του Χ. Ιακώβου, από το Άρδην τ. 51, Νοέμβριος-Δεκέμβριος 2004
Προ ολιγων εβδομαδων, έτυχε να παρευρεθώ σε μία κοσμική δεξίωση σε ξενοδοχείο της πρωτεύουσας. Ομολογώ ότι ήταν η πρώτη φορά που ελάμβανα τέτοια πρόσκληση και παρά την αρχική μου απροθυμία για συμμετοχή σε τέτοιου είδους “events”, η περιέργεια, στο τέλος, απεδείχθη πιο ισχυρή από την απροθυμία. Η εμπειρία, όμως, από αυτή τη μοναδική επαφή με τον κόσμο των χλιδάτων κοσμικών της Κύπρου θα μου μείνει αξέχαστη.
Από την πρώτη επαφή κατάλαβα ότι ήμουν ανάμεσα σε έναν κύκλο ανθρώπων, κυρίως νεόπλουτων (από τη χρυσή εποχή του χρηματιστηρίου) και νεοκοσμικών, μερικοί από αυτούς ξέμπαρκοι της πολιτικής αλλά σίγουρα επιδειξιομανείς, τύποι αναλώσιμοι και πάνω από όλα ψώνια. Άνθρωποι που επιδιώκουν να επιβιώνουν στις παρυφές της κάθε εξουσίας, ιδιαίτερα εκείνης που τους εξασφαλίζει διεύρυνση των οικονομικών τους δραστηριοτήτων, πάντοτε με χλιδάτους φίλους, αλλά κατά βάθος τραγικά μόνοι, κλεισμένοι στις περιχαρακώσεις που επιβάλλει η έντονη σκέψη για κέρδος, και με τα πόδια μονίμως πιο ψηλά από τη γη. Το δε ενδιαφέρον είναι ότι ένα μεγάλο μέρος των συζητήσεων που κατελάμβανε τα πηγαδάκια ήταν, τι άλλο, το δημοψήφισμα και φυσικά, το εκ βάθους μίσος προς όλους όσους ψήφισαν “ΟΧΙ”. Ήταν ξεκάθαρο ότι προσπαθούσαν να ισορροπήσουν μεταξύ του εαυτού τους και της πραγματικότητας της 24ης Απριλίου.
Μετά το σοκ που υπέστησαν στο δημοψήφισμα, επιδιώκουν να διαμορφώσουν έναν πολιτικό λόγο, με κάθε τρόπο εκτός από το να ξεπεράσουν τα στενά όρια που τους καθορίζει το δικό τους lifestyle. Αναζητούν διέξοδο στην παροξυσμική ανακύκλωση της ανανικής φιλολογίας και σε μία επιπόλαια αυτοϊκανοποίηση (χαρακτηριστικό της συμπεριφοράς τους) με το να αφορίζουν τη συντριπτική πλειοψηφία του λαού, χαρακτηρίζοντάς τον “απαίδευτο”, απλά και μόνο γιατί η χλιδάτη λογική τους δεν τους επιτρέπει να καταλάβουν πώς αυτός ο λαός είχε τόσα αποθέματα αξιοπρέπειας να πει ένα μεγάλο “ΟΧΙ”, λες και η χλιδή είναι η μόνη πηγή νομιμότητας για τη σοφία των πολιτικών επιλογών στη λύση του Κυπριακού. Δεν είναι κακό να έχεις λεφτά, κακό είναι τα αφήνεις να σε αποξενώνουν από την πραγματικότητα και να σου δημιουργούν την ψευδαίσθηση ότι το μόνιμο πάθος για οικονομικό κέρδος πρέπει να ευθυγραμμίζεται με τις πολιτικές επιλογές για λύση στο εθνικό μας θέμα.
Άλλοι πάλι ανακύκλωναν τις συσκευασμένες απόψεις που άκουσαν και συνεχίζουν να ακούν σε δεξιώσεις ξένων πρεσβειών, επικαλούμενοι την έξωθεν και διεθνή σοφία για να προσδώσουν κύρος στην ετερόφωτη πολιτική τους άποψη όπως ακριβώς προβάλλουν το κοινωνικό τους καθεστώς επιδεικνύοντας μετά μανίας τις ετικέτες γνωστών ξένων οίκων μόδας που κοσμούν τα ρούχα, τις τσάντες και τα πορτοφόλια τους. (Κάτι τέτοιους τύπους συναντούσε και ο Ντε Σότο σε κοσμικές δεξιώσεις που του καλλιέργησαν ψευδαισθήσεις για τους ελληνοκυπρίους, με αποτέλεσμα να πείσει τον εαυτό του ότι μπορεί να γίνει Γ.Γ. του ΟΗΕ μέσω του δημοψηφίσματος.)
Κατά βάθος, μπορούσε κανείς εύκολα να διαπιστώσει ότι δεν προσδοκούν σε λύση αλλά σε επιβεβαίωση της κοινωνικής τους τάξης (που τη θεωρούν πεπρωμένο), της φαντασίας, της αλαζονείας και της παροξυσμικής λογικής τους να μεγεθύνουν τον πλούτο τους μέσω μίας λύσης που θα διεύρυνε τις επιχειρηματικές τους δραστηριότητες. Στη λογική τους, ο “Βοράς” είναι μία τεράστια αγορά και όχι το κατεχόμενο μέρος της Κύπρου. Επομένως, το πολιτειακό καθεστώς της λύσης ολίγον ενδιαφέρει αφού εξασφαλίζει προοπτικές αύξησης του τραπεζικού τους λογαριασμού.
Αυτό που μου προκάλεσε ιδιαίτερο ενδιαφέρον ήταν ότι η όποια ανάπτυξη της επιχειρηματολογίας του “ΟΧΙ” από κάποιον που τύγχανε να διαφωνεί, προκαλούσε μία μασκαρεμένη αμηχανία, έλλειψη αυτοπεποίθησης, αυτιστική διάθεση και κακή συμπεριφορά, χαρακτηριστικά των ανθρώπων της επιφάνειας, του θεαθήναι και της ανασφάλειας, όλων αυτών που στηρίζουν τις σχέσεις τους στο συμφέρον και τον ανταγωνισμό.
Όσο τολμηρό μπορεί να θεωρήσει κανείς τη δημόσια κριτική της όποιας πολιτικής επιλογής άλλο τόσο δειλό μοιάζει να είναι όταν χρησιμοποιείται ως άλλοθι για να αντιμετωπίζεις τη μιζέρια των επιλογών σου (24%) ωσάν να ήταν κάποιου άλλου (76%). Γίνεται δε, εξαιρετικά αντιδημοκρατικό όταν μετατρέπουν αυτόν το μικρόκοσμο της μιζέριας σε απαίτηση να είναι ο κόσμος όλων μας.
Φεύγοντας από τη δεξίωση, αηδιάζοντας από την δυσπεψία που μου προκαλούν τέτοιου είδους μαϊντανοί ενός lifestyle που στερείται αυθεντικότητας, κράτησα την παρήγορη διαπίστωση ότι με τέτοια ομάδα ανάμεσα στους υποστηρικτές του “Ναι”, ας φέρνουν το “Σχέδιο Ανάν” σε δημοψήφισμα κάθε μήνα. Θα ζωντανέψουν τον Σίσυφο από τη μυθολογία.