1,K
Η κινεζική «εξαγωγική οδός»
Το ενδιαφέρον για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τα αεροδρόμια
Σε ό,τι αφορά την Ελλάδα, το μήνυμα που θα μεταφερθεί από τους Κινέζους στους κ.κ. Δραγασάκη, Παππά και Κοτζιά δεν θα διαφέρει από αυτό που είχε ακούσει ο πρώην πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς. Αν το 67,7% του ΟΛΠ παραχωρηθεί στην Cosco, τότε σταδιακά θα πέσουν στο τραπέζι και τα υπόλοιπα σχέδια.
Του Άγγελου Αθανασόπουλο από το Βήμα
Τι θα συζητήσουν στο Πεκίνο οι κ.κ. Δραγασάκης, Κοτζιάς, Παππάς – Η προετοιμασία της επίσκεψης Τσίπρα, οι επενδύσεις στην Ελλάδα και τα «αγκάθια»
Η πορεία του project της Cosco στον Πειραιά αποτελεί το «κλειδί» που μπορεί να ανοίξει την πόρτα των κινεζικών επενδύσεων στην Ελλάδα. Αυτό θα είναι το σαφές μήνυμα που θα ακούσουν ο Γιάννης Δραγασάκης, ο Νίκος Παππάς και ο Νίκος Κοτζιάς όταν θα βρεθούν στο Πεκίνο στις 22 Μαρτίου για συνομιλίες με την κινεζική ηγεσία. Το λιμάνι του Πειραιά αποτελεί βασικό κρίκο των σχεδίων της Κίνας, στο πλαίσιο του μεγαλεπήβολου οράματος του «Νέου Δρόμου του Μεταξιού». Παράλληλα όμως κρίσιμο στοιχείο για το Πεκίνο συνιστά η κυβερνητική σταθερότητα στην Ελλάδα και η ολοκλήρωση, χωρίς περιπέτειες, των διαπραγματεύσεων με τους εταίρους.
Θα καθησυχάσουν τις ανησυχίες
Η «τριανδρία» του αντιπροέδρου, του υπουργού Επικρατείας και του υπουργού Εξωτερικών θα αναλάβει να απαντήσει στις κινεζικές ανησυχίες που δημιουργήθηκαν μετά τις αρχικές συγκεχυμένες δηλώσεις στελεχών της νέας κυβέρνησης σχετικά με τον διαγωνισμό για τον ΟΛΠ και να προετοιμάσει την επίσκεψη του Αλέξη Τσίπρα στην κινεζική πρωτεύουσα εντός των προσεχών μηνών.
Οι πρόσφατες δηλώσεις του Πρωθυπουργού λειτούργησαν καθησυχαστικά και πλέον η κινεζική πλευρά αναμένει τις επόμενες κινήσεις. Η σχετική προετοιμασία των επισκέψεων λαμβάνει χώρα στο γραφείο του κ. Δραγασάκη, αν και πρόσφατα πραγματοποιήθηκε και ευρεία διυπουργική σύσκεψη στο υπουργείο Εξωτερικών – χωρίς πάντως εντυπωσιακά αποτελέσματα.
Κινεζικές πηγές σημειώνουν προς «Το Βήμα» ότι η επένδυση της Cosco είναι η καλύτερη απόδειξη της πολιτικής στήριξης του Πεκίνου σε σειρά ελληνικών κυβερνήσεων από το 2009 και μετά. Παρά τη σοβούσα κρίση της τελευταίας πενταετίας, ο Πειραιάς έχει μετατραπεί σε ένα από τα πιο ραγδαία αναπτυσσόμενα λιμάνια της Ευρώπης. Η στρατηγική του θέση ως της πρώτης «πύλης εισόδου» για τα κινεζικά προϊόντα μετά τη Διώρυγα του Σουέζ κρίνεται ανεκτίμητη από την Κίνα και η διεύρυνση της Διώρυγας – που θα αυξήσει τον όγκο των διερχόμενων εμπορευμάτων – την αναβαθμίζει περαιτέρω.
Ωστόσο – και αυτό δεν πρέπει να λησμονείται – το Πεκίνο παρακολουθεί με ιδιαίτερη προσοχή τις εξελίξεις στις διαπραγματεύσεις της Αθήνας με τους εταίρους της. Η θέση της Ελλάδος στην ευρωζώνη αποτελεί βασική προϋπόθεση για την ευόδωση των όποιων σχεδιασμών, κάτι που εξηγεί και την παρέμβαση στην οποία φέρεται να είχε προχωρήσει το Πεκίνο προς το Βερολίνο το 2012 όταν το σενάριο του «Grexit» βρισκόταν στην πρώτη γραμμή. Η πρόσφατη συμμετοχή σε έκδοση εντόκων γραμματίων του Ελληνικού Δημοσίου κινεζικών funds δεν πέρασε απαρατήρητη σε ό,τι αφορά την εμπιστοσύνη στο μέλλον των σινοελληνικών σχέσεων. Υπάρχουν μάλιστα και προοπτικές για διεύρυνση αυτής της συμμετοχής.
Ο διαγωνισμός για τον ΟΛΠ
Το Πεκίνο αναμένει να ξεκινήσει ο διαγωνισμός για το 67,7% του ΟΛΠ που με βάση τις αρχικές κυβερνητικές ανακοινώσεις έχει παγώσει. Προς το παρόν, η Cosco προχωρεί στην επένδυση, ύψους 230 εκατομμυρίων ευρώ, για την επέκταση της Προβλήτας 3, αλλά το θέμα του διαγωνισμού ήταν το βασικό στις δύο συναντήσεις που είχε με την ηγεσία της Cosco οΓιάνης Βαρουφάκης.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο κ. Βαρουφάκης τόνισε στους κινέζους συνομιλητές του ότι η κυβέρνηση θα προχωρήσει τον διαγωνισμό, αλλά θα βασιστεί στο μοντέλο της παραχώρησης. Αυτό, κατά τις ίδιες πηγές, δεν ενοχλεί την κινεζική πλευρά. Αλλωστε, το μοντέλο αυτό ακολουθήθηκε και στο θέμα της Προβλήτας. Ο ανταγωνισμός πάντως θα είναι ισχυρός, καθώς σε αυτόν έχουν εκφράσει ενδιαφέρον να συμμετάσχουν η APM Terminals, θυγατρική του πανίσχυρου ομίλου Maersk από τη Δανία, καθώς και η Port of America.
Η ευόδωση όμως του κινεζικού ενδιαφέροντος συνιστά το απαραίτητο βήμα ώστε να «κουμπώσουν» σε αυτό μια σειρά άλλων κινήσεων και πρωτοβουλιών τόσο στην Ελλάδα όσο και σε άλλες χώρες που εντάσσονται στον σχεδιασμό του Πεκίνου για τον «Νέο Δρόμο του Μεταξιού – New Silk Road» (σ.σ.: στην περίπτωση της Ελλάδος μιλάμε για το θαλάσσιο κομμάτι αυτής της οδού) και για τα εξαγωγικά σχέδια της Κίνας σε όλη την Ευρώπη.
Στους κόλπους της ελληνικής κυβέρνησης διατυπώνεται και η άποψη ότι η Αθήνα πρέπει να εμφανιστεί πιο διεκδικητική έναντι των Κινέζων. Βασικό επιχείρημα είναι ότι πρέπει να αντισταθμιστεί το τεράστιο εμπορικό έλλειμμα με την Κίνα που ανέρχεται σε περίπου 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ. Στο τραπέζι υπάρχουν ορισμένες ιδέες, όπως π.χ. η σύναψη εμπορικών συμφωνιών σε κάποιους τομείς προνομιακούς για την ελληνική πλευρά (π.χ. εξαγωγή ελαιολάδου και αγροτικών προϊόντων), αλλά και η δραστηριοποίηση των Κινέζων και σε τομείς όπως οι ναυπηγοεπισκευές, που θα μπορούσαν να αναζωογονήσουν όλη την οικονομία της περιοχής του Πειραιά.
Η κινεζική «εξαγωγική οδός»
Το ενδιαφέρον για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τα αεροδρόμια
Σε ό,τι αφορά την Ελλάδα, το μήνυμα που θα μεταφερθεί από τους Κινέζους στους κ.κ. Δραγασάκη, Παππά και Κοτζιά δεν θα διαφέρει από αυτό που είχε ακούσει ο πρώην πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς. Αν το 67,7% του ΟΛΠ παραχωρηθεί στην Cosco, τότε σταδιακά θα πέσουν στο τραπέζι και τα υπόλοιπα σχέδια.
Πρώτο εξ αυτών είναι το σαφές ενδιαφέρον των Κινέζων για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ενώ «ζωντανή» παραμένει η επιθυμία τους για έναν μεγάλο αποθηκευτικό χώρο διαλογής και μεταφόρτωσης για τα εμπορεύματά τους, με βασικό στόχο το Θριάσιο.
Το Πεκίνο γνωρίζει άριστα πόσο επωφελές είναι από άποψη χρόνου και χρήματος να γλιτώσει την πορεία από το Γιβραλτάρ προς τα λιμάνια της Αμβέρσας, του Ρότερνταμ και του Αμβούργου, μειώνοντας τον χρόνο μεταφοράς εμπορευμάτων ως και κατά 10 ημέρες. Αν «κερδίσει» τον Πειραιά, που θεωρείται το «μαργαριτάρι της Μεσογείου», τότε θα μπορέσει πολύ πιο άνετα να χρηματοδοτήσει, μέσω π.χ. της China Development Bank, τη χάραξη και τον εκσυγχρονισμό των ελληνικών σιδηροδρομικών υποδομών με σκοπό την κατασκευή μιας υπερταχείας σύνδεσης που θα καταλήγει μέσω πΓΔΜ και Σερβίας στην Ουγγαρία. Για το θέμα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ πραγματοποιήθηκε άλλωστε πέρυσι αποστολή κινέζων αξιωματούχων στην Αθήνα.
Σημειώνεται ότι εδώ και μερικά χρόνια η Κίνα προωθεί τη δημιουργία μιας «εξαγωγικής οδού» που εκκινεί από τον Πειραιά και καταλήγει στη Βουδαπέστη. Το Πεκίνο θεωρεί άλλωστε ότι η Σερβία μπορεί να αποτελέσει ευρωπαϊκό κόμβο μεταφορών για τα κινεζικά προϊόντα. Επιτομή του κινεζικού σχεδίου θεωρείται η σιδηροδρομική σύνδεση «Hungaro – Serbian High-Speed Railway». Αυτή αναμένεται να κοστίσει 2,5 δισεκατομμύρια δολάρια. Θα χρηματοδοτηθεί από την China Export – Import Bank και θα κατασκευαστεί από την κρατική China Railway and Construction Corporation.
Επιπλέον, το κινεζικό ενδιαφέρον παραμένει υπαρκτό τόσο για την απόκτηση πλειοψηφικού μεριδίου στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» (με τη συμμετοχή κοινοπραξίας) όσο και για το αεροδρόμιο του Καστελλίου. Παράλληλα, η έλευση περισσότερων κινέζων τουριστών στην Ελλάδα θα έδινε τεράστια ώθηση σε έναν από τους δυναμικότερους τομείς της ελληνικής οικονομίας, ιδιαίτερα αν το Πεκίνο έστρεφε προς τη χώρα μας και όσους τουρίστες θα μπορούσαν να περνούν «transit» καθ’ οδόν προς άλλους ευρωπαϊκούς προορισμούς. Δεν πρέπει ακόμη να αγνοείται ότι μια σειρά κινεζικών εταιρειών όπως η Huawei ή η ZTE έχουν δημιουργήσει στη χώρα μας κέντρα logistics και θέλουν να αναπτύξουν περαιτέρω τα επιχειρηματικά τους σχέδια, αναμένουν όμως ξεκάθαρη στάση από την Αθήνα.
ΒΗΜΑ