητές ιστορικούς, ενώ οι Σουλιώτισσες έπεσαν στο Ζάλογγο, σπρωγμένες από τους Σουλιώτες!
Αντίστοιχη είναι και η προσπάθεια διαστρέβλωσης του έργου και του οράματος του Ρήγα Βελεστινλή, του διανοούμενου και επαναστάτη που προσωποποιούσε τη σύνθεση και την άρση της αντίθεσης ανάμεσα στα ρεύματα που διαπερνούν τον σύγχρονο ελληνισμό: σκέψη και δράση, συναίσθημα και ορθός λόγος, Ανατολή και Δύση, αρχαιότητα και Βυζάντιο, νεωτερικότητα και παράδοση, λόγιο και λαϊκό στοιχείο. Ο Ρήγας ήταν η προσωποποιημένη άρση του «καημού της ρωμιοσύνης», της διαρκώς ανολοκλήρωτης ταυτότητάς μας, γι’ αυτό και πάντα επίκαιρος, τόσα χρόνια μετά: διότι βρισκόμαστε ακόμα αντιμέτωποι με το ίδιο αίτημα, να απαντήσουμε θετικά στον «καημό της ρωμιοσύνης», στον καημό των λαών της Βαλκανικής. Ο Ρήγας υπήρξε η προσωποποιημένη άρση του «καημού της ρωμιοσύνης», του διαρκούς ανολοκλήρωτου της ταυτότητάς μας, γι’ αυτό και διαρκώς επίκαιρος, τόσα χρόνια μετά, γι’ αυτό και αντικείμενο διαμάχης, διότι, ακόμα και σήμερα –ίσως σήμερα περισσότερο από ποτέ άλλοτε– βρισκόμαστε αντιμέτωποι με το ίδιο αίτημα.
Γι’ αυτό ο Ρήγας Βελεστινλής παραμένει αξεπέραστος, το εμβληματικό και ταυτόχρονα ανολοκλήρωτο πρόταγμα του νεώτερου ελληνισμού. Γι’ αυτό γυρνάμε και ξαναγυρνάμε κοντά του, γι’ αυτό μας γοητεύει –με έναν συχνά δυσεξήγητο τρόπο– η φυσιογνωμία του, διότι αποτελεί το πρόσωπο –διαχρονικό και, στις μέρες μας, τραγικό– του Eλληνισμού: Έλληνας, Βαλκάνιος, οικουμενικός.