του Απ. Αλεξάνδρου, από το Άρδην τ. 47, Ιούνιος 2004
ΕΙΝΑΙ ΤΕΛΕΙΟΣ ΑΒΑΣΙΜΟΙ 01 ισχυρισμοί TOU Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου για “υπονόμευση, αποδυνάμωση και αποψίλωση” ίου Οικουμενικού Πατριαρχείου εκ μέρους της Ελλαδικής Εκκλησίας. Και αυτό αποδεικνύεται από τα γεγονότα πολύ απλά:
(1) Λέει ο Πατριάρχης ότι η Ελλαδική Εκκλησία θέλει να τον αποδυναμώσει. Ναι, αλλά δεν εξηγεί πώς θα τον αποδυναμώσει; Εννοεί στέρηση εδαφών ή στέρηση οικονομικών πόρων;
Αν εννοεί στέρηση οικονομικών πόρων, ούτε “οι Νέες Χώρες” αλλά ούτε και η Κρήτη – Δωδεκάνησα του δίνουν οικονομικούς πόρους. Εξάλλου είναι γνωστό ότι το Οικουμενικό Πατριαρχείο χρηματοδοτείται με κάποια δις από το Ελληνικό Κράτος, με πολλές δωρεές επιχειρηματιών και εφοπλιστών (γι αυτό άλλωστε και τους έχει άρχοντες – οφικιάλιους) και, πρόσφατα, με κονδύλια από την Ευρωπαϊκή Ένωση (μέσω του “Ιδρύματος Φίλων του Οικουμενικού Πατριαρχείου” στην ίδρυση του οποίου πρωτοστάτησε ο πρ. υφυπ. Εξ. Γ. Μαγκριώτης) αλλά και με ενοίκια από πολλά ακίνητα.
Αν εννοεί στέρηση “εδαφών”, τότε γιατί το Πατριαρχείο έδωσε το αυτοκέφαλο το 1937 στην Εκκλησία της Αλβανίας, το 1945 στην Βουλγαρία και το 1998 -από τον ίδιο τον Βαρθολομαίο- στην Εκκλησία της Τσεχίας & Σλοβακίας; Τότε δεν στερούνταν “εδαφών”; Τότε γιατί προχώρησε σε παραχωρήσεις;
(2) Μήπως ο Βαρθολομαίος υπονοεί ότι η Εκκλησία της Ελλάδος θέλει να “ανταγωνιστεί” το Πατριαρχείο; Το Πατριαρχείο Κωνπόλως είναι 1ο “τη τάξει”, είναι Οικουμενικό ενώ η Εκκλησία της Ελλάδος είναι 11η στην τάξη. Συνεπώς τι φοβάται;
Αν υποτεθεί ότι ισχύει το σενάριο περί αναβάθμισης της Εκκλησίας της Ελλάδος σε Πατριαρχείο (απίθανο σενάριο αλλά έστω ότι ισχύει), μια τέτοια κίνηση εξυπηρετεί τον Ελληνισμό; Φυσικά ΝΑΙ. Γιατί και το Οικουμενικό Πατριαρχείο θα έχει το συντονιστικό ρόλο στην Ορθοδοξία αλλά και η Εκκλησία της Ελλάδος θα είναι αναβαθμισμένη. Εξάλλου -με την ίδια λογική- θα πρέπει να αδιαφορούμε για τα άλλα Ελληνορθόδοξα Πατριαρχεία (Αλεξανδρείας – Ιεροσολύμων) για να μην λειτουργούν “ανταγωνιστικά”. Κι όμως ποτέ δεν πέρασε μια τέτοια σκέψη. Και ρωτώ; Είναι καλύτερα που οι άλλες χώρες των Βαλκανίων -και όχι μόνο- είναι αναβαθμισμένες, (Πατριαρχεία Σερβίας, Ρουμανίας, κ.λπ.) και έχουν ενιαία εκκλησιαστική διοίκηση και μόνο η Ελλάδα είναι διηρημένη σε πολλές επαρχίες;
Αν το Οικουμενικό Πατριαρχείο αγαπούσε την Εκκλησία της Ελλάδος, θα ενδιαφερόταν το ίδιο για να την αναβάθμιση της. Εξάλλου άλλος ο ρόλος του Πατριαρχείου (οικουμενικός – υπερεθνικός – ενωτικός όλων των Ορθοδόξων) και άλλος ο ρόλος της Ελλαδικής Εκκλησίας (διαποίμανση των Ορθοδόξων Χριστιανών που αποτελούν πολίτες του ιδίου Ελληνικού Κράτους).
Το Οικουμενικό Πατριαρχείο δεν κινδυνεύει σε τίποτε από την Εκκλησία της Ελλάδος. Και ας μην ξεχνάμε ότι η Αρχιεπισκοπή Αμερικής, που δημιουργήθηκε από τους Έλληνες της διασποράς, αρχικά ανήκε στην Εκκλησία της Ελλάδος και μετά παραχωρήθηκε από τον Ελ. Βενιζέλο για ενίσχυση του Πατριαρχείου.(Η Ελληνική Εκκλησία της Αμερικής, 1908-1922, υπαγόταν στην Εκκλησία της Ελλάδος. Ο μητροπολίτης Αθηνών Μελέτιος Μεταξάκης ήρθε στην Αμερική στα 1918, ως εκπρόσωπος της Εκκλησίας της Ελλάδος. Αλλά όταν στα 1922 έγινε Οικουμενικός Πατριάρχης, η πρώτη του ενέργεια -μετά από επιθυμία του Ελευθέριου Βενιζέλου που τον έστειλε στην Αμερική- ήταν να εντάξει την Ελληνική Εκκλησία της Αμερικής στην δικαιοδοσία του Οικουμενικού Πατριαρχείου, ως Αρχιεπισκοπή Αμερικής, εκμεταλλευόμενος τις διενέξεις (ακόμα και ξυλοδαρμοί στις εκκλησίες) Βενιζελικών-Βασιλικών και προκειμένου να ενισχυθεί το Πατριαρχείο. Το Πατριαρχείο τα ξεχνάει όλα αυτά;)
Πάντως είναι γνωστό πως ο οικουμενικός Πατριάρχης, από την αρχή της ποιμαντορίας του, διεκδίκησε δικαιώματα στις μητροπόλεις των Νέων Χωρών, ερχόμενος σε έντονη αντιπαράθεση με τον προκάτοχο του κ. Χριστόδουλου. μακαριστό αρχιεπίσκοπο Σεραφείμ. Γι’ αυτό άλλωστε και ο Αρχιεπίσκοπος ΣΕΡΑΦΕΙΜ είχε απαγορεύσει στον Πατριάρχη να έρχεται συχνά στην Ελλάδα.
Και τέλος, η πράξη του 1928 είναι Ιερός Κανόνας; Και κατά πόσο είναι νόμιμος όταν δίνει στις “Νέες Χώρες” δυαρχία; Η δυαρχία φαίνεται από το ότι οι Μητροπολίτες των Ν. Χωρών μνημονεύουν “Εν πρώτοις μνήσθητι Κύριε του Αρχιεπισκόπου και Πατριάρχου ημών Βαρθολομαίου (Οικ. Πατριαρχείο) και της Ιεράς ημών Συνόδου (της Εκκλησίας της Ελλάδος Πως είναι δυνατόν να υπάρχει δυαρχία σε μια εκκλησιαστική επαρχία; Και επίσης η δημιουργία των Εκκλησιών στα Βαλκάνια βασίζεται στη διατύπωση στους 17ο κανόνα της Δ’ Οικουμενικής Συνοδου (451 μ.Χ.) και 38ο της εν Τρουλω-Πενθέκτης (691 μ.Χ) -“τοις πολιτικοίς και δημοσίοις τύποις, και των εκκλησιαστικών παροικιών η τάξη ακολουθείται”. Η Πράξη του 1928 που βασίζεται; Πουθενά!
Θεσσαλονίκη