Οι συστηματικές επιθέσεις της κυρίας Μαρίας Ευθυμίου εναντίον του Κολοκοτρώνη και τα εκ του αντιθέτου διθυραμβικά σχόλιά της για τον Αλέξανδρο Μαυροκορδάτο…
του Γιώργου Καραμπελιά | Από την Ρήξη Σεπτεμβρίου 2021 (φ. 171) που μόλις κυκλοφόρησε
Το τελευταίο διάστημα παρακολουθώ έκπληκτος τις συστηματικές επιθέσεις της κυρίας Μαρίας Ευθυμίου, που έχει πλέον αναγορευτεί στη μιντιακή μας ιστορικό(;), εναντίον του Κολοκοτρώνη και, εκ του αντιθέτου, τα διθυραμβικά σχόλιά της για τον Αλέξανδρο Μαυροκορδάτο. Διαβάζουμε σε συνέντευξή της στο Insidestory την
οποία αναπαρήγαγαν πολλές ιστοσελίδες:[1]
«… Αυτό που οδήγησε την επανάσταση σε δύο κύκλους εμφυλίων ήταν η επιδίωξη του Θ. Κολοκοτρώνη να την ελέγξει πολιτικά. Τελικά, ο Κολοκοτρώνης και οι Πελοποννήσιοι ηττήθηκαν, γι’ αυτό και φυλακίστηκαν από τους αντιπάλους τους το 1825 στο μοναστήρι του Προφήτη Ηλία, στην Ύδρα
Ο Κολοκοτρώνης μπήκε στη διαδικασία διεκδίκησης της εξουσίας εκ μέρους των ‘στρατιωτικών’ στηριγμένος στο γεγονός ότι είχε νικήσει, το καλοκαίρι του 1822, τον Δράμαλη στα Δερβενάκια, κάτι που εκτίναξε το κύρος και τη δύναμη του ίδιου, αλλά και των ‘στρατιωτικών’ απέναντι στους ‘πολιτικούς’.
Με τις κινήσεις του να ελέγξει την Εθνοσυνέλευση του Άστρους, κατηγορήθηκε ότι επεδίωκε να εγκαθιδρύσει ‘γκοβέρνο μιλιτάρε’, δηλαδή στρατιωτική κυβέρνηση. Θα μπορούσε να είχε επιτύχει, αλλά χειρίστηκε το πράγμα αφρόνως και τελικά
απέτυχε, την ίδια ώρα που ο Ιμπραήμ Πασάς και οι Αιγύπτιοι έμοιαζε πως συνέτριβαν την Επανάσταση, με μεγάλο κίνδυνο να ακολουθήσει γενική σφαγή.
… ένας άνθρωπος, ο οποίος πράγματι στα Δερβενάκια έσωσε την Επανάσταση, δρα μετά με τρόπο βλαπτικό για αυτήν…».
Τέτοια παρανάγνωση της ιστορικής αλήθειας είναι πράγματι εντυπωσιακή. Η κυρία Ευθυμίου ξεπερνάει και την κυρία Ψιμούλη που είχε κατασυκοφαντήσει σε βιβλίο της τους Σουλιώτες (βλέπε σχετικά το βιβλίο μου, Συνωστισμένες στο Ζάλογγο). Ωστόσο, το βιβλίο της κ. Ψιμούλη αποτελούσε μια ιστορική έρευνα για τους Σουλιώτες, ενώ αντίθετα η κυρία Ευθυμίου διακινεί αυτές τις απόψεις της με τη μεγαλύτερη ευκολία και χωρίς τεκμηρίωση σε συνεντεύξεις και ομιλίες, όπως δύο πρόσφατες εκτενείς συνεντεύξεις της στον δημοσιογράφο Μάκη Προβατά[2].
Στο απόσπασμά της η πραγματικότητα όχι απλώς διαστρέφεται αλλά αντιστρέφεται εντελώς. Ο Κολοκοτρώνης κατηγορείται συνήθως για το ακριβώς αντίθετο, ότι δηλαδή δεν εγκαθίδρυσε μαζί με τον Δημήτριο Υψηλάντη και τον Οδυσσέα Ανδρούτσο αυτό το περιβόητο «γκοβέρνο μιλιτάρε» και επέτρεψε στους κοτζαμπάσηδες και τον Μαυροκορδάτο να πυροδοτήσουν τον εμφύλιο. Και αυτό το έκανε διότι ήθελε να αποφύγει τις εμφύλιες διαμάχες στις οποίες και σύρθηκε κυριολεκτικά.
Πράγματι, τρεις φορές μέσα στο 1821, οι «στρατιῶτες ἐπῆραν ὅλοι τὰ ἄρματα διὰ νὰ σκοτώσουν ὅλους τοὺς ἄρχοντας», λέει στα Απομνημονεύματά του, και θα τους εμποδίσει ο ίδιος: Στα Βέρβαινα τους σταμάτησε λέγοντας πως: «… ἂν σκοτώσωμεν τοὺς προεστούς, θὰ εἰποῦν οἱ Βασιλεῖς, ὅτι τοῦτοι εἶναι … Καρβονάροι, καὶ τότε ἠμποροῦν νὰ βοηθήσουν τὸν Τοῦρκο». Ιδιαίτερα κατά τους πρώτους επαναστατικούς μήνες, οι διαθέσεις του λαού ήταν πολύ εχθρικές απέναντι στους κοτζαμπάσηδες και τους Φαναριώτες «Ὁ λαὸς εἶχε πάντοτε σκοπὸ νὰ σκοτώσει =τοὺς ἄρχοντας».
Όμως η Εθνοσυνέλευση στο Άστρος Κυνουρίας άρχισε στις 10 Απριλίου και κράτησε μέχρι τις 30 Απριλίου του 1823, δηλαδή σχεδόν δύο χρόνια πριν την αποβίβαση του Ιμπραήμ, στις 26 Φεβρουαρίου 1825, στη Μεθώνη.
Επιπλέον προβαίνει σε μια ανοιχτή διαστρέβλωση όταν λέει πως «Με τις κινήσεις του να ελέγξει την Εθνοσυνέλευση του Άστρους, κατηγορήθηκε ότι επεδίωκε να εγκαθιδρύσει ‘‘γκοβέρνο μιλιτάρε’’, δηλαδή στρατιωτική κυβέρνηση… και τελικά απέτυχε, την ίδια ώρα που ο Ιμπραήμ Πασάς και οι Αιγύπτιοι έμοιαζε πως συνέτριβαν την Επανάσταση, με μεγάλο κίνδυνο να ακολουθήσει γενική σφαγή».
Όμως η Εθνοσυνέλευση στο Άστρος Κυνουρίας άρχισε στις 10 Απριλίου και κράτησε μέχρι τις 30 Απριλίου του 1823, δηλαδή σχεδόν δύο χρόνια πριν την αποβίβαση του Ιμπραήμ, στις 26 Φεβρουαρίου 1825, στη Μεθώνη. Ο δε Κολοκοτρώνης θα παραδοθεί μόνος του στην Κυβέρνηση, θα συλληφθεί στις 23 Ιανουαρίου του 1825, και θα φυλακιστεί στον Προφήτη Ηλία, στην Ύδρα, ενώ ο Οδυσσέας Ανδρούτσος, που επίσης παραδόθηκε, θα εγκλειστεί στην Ακρόπολη και θα δολοφονηθεί στις 5 Ιουνίου 1825. Και όμως, η ιστοριολογούσα κυρία Ευθυμίου μας πληροφορεί πως ο Κολοκοτρώνης «τελικά απέτυχε, την ίδια ώρα που ο Ιμπραήμ Πασάς και οι Αιγύπτιοι έμοιαζε πως συνέτριβαν την Επανάσταση, με
μεγάλο κίνδυνο να ακολουθήσει γενική σφαγή»!!!
Η κυβέρνηση του Γεώργιου Κουντουριώτη θα διορίσει ως αρχηγό της εκστρατείας εναντίον του Ιμπραήμ τον… Υδραίο πλοίαρχο Κυριάκο Σκούρτη· για άλλη μια φορά, ο δαιμόνιος μυστικοσύμβουλος του ναυάρχου, ο Μαυροκορδάτος, τον είχε πείσει να επιλέξει τον πλοίαρχο ώστε να αποκλειστεί η επιστροφή του Κολοκοτρώνη. Έτσι, στη μάχη στο Κρεμμύδι, στις 7 Απριλίου 1825, οι Έλληνες ηττήθηκαν με 600 νεκρούς και, στις 25 Απριλίου, ο αιγυπτιακός στόλος κατέλαβε τη νήσο Σφακτηρία, φονεύοντας 350 από τους 800 υπερασπιστές της, και ανάμεσα στους νεκρούς, ο Αναγνωσταράς, ο φιλέλληνας Ιταλός κόμης Σανταρόζα, ο Aναστάσιος Tσαμαδός. Παρών ήταν και ο Αλέξανδρος Μαυροκορδάτος.
Έτσι, μόλις τον Μάιο του 1825 απελευθερώνεται ο Κολοκοτρώνης:
«Σὰν εἶδαν τὸν κίνδυνον τῆς πατρίδος μᾶς ἐλευθέρωσαν… Ἔτσι μ ̓ ἔκαμαν γενικὸν Ἀρχηγόν».
Και τότε ο γέρος του Μοριά θα κρατήσει ζωντανή τη φλόγα της Επανάστασης μέχρι το Ναβαρίνο και την έλευση του Καποδίστρια. Εφαρμόζοντας έναν γενικευμένο κλεφτοπόλεμο όχι μόνο σταμάτησε το κύμα της προσκύνησης στους Τούρκους με το «φωτιά και τσεκούρι στους προσκυνημένους» αλλά έφθειρε και τις δυνάμεις του εχθρού:
«…ἔδωκα διαταγὴ νὰ κτυποῦν ἀπὸ ὅλα τὰ μέρη· μᾶς ἤφερναν κεφάλια, καὶ ἐπλήρωνα ἕνα τάλλαρο τὸ κεφάλι… τοὺς ἐκτυποῦσαν τοὺς Τούρκους καὶ τοὺς ἐσκότωναν καὶ τοὺς ἔπαιρναν πότε 20, πότε 30, 40 μουλάρια, καὶ ἔτζι ἐζοῦσαν,
διατὶ μισθὸν δὲν ἐπῆραν».
Και όμως η κ. Ευθυμίου αποσιωπά εντελώς αυτό τον υπεράνθρωπο αγώνα ακριβώς γιατί θέλει να αποδώσει τη σωτηρία της Επανάστασης αποκλειστικά στο Ναβαρίνο.
Παράλληλα εκθειάζει τον Μαυροκορδάτο, παρότι, σύμφωνα με όλες τις μαρτυρίες των αυτοπτών, αποτέλεσε κυριολεκτικώς τον «δαίμονα» του Εμφυλίου Πολέμου… Όμως η κ. Ενθυμίου τον βρίσκει «τον σημαντικότερο πολιτικό της Επανάστασης του 1821, τον πολύγλωσσο, οραματιστή, ιδεολόγο, βαθιά μορφωμένο, διορατικό άνδρα που έπαιξε ρόλο όσο κανείς στις πολιτικές, ιδεολογικές, διπλωματικές εξελίξεις του αγώνα» (Ρίζες και θεμέλια, σ. 211-212)
Ας δούμε τι γράφει γι’ αυτόν ο Φιλικός, αγωνιστής του 1821, συγγραφέας και συνεργάτης του Καποδίστρια, Νικόλαος Σπηλιάδης:
«Υπέρτατος άρχων της Ελλάδος δια την απειρία των Ελλήνων ως προς την νέαν τάξιν των πραγμάτων και δια την περί το διαιρείν επιτηδειότητά του… θα καταδιαιρέσει τους Έλληνας, και θα καταστήσει θέατρον εμφυλίων πολέμων και ταραχών την Ελλάδα, και θα την ρίψει εις μυρίας συμφοράς…»
Άλλωστε οι εθνικές ήττες που προκάλεσαν οι εμφύλιοι θα καθιστούν αναγκαίους τους μηχανισμούς της προστασίας και ο ρεαλισμός θα ταυτίζεται με την υποταγή, καθώς είχε υπονομευτεί οποιαδήποτε άλλη αξιόπιστη εναλλακτική πρόταση!
Γράφει με εξαιρετική οξυδέρκεια ο Κωστής Παπαγιώργης:
«Το παράστροφο φρόνημα του ποστέλνικου (του Μαυροκορδάτου) έπραττε αυτόακριβώς: ευεργετούσε το ιστορικό μέλλον της χώρας φαρμακώνοντας συνάμα την Επανάσταση, που ήταν το λίκνο αυτού του μέλλοντος (Τα καπάκια)».
Όσο για το γκοβέρνο μιλιτάρε, το προωθούσαν οι Άγγλοι φίλοι του για τον ίδιο. Γράφει σχετικά ο διοικητής της Κεφαλονιάς Τζέιμς Νάπιερ, τον οποίο μάλιστα είχε προτείνει ο Βύρων ως αρχιστράτηγο του ελληνικού στρατού:
«Η ελληνική κυβέρνηση δεν θα έπρεπε να ασχολείται με συντάγματα … Ο Πρίγκηπας Μαυροκορδάτος θα έπρεπε να γίνει δικτάτορας· οι επιτυχίες του τού προσφέρουν κάθε δικαίωμα γι’ αυτή την υψηλή θέση, και σήμερα οι άνδρες, τα όπλα, τα χρήματα της Ελλάδας θα έπρεπε να τεθούν κάτω από την υπηρεσία του (Roderick Beaton, Byron’s War…)».
Ο Μαυροκορδάτος θα έπρεπε να καταστεί και στρατιωτικός ηγέτης, έστω και με αγγλικό δεκανίκι, ώστε να μπορεί να εφαρμόσει το περιβόητο «γκοβέρνο μιλιτάρε». Αλλά αυτή η απόπειρα είχε ήδη συντριβεί στο καταστροφικό φιάσκο της Μάχης του Πέτα.
***
Δυστυχώς δεν έχουμε εδώ τη δυνατότητα να αναφερθούμε σε άλλα από τα αναρίθμητα ιστορικά ατοπήματα, παρασιωπήσεις και διαστρεβλώσεις της Μαρίας Ευθυμίου, ιδιαίτερα στο βιβλίο-συνέντευξη Ρίζες και θεμέλια, όπως η αναγόρευση της Αγγλίας σε σχεδόν αποκλειστικό σωτήρα της Επανάστασης(!) και η πλήρης αποσιώπηση του ρόλου της Ρωσίας και των αγωνιστών. Έτσι δεν αναφέρει καν τη Συνθήκη του Κιουτσούκ Καϊναρτζή και τον Ρωσοτουρκικό Πόλεμο του 1829 ή τον ρόλο της κλεφτουριάς στην Επανάσταση και την προετοιμασία της. Δεν αναφέρονται καν η Αράχωβα, ο Καραϊσκάκης, ο Κανάρης, αλλά εξαντλητικά μόνον οι Αμερικανοί φιλέλληνες ή ο Κάνινγκ!
Μέχρι σήμερα, κανένας άλλος, ακόμα και οι πλέον σκληροτράχηλοι εθνομηδενιστές ιστορικοί, δεν τολμούσε να στραφεί απροκάλυπτα ενάντια στον μεγάλο ηγέτη της Επανάστασης και να του προσάψει αποκλειστικά την ευθύνη για τους εμφυλίους πολέμους. Στην χειρότερη περίπτωση προσπαθούσαν απλώς να υποβαθμίσουν τον ρόλο και την παρουσία του Κολοκοτρώνη. Η κυρία Ευθυμίου, θέλοντας ίσως να γίνει αρεστή σε κάποιους κύκλους με μεγάλη επιρροή και ενισχυόμενη από την «υπεροψίαν και μέθην» που έχει προκαλέσει η μιντιακή της εκτίναξη, προχώρησε πολύ πιο πέρα.
Και το μεγαλύτερο σκάνδαλο είναι το γεγονός ότι αυτές οι ιστορικές «απρέπειες» απέναντι στο 1821 δεν επισημαίνονται από κανέναν από τους συστημικούς ιστορικούς. Αλλά βέβαια «κόρακας κοράκου μάτι…»
Ωστόσο, σε έρευνα του ΚΕΦΙΜ, του ομοϊδεάτη της κ. Ευθυμίου Αριστείδη Χατζή[3], 89,6% των Ελλήνων αναγνωρίζουν τον Θεόδωρο Κολοκοτρώνη και 3,6% τον Αλέξανδρο Μαυροκορδάτο. Λέτε η κ. Ευθυμίου να τους αλλάξει γνώμη; Ή μήπως έχει ξεχάσει την κατάληξη της κ. Ρεπούση;
[1] «Μαρία Ευθυμίου: Δέκα πράγματα που πρέπει να γνωρίζουμε για την ελληνική επανάσταση», www.larissapress.gr/2021/01/31/maria-efthymiou-deka-pragmata-pou-prepei-na-gnorizoume-gia-tin-elliniki-epanastasi/
[2] Ρίζες και θεμέλια. Οδόσημα της Ιστορίας του Ελληνισμού (Εκδόσεις Πατάκη, 2020) και Μόνο λίγα χιλιόμετρα. Ιστορίες για την Ιστορία (Εκδόσεις Πατάκη, 2017).
[3] ΚΕΦΙΜ, «Πώς βλέπουν οι Έλληνες την Επανάσταση του 1821;», kefim.org/pos-vlepoun-oi-ellines-to-1821/
Διαβάστε επίσης:
Η προσπάθεια απαξίωσης των αγωνιστών του 1821 συνεχίζεται
10 ΣΧΟΛΙΑ
Ο Κολοκοτρωνης έσωσε 3 φορές την επανάσταση. Πρώτα στην Τρίπολη, μετά στα Δερβενάκια και την τριτη και σημαντικότερη με το φωτιά και τσεκούρι διατηρώντας ζωντανή την επανάσταση μέχρι που ο Θεός της Ελλάδας έκανε αυτό που πλέον δεν μπορούσαν οι Έλληνες στο Ναβαρίνο.
Επίσης η Αγγλία υποχρεώθηκε να συνεργαστεί με τους Έλληνες και τελικά να αποδεχτεί την ανεξαρτησία λογω του φόβου της Ρωσίας. Κρίσιμος για το 21 ήταν ο ρόλος της Ρωσίας. Η βοήθεια Αγγλίας και Γαλλίας ήταν αποτέλεσμα του ρόλου της Ρωσίας.
Η Αγγλία μας βοήθησε από το 1912 ως το 1922 να ξανάδημιουργήσουμε το Βυζάντιο, μέχρι και στη συνθήκη της Λωζαννης που ήταν σκανδαλωδώς ευνοϊκή για την ολοκληρωτικά συντετριμμενη και ανίκανη να συνεχίσει τον πόλεμο Ελλάδα που ο στρατός της είχε μόλις βουτήξει στη θάλασσα τρέχοντας και ήταν κατεστραμμένη οικονομικά σε συνθήκες εθνικού διχασμού και με 1,5 εκ πρόσφυγες να πεθαίνουν από τις αρρώστιες και την πείνα. Παρόλα αυτά διατηρήσαμε εδάφη που είχαμε αποσπάσει από τους Τούρκους μόλις 9 χρόνια πριν. Οι συνθήκες αποτυπώνουν τον συσχετισμό δυνάμεων της στιγμής αλλά αυτό δεν έγινε στη Λωζάννη χάρη στον Βενιζέλο και τους Άγγλους.
Επίσης όλοι οι ξένοι μαζί ακόμα και οι Γερμανοί μας έσωσαν το 1897.
Για τα χάλια μας να κατηγορούμε τους εαυτούς μας και μόνο.
Μὰ ἡ ἴδια κυρία ἔχει ἀναδειχθεῖ σὲ εἰδικὴ στὸ νὰ ἀσχολεῖται ὡς εἰδικὴ σὲ πράγματα στὰ ὁποὶα δὲν εἶναι. Τὸ λέω, διότι δὲν εἶναι μόνο ἱστοριολογοῦσα, ἀλλὰ καὶ θρησκειολογοῦσα. Χωρὶς νὰ εἶναι θρησκειολόγος, χωρὶς τὶς ἀνάλογες εἰδικὲς σπουδές, περιγράφει θρησκεῖες, μάλιστα τὶς ἀνατολικές, σὲ κάποιες ἀπὸ τὶς ὁποῖες, λόγω εἰδικότητας μποροῦμε νὰ κρίνομε, λέει ἁπλῶς ἀνοησίες. Κι ὅμως, τὴν ἴδια μηντιακὴ ἐκτίναξη γνωρίζει καὶ σ’ αὐτὸ τὸ πεδίο. Ποιὸς ξέρει τοὺς καταπέλτες καὶ τοὺς λόγους τους γι αὐτό…
Εδώ και χρόνια που παρακολούθησα για πρώτη φορά στο youtube την κα Ευθυμίου κατόπιν γενέσεως ενδιαφέροντος εξαιτίας ενός επαινετικού σχολίου για αυτήν που άκουσα από κάποιον γνωστό μου, κατάλαβα (πείτε το ένστικτο ή διαίσθηση) περί ποιας προσωπικότητας πρόκειται και σε ποια περσόνα θα κατέληγε. Καργάκος, Αντωνάκος και πολλοί άλλοι (ευτυχώς) μπορούν με πολύ λαγαρότερο ύφος και τεκμηρίωση να ξεπεράσουν σε εμβρίθεια το “κιτσάτο” στυλ της κας Ευθυμίου. Ας δημιουργήσουμε όλοι μας ένα καλό δίκτυο διαδικτυακών τόπων με πληροφορητές της ιστορίας που θέλουν να μορφώσουν με τα χρήσιμα και σημαντικά γεγονότα που παραθέτουν και όχι με παραπληροφορητές που για να εντυπωσιάσουν διά της αμφισβήτησης εστιάζουν στις ανθρώπινες ατέλειες θολώνοντας έτσι το μεγαλείο ηρώων.
Στο μόνο σημείο που η συνθήκη της Λοζάνης ήταν ευνοϊκή για την Ελλάδα, ήταν η μη καταβολή εκ μέρους της πολεμικών αποζημιώσεων στην Τουρκία, την οποία ισοστάθμισε με εδαφική παραχώρηση του Καραγάτς (περιοχή της Ανδριανούπολης) στους Τούρκους. Οι αντίπαλοί μας ήδη με την συμφωνία ανακωχής των Μουδανιών είχαν ξαναποκτήσει την κυριαρχία στην Ιωνία (νικώντας μας) και της Ανατολικής Θράκης (μετά την υποχρεωτική εκκένωσή της από τον ελληνικό στρατό και πληθυσμό). Στρατιωτικώς η ανασυγκρότηση της στρατιάς του Εβρου από το σιδερένιο χέρι του Πάγκαλου σε συνδυασμό με την ανυπαρξία τουρκικού ναυτικού, μας έδωσε ένα ισχυρό διαπραγματευτικό χαρτί στις διαπραγματεύσεις της Λοζάνης με τους Τούρκους, τις οποίες χειρίσθηκε με δεξιοτεχνία ο Ελευθέριος Βενιζέλος. Οι όποιες διεκδικήσεις και της Δυτικής Θράκης από τους Τούρκους, κατέρρευσαν μπροστά στο επιχείρημα, ότι η περιοχή αυτή ενσωματώθηκε στην Ελλάδα με μεταβίβαση της Βουλγαρικής κυριαρχίας (βάσει της συνθήκης Neuilly-sur-Seine) στην οποία Βουλγαρία την είχε παραχωρήσει η Τουρκία, μετά τον 2ο Βαλκανικό πόλεμο.
Δηλαδή,επειδή δεν είχαμε χρήματα για αποζημιώσεις παραδώσαμε μια ολόκληρη γεωγραφική περιοχή εκατομμυρίων στρεμμάτων. ΜΠΡΆΒΟ ΜΑΣ.
Η Ιστορία του Ελληνικού Έθνους παραδέχεται ότι η συνθήκη της Λοζάνης ήταν η καλύτερη δυνατή για την χώρα μας….Λίγο διάβασμα δεν βλάπτει! Τώρα για τα εκατομμύρια στρέμματα, φαίνεται ότι μπερδέψατε την Ανατολική Θράκη με ….το Κάραγατς!
Δυστυχώς αυτή η κυρία έχει εκπομπή στην τηλεόραση. Ισως θα έπρεπε να βρεθεί ένας τρόπος να παίρνει την απάντηση που αξίζει όταν παραχαράζει την Ιστορία.
Η ΕΥΘΥΜΊΟΥ ΣΤΑ ΔΗΜΟΣΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΗΣ ΔΙΑΚΙΝΟΥΣΕ ΤΕΡΑΤΩΔΙΕΣ ΟΠΩΣ ΟΤΙ ΟΙ ΑΓΓΛΟΙ ΑΠΟΙΚΙΟΚΡΑΤΕΣ ΩΦΕΛΗΣΑΝ ΤΟΥΣ ΙΝΔΟΥΣ ΓΙΑΤΙ ΤΟΥΣ ΕΦΤΙΑΞΑΝ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΕΔΩΣΑΝ ΚΟΙΝΗ ΓΛΩΣΣΑ ΣΥΝΕΝΝΟΗΣΗΣ ΤΗΝ ΑΓΓΛΙΚΗ! . .
ΚΑΙ ΟΤΙ ΕΑΝ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΣΟΥ ΕΙΝΑΙ ΔΙΣΥΛΛΑΒΟ ΠΑΡΟΞΥΤΟΝΟ ΕΙΣΑΙ ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ, ΔΗΛΑΔΗ ΑΛΒΑΝΟΣ!
ΜΕΤΑΞΥ ΠΟΛΛΩΝ ΑΛΛΩΝ ΠΑΡΟΜΟΙΩΝ…
Καβάλησε καλάμι η κυρία και από καθηγήτρια έγινε τηλεπερσόνα.
Συμφωνώ με όλα, πράγματι η κυρία Ευθυμίου δυστυχώς κάνει πολυ συχνά γενικεύσεις και απλοποιήσεις που διαστρεβλώνουν την ιστορική πραγματικότητα. Διαφωνώ μονο στο οτι είναι “ομοϊδεάτης” της ο Αριστείδης Χατζής, τον οποίο θεωρώ ως έναν από τους καλύτερους μελετητές της περιόδου.