Αρχική » Εναλλακτικές προτάσεις στη παγκοσμιοποίηση

Εναλλακτικές προτάσεις στη παγκοσμιοποίηση

από Άρδην - Ρήξη

από το Άρδην τ. 45, Ιανουάριος 2004

Η δευτερη πανελλαδική συνάντηση του Άρδην, πραγματοποιήθηκε από τις 25 έως τις 27 Οκτωβρίου του 2003, στη Νέα Ιωνία του Βόλου στο κτήριο του «Μεταξουργείου». Συνολικά, περίπου 300 άτομα παρευρέθηκαν, προκειμένου να ακούσουν, να συζητήσουν και να διερευνήσουν τις πιθανές εναλλακτικές προτάσεις που μπορούμε ν’ αντιτάξουμε στη παγκοσμιοποίηση.

Το συνέδριο ξεκίνησε το πρωινό του Σαββάτου 25/10 και η συζήτηση περιλάμβανε δυο θεματικές ενότητες. Η πρώτη, αφορούσε την παγκοσμιοποίηση και τις τρέχουσες εξελίξεις σε διεθνές επίπεδο. Στη συζήτηση αυτή, κατέθεσαν τις συμβολές τους ο δημοσιογράφος Δημήτρης Κωσταντακάπουλος, η καθηγήτρια του Πολυτεχνείου Σοφία Αντωνοπούλου και ο μηχανικός Αλέξης Καραγεωργίου. Η εισήγηση του πρώτου ομιλητή περιέγραψε τις διαδικασίες μετάλλαξης της παγκοσμιοποίησης σε μια ενιαία, παγκόσμια αυτοκρατορία με κέντρο τις Η.Π.Α και την μετεξέλιξη της αυτοκρατορίας σε έναν πλανητικό ολοκληρωτισμό. Η Σοφία Αντωνοπούλου μίλησε για την αντιθετική σχέση έθνους-κράτους και παγκοσμιοποίησης. Τέλος, ο Αλέξης Καραγεωργίου συνέδεσε τη θεαματική αύξηση των ατυχημάτων στους εργασιακούς χώρους με την ανάδυση του ελαστικοποιημένου εργασιακού μοντέλου που επέβαλε η παγκοσμιοποίηση

Η δεύτερη συνεδρία ήταν αποκλειστικά αφιερωμένη στις συνέπειες της παγκοσμιοποίησης για την Ελλάδα και ειδικότερα, στις συνέπειες της παγκοσμιοποίησης στην ελληνική γεωργία. Η φαρμακοποιός-βιο-καλλιεργητής Πάουλα Μάιερ εξέθεσε τους κινδύνους των μεταλλαγμένων προϊόντων αλλά και την αδυναμία της υπάρχουσας ευρωπαϊκής νομοθεσίας να τους αντιμετωπίσει, ενώ ο βιοκαλλιεργητής Γιώργος Κολέμπας μίλησε για τις αρνητικές συνέπειες της παγκοσμιοποίησης της αγροτικής παραγωγής στην ελληνική γεωργία, που εκδηλώνονται κύρια μέσα από την καταστροφή των αγροτών-μικροϊδιοκτητών και την ανάδυση των μεγάλων αγρό-επιχειρήσεων, ενώ ταυτόχρονα περιέγραψε και τους βασικούς όρους μιας οικολογικής-εξισωτικής εναλλακτικής πρότασης για τους έλληνες αγρότες.

Το απόγευμα του Σαββάτου, ακολούθησε η μεγάλη συζήτηση για τις εναλλακτικές προτάσεις στην παγκοσμιοποίηση, σε δύο ενότητες. Στις πρώτη ενότητα παρακολουθήσαμε τις συμβολές των Θεόδωρου Ντρίνια, που ανέλυσε τις πτυχές των σύγχρονων κοινοτιστικών τάσεων και την αντιπαράθεση ανάμεσα στον συντηρητικό και το ριζοσπαστικό κοινοτισμό’ του ερευνητή του Δημόκριτου Αριστείδη Τερζή, που σκιαγράφησε τις γενικές αρχές μιας εναλλακτικής κοινωνίας, και του οικονομολόγου Γιώργου Τοζίδη, που ανέδειξε πτυχές της αντίστασης των κινημάτων στην παγκοσμιοποίηση και τις δυνατότητες του Παγκόσμιου Κοινωνικού Φόρουμ να αποτελέσει έναν χώρο για την ανάπτυξη ενός οικουμενικού εναλλακτικού κινήματος. Στη δεύτερη ενότητα ο Ηλίας Γεωργαλής ανέδειξε την πρόταση της οικουμενικότητας ενάντια σ’ αυτήν της παγκοσμιοποίησης, ενώ ο δημοσιογράφος της “Ελευθεροτυπίας” Γιώργος Σταματόπουλος, μίλησε με θέμα τον πολιτισμό και την παγκοσμιοποίηση της επικοινωνίας, επιχειρώντας, μέσα από την κριτική του παρόντος, να θέσει τις αρχές μιας εναλλακτικής δημοσιογραφίας. Τέλος, ο Μανώλης Γλέζος έκλεισε τις συζητήσεις της ημέρας, αναφερόμενος τόσο στα θεωρητικά προβλήματα της σχέσης ανάμεσα στην άμεση δημοκρατία και την “παγκοσμιοκρατία”, όσο και στην περιγραφή του εγχειρήματος της άμεσης δημοκρατίας στο χωριό Απείρανθος της Νάξου, της οποίας χρημάτισε κοινοτάρχης, ενός από τα μοναδικά εγχειρήματα αυτοδιεύθυνσης που λειτούργησαν στη σύγχρονη Ελλάδα.

Την Κυριακή 26 Οκτωβρίου, στις δύο πρωινές συνεδρίες η συζήτηση εστιάστηκε περισσότερο στις σχέσεις της παγκοσμιοποίησης με τον πολιτισμό. Μέσα από τις εισηγήσεις θίχτηκαν περισσότερο τα ζητήματα του ρόλου της πολιτιστικής ταυτότητας στη συγκρότηση της αντιπαγκοσμιοποιητικής συνείδησης δόθηκε έμφαση στη σημασία της ιστορικής μνήμης στην διαδικασία αυτή, στην αναζήτηση των εξισωτικών πτυχων που ελλοχεύουν μέσα στην ορθόδοξη παράδοση, στη δυνατότητα της τέχνης να διαμορφώνει μέσα από τη διαφορετικότητα οικουμενικά πρότυπα και στη δυναμική της παγκοσμιοποίησης να τα ισοπεδώνει επιβάλλοντος το κενό του καταναλωτισμού, αλλά και στις αλλαγές που επιβάλλει στη συνείδηση των ανθρώπων η ανάδυση των μητροπολιτικών τερατουργημάτων. Στη συζήτηση συμμετείχαν οι Κωσταντίνος Μοράρος, συμβουλος ανάπτυξης, που μίλησε με θέμα «Η ιστορία μέσα στην παγκοσμιοποίηση», ο Κώστας Μπλάθρας, δημοσιογράφος, «για την τέχνη της παγκοσμιότητας την εποχή της παγκοσμιοποίησης» ο Γιάννης Σχίζας, περιβαλλοντολόγος, για τη σχέση υπαίθρου και χωροταξίας με την παγκοσμιοποίηση, ο Πάνος Νικολόπουλος, διδ. Νομικής, για το «Δίκαιο την εποχή της παγκοσμιοποίησης», ο Άκις Σιαμαντζούρας, περιβαλλοντολόγος, για μια «ορθόδοξη αντιπρόταση στην παγκοσμιοποίηση-. ο Γιώργος Ρακκάς φοιτητής, για την σημασία της πολιτιστικής ταυτότητας ως αντίπαλου δεους στην παγκοσμιοποίηση, και ο Νίκος Ντάσιος σύμβουλος ανάπτυξης, για την ανάπτυξη του συνεταιριστικού και εναλλακτικού τομέα, του λεγόμενου «τρίτου τομέα» μεταξύ κράτους κα. ατομικών επιχειρήσεων. Στη συζήτηση, την οποία χαιρέτησαν, συμμετείχαν ο Μητροπολίτης Δημητριάδος Ιγνάτιος και ο Δήμαρχος Βόλου Κυριάκος Μήτρου.

Το απόγευμα της Κυριακής το συνέδριο έληξε με δύο ακόμη συζητήσεις. Η πρώτη, που αφορούσε τη συμβολή της ελληνικής παράδοσης στον σύγχρονο κοινοτισμό, περιλάμβανε τις εισηγήσεις του κοσμήτορα της Φιλοσ. Σχολής Ιωαννίνων Ερατοσθένη Καψωμένου, που ανέδειξε, μέσα από τη λαϊκή και λόγια λογοτεχνική παράδοση, τα μεγάλα και ευγενικά κοινοτιστικά πρότυπα αντίστασης που κρύβει μέσα του ο ελληνικός πολιτισμός, και του ψυχίατρου Γιάννη Τσέγκου, για την ανάγκη να συνδεθούν οι θεραπευτικές κοινότητες με την εγχώρια παράδοση.

Στη δεύτερη απογευματινή συνεδρία επιχειρήθηκε η σύνθεση του συνεδρίου από τους Γιώργο Καραμπελιά, Θανάση Τζιούμπα και Κώστα Ζουράρι. Ο Κώστας Ζουράρις επέμενε σ’ εκείνα τα χαρακτηριστικά της ελληνικής παράδοσης που μπορούν να αποτελέσουν τον πυρήνα μιας αυθεντικά ελληνικής αντιπαγκοσμιοποιητικής πρότασης, συνοψίζοντας κατά κάποιο τρόπο όσα λέχθηκαν γύρω από τη σημασία της ελληνικής παράδοσης ο’ ένα εναλλακτικό εγχείρημα. 0 Θανάσης Τζιούμπας έθεσε την πολιτική διάσταση των όρων για τη συγκρότηση ενός εναλλακτικού κινήματος στην Ελλάδα, ενώ ο Γιώργος Καραμπελιάς περιέγραψε τη βαθιά αντίθεση του κυρίαρχου, παγκοσμιοποιητικού μοντέλου με τον άνθρωπο και τη φύση, επάνω στην οποία θεμελιώνεται η ρεαλιστικότητα αλλά και η αναγκαιότητα για την ανάδυση ενός κόσμου περισσότερο δίκαιου και εξισωτικού.

Την Δευτέρα το βράδυ, 27-10, το τριήμερο έκλεισε με την προβολή της ταινίας «Αγέλαστος Πέτρα» του Φίλιππου Κουτσαφτή.

Τα κείμενα θα δημοσιευτούν στο Άρδην, αρχίζοντας από το παρόν τεύχος όπου δημοσιεύονται εκείνα των Δημήτρη Κωνσταντακόπουλου, Γιώργου Σταματόπουλου, Νίκου Ντάσιου, Γιώργου Κολέμπα.

ΣΧΕΤΙΚΑ

ΑΦΗΣΤΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ

Αρέσει σε %d bloggers: