Ποιος ευθύνεται για το brand name που κατοχύρωσε η Τουρκία στην Ε.Ε.;
του Δημοσθένη Γκαβέα από την huffingtonpost.gr
Τρέχουμε για ακόμη μια φορά πίσω από τις εξελίξεις. Η Τουρκία μέσω της Επιτροπής Δικαιωμάτων Πνευματικής Ιδιοκτησίας της ΕΕ ( EUIPO) κατοχύρωσε το εμπορικό σήμα (brand name) «Turkaegean» (Τουρκο -Αιγαίο) και με αυτό θα διαφημίζει τις «ακτές της ευτυχίας» στην Ε.Ε., μέχρι το 2031.
Στη HuffPost είχε επισημανθεί εδώ και καιρό η διαφημιστική καμπάνια της Τουρκίας, αλλά μόνο πριν από λίγες ημέρες ξέσπασε ο σάλος όταν έγινε γνωστή η καταχώρηση του brand name στην Ε.Ε., καθώς και για το γεγονός ότι αντίστοιχο αίτημα στις ΗΠΑ δεν έγινε αποδεκτό, όχι λόγο του ελληνικού λόμπι στην Αμερική, όπως υποστήριξαν αρκετοί, αλλά για τυπικούς και γραφειοκρατικούς λόγους, γεγονός που δίνει το δικαίωμα στην Τουρκία να προσπαθήσει πάλι μέχρι τον Δεκέμβριο του 2022.
«Είναι γνωστό πως οι Οθωμανοί αποκαλούσαν το Αιγαίο Άσπρη Θάλασσα, σε αντιδιαστολή πιθανόν με την Μαύρη Θάλασσα (Εύξεινος Πόντος). Τελικά, αποτέλεσε ανυπέρβλητο εμπόδιο ένα τόσο ισχυρό τουριστικό brand name, και η τουρκική προσπάθεια επιβολής οικείας ονομασίας για το Αρχιπέλαγος υποχώρησε έναντι της ανάγκης: να επιζητάς διακαώς τον παρά (τουρκ. το χρήμα) δυτικών παραθεριστών. Μας προέκυψε λοιπόν Turkaegean ως, διακριτός μεν αλλά ετεροπροσδιοριζόμενος από το Aegean, τουριστικός προορισμός» έγραφε στις 26/5/2022 ο Δρ. Χρήστος Ζιώγας επισημαίνοντας ότι την Τουρκία δεν την ενοχλεί μόνο η ύπαρξη της Ελλάδας και Κύπρου, αλλά και η «ύπαρξη» του ελληνικού πολιτισμού ως διαρκής ιστορική αλλά παρούσα υπόμνηση.
Οι ελληνικές υπηρεσίες φαίνεται ότι δεν πήραν μυρωδιά από την πρακτική της γειτονικής μας χώρας που επιδίδεται σ΄έναν ανελέητο υβριδικό πόλεμο εναντίον μας.
Χθες (28/6/2022) ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου μιλώντας στην τηλεόραση του Σκάι δήλωσε ότι δεν πρόκειται για αναγνώριση του συγκεκριμένου εμπορικού σήματος από την Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά είναι απλά απόφαση μιας επιτροπής της με έδρα την Ισπανία, η οποία «δεν παράγει πολιτικά ζητήματα».
Σύμφωνα με τον ίδιο, ο τρόπος που έγινε η καταχώρηση δεν επέτρεψε να γίνει ένσταση, ενώ ερευνάται πώς και γιατί συνέβη.
H HuffPost ίσως μπορεί να βοηθήσει προς αυτή την κατεύθυνση.
Πρώτα απ΄όλα να σημειώσουμε πως δεν πρόκειται απλά για ένα ιδιωτικό γραφείο στην Ισπανία αλλά για μια υπηρεσία της Ε.Ε. Η οποία απαρτίζεται από ένα διοικητικό συμβούλιο ( Management Board) και μια Οικονομική Επιτροπή (Budget Committee). Η κάθε μια στελεχώνεται από ένα εκπρόσωπο από κάθε κράτος μέλος, φυσικά συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, δύο αντιπροσώπους από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και έναν από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. (Δείτε περισσότερα εδώ)
Άρα δεν είναι ένα απλό ιδιωτικό γραφείο.
Επίσης στο ερώτημα γιατί δεν έγινε η ένσταση μπορούν να ειπωθούν πολλά, όμως ένα είναι σίγουρο. Υπήρχε περιθώριο να γίνει ένσταση.
Αν εξετάσουμε την πορεία της τουρκικής αίτησης, θα δούμε ότι η αίτηση ελήφθη στις 16/07/2021, δημοσιεύθηκε στις 07/09/2021 και υπήρχε περίοδος ενστάσεως μέχρι τις 07/12/2021, όπως φαίνεται και από τον πίνακα που έχει αναρτήσει στη σελίδα της η EUIPO
Τι έγινε λοιπόν το τρίμηνο από τις 7/9 έως 7/12/21;
Ποιοι και που ήταν οι Έλληνες εκπρόσωποι στις δύο επιτροπές;
Μελετώντας το οργανόγραμμα βλέπουμε ότι και στις δύο επιτροπές την Ελλάδα εκπροσωπούν δύο Ελληνίδες. Η κυρία Θεοδώρα Σιμιτσή και η κυρία Ελένη Μίσκου. Σύμφωνα με την Επιτροπή Δικαιωμάτων Πνευματικής Ιδιοκτησίας της ΕΕ ( EUIPO) και οι δύο τους είναι στελέχη της Hellenic Intellectual Property Organisation δηλαδή του Ελληνικού Οργανισμού Πνευματικής Ιδιοκτησίας. Όμως στην προσπάθειά μας να επικοινωνήσουμε με μια από τις δύο κυρίες διαπιστώσαμε ότι δεν ανήκουν στον συγκεκριμένο οργανισμό.
Τελικά βρήκαμε ότι και οι δύο τους ανήκουν στον Οργανισμό Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας (ΟΒΙ – Industrial Property Organization).
Καταφέραμε και επικοινωνήσαμε με την κυρία Σιμιτσή η οποία αν και ξαφνιάστηκε από το τηλεφώνημά μας προσπάθησε να μας διαφωτίσει.
Αποποιήθηκε κάθε ευθύνης λέγοντας πως δεν είναι μόνο ο όγκος των εμπορικών σημάτων που πρέπει να ελεγχθούν καθώς και όλες οι υπόλοιπες γραφειοκρατικές ενασχολήσεις, αλλά και το γεγονός ότι ο φορέας τους τις όρισε σε αυτή τη θέση στις 16 Μάιου του 2022, άρα όπως είπε δεν είχε γνώση για την κατάθεση της αίτησης για την Turkaegean (η αίτηση σύμφωνα με ρεπορτάζ της Λένας Αργύρη για την ΕΡΤ, υπεβλήθη από την εταιρεία Destek Patent, που έχει έδρα την Προύσα εκ μέρους του φορέα TÜRKIYE TURIZM TANITIM VE GELISTIRME AJA ETC.)
Σε ερώτησή μας για το ποιοι ήταν οι προκάτοχοί της, ποιοι ήταν δηλαδή οι Έλληνες εκπρόσωποι στην EUIPO, μας απάντησε, χωρίς να κατονομάσει πρόσωπα, ότι τους προηγούμενους τους είχε τοποθετήσει στη συγκεκριμένη θέση η Γενική Γραμματεία Εμπορίου.
Διευκρινίζεται ότι η αρμοδιότητα επί των εμπορικών σημάτων πέρασε στον ΟΒΙ στα τέλη Μάιου του 2022, ενώ είναι σαφές ότι η Τουρκία μεθόδευε τις κινήσεις της πολλούς μήνες νωρίτερα.
Επίσης σε ερώτησή μας για το εάν τελικά αυτή η υπηρεσία, η EUIPO είναι απλά ένα ιδιωτικό γραφείο, μας απάντησε αρνητικά λέγοντας πως είναι μια υπηρεσία της Ε.Ε.
Τέλος τη ρωτήσαμε ως εκπρόσωπο της χώρας μας στη συγκεκριμένη υπηρεσία για το εάν είναι εφικτό να υπάρξει νέα ένσταση όσον αφορά τη χρήση του εμπορικού σήματος Turkaegean στην Ε.Ε., και προς μεγάλη μας χαρά μας διαβεβαίωσε πως αυτό είναι εφικτό αφού υπάρχουν νομικά βοηθήματα και το συγκεκριμένο λέγεται «αίτηση ακύρωσης» και υπάρχει προθεσμία έως και πέντε χρόνια για να ασκηθεί.
Ελπίζουμε ότι αυτές οι πληροφορίες που συλλέχθηκαν στο σύντομο ρεπορτάζ της HuffPost να βοηθήσουν στο να αποδοθούν ευθύνες και να αναστραφεί η κατάσταση.
Ο αιγαιακός χώρος έχει ταυτιστεί για περισσότερο από τρεις χιλιάδες χρόνια με τον ελληνισμό. Οι γείτονες φαίνεται πως προσπαθούν να επιβάλλουν τη λήθη στις «ακτές της ευτυχίας», όπως χαρακτηριστικά λέει και το διαφημιστικό μήνυμα της Turkaegean όχι μόνο για τουριστικούς λόγους.
1 ΣΧΟΛΙΟ
Αφού οι υπηρεσίες της ΕΕ ασχολούνται με την κατοχύρωση συμφερόντων χωρών μη μελών της ΕΕ και εμείς το παίρνομε χαμπάρι εκ των υστέρων, τότε…..