Αρχική » Νέες κυκλοφορίες από τις Εναλλακτικές Εκδόσεις

Νέες κυκλοφορίες από τις Εναλλακτικές Εκδόσεις

από Άρδην - Ρήξη

Τα νέα βιβλία των Εναλλακτικών Εκδόσεων μπορείτε να τα βρείτε στα ενημερωμένα βιβλιοπωλεία, στο Εναλλακτικό Βιβλιοπωλείο (Θεμιστοκλέους 37), αλλά και στα γραφεία των Εναλλακτικών Εκδόσεων (Ξενοφώντος 4, Σύνταγμα, τηλ. επικ. 210 3826319, 6973183842 & perardin@gmail.com) καθημερινά (Δευτέρα έως και Παρασκευή από τις 09.00 έως τις 19.00). Στα γραφεία μας μπορείτε να βρείτε και τα παλαιότερα βιβλία μας με σημαντική έκπτωση.

Από τη Μεταβυζαντινή ζωγραφική στη γενιά του ’30, του Γ. Καραμπελιά

Τίτλος: Από τη Μεταβυζαντινή ζωγραφική στη γενιά του ’30, Μια πολιτική ιστορία

Συγγραφέας: Γιώργος Καραμπελιάς, πρόλογος: Χρήστος Μποκόρος

Κυκλοφορεί στα βιβλιοπωλεία από τις Εναλλακτικές Εκδόσεις, για ηλεκτρονικές παραγγελίες επισκεφτείτε το ηλεκτρονικό μας κατάστημα.

ISBN: 978-960-427-259-4

Σελ: 496+40 σελίδες ένθετο έγχρωμων εικόνων

Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου

Με τη γενιά του ’30 θα ολοκληρωθεί ο ιστορικός κύκλος που είχε ανοίξει στην Κρήτη κατά τον 15ο αιώνα. Ένας κύκλος που θα οδηγήσει από την ιερή ζωγραφική σε μια κοσμική ζωγραφική, διακηρυγμένη συνέχεια της βυζαντινής και της μεταβυζαντινής παράδοσης.
Αυτός ο ιστορικός κύκλος υπήρξε ιδιαίτερα επίπονος και σκολιός, καθώς η κατοχή από αλλόθρησκους κατακτητές, ενίσχυε τις τάσεις εμμονής στην θρησκευτική ταυτότητα των Ελλήνων και την άρνηση όποιας μεταρρύθμισης αγνοούσε την ορθόδοξη ιδιοπροσωπία των Ελλήνων. Επιδίωξη των καλλιτεχνών θα είναι η απαρέγκλιτη εμμονή στη βυζαντινή παράδοση και η αναπαραγωγή –ει δυνατόν ab aeterno– των ίδιων ιερών μορφών…
Όταν θα χαθεί το κρητικό κέντρο, μετά την τουρκική κατάκτηση το 1669, η εγχώρια παράδοση θα καταδυθεί στη λαϊκή ζωγραφική και αγιογραφία. Οι ταπεινοί Ηπειρώτες και «Ντηνιακοί» καλλιτέχνες θα συντηρούν, έστω και στην πιο απλή μορφή της, την εγχώρια καλλιτεχνική παράδοση – κύκνειο άσμα της οποίας θα αποτελέσει το έργο του Δημήτριου και του Παναγιώτη Ζωγράφου.
Μετά από μια περίοδο πολιτιστικής αλλοτρίωσης, το μάθημα της Δύσης –προς το «εφάμιλλον του ευρωπαϊκού» (Γύζης, Λύτρας, πρώιμος Χαλεπάς)–, θα έχει ήδη χωνευτεί και ο ελληνικός κόσμος θα ετοιμάζεται για το άλμα προς τη Μεγάλη Ιδέα: λόγιοι (Παρθένης) και λαϊκοί (Θεόφιλος) καλλιτέχνες επιχειρούν τη συνάντηση με τη γηγενή ζωγραφική παράδοση.
Το τραγικό τέλος του ονείρου, το 1922, δεν θα οδηγήσει στην ανακοπή της πορείας, αλλά αντίθετα στην εμβάθυνσή της. Η γενιά του ’30 θα σκάψει βαθύτερα στην ελληνική διαχρονία, προς τον «ελληνικό ελληνισμό» του Γιώργου Σεφέρη, ώστε να καταστεί εφικτή και η ισότιμη συνομιλία με τη Δύση…
Άραγε, μήπως με το κλείσιμο αυτού του ιστορικού κεφαλαίου, σε μια τραγική, νοηματοδότηση του κύκλου, το πανάρχαιο δράμα θα λάβει τέλος, ή θα αποτελέσει την απαρχή ενός νέου ενάρετου κύκλου; Μήπως, οι νεώτεροι Έλληνες καλλιτέχνες, ή τουλάχιστον όσοι δεν βυθίζονται σε ανούσιες μανιέρες, θα συνεχίσουν δημιουργικά από εκεί που σταμάτησε ο Εγγονόπουλος και ο Κόντογλου;

Ποιήματα από την Πολεμίστρα

Μαξίμ «Νταλί» Κριβτσόβ, Ποιήματα από την πολεμίστρα
Δίγλωσση έκδοση, ελληνικά-ουκρανικά
Μετάφραση: συλλογική
Συντονισμός μετάφρασης: Αντρίι Σαβένκο
Επιμέλεια μετάφρασης και έκδοσης: Νίκος Βαλκάνος

Κυκλοφορεί στα βιβλιοπωλεία από τις Εναλλακτικές Εκδόσεις, για ηλεκτρονικές παραγγελίες επισκεφτείτε το ηλεκτρονικό μας κατάστημα.

ISBN: 978-960-427-258-7

Σελίδες: 252

Σχήμα: 23χ22

Η ποίηση στα χαρακώματα, με μακριά ιστορία στην παγκόσμια λογοτεχνία, παίρνει τη μορφή ενός δικού μας παιδιού σήμερα, του Μαξίμ. Γεννήθηκε στις 22 Ιανουαρίου του 1990, στο Ρίβνε, και σκοτώθηκε στην πρώτη γραμμή του μετώπου, κοντά στο Χάρκοβο, στις 7 Ιανουαρίου του 2024, στα οριστικά 33 του.
Σπούδασε στο «Εθνικό Πανεπιστήμιο Τεχνολογίας και Ντιζάιν» του Κιέβου. Πήρε ενεργό μέρος στην «Επανάσταση της Αξιοπρέπειας» του Μεϊντάν το 2014 και πήγε εθελοντής στην «Εθνική Φρουρά της Ουκρανίας». Μετά την εισβολή κατατάχτηκε στις Ένοπλες Δυνάμεις και πολέμησε στην πρώτη γραμμή.
«Δεν έμοιαζε με πολεμιστή, ήταν σαν τον Χριστό με αυτόματο», λέει ο φίλος και εκδότης του.
Εγκλωβίζει στους στίχους του αυτό το φιλοσοφικό «εξαίφνης», που αναποδογύρισε τη ζωή των ανθρώπων στην Ουκρανία σε μια μέρα. Αποκαθιστά μια νέα σχέση πολυτιμότητας με τα καθημερινά πράγματα και κυρίως με τη φύση, που μέσα από το παραθυράκι της πολεμίστρας του αποκτά ένα νέο υπερκόσμιο φως. Χιούμορ και σαρκασμός απέναντι στον θάνατο, τρυφερότητα και φως.
Πρόλαβε να δει το βιβλίο του τυπωμένο, το 2023. Ένα μεταθανάτιο βιβλίο, «Στο ναρκοπέδιο της μνήμης: Ημερολόγια, δοκίμια, ιστορίες», με ανέκδοτα κείμενά του, μόλις βγήκε από τις ίδιες εκδόσεις.
Τα ποιήματά του έγιναν τραγούδια, μπήκαν σε συλλογές, τιμήθηκαν με βραβεία, αλλά κυρίως έγιναν σύμβολο της Ουκρανικής Αντίστασης.


Από το οπισθόφυλλο της έκδοσης

Ταινίες με το βλέμμα του Κωνσταντίνου Μπλάθρα

Τίτλος: Ταινίες με το βλέμμα του Κωνσταντίνου Μπλάθρα

Συγγραφέας: Κωνσταντίνος Μπλάθρας

Κυκλοφορεί στα βιβλιοπωλεία από τις Εναλλακτικές Εκδόσεις, για ηλεκτρονικές παραγγελίες επισκεφτείτε το ηλεκτρονικό μας κατάστημα.

ISBN: 978-960-427-256-3

Σελ. 362

Πέθανε, λοιπόν, το σινεμά; Με τη μορφή που το γνωρίσαμε, φοβάμαι πως ναι. Ίσως να είναι ένα καπρίτσιο της Ιστορίας.
Ή, η εκδίκησή της…

Παρά το ότι η εποχή του κινηματογράφου μοιάζει να τελειώνει, εξακολουθούν να γυρίζονται ταινίες που, αν μη τι άλλο, μας χαρίζουν ματιές στον κόσμο μας, σε ανθρώπους, πράγματα και καταστάσεις που μπορεί αλλιώς να περνούσαν απαρατήρητα. Απέναντι στην πλημμυρίδα των ΜΜΕ, που στην προπαγάνδα τους προσπαθούν να μας πείσουν για το πραγματικό και το μη πραγματικό, το σινεμά εξακολουθεί να παραμένει, στις ευτυχείς του στιγμές, εικόνα αξιόπιστη της πραγματικότητας.
Ο κριτικός δεν είναι κάτι περισσότερο από προσεκτικός θεατής. Που ξέρει και λίγα ή περισσότερα γράμματα κινηματογραφικά. Καμιά φορά όμως «η γνώσις φυσιοί, η δε αγάπη οικοδομεί». Η αγάπη έχει πιο αφοσιωμένη τη ματιά. Η κριτική άρα, όσο κι αν ακούγεται παράταιρο, είναι μια πράξη αγάπης προς τον κινηματογράφο. Που σημαίνει, εκτός των άλλων, ότι πάντα ισχύει το δόγμα Μπαζέν: καλύτερα να γράφεις για ταινίες που αγαπάς. Και στη συλλογή που ακολουθεί μιλάμε περισσότερο για ταινίες που αγαπήσαμε. Αν και δεν μπορείς πάντα να αποφύγεις να γράψεις για κάποιες ταινίες που συζητήθηκαν στον καιρό τους κι ας μην είναι από εκείνες που αγάπησες. Άλλωστε, ο κινηματογράφος είναι εμπειρία. Και δημόσιο γεγονός. Ένα ταξίδι κι ο κόσμος όλος στη διάθεσή μας, όπως θα το έλεγε ο φαντασιοκόπος εφευρέτης του σινεμά.
Οι ταινίες που περιλαμβάνονται εδώ δείχνουν ότι ακόμα ο κινηματογράφος είναι ζωντανός. Ο αληθινός κινηματογράφος και οι αληθινοί του δημιουργοί θα δείχνουν πάντα, έστω και ως επίγονοι, μέσα από την ψευδαίσθηση της κινούμενης και ομιλούσας εικόνας, την αληθινή ζωή. Και κάτι ακόμα: Στους καιρούς της πλημμυρίδας από κάμερες παντού, ο κινηματογράφος είναι ένα γερό σωσίβιο.

Ιράν, οι γυναίκες ενάντια στη θεοκρατία

Τίτλος: Ιράν, οι γυναίκες ενάντια στη θεοκρατία

Συγγραφέας: Farhad Khosrokhavar

Κυκλοφορεί στα βιβλιοπωλεία από τις Εναλλακτικές Εκδόσεις, για ηλεκτρονικές παραγγελίες επισκεφτείτε το ηλεκτρονικό μας κατάστημα.

ISBN: 978-960-427-257-0

Σελ. 272

Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου

Το κίνημα του Σεπτεμβρίου 2022 στο Ιράν, στο οποίο πρωτοστάτησαν οι γυναίκες και πολύ σύντομα συμπεριέλαβε και τους νεαρούς άνδρες –με αφετηρία την άρνηση της υποχρεωτικής μαντίλας– αποτελεί την κορύφωση των κινημάτων διαμαρτυρίας των τελευταίων δεκαπέντε χρόνων. Το Ιράν, πίσω από το παραβάν που υψώνει η θεοκρατική τυραννία, η βία των Πασνταράν και ο γεωπολιτικός τυχοδιωκτισμός, είναι μια χώρα παράδοξα εκκοσμικευμένη. Οι Ιρανοί, και κατεξοχήν οι νέοι, προσβλέπουν σε μια πλουραλιστική, κοσμική κοινωνία όπου η ενδυματολογική ελευθερία θα συμβαδίζει με την πολιτική ελευθερία, την οικονομική δικαιοσύνη, τις ειρηνικές σχέσεις με τον έξω κόσμο. Ο σχιζοφρενικός χαρακτήρας της αντίθεσης κράτους και κοινωνίας είναι ο καμβάς πάνω στον οποίο αναπτύχθηκε το κίνημα του 2022.
Και αυτό που ξεκίνησε ως γυναικεία διαμαρτυρία, μετά τη δολοφονία της Μαχσά Τζίνα Αμινί, μεταβλήθηκε σύντομα σε γενικευμένη εξέγερση της νεολαίας ενάντια σε ένα καθεστώς βίας, εκπτώχευσης και ολοκληρωτισμού. Η απελευθέρωση της γυναίκας έγινε για τους διαδηλωτές συνώνυμο της ζωής και της ελευθερίας: «Γυναίκα, Ζωή, Ελευθερία».
Η βιαιότητα με την οποία αντιμετώπισε το θεοκρατικό καθεστώς το κίνημα δεν είναι τυχαία, διότι η άρνηση της υποχρεωτικής μαντίλας πλήττει στην καρδιά του τον ισλαμικό ολοκληρωτισμό, καθώς πυλώνας της σαρία είναι η υποταγή της γυναίκας. Χωρίς την υποχρεωτική μαντίλα, ο θεοκρατικός ισλαμισμός δεν μπορεί να επιβιώσει. Οι νεαροί διαδηλωτές –αγνοώντας το, ίσως– εγκαινίαζαν μια επαναστατική διαδικασία πλανητικών διαστάσεων: την απαρχή της αποϊσλαμοποίησης και της εκκοσμίκευσης των μουσουλμανικών κοινωνιών.
Το βιβλίο του Farhad Khosrokhavar, γραμμένο κατά τη διάρκεια των γεγονότων του 2022, δεν περιορίζεται στην περιγραφή τους, ούτε στην κτηνωδία των δυνάμεων καταστολής, που συνεχίζουν να βασανίζουν και να μαστιγώνουν τους κρατούμενους, γυναίκες και άνδρες, αλλά προσφέρει μια περιεκτική εικόνα του σημερινού Ιράν, από οικονομική, πολιτική, πολιτιστική και οικολογική άποψη. Σε μια χώρα όπως η Ελλάδα, όπου είναι ελάχιστες οι σχετικές πληροφορίες, η έκδοσή του αποτελεί πηγή γνώσης, αλλά και ηθικό καθήκον απέναντι στα χιλιάδες θύματα των αγωνιστών της ελευθερίας.

ΣΧΕΤΙΚΑ

ΑΦΗΣΤΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ