Μην αναπτύξετε τον σιδηρόδρομο στην Ελλάδα… Μην τον επεκτείνετε… Μην εκσυγχρονίσετε την υποδομή του…
του Σπύρου Ρεγκάτου*
Ούτε καν τους σταθμούς… Μην διαθέτετε κονδύλια κρατικά ή ευρωπαϊκά… Ωθείτε τον κόσμο να μετακινείται με λεωφορεία, όχι με τραίνα…Και όταν προγραμματίζονται έργα υποδομής, να γίνονται με ρυθμό χελώνας και αλλεπάλληλες διακοπές και καθυστερήσεις…
Αυτά επιτάσσει η επικρατούσα αντισιδηροδρομική ιδεολογία του πελατειακού μας κράτους
[κατά την προσφυή έκφραση του Παναγιώτη Κονδύλη], ιδεολογία όλων των κομμάτων του πολιτικού μας βίου.
Τα λεωφορεία, φορτηγά και ταξί έχουν πολλές ψήφους.
Μερικά παραδείγματα:
1. Δεν επεκτάθηκαν οι σιδηρόδρομοι σε μεγάλες περιοχές της χώρας που στερούνται σιδηροδρόμων
[Ήπειρος, Κρήτη, Καβάλα, Λακωνία]. |
2. Δεν εκσυγχρονίσθηκε το τραίνο της Πελοποννήσου και απλά καταργήθηκε το 2010. [Και
δεν ήταν απαραίτητο να γίνει κανονικού εύρους από μετρικό που ήταν, στην Ιαπωνία υπάρχουν
και τραίνα μετρικού εύρους υψηλών ταχυτήτων].
3. Μαζί με τις γραμμές Πελοποννήσου καταργήθηκαν και οι, πρόσφατα μερικώς εκσυγχρονισθείσες, γραμμές Αλεξάνδρειας, Βέροιας, Νάουσας, Έδεσσας, Αμυνταίου, Φλώρινας και Αμυνταίου Κοζάνης. Και ναι μεν η πρώτη ευτυχώς επαναλειτούργησε, της Κοζάνης όμως όχι διότι την εχάλασαν σε κάποιο σημείο έργα της ΔΕΗ!
4. Η γραμμή της Αιτωλοακαρνανίας [Κρυονέρι, Μεσολόγγι, Αγρίνιο] είχε καταργηθεί το 1973. Ανακατασκευάσθηκε περί το 2000 για να λειτουργήσει ως τοπική συγκοινωνία, αλλά μόλις ολοκληρώθηκε το έργο, και πληρώθηκαν οι εργολάβοι βεβαίως, ματαιώθηκε η λειτουργία του!
5. Η γραμμή Βόλου – Καλαμπάκας ήταν μετρική δηλαδή στενού εύρους. Τα μέσα της δεκαετίας του ’80, ορθώς, απεφασίσθη να γίνει κανονικού εύρους. Όμως μόνο το τμήμα Παλαιοφαρσάλου Καλαμπάκας έγινε κανονικού εύρους και το τμήμα Παλαιοφαρσάλου Βόλου καταργήθηκε! Γιατί αυτό; Μα για να μην μπορεί ο επιβάτης να πάει από την Αθήνα κατ’ ευθείαν στον Βόλο, ούτε κατ’ ευθείαν από τον Βόλο σε Καρδίτσα, Τρίκαλα Καλαμπάκα, αλλά να περνάει υποχρεωτικά από Λάρισα με μετεπιβίβαση σε άλλο τραίνο… άρα να πάει με το ΚΤΕΛ.
6. Η Δράμα έχει τραίνο, η Καβάλα όχι. Και όχι μόνο δεν έγινε γραμμή Δράμας – Καβάλας, αλλά όταν είχε, προ ολίγων ετών, προταθεί η σιδηροδρομική σύνδεση της Καβάλας, αυτή θα γινόταν όχι από Δράμα, αλλά από Τοξότες Ξάνθης και μόνο για εμπορικά τραίνα, όχι επιβατικά… Ο κόσμος πρέπει να πηγαίνει στην Καβάλα μόνο οδικά.
7. Το εκσυγχρονισμένο τραίνο πάει μέχρι Κιάτο, αν και η γραμμή λειτουργεί μέχρι το Αίγιο. Θα φθάσει η γραμμή ποτέ στην Πάτρα; Εάν κρίνομε από τον ρυθμό κατασκευής, μάλλον δεν θέλουν να φθάσει…
8. Όταν ο προαστιακός έφθασε στο νέο Αεροδρόμιο, είχαν αναγγελθεί οι προσεχείς επεκτάσεις του προς Λαύριο και Ραφήνα, σπουδαία επιβατικά λιμάνια.. Έγινε κάτι απ’ αυτά; Όχι βέβαια, πηγαίνετε με λεωφορείο που κάνει 2 ώρες μέχρι το Λαύριο.
Προπολεμικά το Λαύριο είχε τραίνο… θα έπρεπε να είχε διατηρηθεί και εκσυγχρονισθεί. Αν το Κράτος ήθελε να έλθουν πιο κοντά τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου, θα έπρεπε να είχε κατασκευάσει γρήγορο τραίνο από Χαλκίδα στην Κύμη και εκεί μεγάλο λιμάνι.
9. Στην Ελλάδα δεν έχουμε την έννοια του σιδηροδρομικού δικτύου. Έτσι όταν έγινε να νέα γραμμή Τιθορέας Λιανοκλαδίου, παρά τις αρχικές διακηρύξεις, καταργήθηκε το τμήμα Αμφικλείας Μπράλλου, αντί να διέρχονται τοπικά τραίνα.
10. Από πολλών ετών υπήρχε το σχέδιο μιάς νέας γραμμής από Θεσσαλονίκη προς Θράκη και Ανατολική Μακεδονία μέσω Αμφιπόλεως, η οποία να λειτουργεί παράλληλα με την υπάρχουσα η οποία ανεβαίνει μέχρι τα ελληνοβουλγαρικά σύνορα. Το 1940 είχε κατασκευασθεί ένα μέρος αυτής [Νέα Ζίχνη Αμφίπολη] και λειτουργούσε. Μετά από τον πόλεμο καταργήθηκε και αποξηλώθηκε. Και γίνονται ακόμα συζητήσεις για τη νέα γραμμή…
11. Το 1938 άρχισε να κατασκευάζεται η [κανονικού εύρους] γραμμή Κοζάνης – Γρεβενών – Καλαμπάκας. Έγινε η χάραξη, έγιναν γέφυρες, σήραγγες και κτίρια σταθμών. Δεν πρόλαβαν να στρώσουν την σιδηροτροχιά λόγω του πολέμου. Δεν την έστρωσαν ούτε μεταπολεμικά… Ακόμα υπάρχουν τα ερειπωμένα κτίρια των σταθμών που δεν λειτούργησαν ποτέ.
12. Το 1977 καταργήθηκε και το τραμ του Περάματος, ενώ υπήρχε σχέδιο εκσυγχρονισμού και επεκτάσεως μέχρι την Ελευσίνα. Αλλά και η παλαιά γραμμή των σιδηροδρόμων Πελοποννήσου από Αγίους Αναργύρους έως Ελευσίνα σχεδιάζεται να ανακατασκευασθή ως προαστιακός. Θα γίνει; Λίαν αμφίβολο.
13. Ο Σταθμός Λαρίσης της πρωτεύουσας ευρωπαϊκού κράτους [τρομάρα του!] επιεικώς απαράδεκτος, επί χρόνια «γιαπί». Και οι τουαλέτες του στην υπόγεια διάβαση μεσπασμένες πόρτες, και νιπτήρες με σπασμένες βρύσες… χωρίς σαπούνι και χωρίς χαρτί! Μέχρι πρόσφατα λειτουργούσαν τουαλέτες και στον πρώτο όροφο του κτιρίου του Σταθμού και σε ειδικό κτίριο στην πρώτη αποβάθρα. Αυτές τις έκλεισαν! Πρακτικά ο Σταθμός της πρωτεύουσάς μας δεν έχει τουαλέτες!
Και το θαυμάσιο κτίριο του παλαιού Σταθμού Πελοποννήσου ΣΠΑΠ αφήνεται να ρημάζει, ενώ θα μπορούσε να γίνει εκθεσιακό κέντρο, μουσείο, ή έστω εμπορικό κέντρο.
14. Θα γίνει ο σταθμός της γραμμής 4 του Μετρό στην πλατεία Εξαρχείων; Ενώ οι εργασίες για άλλους σταθμούς είναι σε προχωρημένο στάδιο, στα Εξάρχεια καρκινοβατούν. Ως γνωστόν κάποιοι δεν θέλουν να γίνει εκεί σταθμός.
*ΦΑΡΜΑΚΟΠΟΙΟΣ ΑΘΗΝΑ
1 ΣΧΟΛΙΟ
Μια μικρή διόρθωση στο κατά τα άλλα ευστοχότατο άρθρο:
Η Δράμα ΕΙΧΕ σταθμό. Εδώ και τουλάχιστον 5 χρόνια δεν περνά τρένο από την πόλη (η οποία είναι αποκλεισμένη από τις μεγάλες οδικές αρτηρίες πχ Εγνατία οδός). Το δε υπέροχο κτίριο του, ανεγερθέν το 1911 εάν δε κάνω λάθος, έχει μετατραπεί τα τελευταία 3 χρόνια σε gourmet ταβέρνα(μια χαρά φαγητό σερβίρει, δεν είναι αυτό το θέμα)