Μία μεγάλη αντίφαση που αποτυπώνει και την βαθιά παρακμή και την ανισορροπία των αξιών και του ήθους της κοινωνίας μας φάνηκε προχθές σε δύο γεγονότα που κατέγραψε η ειδησεογραφία σχεδόν ταυτόχρονα.
Εικόνα πρώτη: Ο Όλιβερ το χάσκι
Η κακοποίηση και ο θάνατος του συμπαθέστατου χάσκι Όλιβερ έχει επισκιάσει πολύ μεγάλο μέρος της ειδησεογραφίας από σάιτ, εφημερίδες, πρωινάδικα, κτλ.
Ποια ήταν η έκταση των αντιδράσεων σε επίπεδο θεσμών και κοινωνίας:
• Άμεση παρέμβαση του Αρείου Πάγου για το θέμα.
• Παρέμβαση του αρμόδιου Υπουργού.
• Άμεση μετάβαση στελεχών των Εγκληματολογικών Εργαστηρίων και της Ασφάλειας της ΕΛ.ΑΣ. στην Αράχωβα για λήψη καταθέσεων και εξέταση βιντεοληπτικού υλικού.
• Κάλεσμα μέσω κοινωνικών δικτύων – #Cancel_arachov- για μποϊκοτάζ στην Αράχωβα.
• Πραγματοποίηση συγκέντρωσης στην Πλατεία Συντάγματος από εκατοντάδες πολίτες που διαμαρτύρονταν για το γεγονός και απαιτούσαν να βρεθεί ο ένοχος και να τιμωρηθεί παραδειγματικά
• Κυκλοφόρησαν και κάποιες αφίσες με τίτλο «η κοινωνία ζητά δικαιοσύνη για τον Όλιβερ» που απεικόνιζαν το φρικτό έγκλημα στην Αράχοβα. Επίσης μία ψηφιακή δημιουργία που δείχνει το συμπαθέστατο χάσκι να δακρύζει με δάκρυα αίματος συγκέντρωσε πάνω από 70.000 likes
Εικόνα Δεύτερη: Η άτυχη Ελισάβετ κατασπαράχτηκε από τα σκυλιά.
Μία άτυχη γυναίκα μητέρα δύο παιδιών κατασπαράχτηκε από σκυλιά που έφυγαν από την επίβλεψη του ιδιοκτήτη τους…
• Ο εισαγγελέας άσκησε ποινική δίωξη σε βαθμό κακουργήματος, για ανθρωποκτονία με ενδεχόμενο δόλο, με το σκεπτικό ότι δεν είχε λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για την φύλαξη των σκύλων στον προαύλιο χώρο.
Συμπεράσματα δια μέσου της λογικής … αν υπάρχει ακόμα.
Παρατηρώντας τις αντιδράσεις για την κάθε περίπτωση ξεχωριστά, αντιλαμβάνεται κανείς ότι αναλόγως το μέγεθός αξιολογείται και η αξία της ζωής του ανθρώπου και του ζώου.
Ποιος λογικός άνθρωπος δεν θα απαιτήσει την τιμωρία νοσηρών ανθρώπων στα μυαλά, που βασανίζουν και σκοτώνουν ένα ζώο. Από ότι φαίνεται όμως σήμερα έχουμε περάσει στο άλλο άκρο. Σε επίπεδο κοινωνίας να υπάρχει μεγαλύτερη αντίδραση για την απώλεια της ζωής ενός ζώου από ότι ενός ανθρώπου. Σε επίπεδο θεσμών δε οι ποινές είναι μεγαλύτερες όταν αφορά κακοποίηση ζώων σε σχέση με ανθρώπινες.
Μεταξύ ανθρώπων και ζώων … συγκρίσεις δια μέσου των ποινών… στην Ελλάδα
Στην Ελλάδα επειδή πρωτοπορούμε σε όλα, δεν θα μπορούσαμε να μείνουμε πίσω σε θέματα ευαισθησίας των ζώων. Η δικαιοσύνη στην Ελλάδα, όχι μόνο είναι πολύ πιο αυστηρή στα θέματα κακοποίησης των ζώων από ότι στους ανθρώπους, αλλά είναι και η αυστηρότερη στην Ευρώπη.
Ποινές για κακοποίηση ζώων.
Πλημμελήματα με ποινή φυλάκισης τουλάχιστον 1 έτος και χρηματική ποινή έως 15.000 ευρώ αποτελούν η παράνομη εμπορία ζώου, η εγκατάλειψη ζώου, η παθητική κακοποίηση και η βάναυση μεταχείριση. Αντίστοιχα, κακουργήματα με ποινή κάθειρξης μέχρι 10 έτη και χρηματική ποινή έως 50.000 ευρώ συνιστούν ο φόνος και ο βασανισμός των ζώων, με την εσκεμμένη πρόκληση έντονου σωματικού πόνου ή σωματικής εξάντλησης και η εγκατάλειψη νεογέννητων ζώων.
Ποινές για βαριές σωματικές βλάβες σε ανθρώπους.
Έχοντας ως αφετηρία την απλή σωματική βλάβη, αυτή σύμφωνα με το 308 ΠΚ τιμωρείται:
“1. Όποιος με πρόθεση προξενεί σε άλλον σωματική κάκωση ή βλάβη της υγείας του τιμωρείται με φυλάκιση μέχρι τριών ετών. Αν η κάκωση ή η βλάβη της υγείας που του προξένησε είναι όλως ελαφρά τιμωρείται με κράτηση έως έξι (6) μήνες ή με πρόστιμο έως τρεις χιλιάδες (3.000) ευρώ.“
Στην Ελλάδα όμως είναι πιο φιλόζωοι από τους υπόλοιπους Ευρωπαίους…
Στη οπισθοδρομική Ιταλία.
Το άρθρο 544α του Ποινικού Κώδικα, με τίτλο «θανάτωση ζώων» ορίζει:
Όποιος σκληρά ή αναίτια προκαλεί τον θάνατο ζώου τιμωρείται με φυλάκιση από τέσσερις μήνες έως δύο χρόνια.
Το άρθρο 544 εδ. του ποινικού κώδικα, με τίτλο «κακοποίηση ζώων», ορίζει:
Όποιος βάναυσα ή άσκοπα προκαλεί τραυματισμό ζώου ή το υποβάλλει σε βασανιστήρια ή συμπεριφορά ή κόπωση ή εργασία αφόρητη λόγω ηθολογικών χαρακτηριστικών του τιμωρείται με φυλάκιση από τρεις μήνες έως δεκαοκτώ μήνες ή με χρηματική ποινή από 5.000 έως 30.000 εύρω.
Άτομο που σκοτώνει ένα ζώο δεν συλλαμβάνεται επειδή το αδίκημα της θανάτωσης ζώων τιμωρείται με μέγιστη ποινή δύο ετών.
Στην μεσαιωνική Γαλλία.
Ο ακούσιος τραυματισμός ή η θανάτωση ζώου τιμωρείται με πρόστιμο 450 ευρώ. Αυτό ισχύει είτε ο τραυματισμός ή ο θάνατος προκαλείται από αδεξιότητα, απερισκεψία, απροσεξία, αμέλεια ή μη συμμόρφωση με το καθήκον ασφάλειας ή προσοχής που επιβάλλεται από το νόμο.
Αυτός που σκοτώνει εσκεμμένα ένα κατοικίδιο ζώο χωρίς ανάγκη, δημόσια ή όχι, επιβαρύνεται με πρόστιμο 1.500 ευρώ και 3.000 ευρώ σε περίπτωση υποτροπής.
Στη συντηρητική Σουηδία.
Εάν κάποιος παραβιάζει τη νομοθεσία για την καλή διαβίωση των ζώων από δόλο ή από αμέλεια, μπορεί επίσης να καταδικαστεί από δικαστήριο σε χρηματική ποινή ή φυλάκιση μέχρι δύο ετών.
Εάν κάποιος εκ προθέσεως ή από βαριά αμέλεια προκαλέσει ταλαιπωρία στα ζώα, σύμφωνα με τον ποινικό κώδικα, αυτό το άτομο μπορεί να καταδικαστεί για κακοποίηση των ζώων σε πρόστιμο ή φυλάκιση.
Εάν το έγκλημα κριθεί σοβαρό, η ποινή είναι φυλάκιση τουλάχιστον 6 μηνών και κατ’ ανώτατο όριο 4 ετών
Και στην προτεσταντική Γερμανία
Στη Γερμανία, η κακοποίηση των ζώων τιμωρείται με ποινή φυλάκισης έως τρία χρόνια ή πρόστιμο σύμφωνα με το άρθρο 17 του νόμου περί προστασίας των ζώων. Τα δικαστήρια μπορούν επίσης να επιβάλουν ισόβια απαγόρευση διατήρησης ζώων. Στους καταδικασθέντες κακοποιούς ζώων μπορεί να απαγορεύεται ισόβια να κρατούν, να φροντίζουν ή να ασχολούνται επαγγελματικά με ζώα. Η ήσσονος σημασίας και αμελής κακοποίηση ζώων μπορεί να τιμωρηθεί με πρόστιμα.
Ερωτήματα.
— Εάν η άτυχη Ελισάβετ που κατασπάραξαν τα σκυλιά, είχε κοντά της ένα σιδερένιο λοστό και προλάβαινε να χτυπήσει τα σκυλιά, και είχαμε θάνατο ή τραυματισμό πώς θα ξεμπέρδευε από τις φιλοζωικές και τον νόμο;
—Εάν ο ιδιοκτήτης του Όλιβερ τύχαινε την ώρα που η αγέλη κατασπάραζε τον σκύλο του και χτυπούσε τα αδέσποτα για να γλιτώσει των τετράποδο φίλο του, τι θα γινόταν εάν δεχόταν μία καταγγελία περίοικους;
—Πώς θα πρέπει να αντιδράσει ο κάθε ένας από εμάς όταν μας επιτεθεί ένα σκυλί ή μία αγέλη σκύλων – που είναι σύνηθες φαινόμενο;
—Ενώ η έρευνα είναι σε εξέλιξη, από ό,τι φαίνεται ο Όλιβερ έπεσε σε αγέλη σκύλων. Τώρα τί γίνεται αν δεν υπάρχει ανθρώπινος παράγοντας στην υπόθεση που πρέπει να τιμωρηθεί; Τι θα γίνει; Πού θα κατευθυνθεί όλη αυτή η οργή της κοινωνίας και του νόμου;
Υ.Γ. Παρόλα αυτά, ναι στο σπίτι μας είμαστε φιλόζωοι. Έχουμε δύο γάτες που η μία εκ των δύο βρέθηκε στον δρόμο και δύο χελώνες, που μεγαλώνουν μέσα στο σπίτι μας μαζί με τα τρία μου παιδιά…
4 ΣΧΟΛΙΑ
[…] Πηγή […]
Καλά που έβαλες και το υστερόγραφο για να σε λάβουν υπ όψιν!!!
Για να γίνουν κατανοητές ορισμένες πράξεις και συμπεριφορές θα πρέπει να μελετηθούν τα γενικότερα πλαίσια μέσα στα οποία κινούνται. Τα παράλογα πρόστιμα, η αρρωστημένη “φιλοζωία”, οι συζητήσεις περί απαγόρευσης κατανάλωσης χταποδιών γιατί έχουν κι αυτά ψυχή, τα δεντράκια που νιώθουν κι αυτά πόνο, η υστερική χορτοφαγία, οι απόπειρες λιντσαρισματος ανθρώπων με την απλή υποψία ότι πείραξαν κάποιο ζώο, οι διαδεδομένες πλέον θεωρίες της “υποδούλωσης” των ζώων από τον “δυνάστη” άνθρωπο που θα πρέπει να θεωρεί τον εαυτό του ίσο αν όχι κατώτερο από τα ζώα, όλα συμπτώματα της νοσηρότητας μιας κοινωνίας που βρίσκεται σε κατάσταση παρακμής και θέλει να πείσει τον εαυτό της ότι έχει προοδεύσει, ότι κατατάσσεται στις αναπτυγμένες χώρες. Υπάρχουν βέβαια και οι επαγγελματίες φιλόζωοι και το αντίστοιχο λόμπι.
Το θλιβερό είναι ότι όλα αυτά έχουν θεσμοθετηθεί, με τοπικούς άρχοντες, δημοσιογράφους και νομοθέτες να επιχαίρουν για το έργο τους ενώ λίγοι είναι αυτοί που έχουν το θάρρος να πάνε κόντρα στο ρεύμα και να καταδείξουν τον παραλογισμό, όπως το ότι στην Ελλάδα η ζωή ενός ανθρώπου αποτιμάται τελικά λιγότερο από αυτήν ενός ζώου ή ότι το να σου επιτεθεί αδέσποτο-ή μη, που όμως αποδείχτηκε ότι είναι στειρωμένο, δεν είναι και τόσο παρηγορητικό, η ζημιά είναι ίδια.
Πολύ ουσιαστικό το σχόλιο σας. Ολα ξεκινούν από τον κώδικα κριτηρίων, που υιοθετεί μία κοινωνία προκειμένου να θεσμοθετήσει την στάση της, για τα αντικρουόμενα κοινωνικά φαινόμενα. Συγκεκριμμένα παραδεχόμενοι ότι η φιλάνθρωπη προσέγγιση είναι επικρατούσα της φιλοζωικής, τότε θα ήμασταν υπεύθυνοι στην διαχείρηση όχι μόνον των ζώων, αλλά και της φύσης γενικώτερα, αποφεύγοντας λυπηρά περιστατικά ως ακολούθως Ενώ οι μαζικές εκδηλώσεις για τον σκύλο Ολιβερ παίρνουν και δίνουν, δεν διαπίστώνω παρόμοια ευαισθησία για την άτυχη Ελισάβετ της Νεοχωρούδας που κατασπαράχθηκε στην αυλή της…..Η επίσημη θέση της Πολιτείας για τον Ολιβερ είναι δεσμευτική για όλους τους εμπλεκόμενους, αλλά αυτή βραδυπορεί δίνοντας πρόσφορο έδαφος σε σενάρια συγκάληψης. Υποστηρίζω ότι από το αδιέξοδο στο οποίο έχει περιέλθει η κοινωνία μας αναφορικά με την αντιπαράθεση φιλανθρωπία-φιλοζωία, μπορεί να εξέλθει μόνον με δημόσιες αντιπαραθέσεις-διαλόγους και όχι με την ψήφιση τιμωρητικών φιλοζωικών νόμων, αποτέλεσμα της επιρροής ομάδων πίεσης……