από το Άρδην τ. 52, Ιανουάριος-Μάρτιος 2005
Την Τετάρτη 10 Δεκεμβρίου 2005 η Καθημερινή εδημοσίευσε μια έρευνα του Ευρωβαρομέτρου περί της εμπιστοσύνης των Ευρωπαίων πολιτών στα πολιτικά κόμματα της χώρας των». Και βρίσκει, ότι η έλλειψη εμπιστοσύνης που δηλώνουν οι Έλληνες (77%) συνιστά ένα ελληνικό παράδοξο, αφού η εμπιστοσύνη στη Βουλή είναι 54%. Όπως η ίδια διαφορά στην αξιολόγηση των κομμάτων και της βουλής έστω και με μικρότερη διαφορά παρατηρείται σ’ όλες τις Ευρωπαϊκές χώρες: στη Γαλλία απόρριψη των κομμάτων 82 % βουλής 55%, στη Γερμανία 80% για κόμματα, για τη Βουλή 56%.
Καιρός λοιπόν να κατανοήσουμε αυτή την αυθόρμητη απαξιολόγηση των κομμάτων από τους Ευρωπαίους πολίτες και να προτείνουμε κάποια αντιμετώπιση του προβλήματος, προτού στραφούν οι Ευρωπαίοι προς φασιστικές ή φασίζουσες λύσεις.
ΠΡΟΤΑΣΗ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΗΣ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗΣ
Η καταγγελία του δικομματισμού δεν αρκεί. Χρειάζεται σ’ ολόκληρη την Ευρώπη κατάργηση του κομματισμού. Διότι από τη στιγμή που τα κόμματα αναγνωρίστηκαν ως συστατικά στοιχεία του πολιτεύματος η δημοκρατία καταργήθηκε. Και καταργήθηκε επειδή για να υπάρχει δημοκρατία απαιτείται διάκριση των εξουσιών.
Το κόμμα όμως, το κάθε κόμμα, αρνείται με μόνη την ύπαρξή του τη διάκριση των εξουσιών, αφού όταν υπερψηφισθεί και πάρει, την πλειοψηφία στη βουλή, δηλαδή τη νομοθετική εξουσία, κατ’ ανάγκη παίρνει και την εκτελεστική, αφού αυτό, το πλειοψηφούν κόμμα, και μόνον αυτό αναδεικνύει την Κυβέρνηση. Κι’ αυτό είναι που δημιουργεί την κωμικοτραγική εικόνα των δήθεν συζητήσεων στη βουλή, που μόνο συζητήσεις δεν είναι, αφού είναι πασίδηλο και γνωστό τοις πάσι, ότι το πλειοψηφούν κόμμα θα ψηφίσει οπωσδήποτε την πρόταση-της Κυβέρνησης του, δηλαδή τη δική του πρόταση.
Για να σταματήσει αυτός ο εμπαιγμός ψευδοδημοκρατίας, που μας παρουσιάζουν ως δημοκρατία ανάγκη υπάρχει:
1) Ν’ αποκλειστούν τα κόμματα από τη νομοθετική εξουσία και να επιστρέψουμε στα 1789. Δηλαδή:
2) Να δίνεται στον κάθε πολίτη-εκλογέα ένα ψηφοδέλτιο με όλους τους υποψηφίους, ώστε ο εκλογέας να μπορεί να διαλέξει όποιους νομίζει άξιους της ψήφου του άσχετα από το σε ποιο κόμμα ανήκουν ή αν είναι ακομμάτιστοι.
3) Οι εκλεγόμενοι βουλευταί θα νομοθετούν αλλά δεν θα μπορούν να γίνονται μέλη κυβερνήσεως.
4) Τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας θα εκλέγουν οι πολίτες-εκλογείς.
5) Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας θα υποβάλλει στη Βουλή προς έγκρισιν μιαν ομάδα υποψήφια για την εκτελεστική εξουσία, δηλαδή να γίνει κυβέρνηση. Η Βουλή, αφού ακούσει τον αρχηγό της ομάδας, υποψήφιο πρωθυπουργό, που θα εκθέσει το πρόγραμμα της ομάδας, θα του αναθέτει τη διακυβέρνηση της χώρας υπό τη συγκεκριμένη ομάδα, η θα την απορρίπτει.
6) Ο πρωθυπουργός δεν θα μπορεί ν’ αλλοιώσει την κυβερνητική ομάδα με την οποία εξελέγη, εκτός κι’ αν το επιτρέψει η Βουλή. Επίσης δεν θα μπορεί ν’ αυξήσει τον αριθμό των υπουργών και υφυπουργών του χωρίς τη συναίνεση της Βουλής.
7) Τα κόμματα δεν θ’ απαγορεύθουν αλλά θα περιοριστεί ο θεσμικός ρόλος τους κατά τ’ ανωτέρω. Έτσι θα υπάρχει ελπίδα ότι οι πολίτες-εκλογείς θα συνηθίσουν σιγά-σιγά να μην ψηφίζουν μονοκούκι τους υποψήφιους βουλευτές ενός κόμματος, όπως είναι εξαναγκασμένοι σήμερα, αλλά θα επιλέγουν τους καλύτερους από το κοινό ψηφοδέλτιο. Αποτέλεσμα: λίγο-λίγο θα επικρατήσουν Βουλές ακομμάτιστες, που θα προσβλέπουν όχι στο κομματικό αλλά στο εθνικό συμφέρον, πραγματικές συζητήσεις καί αξιοκρατία. Εξ’ άλλου η Βουλή, όντας ανεξάρτητη απ’ την κυβέρνηση, θα προσφέρει εχέγγυα πραγματικού ελέγχου της, ώστε να μην μπορεί να διασπαθίζει το δημόσιο χρήμα, να διαπλέκεται και να χρηματίζονται οι υπουργοί.
Στις επερχόμενες εκλογές θα πρέπει να ψηφίσουμε το κόμμα ή τους ανεξάρτητους που προσυπογράφουν τα παραπάνω και θα δεσμευθούν να προωθήσουν τον αγώνα για την τροποποίηση του Συντάγματος προς το σκοπό αυτό.
Θανάσης Αθανασόπουλος- Καλόμαλος