Σκελετοί στο σεντούκι της αυτοκινητοβιομηχανίας
Του Μιχάλη Ρακκά από τη Ρήξη φ. 117
Τo σκάνδαλο με τους ρύπους της VW δεν ήταν κεραυνός εν αιθρία. Τα αυτοκίνητα, είτε ντίζελ είτε βενζίνης, παράγουν πολλαπλάσιους ρύπους στην καθημερινή χρήση, από ό,τι οι μπροσούρες των κατασκευαστών αναγράφουν. Ακόμα και ένας απλός οδηγός γνωρίζει ότι η κατανάλωση καυσίμου που το αυτοκίνητο παρουσιάζει, είναι αυξημένη κατά 30-50% κατά τη χρήση, από αυτό που αναγράφεται στα φυλλάδια. Και αυξημένη κατανάλωση=αυξημένοι ρύποι.
Τ ο σάπιο στο βασίλειο της Δανιμαρκίας είναι ο τρόπος υπολογισμού των ρύπων. Και η Ευρωπαϊκή Ένωση και οι ΗΠΑ έχουν θεσπίσει έναν τρόπο μέτρησης των παραγόμενων ρύπων στο εργαστήριο. Πριν δοθεί έγκριση τύπου (απαραίτητη προϋπόθεση για να μπορέσει να αρχίσει η πώληση ενός νέου μοντέλου), γίνεται η μέτρηση από τον κατασκευαστή και ο σχετικός φάκελος υποβάλλεται στις αρμόδιες υπηρεσίες, οι οποίες ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ τα μέσα να πιστοποιήσουν αν τα στοιχεία του φακέλου ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Όλα στηρίζονται στην καλή πίστη και στις ποινές, αν συλληφθείς ψεύτης.
Ο τρόπος μέτρησης είναι ο εξής: Το αυτοκίνητο δένεται σε μία διάταξη, στην οποία οι κινητήριοι τροχοί στηρίζονται πάνω σε ράουλα. Τα ράουλα ελέγχονται ως προς την περιστροφή από μία διάταξη πέδης, που με τη σειρά της ελέγχεται από έναν υπολογιστή. Στον υπολογιστή φορτώνεται ένα πρόγραμμα που, μέσω της πέδης, προσομοιώνει το φορτίο που δέχονται οι κινητήριοι τροχοί (κατ’ επέκταση ο κινητήρας) κατά την κανονική χρήση. Κατά τον κύκλο μέτρησης, αναλύονται οι παραγόμενοι ρύποι και ελέγχεται αν καλύπτουν τις προδιαγραφές. Ακούγεται ρεαλιστικό, αλλά δεν είναι. Οι προδιαγραφές απαιτούν την προσομοίωση ενός μεικτού κύκλου (αστικής-περιαστικής χρήσης και αυτοκινητοδρόμου), που πόρρω απέχει από την κανονική χρήση.
Εκτός από τη διάσταση μεταξύ εργαστηρίου και πραγματικής χρήσης, υπάρχει και ο πειρασμός να επέμβει ο κατασκευαστής στο λογισμικό ελέγχου του κινητήρα και να κάνει καθαρό το αυτοκίνητο στη μέτρηση (και στη χρήση κοντά στις παραμέτρους της μέτρησης) και «καρβουνιάρη» στο υπόλοιπο φάσμα χρήσης, ώστε να έχει επιδόσεις. Καλύτερες επιδόσεις ισούνται με αυξημένες πωλήσεις. Αυτό το κάνουν όλοι οι κατασκευαστές και είναι εν γνώσει και της αρμόδιας επιτροπής της Ε.Ε., και της EPA (Εnviroment Protection Agency) των ΗΠΑ, εδώ και χρόνια. Υπάρχει έκθεση από το 2011 στα χέρια της επιτροπής της Ε.Ε, που αναφέρει τη διάσταση μεταξύ των δηλωμένων ρύπων και των παραγόμενων ρύπων κατά τη καθημερινή χρήση. Το γιατί δεν αντιδρούν οι ταγοί της προστασίας του περιβάλλοντος, ας αναζητηθεί στο μέγεθος της αυτοκινητοβιομηχανίας. Προσφέρει κέρδη-ανάπτυξη-θέσεις εργασίας και είναι δύσκολο να εγκαλέσεις ή να τιμωρήσεις ένα χρυσοφόρο κλάδο, με πρόφαση το περιβάλλον.
Η VW, την πάγια αυτή πρακτική των κατασκευαστών (καθαρό στη χρήση κοντά στις παραμέτρους μέτρησης και για τα υπόλοιπα βρόμικο), την πήγε ένα βήμα παραπέρα. Χρησιμοποίησε τους αισθητήρες του οχήματος και ανίχνευε πότε το αυτοκίνητο ήταν προς μέτρηση. Τότε, μέσω της μονάδος ελέγχου του κινητήρα (ECU), μετέτρεπε τον βάτραχο σε πριγκίπισσα. Μόλις η μέτρηση τελείωνε, η πριγκίπισσα ξαναγινόταν βάτραχος. Ευφυέστατο στη σύλληψη, που μόνο μία αλαζονεία uber ales θα μπορούσε να το υλοποιήσει. (Αν και, από ό,τι ακούγεται, το σεντούκι έχει ανοίξει και οι σκελετοί και άλλων κατασκευαστών θα έρθουν σε λίγο σε κοινή θέα.)
Πώς έγινε όμως και ήρθε τώρα το Ντίζελγκέϊτ στο προσκήνιο; Η EPA γνώριζε εδώ και έναν περίπου χρόνο τη μεθοδολογία της VW. Και όντως, τα επίμαχα 2λιτρα τουρμποντίζελ αυτοκίνητα της VW πουλούσαν σαν τρελά στις ΗΠΑ, από το 2009. Οι κακές γλώσσες λένε ότι η EPA το έκανε για να αποπροσανατολίσει την κοινή γνώμη από ένα δικό της περιβαλλοντικό σκάνδαλο ολκής. Στα μέσα Αυγούστου 2015, στην προσπάθειά της να διαχειριστεί τα τοξικά απόβλητα ενός χρεοκοπημένου ορυχείου χρυσού (κάτι θυμίζει αυτό σχετικά με τα δικά μας) ρύπανε με ένα εκατομ. γαλόνια τοξικών τον ποταμό Ανάμι του Κολοράντο!!! Αρχές Σεπτεμβρίου 2015, κοινοποίησε επιστολή στην VWOA (VW of America) και δημοσιοποίησε την απάτη.
Πολλοί βλέπουν πίσω από το Ντίζελγκεϊτ, αμερικάνικο δάκτυλο στον οικονομικό πόλεμο Ευρώπης-ΗΠΑ, ή ακόμα και πίεση για την αποδοχή των όρων της διαβόητης Διατλαντικής Συμφωνίας (TTIP). Οι εικασίες αυτές δεν στερούνται βάσης, αλλά σε μία τόσο παγκοσμιοποιημένη οικονομία, μία οικονομική ζημιά ενός κολοσσού σαν την VW (στην πραγματικότητα δεν είναι η VW, αλλά το group VAG που περιλαμβάνει τις VW-AUDI-SKODA-SEAT) σίγουρα θα έχει παγκόσμιες επιπτώσεις. Μόνο στις ΗΠΑ, το εργοστάσιο της Chattanooga απασχολεί 3.200 υπαλλήλους και δίνει δουλειά, ακόμη 9.500 θέσεις εργασίας, σε εξωτερικούς υποκατασκευαστές. Η εκτιμώμενη ωφέλεια που προσφέρει στην πολιτεία του Τεννεσή είναι 12 δισ. $.!! (στοιχεία από την επίσημη ιστοσελίδα της VWOA).
H ίδια η VW γνωρίζει πολύ καλά ότι είναι παγκόσμιος παίκτης. Και γνωρίζει άριστα να στέλνει μηνύματα. Σε ομιλία του, υψηλόβαθμο στέλεχος της εταιρείας, ευχήθηκε να μην επηρεαστούν οι θέσεις εργασίας του εργοστασίου στο Γκιορ της Ουγγαρίας που κατασκευάζει κινητήρες. Το ίδιο έκανε και ο εκπρόσωπος των εργατικών σωματείων της VW Γερμανίας, που από τον νόμο* είναι διορισμένος στο Δ.Σ της εταιρείας. Μίλησε για απασχόληση και θέσεις εργασίας. (60.000 στο VolksBurg της Σαξονίας.)
H εκτιμώμενη ζημία της VW μπορεί να φτάσει τα 18-25 δισ. €. Όσο (περίπου) είναι που θα ληφθούν στο 3ο μνημόνιο. Αλλά, όπως και στα μνημόνια, σημασία έχουν οι οικονομικοί δείκτες. Για το περιβάλλον, δυστυχώς… θα δούμε αργότερα…
* Ο νόμος επιβάλλει την παρουσία των εργατών στο Δ.Σ. γιατί, με τα κατασχεμένα από τους ναζί χρήματα των συνδικάτων, χτίστηκε το 1938 το πρώτο εργοστάσιο της VW!
6 ΣΧΟΛΙΑ
Δύο παρατηρήσεις τεχνικής φύσεως:
– Ο τρόπος προσδιορισμού των ρύπων “στο εργαστήριο” με τα ράουλα, το δυναμόμετρο κλπ. είναι ακριβώς ο ίδιος με αυτόν που ακολουθείται στα ΚΤΕΟ για την κάρτα καυσαερίων και τον έλεγχο των φρένων.
– Μια πολύ καλή λύση για καθαρή αυτοκίνηση είναι μηχανές υγροποιημένου αζώτου ( https://en.wikipedia.org/wiki/Liquid_nitrogen_vehicle όπου δεν γίνεται καύση) καθώς και παλινδρομικές μηχανές υδρογόνου ( https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_internal_combustion_engine_vehicle ) κι ίσως αρκετά αργότερα βελτιωμένες κυψέλες καυσίμου (fuel cells). Η βασική αιτία που μέχρι τώρα δεν έχει γενικευθεί η χρήση αυτών δεν είναι τόσο η αυτοκινητοβιμηχανία αλλά το καρτέλ του πετρελαίου και των ορυκτών καυσίμων γενικότερα. Την κατάσταση επιτείνει η επιθυμία τόσο των Εβραίων όσο και των Αράβων και των Περσών και των Ρώσσων να μην ξεφύγει η ανθρωπότητα από τα ορυκτά καύσιμα ώστε να μην απολέσει η Μέση Ανατολή τη γεωπολιτική της σημασία, κάτι που θα οδηγούσε σε γεωπολιτική υποβάθμιση το Ισραήλ, αλλά και να μην χαθούν τα τεράστια κέρδη και οικονομικές πρόσοδοι από την εξόρυξη κι εμπορία τους…. Τυπικό παράδειγμα η επέμβαση του Πούτιν στη Συρία σε μία απόπειρα να ανακάμψουν οι τιμές του πετρελαίου και να συνέλθει η ρωσσική οικονομία από την αιμορραγία…
Πραγματικά μένω άναυδος από το σχόλιό σου. Φταίνε Εβραίοι όσο και Άραβες και Πέρσες και Ρώσσοι…! Που δεν θέλουν καθαρά αυτοκίνητα για όλους αυτούς τους καταπληκτικούς λόγους που ανέφερες.
Μάθε μόνο πως η ιστορία της αναζήτησης καθαρού αυτοκινήτου είναι τόσο παλιά όσο η ιστορία του αυτοκινήτου η ίδια. Πρωί πρωί του εικοστού αιώνα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε πολλές πολιτείες ων Η.Π.Α. ανέρχονταν στο 20-40 % των αυτοκινήτων που κυκλοφορούσαν.
Ακόμα πιο σημαντικό ότι πολλά από τα άλλα μπορούσαν με μια μικρή διδικασία επιλογής να κάψουν εκτός από βενζίνη και οινόπνευμα. Μάλιστα λέγεται ότι ο πόλεμος Φόρντ – Ροκφέλερ βρίσκονταν ακριβώς στην επιθυμία του δεύτερου να εξαληφθεί από τους κινητήρες της Φόρντ αυτή η δυνατότητα μιας και ήδη ο σιχαμερός αυτός άνθρωπος είχε βάλει παράνομα και ληστρικά στο χέρι όλες τις μικρές εταιρείες πετρελαίου της Αμερικής.
Την ιστορία αυτή και πως συνεχίζει πλανητικά μέχρι τις μέρες μας αποτελώντας ένα τεράστιο μέρος της ιστορίας του ιμπεριαλισμού δεν χρειάζεται νομίζω να περιγράψω.
Πως σου ξέφυγαν καλέ μου οι Αμερικανοί; Είναι τόσο ασήμαντοι για εσένα παίκτες και έβαλες στη θέση τους τους νεοφανείς Ρώσσους που εμποδίζουν το καθαρό αυτοκίνητο; Και την σήμερον το αυτοκίνητο της πόλης είναι η χρήση κλειδί του πετρελαίου για την επιβίωση του Ισραήλ;
εξαλειφθει και όχι εξαληφθεί, διαδικασία και όχι διδικασία. Συγνώμην και για όποιο άλλο ορθογραφικό μου διαφεύγει.
Ενημερωτικό και ενδιαφέρον άρθρο. Ευχαριστούμε!
Δεν καταλαβαίνω γιατί αυτό που λέω εγώ έρχεται σε αντίθεση με αυτά που λέτε εσείς! Το καρτέλ του πετρελαίου από την αυγή της εποχής της αυτοκίνησης (Φορντ κλπ.) μέχρι σήμερα δεν επιθυμεί την απεξάρτηση τής αυτοκίνησης από τα ορυκτά καύσιμα και δη τα παράγωγα του πετρελαίου!
Απλά το καρτέλ έχει εμπλουτισθεί από την εποχή εκείνη πέραν από μερικές μεγάλες εταιρείες και μεγαλοεπιχειρηματίες και με άλλους παίκτες που είναι συνήθως κρατικοί με την έννοια ότι ασκούν εξουσία κατά βάση αυταρχική και δικτατορική σε διάφορες σημαντικές πετρελαιοπαραγωγές χώρες όπως είναι π.χ. το Ιράν, οι αραβικές, η Ρωσσία, η Βενεζουέλα κλπ.
Όσον αφορά τους Εβραίους πέραν των γνωστών κι αποδεδειγμένων διασυνδέσεών τους με τις “Επτά Αδελφές” του πετρελαίου σκεφθείτε τι θα γινόταν στη Μέση Ανατολή αν αύριο με έναν μαγικό αλλά γενικευμένο τρόπο ο κόσμος δε χρειαζόταν πλέον το πετρέλαιο: Κανείς δε θα νοιαζόταν πλέον αν οι Άραβες ξαναγύριζαν στο μεσαίωνά τους κόβοντας ο ένας το λαιμό του άλλου στην απόπειρά τους να χρισθούν διάδοχοι του Προφήτη αλλά ούτε κι αν στη μέση του καβγά βρίσκεται το μικρό τεχνητό στενόμακρο κράτος του Ισραήλ με 5-6 εκ. Εβραίους! Για όλους αυτούς λοιπόν συνάγεται στη βάση της απλούστατης κοινής λογικής ότι η συνέχιση της εξάρτησης από το πετρέλαιο είναι ζήτημα ζωής και θανάτου! Να είσθε καλά κι ευχαριστούμε για τη φιλοξενία!
Σε συνέχεια της απάντησής μου κι όσον αφορά τις ΗΠΑ η βάση της πολιτικής τους στη Μ. Ανατολή είναι η συμμαχία με το Ισραήλ από την ίδρυσή του την οποία οι ίδιοι υπεστήριξαν και προέκριναν ως διάδοχο κατάσταση, για τον έλεγχο της Μέσης Ανατολής και των ΟΡΥΚΤΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ της, στην αποικιακή απαγκίστρωση Βρετανίας και Γαλλίας από την περιοχή μετά το πέρας του Β!ΠΠ. Και βέβαια είναι γνωστή η επιρροή του εβραϊκού σιωνιστικού λόμπυ τόσο στην πολιτική σκηνή και παρασκήνιο όσο και στον επιχειρηματικό κόσμο των ΗΠΑ…..