Παρίσι 29 Οκτωβρίου 2020. Εκατοντάδες Γάλλοι πολίτες που αντιδρούν στα νέα μέτρα της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση της πανδημίας διαδηλώνουν στο Παρίσι. Δύο από αυτούς κρατούν ένα πλακάτ που γράφει “Ζήτω η Ζωή” 

Πρόκειται για την έσχατη παρακμή, την οποία μαρτυρά το γεγονός ότι το 46% των Ελλήνων πιστεύει πως διογκώνεται τεχνηέντως ο αριθμός των νεκρών.

Του Γιώργου Καραμπελιά από την huffingtonpost.gr

Τις τελευταίες ημέρες έβλεπα στην τηλεόραση κάποιους Ιταλούς να διαδηλώνουν ενάντια στα περιοριστικά μέτρα για την αντιμετώπιση της πανδημίας με υψωμένες γροθιές και κραυγάζοντας libertà (ελευθερία).

Οδηγήθηκα σε κάποιες πικρές σκέψεις, λοιπόν. Πρόκειται για τα παιδιά ή μάλλον τα εγγόνια εκείνων με τους οποίους φωνάζαμε μαζί, στην Ιταλία ή τη Γαλλία, τη Γερμανία ή την Ελλάδα, Libertà, Liberté, Freiheit, Ελευθερία, για τον πόλεμο του Βιετνάμ, για τη σοβιετική εισβολή στην Τσεχοσλοβακία, για τον Τσε Γκεβάρα , για την Αυτοδιάθεση της Κύπρου, για την πλανητική Ελευθερία, στον Μάη του 68.Σήμερα, οι απόγονοί τους (μας) διαμαρτύρονται ενάντια… σε μία πανδημία και έναν ιό!

Μπορούμε έτσι να προσμετρήσουμε το μέγεθος της παρακμής του δυτικού πολιτισμού. Τότε, μια νεολαία με όραμα την αλλαγή του κόσμου και μία δίκαιη κοινωνία –έστω και σε αδιέξοδη κατεύθυνση ενίοτε– ήταν έτοιμη να θυσιαστεί για ιδανικά. Και σήμερα οι απόγονοί τους διαμαρτύρονται επειδή θα κλείσουν νωρίτερα τα μπαρ! Τι άλλη απόδειξη θα χρειαζόταν για τη βαθύτατη παρακμή του κόσμου μας· που συμπυκνώνει τον καλπάζοντα αναλφαβητισμό και την ανευθυνότητα του facebook, τη δραματική έλλειψη οράματος, την ανυπόφορη ατομοκρατία, την καταβαράθρωση των πολιτικών και πολιτισμικών μας προτύπων: Από τον Βενιζέλο και τον Γεώργιο Παπανδρέου, στον εγγονό του, ΓΑΠ, από τον Ρούζβελτ στον Ντόναλντ Τραμπ, από τον Γιώργο Σεφέρη στον πρώτο τυχόντα λογοκλόπο, από τον Μάνο Χατζιδάκι στον… Μπίγαλη.

Κάποιοι Έλληνες πατριώτες δεν διαμαρτύρονται πρωτίστως για την απειλή της νεο-οθωμανικής Τουρκίας και τα ελλείμματα των πολιτικών υπευθύνων, αλλά αντίθετα διασπούν καθημερινά την αναγκαία εθνική σύμπνοια με το «κίνημα κατά της μάσκας», ενάντια σε μια «πλανητική συνωμοσία»! Και όλα αυτά στο όνομα της libertà. Στο όνομά της και εκείνοι οι ιεράρχες που διαβουκολούν το ποίμνιό τους ξεχνώντας πως πίσω τους βρίσκεται ένας Κοσμάς Αιτωλός και ένας Χρυσόστομος Σμύρνης. Στο όνομά της και τα πολιτικά και μικροπολιτικά στελέχη που, στερημένα από οράματα, πλειοδοτούν στην αθλιότητα της «άρνησης» του κορωνοϊού, συμπαρασύροντας σημαντικά τμήματα της νεολαίας και προπαντός αγανακτισμένους, απαίδευτους ανθρώπους.

Ακόμα και σήμερα, που τα κρούσματα της πανδημίας έχουν ξεπεράσει τα 45 εκατομμύρια παγκοσμίως και οι καταγεγραμμένοι θάνατοι το 1.200.000, συνεχίζουν να διακινούν γελοίες θεωρίες συνομωσίας που θυμίζουν τις αντίστοιχες θεωρίες περί «ψεκάσματος», αλλά επί τα χείρω. Διότι εδώ δεν πρόκειται για τις μικροαπατεωνιές τύπου Καμμένου, για τη στρέβλωση και την παγίδευση του κινήματος των «αγανακτισμένων», αλλά για τη ζωή εκατομμυρίων ανθρώπων, την υγεία δεκάδων εκατομμυρίων, που θα μείνουν σε όλη τους τη ζωή με κουσούρια, για την επιβίωση και τον βιοπορισμό δισεκατομμυρίων.

Αν επρόκειτο για αυθεντικούς εκπρόσωπους της «αμφισβήτησης», θα έπρεπε αντίθετα να εγκαλούν τις ελίτ για καθυστερήσεις στη λήψη μέτρων, να επιμένουν στα μέτρα μείωσης των οικονομικών συνεπειών της πανδημίας και μεγαλύτερης προφύλαξης των πολιτών, και να διαμαρτύρονται ενάντια στον υπνώττοντα Καραμανλή που τόσο καθυστέρησε τα νέα λεωφορεία.

Και όμως, κάνουν το ακριβώς αντίστροφο, τραβάνε όλο και περισσότερους ανθρώπους στον χαμό τους κυριολεκτικά, τη νεολαία στη γενικευμένη ανευθυνότητα και στον αποπροσανατολισμό από τα μεγάλα εθνικά και κοινωνικά προβλήματα της χώρας. Πρόκειται για την έσχατη παρακμή, την οποία μαρτυρά το γεγονός ότι το 46% των Ελλήνων πιστεύει πως διογκώνεται τεχνηέντως ο αριθμός των νεκρών, και ερχόμαστε μόλις δεύτεροι παγκοσμίως μετά τη… Νιγηρία. Facebook, ιστοσελίδες, «Συνέδρια», εφημερίδες, ακόμα και διαδηλώσεις, καλλιεργούν αυτούς τους μύθους, παρασύροντας σε μια ανεύθυνη συνωμοσιολογία ορισμένους από εκείνους που βλέπουν τα εισοδήματά τους και τις δουλειές τους να απειλούνται.

Και όμως, οι πιο αδύναμοι και οι πιο ανυπεράσπιστοι είναι εκείνοι που πλήττονται από τη διαιώνιση της κρίσης, την οποία ενισχύει η συνωμοσιολογία. Αυτοί δεν εργάζονται μέσω τηλε-εργασίας, δεν ζουν σε προστατευμένα περιβάλλοντα, είναι υποχρεωμένοι να κυκλοφορούν περισσότερο για τη δουλειά τους και μένουν συχνότερα χωρίς δουλειά. Στην Αττική, το επίκεντρο της επιδημίας βρίσκεται στο κέντρο της Αθήνας και στα Δυτικά Προάστια. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, το ποσοστό θανάτων στους μειονοτικούς πληθυσμούς και στις φτωχότερες κοινωνικά τάξεις είναι υπερδιπλάσιο από εκείνο των εύπορων. Και όμως, οι «φτωχοί λευκοί», οι αγρότες, οι βιομηχανικοί εργάτες ακολουθούσαν εν μέρει τις συμβουλές του Τραμπ που τους εξωθούσε στην ανευθυνότητα ενάντια στις μάσκες – αυτός, ένας δισεκατομμυριούχος. Και ακολουθούν έναν πολιτικό που αρνείται τη δημιουργία ενός εθνικού συστήματος υγείας. Εν πολλοίς αυτό συμβαίνει διότι η αλαζονεία και η ψευδο-πολυπολιτισμικότητα των δημοκρατικών ελίτ –λέγε με Χίλαρι Κλίντον– έκανε αυτούς τους φτωχούς ανθρώπους να στρέφονται ενάντια στα ίδια τους τα συμφέροντα, όντας τα μεγαλύτερα θύματα της πανδημίας.

Και κατ’ αναλογίαν το ίδιο συμβαίνει και στην Ελλάδα. Διότι η απίστευτη κοινωνική και οικονομική καταστροφή που προκάλεσε η δεκαετής –χωρίς προηγούμενο– κρίση έχει κάνει ένα μεγάλο κομμάτι των πολιτών να αρνείται το «σύστημα» ακόμα και όταν πρόκειται για τον… Τσιόδρα ή για την ίδια τους την υγεία. Πρόκειται όμως για μια «αντισυστημική» λογική που αφήνει αλώβητους εκείνους ενάντια στους οποίους υποτίθεται ότι στρέφεται. Ας σκεφτούμε τι έγινε με την εποχή των μνημονίων: όταν τα δραχμικά φληναφήματα του Βαρουφάκη ή τα εξακόσια δισεκατομμύρια του Σώρρα εμφανίζονταν ως η απάντηση στην κρίση, οπότε ακόμα και ο Γιώργος Παπανδρέου και οι συν αυτώ, παρά το ότι οδήγησαν τη χώρα τους στην καταστροφή, μπορούν να εμφανίζονται ακόμα και δικαιωμένοι.

Πάνω σε αυτό το προηγούμενο της στρέβλωσης των αντιδράσεων, που προκαλεί μια δεκαετής καταστροφή στην Ελλάδα, και την ανευθυνότητα που καλλιεργεί μια ατομοκεντρική κοινωνία σε ολόκληρη τη Δύση, στήνεται μία τραγωδία με εκατομμύρια θύματα και ακόμα περισσότερους πληγέντες. 

Υ.Γ. Και για να μη θεωρούμε πως αυτά συμβαίνουν μόνο στη χώρα μας, αρκεί να ρίξουμε το βλέμμα μας στην Ιταλία με τους 35.000 νεκρούς, στη Γαλλία των 45.000 κρουσμάτων ημερησίως, τις ΗΠΑ των 230.000 νεκρών. Αντίθετα, οι χώρες του κομφουκιανού πολιτιστικού προτύπου –και δεν μιλάω για την Κίνα με την κατασταλτική παρουσία του κράτους αλλά και για την Ταϊβάν, την Ιαπωνία, τη Νότια Κορέα– κατόρθωσαν, με την αυτοπειθαρχία και την αίσθηση της συλλογικότητας, να αντιμετωπίσουν επιτυχώς την πανδημία και τις οικονομικές της συνέπειες. Στις δυτικές κοινωνίες, όμως, όπου κυρίαρχο έχει γίνει ένα ατομικιστικό, ανεύθυνο, ηδονιστικό μοντέλο, οι ίδιοι οι πολίτες, όταν βρίσκονται μπροστά σε συνθήκες άγνωστες στην ιστορική τους εμπειρία, ακολουθούν συχνά μια λογική αυτοχειριασμού. Μήπως, άλλωστε, μία τέτοια πορεία συβαριτικής παρακμής δεν ακολουθούν συνολικά οι δυτικές κοινωνίες;

Γιώργος Καραμπελιάς

2 Σχόλια

  1. Διαπιστώνουμε εδω και καιρό μια διχογνωμία στον δημοκρατικό εθνοκεντρικό χώρο – να τον πούμε έτσι με την ευρεία έννοια – στο θέμα της πανδημίας.Στην αρχή διαβάζαμε τις εκτιμησεις του Γ.Καραμπελιά και άλλων αναλύτών που μας έλεγαν ότι η πανδημία έχει φερει ενα πλήγμα κατα των δυναμεων της παγκοσμιοποιησης γιατι οι κυβερνησεις λογω της πανδημιας θα υποχρεωθουν εκ των πραγματων να στραφουν αργα ισως στην ενδογενη παραγωγη. Δεν λεμε οτι ηταν λαθος αυτη η εκτιμηση αλλα οι δυναμεις της παγκοσμιοποιησης και του νεου ολοκληρωτισμου – αυτα τα δυο πανε μαζι – εχουν περασει στην αντεπιθεση και χρησιμοποιουν το προπαγανδιστικο επιχείρημα , το οποιο προσπαθουν να περασουν και στην πραξη- οτι “παγκοσμια ειναι η πανδημια παγκοσμια πρεπει να
    ειναι και η αντιμετωπιση της”.

    Συμφωνουμε οτι πρεπει να ειμαστε αντιθετοι με τους όλους αυτούς που υποστηρίζουν οτι δεν υπαρχει κορωνοιος καθώς με με το “κίνημα” κατα της μάσκας.Αυτό γιατι καθε κινημα που ειναι σε λαθος κατευθυνση και με λαθος επιχειρήματα αξιοποιειται απο τον εχθρό. Ξερουμε ακομα οτι ολοι αυτοι οπως ακριβώς μας λέτε αγνοουν την νεο-οθωμανικη απειλη και oτι αναμεσα τους βρίσκονται και μπολικοι εθνομηδενιστες.

    Δεν είμαστε εναντια στην … πανδημια. Ειμαστε ενάντια στα lockdown. Ο ιός υπάρχει αλλά εργαλειοποιείται. Το να παρουσιαζονται αρθρα ειδικών με επιστημονικα στοιχεια που ειναι υπερ του lockdown σε αντιθεση με αλλους που ειναι κατά δεν προσφερει τιποτα γιατι εφοσον δεν ειμαστε ειδικοι και δεν μπορούμε να τα αξιολογήσουμε ειναι ο λογος καποιων εναντια στο λογο καποιων αλλων. Αυτοι ομως που ειναι υπερ των lockdown δεν μπορουν να μας πεισουν με τιποτα γιατι πρέπει να “σκοτώσουμε” ενα μερος τους πλυθησμου ριχνοτας το στην ανεργια και τη φτωχια για να μην τους σκοτώσει ο ιός. Εχουν
    επιχειρηματα αλλα δεν ειναι καθολου πειστικά. Γιατι λενε “το κανουμε γιατι υπαρχει κινδυνος να πεθανετε” και για να μην πεθανετε σας ριχνουμε στην φτωχια. Ακομα το επιχείρημα οτι “σε βαζω να πεινας σημερα για να μην εχεις μακροπροθεσμες επιπτωσεις στην υγεία σου” ειναι λογικο να μην μπορει να πιασει. Λογικο ειναι οι ανθρωποι που χανουν τη δουλεια τους να εξαγριωνονται και να πιστευουν οτι δεν υπαρχει ο ιος. Δεν πρεπει λοιπον να τους κατηγορουμε οτι κοιτανε τη βολή τους.
    Αραγε οταν τελειωσουν ολα αυτα – αν τελειωσουν – θα βγει καποια αξιοπιστη ερευνα να μας πει ποσοι πεθαναν ή ποσοι νόσησαν απο σωματικα ή ψυχικα νοσηματα εξαιτιας της ανεργιας και της φτωχιας που προκαλεσαν τα lockdown. Οχι βέβαια. Οι “κυβερνώντες” ομως οι οποιοι παριστανουν οτι κυβερνουν κρύβονται καλα πισω απο το επιχειρημα οτι “σε ολη την Ευρώπη αυτο γίνεται εμεις τι πρεπει να κανουμε”.

    Γιατι ομως γινεται στην Ευρωπη αυτο το πραγμα.Γινεται εδω και καιρο για να μην επανεκλεγει ο Τραμπ. Ξερουμε οτι θεωρειτε αυτη την εξηγηση απλοικη ισως και βλακώδη. Οπως ξερουμε και οτι η πραγματικοτητα ειναι πολυ πιο περιπλοκη. Μας τα αναλύει το ΑΡΔΗΝ σχεδον καθημερινα. Αλλα η κυρια στοχευση των δυναμεων της παγκοσμιοποιησης αυτη τη στιγμη ειναι η μη επανεκλογη του Τραμπ. Γινόταν ολοενα και πιο φανερο οσο περνουσε ο καιρος απο την αρχη
    της πανδημιας.

    Κατηγορούν απο το πρωί μεχρι το βράδυ τον Τζονσον και τον Τραμπ γιατί δεν εφάρμοσαν έγκαιρα το lockdown. Δεν είναι κάτι που συμβαίνει τώρα, το ίδιο γίνεται εδώ και πολύ καιρό για τον Τράμπ από τότε πού βγήκε πρόεδρος και για τον Τζόνσον από τότε που ξεκίνησε τη διαδικασία του brexit.Τα ΜΜΕ όμως κατηγορούσαν τον Τζονσον λες και θα είμασταν εμείς αυτοι που θα ψήφιζαν υπέρ του brexit και τον Τραμπ λες και θα είμαστε εμείς αυτοί που θα τον ψηφίσουν το Νοέμβρη. Και δεν ξέρουμε κατα πόσο είναι θεμιτό ακόμα και κρατικά ΜΜΕ στην Ελλάδα να αναπαράγουν συστηματικά ειδήσεις που σχεδόν
    γελοιοποιούν ηγέτες ξένων χωρών.

    Δεν μας εκφράζει ο Τζονσον και ο Τραμπ οπως δεν μας εξέφραζε και η Θάτσερ. Ουτε πιστευουμε οτι η επανεκλογη Τραμπ θα ειναι καλο για την Ελλάδα. Το αντιθετο μπορει. Ούτε πιστευουμε βέβαια οτι ο Τραμπ ειναι αυτος που θα μας σωσει και θα καταργήσει τη παγκοσμιοποιηση. Αν ομως δεν επανεκλεγει θα ειναι σημα στις δυναμεις της παγκοσμιοποιησης οτι μπορουν να κανουν οτι θελουν και μας περιμενουν πολυ δυσκολες μερες.

    Για το οτι μας περιμενουν πολυ δυσκολες μερες υπάρχουν πολλες ενδειξεις ολο αυτο το καιρο. Τοσες πολλες που συνιστουν αποδειξη.Ο Μητσοτάκης πριν λιγες μέρες εφερε στην Αθηνα τον ισραηλινο συγγραφεα Χαράρι με τον οποίο και συνδέεται φιλικά. Ο Χαράρι μας ειπε οτι ο κόσμος θα γίνει πιο ψηφιακός και ελεγχόμενος ότι όλα θα γίνονται μέσω του διαδικτύου και όλα θα καταγράφονται.
    Λέει ακόμα οτι “Η επιτήρηση μπορεί να μας βοηθήσει. Αν ελέγχεις την υγεία του πληθυσμού διαρκώς, μπορείς να σταματήσεις την πανδημία, ευκολότερα και πιο γρήγορα. Όμως το μειονέκτημα είναι ότι μπορεί να αποτελέσει τη βάση για χειρότερα αυταρχικά καθεστώτα, απ’ ό,τι έχουμε συναντήσει ποτέ στην ιστορία» αναφέρει επισημαινοντας ομως οτι κατι τετοιο ειναι αναγκαίο και αναποφευκτο.
    Το πιο ανατριχιαστικο όμως ειναι οτι Ο Γιουβάλ Νώε Χαράρι μιλά για την κεντρική ιδέα του νέου του βιβλίου που είναι ότι “τα έθνη, οι θρησκείες, οι επιχειρήσεις, το χρήμα, οι ιδεολογίες, αποτελούν όνειρα των νεκρών, θαμμένα από καιρό και εμείς είμαστε εγκλωβισμένοι μέσα σε αυτά”. Τα συμπεράσματα ειναι προφανή.

    Παρακολουθούμε με προσοχή τους αναλυτες μας και τον Γ. Καραμπελιά και όλους τους άλλους που φιλοξενει το ΑΡΔΗΝ. Παρατηρούμε οτι σχεδον ολοι τους παραβλέπουν την καταργηση των ατομικων ελευθεριών που εχει αρχισει να δρομολογηται και μας λενε ουτε λιγο ουτε πολυ οτι ολα αυτα εχουν ελαχιστη σημασια και οτι προτεραιοτητα εχει η νεο-οθωμανικη απειλη. Υπαρχει ομως ενας αναλυτης – καθολου τυχαιος – που δινει σημασια στην επερχομενη καταργηση των ατομικων ελευθεριών που μονο οτι ειναι συνωμοσιολογος δεν μπορει να του προσαψει κανεις ουτε οτι παραβλεπει την νεο- οθωμανικη απειλη μπορει να του πει κανεις.

    ” … μένει πρώτα να ξεκαθαρίσουμε τι γινεται με αυτη τη κατάσταση του κορονοιου, απο που προηθλε, υπαρχουν στοιχεια πολυ σοβαρα οτι προηλθε απο τη Κινα και υπαρχουν και στοιχεια τα οποια δειχνουν οτι μεγαλες ερευνητικες ομαδες στο κοσμο ειχαν συνεργαστει μεχρις εσχατων για τη κατασκευη αυτου του ιου. Δεν ξερουμε πως ακριβώς δημιουργήθηκε αυτο το πράγμα – γιατι αυτο ειναι κατι πολυ σημαντικο ετσι ώστε για να καταλαβουμε που παει το πράγμα- αλλα πρεπει να προσεξουμε παρα πολυ αναφορικα με τις πιθανες επιβαρυνσεις και ζημίες στα ανθρώπινα δικαιώματα και στις ατομικες ελευθεριες που μπορει να σημαινει αυτός ο ιός και η αντιμετωπισή του για τη διεθνη κοινοτητα και λαμβανοντας υποψη και αυτο να πουμε οτι εαν αυτη η κατασταση συνεχισει και δεν αντιμετωπιστει με εμβολιο σοβαρο και φαρμακα θα εχουμε μια περιστολη των ανθρωπινων δικαιωματων και των ατομικών ελευθεριών. Θα εχουμε πολλά μετρα τα οποια θα μπαινουν στη νομισματικη πολιτικη και θα αφαιρουν ιδιωτικές ελευθεριες. θα εχουμε περιοριστικα μετρα τα οποια και εκεινα θα πλητουν τις ατομικες ελευθεριες και τα ανθρωπινα δικαιωματα και η διεθνης κοινοτης θα πρεπει να αντιληφθεί οτι θα πρεπει να λειτουργησει επιτελους σοβαρα. Δεν ειναι δυνατον να πηγαινουμε στο φεγγαρι και να μην μπορει να μην μπορουμε να αντιμετωπισουμε μια πανδημία. Και κυρίως δεν πρεπει να μετατρέψουμε τη διεθνη κοινοτητα σε μια διεθνη κοινοτητα καταναλωτών κατευθυνομενη η οποια καταναλωνει αυτο που της λένε, αυτό που της δίνουν, με ενα χρήμα απολύτως ελεγχόμενο το οποίο δεν θα λειτουργει μονο ως μεσο πληρωμών αλλα και ως μεσο ιχνηλάτησης των ανθρωπίνων δραστηριοτήτων γι’ αυτο λεω οτι είμαστε σε μια χαοτικη κατασταση στην οποια εαν οι κυβερνήσεις των εθνών-κρατών δεν λαβουν υποψη τους οτι το τοπιο αλλαζει εις βαρος της δημοκρατιας και δεν αγωνιστουν για να το αντιστρέψουν θα έχουμε παρα πολυ ασχημες εξελιξεις”.

    Καθηγητής Ιωάννης Μάζης (m.youtube.com/watch?v=IcWy-AWoqJ8).

  2. Ηρώ Νικοπούλου says:

    Καλησπέρα, παρακαλώ θα ήθελα να λαμβάνω ειδοποιήσεις για τις αναρτήσεις των νέων άρθρων στο μαίηλ μου ironet@otenet.gr

    Ευχαριστώ πολύ

    Ηρώ Νικοπούλου

Αφήστε το σχόλιό σας

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*

elGreek
elGreek