Αρχική » Ένα πλοίο απειλεί με έμφραγμα την παγκόσμια οικονομία

Ένα πλοίο απειλεί με έμφραγμα την παγκόσμια οικονομία

από Άρδην - Ρήξη

Το Έβερ Γκίβεν βέβαια δεν είναι απλά «ένα πλοίο». Είναι από τα μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς κοντέηνερ στον κόσμο, μπορεί να κουβαλήσει 20.000 από αυτά, έχει χωρητικότητα 220.000 τόνων και μήκος 400 μέτρων (που σημαίνει ότι αν το τοποθετούσαμε κάθετα θα είχε περίπου το ύψος του Εμπάιαρ Στέιτ Μπίλντιγνκ).

Το πλοίο αυτό παρασύρθηκε από ιδιαίτερα έντονους ανέμους και αμμοθύελλες ενώ έπλεε εντός του καναλιού του Σουέζ, με συνέπεια να προσαράξει και στις δυο όχθες του καναλιού, μπλοκάροντας την κυκλοφορία εντός του.

Ήταν «το χειρότερο ατύχημα την χειρότερη στιγμή» όπως επαναλαμβάνουν ακατάπαυστα οι γνωρίζοντες τα των παγκόσμιων εφοδιαστικών αλυσίδων: Διά του Σουέζ διακινείται τοτο 12% του συνολικού παγκόσμιου εμπορίου, και το 5%-10% των ορυκτών ενεργειακών πόρων (αργό, κατεργασμένο πετρέλαιο και φυσικό αέριο). Οι καθημερινές μεταφορές στις δυο λωρίδες κατεύθυνσης του καναλιού, αξίζουν περίπου 9,6 δισ.$/μέρα (5,1 δισ.$ εκείνες με προορισμό την Δύση, και 4,5 δισ.$ εκείνες με προορισμό την Ανατολή), ενώ, σύμφωνα με την Lloyd’s List  κάθε ώρα που το κανάλι παραμένει κλειστό, κοστίζει 400 εκ. $ στο παγκόσμιο εμπόριο.

Ο συνωστισμός των πλοίων, φυσικά, έχει ήδη αρχίζει να γιγαντώνεται στις δυο πύλες του καναλιού, δημιουργώντας περαιτέρω προβλήματα για την επαναφορά στην κανονική ροή. Σύμφωνα με το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ναυτιλίας, η ημερήσια κυκλοφορία στο κανάλι του Σουέζ ανέρχεται στα 106 πλοία. Όσες μέρες παραμένει κλειστό, άλλες τόσες θα χρειαστεί να ξεμπλοκάρει, ενώ, η εναλλακτική επιλογή –να ακολουθήσουν τα πλοία την περίμετρο της Αφρικής, όπως παλιά– θα προσέθετε άλλες 12 μέρες στα δρομολόγια και 3.800 ναυτικά μίλια στο κόστος μεταφοράς. Κάτι που θα προκαλούσε μεγάλες καθυστερήσεις στις παραδόσεις των προϊόντων, και θα αύξανε επίσης τις τιμές τους.

Το ατύχημα αυτό έρχεται σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη συγκυρία για τις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες, οι οποίες πασχίζουν να ανακάμψουν από την πανδημία. Ιδιαίτερο πλήγμα δέχονται ήδη οι εμπορικές συναλλαγές μεταξύ Ευρώπης, Ασίας και Μέσης Ανατολής, ενώ υπάρχουν φόβοι ότι τα προβλήματα στην μεταφορά πετρελαίου και των τροφίμων θα αυξήσουν ακόμα περισσότερο τις τιμές τους, πιέζοντας περαιτέρω τους παγκόσμιους καταναλωτές. Φυσικά υπάρχει και η παράμετρος των ιατρικών υλικών και εξοπλισμού που προέρχεται από την Κίνα και υπάρχει ιδιαίτερη ανάγκη να φτάσει άμεσα στην Ευρώπη, που καθιστά ακόμα πιο πολύπλοκες τις επιπτώσεις από το μπλοκάρισμα του Καναλιού.

Και η Κίνα, όμως, αντιμετωπίζει πολλαπλά προβλήματα από αυτήν την εξέλιξη: Με την διακοπή των εφοδιαστικών τους ροών, τα προϊόντα κατακλύζουν τις αποθήκες στον τόπο παραγωγής τους, με συνέπεια να μην υπάρχει χώρος για καινούρια. Επίσης, επειδή πολλά πλοία που έχουν κολλήσει στο Σουέζ κουβαλούν άδεια κοντέηνερ, καταγράφεται έλλειψη και σε αυτά –σε μια περίοδο που η Κίνα τα έχει ιδιαίτερη ανάγκη: Ούτως ή άλλως, η εκτίμηση ότι επίκειται ανάκαμψη από την πανδημία, και άρα αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης προϊόντων, οδήγησε σε αύξηση και την παραγωγή.

Το ξεμπλοκάρισμα του πλοίου δεν είναι εύκολο, καθώς πρόκειται για ένα σκάφος τεράστιου βάρους και γιγαντιαίων διαστάσεων: Ήδη, έχουν αφαιρεθεί τα καύσιμά του, αλλά και το νερό που αποθηκεύεται για έρμα, ενώ σκαπτικά μηχανήματα προσπαθούν να σκάψουν τριγύρω του μήπως και ξεκολλήσει. Πάντως, σύμφωνα με εκτιμήσεις απαιτούνται να αφαιρεθούν 20.000 κυβικά μέτρα άμμου προκειμένου το πλοίο να απελευθερωθεί, κάτι που απαιτεί μεγάλες υπερπροσπάθειες για να συμβεί γρήγορα. Εάν, επίσης, χρειαστεί να ξεφορτώσει τα 20.000, περίπου, κοντέηνερ, ώστε να μπορέσει να ξεκολλήσει από τις όχθες, οι καθυστερήσεις θα είναι τεράστιες. «Από μέρες μέχρι και εβδομάδες», ισχυρίζονται οι εμπειρογνώμονες, με το χειρότερο σενάριο να προκαλεί τεράστια αγωνία σε όλους τους συντελεστές της παγκόσμιας οικονομίας. Που για μια ακόμα φορά έπειτα από τον Κορωνοϊό, δείχνει πόσο εύθραυστη είναι σε απρόοπτα συμβάντα. Έτσι ένα και μόνο πλοίο, μπορεί υπό τις συγκεκριμένες περιστάσεις να εκθέσει την παγκοσμιοποίηση σε ανυπολόγιστα κόστη. Άλλη μια ένδειξη, λοιπόν, που ενισχύει την τάση για την επάνοδο σε μοντέλα προστατευτισμού και επανατοπικοποίησης της παραγωγής, τουλάχιστον σε περιφερειακή κλίμακα…

ΣΧΕΤΙΚΑ

ΑΦΗΣΤΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ