του Γ. Τριάντη, από το Άρδην τ. 9, Αύγουστος 1997
Ένα σαρκαστικό παράδοξο προβάλλει μεταπολιτευτικώς και συντηρείται ίσαμε σήμερα: το φθίνον ενδιαφέρον των Ελλαδιτών γα την Κύπρο, προϊόν άγνοιας, κούρασης και παρεξηγήσεων – μεταλλάσσεται ξαφνικά σε παθιασμένη υπόμνηση ότι τα φαινόμενα απατούν. Ότι διαρκές και αμείωτο το ενδιαφέρον όπως κατέδειξε π.χ. η θερμή συνηγορία υπέρ του Ενιαίου Αμυντικού Δόγματος. Φαινομενικώς, ανάλογη συμπεριφορά παρουσιάζουν και τα Ελλαδικά ΜΜΕ. Οι εν είδει παρέργου αναφορές «στο κυπριακό» – άχυμες και τυπικές, με εξαίρεση την ηφαιστειώδη επιμονή ορισμένων θυλάκων – μεταμορφώνονται σε πύρινα κείμενα, οσάκις οι επέτειοι το απαιτούν ή επ’ ευκαιρία δυσάρεστων εξελίξεων (π.χ. οι δολοφονίες του παρελθόντος θέρους) και κρισίμων αποφάσεων στις οποίες εμπλέκεται άμεσα ή έμμεσα η Ελλάδα (π.χ. Νταβός, Δόγμα, S-300 κτλ.) Το αναλογικόν του πράγματος μάλλον αδικεί, ως επισήμανση, την συμπεριφορά της Ελλαδικής κοινωνίας. Ενώ τα ΜΜΕ, με πρόταγμα την διαπίστωση ότι το «Κυπριακό δεν πουλάει», ασχολούνται βαρύθυμα με το θέμα – και κατ’ ουσίαν συμβάλλουν στον εκμαυλισμό του γενικού ενδιαφέροντος – η κοινωνία λειτουργεί αντίστροφα. Παρά τις σκληρύνσεις, την άγνοια και την κούραση, αποκαλύπτει γόνιμο το υπόστρωμα της και ξαφνιάζει δυσάρεστα τους «νηφάλιους και σοβαρούς» αναλυτές της Πλατείας Κολωνακίου και των αριστερών περιχώρων…
Το επετειακό ενδιαφέρον των ΜΜΕ καθώς και οι εξάρσεις – παρακολουθητικές κεντρικών πρωτοβουλιών – παραδίδουν στην «κοινή γνώμη» άνευρη και κουραστική την υπόθεση της Κύπρου, υπό τον όρο «το Κυπριακό». Όπως παλιότερα υπήρχε το Ανατολικό Ζήτημα, τώρα υπάρχει το Μεσανατολικό, το Παλαιστινιακό, το Κουρδικό, το Κυπριακό κ.α. Προφανής κατά το αποτέλεσμά της η δυναμική αυτή παρωθεί την υπόθεση της Κύπρου στις παρυφές του Ελλαδικού ενδιαφέροντος ή στον πλήρη εξοστρακισμό της από τις προτεραιότητες και το συγκινησιακό πεδίο του «μέσου Ελλαδίτη». Εκείνο που επιχωριάζει στη συνείδησή του, δηλαδή η αντιμετώπιση του «Κυπριακού» ως θέματος που δεν τον αφορά άμεσα (και το οποίο, ως προελέχθει, εκτοπίζεται ή ελέγχεται οσάκις τα γεγονότα υπενθυμίζουν τις πραγματικές διαστάσεις του προβλήματος), αυτό, λοιπόν, καλλιεργείται συστηματικά τα τελευταία χρόνια από μερίδα των Ελλαδικών ΜΜΕ. Διεθνιστές δημοσιογράφοι της παλιάς αριστεράς, «κοσμοπολίτες», γιάπηδες, ποικιλώνυμοι εκσυγχρονιστές, καθώς και ορκισμένοι «αντιεθνικιστές» που έχουν αναλάβει εργολαβικά τον αγώνα για τα δικαιώματα των εν Ελλάδι «Μακεδόνων» του «Ουράνιου Τόξου» είτε αδιαφορούν επιδεικτικά για την Κύπρο είτε νοιάζονται για το «Κυπριακό» στο… πλαίσιο των ανησυχιών τους για ελκώδη διεθνή ζητήματα. Ακόμη χειρότερα: Όταν κάποια γεγονότα στην Κύπρο (π.χ. οι δολοφονίες, οι αντιδράσεις των μαθητών, οι κινήσεις των μοτοσικλετιστών κ.α) σε άμεση σύνδεση με σημαντικές εξελίξεις ή με κρίσιμες επιλογές της Ελλαδικής εξουσίας (Ενιαίο Δόγμα από τον Α. Παπανδρέου , απόπειρες υπονόμευσής του από τον Κ. Σημίτη, ελληνοτουρκικός διάλογος, Ίμια κτλ) αναζωπυρώνουν το κοινό ενδιαφέρον και αποκαλύπτουν την πραγματική διάσταση του προβλήματος, τότε όλοι οι προαναφερθέντες – ως και οι εργολάβοι των «Μακεδόνων»- αφυπνίζονται ξαφνικά κι εστιάζουν τις δηλητηριώδεις βολές τους στον… εθνικισμό. Κυριολεκτικώς διαρρηγνύουν τα ιμάτιά τους: Από την κυρία Σίσσυ Βώβου, την υμνωδό του κ. Ρουβά (στην «Εποχή»), μέχρι τον κ. Ι. Κ. Πρετεντέρη («Βήμα»), ο οποίος αποκαλεί Βόρειο Κύπρο τα Κατεχόμενα και φλούφληδες ή καραγκιόζηδες, όσους νοιάζονται για τα Ίμια. Το βραβείο του εξυπνακισμού, πάντως, διεκδικεί με αξιώσεις ο κ. Η. Κανέλλης του «Αντί», ο οποίος κατασκεύασε τον υβριστικό όρο «Γκρίζοι Riders», αναφερόμενος στους μοτοσικλετιστές της Κύπρου.
Βολικός Καιάδας ο «εθνικισμός»: Οποιοσδήποτε επιδείξει ανησυχία, τολμήσει ένσταση ή χειροκροτήσει τις πτήσεις των ελληνικών σκαφών στον ουρανό της Λευκωσίας, κατατάσσεται αυτομάτως στην χορεία των εθνικιστών, των πολεμοκάπηλων και των σκωπτικώς περιγραφομένων ως «υπερπατριωτών». Κραυγαλέο παράδειγμα ορισμένοι αρθρογράφοι και σχολιαστές της «Αυγής»: Η απόφαση της Λευκωσίας να εξοπλίσει επιτέλους για να μην παραμένει άθυρμα στα χέρια της Τουρκίας, καθώς και η συγκινητική συνηγορία των Κύπριων, θεωρήθηκαν… έξαρση εθνικισμού!
Αφασία και άγνοια ή μελαγχολικό αποτύπωμα αριστερού λόγου, φτωχού και στερεοτυπικού, που νοιάζεται για τα δικαιώματα πασών των μειονοτήτων και των απανταχού κινημάτων (και καλώς πράττει), αλλά παρακάμπτει αστόχαστα την ύβριν της κατοχής, καθώς και σύνολη την εκτατική, ωμής επιθετικότητας, συμπεριφορά της Τουρκίας;
Η κατά τα προεκτεθέντα σχηματοποιημένη αντιμετώπιση «του Κυπριακού», εκ μέρους των Ελλαδικών ΜΜΕ, φέρει ευδιάκριτη και μια άλλη δέσμη αρνητικών στοιχείων. Ενδεικτικώς: ο λανθάνων ρατσισμός των Ελλαδιτών έναντι των Κυπρίων, ο γελοίος μύθος ότι «η Ελλάδα συντηρεί την Κύπρο», οι απαξιωτικές ευκολίες για τους «καλοζωϊσμένους Κύπριους που δεν έχουν πάρει τα όπλα για να διώξουν τον εισβολέα και η πλήρης αγνόηση του ηρωικού παρελθόντος των Κυπρίων (αγώνας εναντίον των Εγγλέζων, πάθος για ένωση με την Ελλάδα κ.α) είναι ορισμένα εκ των θεμάτων που μονίμως διαφεύγουν της προσοχής των ΜΜΕ. Αν συνυπολογισθεί η συμβολή ενίων ανιστόρητων, σπουδαιοφανών αναλυτών, τότε εύκολα μπορεί να γίνει αντιληπτό «το γιατί» θάλλουν στην Ελλαδική κοινωνία οι μύθοι περί την Κύπρο. Ωστόσο, δεν είναι άμοιρη ευθυνών για την διαμόρφωση της εν λόγω εικόνας, η μερίδα εκείνη των Ελλαδιτών δημοσιογράφων, πανεπιστημιακών κ.α, οι οποίοι ενδιαφέρονται επί διαρκούς βάσεως για την Κυπριακή υπόθεση. Δυστυχώς, η πλειονότης επιστρατεύει στερεότυπα, αυτονόητα και φορτισμένες εκφράσεις, συνοδευόμενες από επιθετικά σχόλια για ενδοτισμό της «άλλης πλευράς» (ευδιάκριτες, βεβαίως, οι εξαιρέσεις). Είναι προφανής η επικοινωνιακή δυσκολία αυτής της άτυπης ομάδος, η οποία προσπαθεί να συντηρήσει το γενικό ενδιαφέρον κραδαίνουσα την υπεροχή της, τη γνώση και το κριτήριο της ευαισθησίας. Συχνά, δε, βρίσκεται στη δυσάρεστη θέση να απολογείται για την ευκαιριακή, διαφορετικής αφετηρίας και στίγματος σύμπλευση με ακροδεξιές ή φασιστίζουσες απόψεις. Αν ούτως έχουν τα πράγματα, η προοπτική φαντάζει μελαγχολική: Οι δυο (μικρό) κοσμοι των Ελλαδικών ΜΜΕ θα κινούνται παράλληλα συντηρώντας την σημερινή απογοητευτική εικόνα. «Όλα αυτά προς το παρόν. Αύριο αυτός ο λαός θα σας εκπλήξει όλους», έγραφε σε κάποιο τεύχος του «Άρδην» ο φίλος μου ο Βάσος της Λευκωσίας. Είθε η πυριήκης αυτή αισιοδοξία, η έχουσα δηλαδή φλεγομένην την αιχμήν, να αγγίξει το σώμα του Ελλαδικού χώρου…