Αρχική » Η σταυροφορία της «αφύπνισης»

Η σταυροφορία της «αφύπνισης»

από Άρδην - Ρήξη

Η δημόσια συζήτηση για το κίνημα των «αφυπνισμένων» (woke) και η αντίθεση στην κυριαρχία του «λευκού πολιτισμού»

Του Δημήτρη Δουλγερίδη | Δημοσιεύθηκε στα Νέα (29/01/2022)

Το τελευταίο κρούσμα προήλθε από την αστυνομία μόδας και η απόφανση στα κατά τόπους so­cial media ήταν καταδικαστική: «με την εμφάνισή της στην επίδειξη μεγάλου οίκου καβάλα στ’ άλογο η πλούσια Σαρλότ Κασιράγκι αναπαράγει στερεότυπα για τη σχέση μας με τα ζώα». Ή μήπως τελευταία νίκη του κινήματος ήταν η απομάκρυνση του έφιππου Τέντι Ρούζβελτ από την είσοδο του Αμερικανικού Μουσείου Φυσικής Ιστορίας; Λάδι στη φωτιά έριξε και ο ηθοποιός Πίτερ Ντίνκλατζ, ο οποίος πίστωσε στην Disney τη λατινοαμερικανίδα πρωταγωνίστρια στο ριμέικ της «Χιονάτης», αλλά της χρέ­ωσε ότι «συνεχίζει να λέει αυτήν την απίστευτα οπισθοδρομική ιστορία με επτά νάνους που ζουν όλοι μαζί σε μια σπηλιά».

Mathieu Bock-Côté, Η φυλετιστική Επανάσταση & άλλα ιδεολογικά ζιζάνια

Πιο πριν ήταν το «Όσα παίρνει ο άνε­μος», που έπρεπε να κατεβεί προσωρινά από συνδρομητική πλατφόρμα, για να επανέλθει με συμπληρωματικές επεξη­γήσεις κατά του ρατσισμού (λόγω των στερεοτύπων για τον Νότο που αναπαρήγε το κραταιό Χόλιγουντ). Πριν από αυτό υπέστη τις κυρώσεις της ακύρωσης η συγγραφέας Τζ. Κ. Ρόουλινγκ, όταν συμφώνησε με τον ορισμό του βιολο­γικού φύλου. Και πιο πριν τα αγάλματα των Τσώρτσιλ, Οδυσσέα Γκραντ, Ρούζβελτ, πάνω στα οποία η διεθνής του αντισυστημισμού επένδυσε την κατά φαντασία επανάσταση. Για την ατζέντα του σύγχρονου «cancelling» δεν αρκεί να αποκηρύσσεις τον ρατσισμό, τον σεξισμό και την ομοφοβία. Πρέπει να διαδηλώνεις την αντίθεση προς τη «λευκότη­τα» ή την ευρωπαϊκή ιστορία και τους ιδρυτικούς πατέρες της, ακόμη και να προβαίνεις σε δημόσιο αυτομαστίγωμα. Κι έτσι αυτό που ξεκινάει ως μηχανι­σμός αυτοπροστασίας του κοινωνικού συνόλου – το πλαίσιο λειτουργίας της πολιτικής ορθότητας, χωρίς αρνητικό ή θετικό πρόσημο – καταλήγει σε κάθαρση της μεγάλης Ιστορίας. Οι προϋποθέσεις για να φτάσει κανείς στην υπερβολή είναι πάνω κάτω ίδιες: ο δυτικός πολιτι­σμός είναι η επικράτεια του Κακού, μία αδιατάρακτη συνέχεια ρατσισμού, αποι­κιοκρατίας, δολοφονιών και βιασμών, οι λευκοί δυνατοί καταπιέζουν τα θύματα, παντού υπάρχει μια υπερδομή που κα­ταδιώκει «εμάς». Ο κόσμος χωρίζεται σε άσπρο και μαύρο, η ηθική περνάει στην πλευρά των «ηττημένων» ως ηθικολογία, οι αλήθειες είναι απόλυτες.

Το σύνολο των εννοιών που επικα­λείται ο woke μεσσιανισμός, γράφει ο Kαναδός κοινωνιολόγος Mathieu Bock-Cote στην άρτι εκδοθείσα «Φυλεαστική επανάσταση» (Εναλλακτικές εκδόσεις, μτφ. Στράτος Ιωαννίδης), «στρέφεται γύρω από την κριτική του λευκού άνδρα, του μεγάλου σατράπη της Δύσης που ενσαρκώνει τον διάβολο στην ιστορία,  όπως διδάσκουν οι whiteness studies (σπουδές λευκότητας)… Ήρθε λοιπόν η σειρά του να παίξει τον πρώτο ρόλο στη μεγάλη παγκόσμια ιστορία του αποδιο­πομπαίου τράγου, ώστε να εξηγηθεί ο ρατσισμός, ο σεξισμός, ο σπισισμός, οι κοινωνίες ανισότητας ακόμα και η κλι­ματική κρίση». Η τελευταία καταγγελία προέρχεται από έγγραφο της Greenpeace Canada και ο συγγραφέας το προσθέτει στα δεκάδες άλλα παραδείγματα που συγκεντρώνει στο βιβλίο του.

ΕΝΑΝΤΙΟΝ (ΓΕΝΙΚΩΣ). Στο άνομα της «αφυπνιστικής» αποδόμησης στόχοι γί­νονται ο Βικτόρ Σελσέρ, εκ των πρωτερ­γατών στην κατάργηση της δουλείας στη Γαλλία, ο Βίκτορ Ουγκό, ο Γκάντι, ακόμη και η Μικρή Γοργόνα στην Κοπεγχάγη, με τη ρετσινιά του «ρατσιστικού ψαριού». Σε ένα ξεχωριστό κεφάλαιο, το περίφημο «πρόταγμα 1619», που ξεκίνησε η Νικόλ Χάνα-Τζόουνς στο περιοδικό των «New York Times», υποδεικνύει ότι η ιδρυτική πράξη της αμερικανικής ιστορίας είναι η άφιξη των θυμάτων του δουλεμπορίου στις βρετανικές αποικίες. Ο ρατσισμός, δηλαδή, που θεωρούνταν – δικαίως – ως μια διαστροφή του αμερικανικού ιδεώ­δους, πλέον θεωρείται ολοένα και περισ­σότερο ως η αποκάλυψη της βαθύτερης φύσης των ΗΠΑ. Αλλο παράδειγμα: το καλοκαίρι του 2020, η καθηγήτρια Patri­cia Simon κατηγορήθηκε ότι λαγοκοιμό­ταν κατά τη διάρκεια μιας συνάντησης εργασίας μέσω του Zoom, αφιερωμένης στην καταπολέμηση του ρατσισμού, και μεταβλήθηκε σε στόχο σχεδόν δύο χι­λιάδων ανθρώπων που απαιτούσαν την απόλυσή της με επιστολή. «Εχει έρθει η ώρα για τη θεατρική μετάνοια και τη δημόσια εξομολόγηση των “προνομίων”» σχολιάζει ο συγγραφέας.

Κανένα άλλο, όμως, παράδειγμα δεν αποτυπώνει καλύτερα την έκταση της φαντασίωσης ηθικού καθαρμού από εκείνο που παραθέτει ο Bock-Cote και αφορά το νομοσχέδιο του σκωτσέζου υπουργού Δικαιοσύνης Humza Yousab τον Οκτώβριο του 2020. Οι εκφράσεις που απαγορεύονταν στη δημόσια ζωή θα έπρεπε στο εξής να απαγορεύονται και στον ιδιωτικό χώρο: αυτή ήταν η πρόταση στο επίκεντρο του νομοσχε­δίου «Για τα εγκλήματα μίσους και τη δημόσια τάξη» ορίζοντας ότι κάθε άτομο θα παρακολουθείται το σπίτι του και θα πρέπει να προνοεί ώστε να μην παρα- σύρεται σε επιλήψιμα ξεσπάσματα. Ο υπουργός παρουσίασε τη βασική θέ­ση υπό τη μορφή ερωτήματος: γιατί οι απαγορευμένες στην τηλεόραση ή το καφενείο εκφράσεις να επιτρέπονται στα σπίτια; Ο λόγος μίσους απαγορεύεται παντού και πάντα και μάλιστα με ένα άρθρο, θα μπορούσε να αντιτείνει κανείς. Αλλά είναι αργά. Ο νόμος ψηφίστηκε τον Μάρτιο του 2021. Είναι σίγουρο ότι οι εγχώριοι σταυροφόροι της Αφύπνισης επιχαίρουν. Φαίνεται ξεκάθαρα άλλωστε στον πολιτισμένο λόγο, την απουσία εχθροπάθειας και τα χάσταγκ που στρέ­φονται εναντίον του πρωθυπουργού. Στη Σκωτία πάλι αναμένονται οι πρώτοι θαμώνες από κάποιο πάρτι που μπορούν πλέον να καταγγείλουν στην αστυνομία τα καλαμπούρια του οικοδεσπότη που τους φάνηκαν απρεπή.

ΣΧΕΤΙΚΑ

2 ΣΧΟΛΙΑ

ΑΠΛΗ ΛΟΓΙΚΗ 5 Σεπτεμβρίου 2022 - 03:39

Δηλ. στην αρχαία Κίνα, στην Ν. & Β. Αμερική, στην Αφρική (Βόρειο και Υποσαχάριο), στην Μογγολική Αυτοκρατορία, στην Μ. Ανατολή, στις Ινδίες, στην Ιαπωνία κλπ. κλπ. δεν υπήρχαν (για να μην πούμε ότι ακόμα υπάρχουν σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό από ότι στην Ευρώπη ή την Β. Αμερική δηλ. την “Δύση” του σήμερα) σατράπηδες και αρσενική κυριαρχία/καταπίεση των γυναικών; Ακόμα κι ο όρος σατράπης περσικός είναι….
https://www.culturalworld.org/why-did-chinese-women-bind-their-feet.htm
https://www.afro.who.int/health-topics/female-genital-mutilation

ΑΠΑΝΤΗΣΗ

ΑΦΗΣΤΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ