του Β. Φτωχόπουλου, από το Άρδην τ. 42, Ιούνιος 2003
Mία θεαματική κίνηση του Ραούφ Ντενκτάς και ήταν ικανή να φανερώσει όλη την γύμνια μας. Κυβέρνηση, κόμματα, λαός και Εκκλησία, κουρελιασμένοι από τις low-fat νηστείες και έπειτα από τα μεγάλα φαγοπότια, έβγαλαν τα ενδύματά τους και μας έδειξαν τα γυμνά τους κορμιά. Μπροστά στις κάμερες των ΜΜΕ, ένας ολόκληρος ιστορικός λαός ξεγυμνώθηκε για μια ανάσα ελεύθερης διακίνησης. Δεν ισοπεδώνω τους «διακινητές» που πέρασαν στα Κατεχόμενα. Ομολογώ πως είδα στη γύμνια του λαού μας και ελπιδοφόρα μηνύματα. Είδα ντροπιασμένους πρόσφυγες, ταπεινά και σεμνά, να επιδιώκουν τον επαναπροσδιορισμό του σώματος και της ψυχής τους. Το γυμνό από μόνο του δεν είναι χυδαίο. Μετατρέπεται σε τέτοιο όταν αναλαμβάνουν τη διαχείρισή του τα ρεπορτάζ των ΜΜΕ. Η κάμερα και οι δημοσιογράφοι ξέρουν πολλά κόλπα. Η γριά ξέρει μόνο τον πόνο της και την πίστη της. Άλλωστε στην εποχή του παγκοσμιοποιημένου συναισθήματος, αυτή είναι η δουλειά τους, να αναδείξουν το κάθε συναίσθημα, τον κάθε πόνο και χαρά, σε καταναλωτικό προϊόν για τους τηλεφάγους θεατές.
Σ’ αυτό το σημείωμα δεν πρόκειται ν’ ασχοληθώ με τη λαογραφία της διακοινοτικής διακίνησης, ούτε με τη συναισθηματική φόρτιση των επισκέψεων, παρ’ ότι έχουν και αυτά τα θέματα την αξία τους. Άλλωστε το κυπριακό δεν είναι ούτε πρόβλημα φολκλόρ ούτε πρόβλημα συναισθηματικό, και αυτό που διακυβεύεται σήμερα είναι το πολιτικό μέλλον του νησιού και του λαού του. Το κυπριακό πρόβλημα, στη σημερινή του φάση, είναι πρόβλημα (συγγνώμη αγαπητοί συμπατριώτες που θα γράψω αυτές τις αιρετικές λέξεις) εισβολής – κατοχής, τουτέστιν ελευθερίας.
Η πολυπόθητη επιστροφή δεν μπορεί να είναι καφεδάκι στο λιμανάκι της Κερύνειας, κουμαράκι στα αποικιακά ξενοδοχεία, ψαράκι στο Μπογάζι, εκμέκ κανταΐφι στη Λευκωσία με κόμπους ή όχι στο στομάχι. Ούτε μπορεί να είναι εκδρομή σε οικείους και συναισθηματικά φορτισμένους οικισμούς, όσο κι αν μας πιάνουν οι λυγμοί και βουρκώνουν τα μάτια μας. Ούτε μπορεί να είναι Επιστροφή Περιορισμένης Ευθύνης (ΕΠΕ) τουτέστιν Business, και όποιον πάρει ο Χάρος. Η σημερινή συγκίνηση στα Κατεχόμενα είναι περιορισμένης ευθύνης, ένα άλλοθι για την έλλειψη συγκίνησης που νιώθουμε στις «ελεύθερες» περιοχές, μιας κι η ζωή μας όλο και περισσότερο ισοπεδώνεται, όλο και περισσότερο αλλοτριώνεται.
Επιστροφή σημαίνει απελευθέρωση. Σημαίνει επανάκτηση του δικαιώματός μας να ζήσουμε και να πεθάνουμε στους τόπους των προγόνων μας, επιστροφή στις δικές μας αξίες, στα δικά μας μέτρα. Όχι ως ένα νέο ελληνοτουρκικό υβρίδιο όπως προνοούν τα σχέδια των διαφόρων Ανάν, αλλά ως Έλληνες και Ορθόδοξοι, ο καθένας στην δική του μικρή πατρίδα. Το όραμα της επιστροφής για μας δεν μπορεί να είναι όραμα εξοικείωσης με την κατοχή και αργότερα αναγνώρισής της για να μπορούμε όλοι, Έλληνες και Τούρκοι, ως έντιμοι καταναλωτές, ν’ απολαμβάνουμε τα κοινά αγαθά, Woolworth, Mc Donald’s, Coke, ναρκωτικά και ένα υψηλό βιοτικό επίπεδο, αλλά όραμα επιστροφής στην Ελληνική μας ταυτότητα, στο Ελληνικό μας μέτρο, στον Ελληνικό μας τρόπο ζωής και θανάτου. Όπως παλαιότερα, όπου η επιστροφή στην μάνα μας Ελλάδα δεν σήμαινε ότι ο λαός έκανε τις τόσες του θυσίες για να τον κυβερνά κάποιος «καλαμαράς» εξ Αθηνών, έτσι και τώρα το όραμα της επιστροφής δεν μπορεί να είναι ένα ατομικό δικαίωμα αυτοϋποδούλωσης στους Τούρκους, Τουρκοκύπριους ή οποιουσδήποτε άλλους ξένους, αλλά όραμα ελευθερίας και για τους Έλληνες και για τους Τούρκους. Τελεία και παύλα.
Εμείς δεν επιθυμούμε να αντικαταστήσουμε τους Σριλανκέζους και τους Πακιστανούς με Τουρκοκύπριους, ούτε θέλουμε να τους υποδουλώσουμε οικονομικά όπως είναι το όνειρο των δικών μας επιχειρηματιών. Ούτε επιθυμούμε να τους πατρονάρουμε και να τους εξελληνίσουμε. Εμείς θέλουμε τους Τουρκοκύπριους της Κύπρου ελεύθερους και περήφανους για την ταυτότητα που διάλεξαν. Ισότιμους πολίτες μιας δημοκρατικής Κύπρου με όλα τους τα δημοκρατικά και ανθρώπινα δικαιώματα. Στον τόπο τους όμως. Όχι στο κράτος τους ούτε στο καντόνι τους ούτε στο γκέτο τους. Το ίδιο θέλουμε όμως και για μάς, κι εδώ βρίσκεται και το μεγάλο στοίχημα, ιδιαιτέρως τώρα που η ενδεχόμενη ένταξη της Κύπρου στην Ευρωπαϊκή Ένωση ανοίγει δρόμους μιας άλλης προοπτικής, μακριά από τα τετελεσμένα της κατοχής και των δικών μας υποχωρήσεων για δύο «συνιστώντα κράτη». Δεν μπορεί να υπάρξει Ευρωπαϊκό κεκτημένο με δύο κρατίδια εκτός εάν εμείς το απαιτήσουμε, και είναι σ΄ αυτό το σημείο που είναι ξεκάθαρη η γύμνια της πολιτικής μας ηγεσίας, και η αυτοκτονική διάθεση του λαού μας. Ενώ για πρώτη φορά μας δίνεται η δυνατότητα ν’ αποδεσμευτούμε από αποφάσεις παλαιότερων ηγεσιών μας, αποφάσεις που ως ένα βαθμό υπέβαλλαν τα τουρκικά στρατεύματα εισβολής και κατοχής, εμείς, ως εκσυγχρονισμένοι ιδιώτες, τρέχουμε να αποδυναμώσουμε τα καινούργια θετικά δεδομένα και να νεκραναστήσουμε σχέδια τα οποία η ίδια η Ευρωπαϊκή Ένωση ανέτρεψε για πάρτη μας (βλέπε σχέδιο Ανάν).
Το ζητούμενο σήμερα είναι να απαλλαγούμε από την Τουρκική κατοχή και να πείσουμε τους Τουρκοκύπριους και τους Ελληνοκύπριους ότι είναι προς το εθνικό τους συμφέρον να επιστρέψει ο καθένας στο χωριό του και να ζήσουμε (μαζί με τις διαφορές μας) σε μια ενιαία δημοκρατική ευρωπαϊκή Κύπρο. Για να γίνει αυτό χρειάζεται πολιτική. Όχι κομματικά μικροσυμφέροντα ούτε τουρκοκυπριακολαγνεία, ούτε προσφυγοτουρισμός. Η Πράσινη γραμμή μπορεί να καταρρεύσει. Αυτό από μόνο του όμως δεν σημαίνει ότι θα αποτελέσει θετικό βήμα για μας. Μπορεί την θέση της να πάρει μια άλλη γραμμή, μια γραμμή που θα μας αναγκάσει να εκχωρήσουμε πολλά δυσβάστακτα δικαιώματα για να την αποκτήσουμε. Γλιτώσαμε από το σχέδιο Ανάν παρά τη θέληση της πολιτικής μας ηγεσίας και χάρη στους Ευρωπαίους. Για τους θιασώτες του σχεδίου Ανάν τίποτα δεν έχει τελειώσει. Αντιθέτως συνεχίζουν με νέες μορφές το πείραμά τους για το νέο Ελληνοτουρκικό έκτρωμα.
Ο πάντα επίκαιρος Παντελής Μηχανικός μας προειδοποιεί:
Δέκα χρόνια έστελλε
τις μέλισσές του ο Ονήσιλος
να μας κεντρίσουν
να μας ξυπνήσουν
να μας φέρουν ένα μήνυμα.
Δέκα χιλιάδες μέλισσες
έστειλε ο Ονήσιλος
κι όλες ψοφήσανε απάνω
στο παχύ μας δέρμα
χωρίς τίποτα να νιώσουμε.
Το μήνυμα τελικά το έστειλαν οι Ευρωπαίοι. Εμείς επιδεικτικά δείχνουμε την παχιά μας κοιλιά. Άλλοι χασκογελώντας μπροστά στον Δούρειο Ίππο κι άλλοι από χαρά και ψευδαίσθηση ατενίζοντας τα τουρκικά πλοία που απομακρύνονται από τη θάλασσα της Κερύνειας. Έτσι μας θέλουν οι έμποροι του σχεδίου Ανάν. Αρνάκια. Όπως τα αρνάκια του Τούρκου ποιητή Cem Yucel.
Να’ στε αρνάκια μας λένε
έτσι όταν μεγαλώσετε
σαν πρόβατα να σας
καθοδηγούμε.
Έφτασε η ώρα της πολιτικής. Εάν υπάρχει κυβέρνηση και αντιπολίτευση, τώρα πρέπει να δράσει. Καθαρά. Όχι με τη διφορούμενη γλώσσα των καιροσκόπων (ΜΜΕ, κόμματα, υπουργοί) και του κυβερνητικού εκπροσώπου αλλά με προγραμματισμό και σύνεση. Ένας χρόνος μας υπολείπεται μέχρι το 2004. Εξηγούμαι:
Όταν για κάποιο θαύμα ο ΑΠΟΕΛ προηγείται με 1-0 της Manchester United και έχουν απομείνει μόνο 3 λεπτά, τουτέστιν το 1/30 του αγώνα, οι παίκτες δεν κάνουν τακουνάκια ούτε βαρούν σαν τους πελλούς για να σκοράρουν και δεύτερο. Κάθονται και οι δέκα στην άμυνα και απομακρύνουν την μπάλα όπως όπως, χρησιμοποιώντας όλα τα γνωστά και άγνωστα κόλπα για να κερδίσει κανείς χρόνο. Εάν δεν με πιστεύει ο κύριος Παπαδόπουλος, ας ρωτήσει τον κύριο Λεμονή του ΑΠΟΕΛ. Εάν ο κύριος Χριστόφιας δεν τον βρει, ας ρωτήσει οποιονδήποτε προπονητή ακόμα και αυτόν του ΘΟΙ Λακατάμιας ή του Δυναμό Κιτίου.