Διανοούμενοι, χρήμα και εξουσία
Της Σύνταξης
Οπως θα θυμούνται οι παλαιότεροι, μεσούσης της δικτατορίας, το καλοκαίρι του 1972, ένα τεράστιο ηθικό και πολιτικό ζήτημα ήρθε να διχάσει την ελληνική διανόηση: οι επιχορηγήσεις του Ιδρύματος Φορντ. Η συζήτηση άναψε και για δύο ολόκληρα χρόνια μέχρι την πτώση της δικτατορίας, αποτέλεσε ένα από τα κεντρικότερα ζητήματα των ιδεολογικών αντιπαραθέσεων στο εσωτερικό του αντιδικτατορικού χώρου. Περί τίνος επρόκειτο;
ΤΟ ΙΔΡΥΜΑ ΦΟΡΝΤ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
ΜΙΑ ΠΡΩΤΟΦΑΝΗΣ ΔΙΑΜΑΧΗ
ΕΝΑ ΜΕΓΑΛΟ ΠΕΙΡΑΜΑ
ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΕΤΝΑΜ… ΣΤΟ ΠΟΡΤΟ ΑΛΕΓΚΡΕ
ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΑΤΟΜΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ
Αν αντιμετωπίσουμε το ζήτημα από μακροσκοπική ιστορική σκοπιά, πιθανώς να συνιστά ένα στοιχείο του «μεγάλου μετασχηματισμού» των κοινωνιών, όπου το νέο αναδύεται μέσα από το παλιό, και οι κοινωνίες μεταλλάσσονται, πέρα από τις προθέσεις των πρωταγωνιστών και των φορέων τους. Και όντως, είναι δυνατό η πανουργία της ιστορίας, όπως έχει συμβεί τόσες φορές, να οδηγήσει σε παράδοξα αποτελέσματα. (Ας θυμηθούμε τον πράκτορα της τσαρικής αστυνομίας παπά-Γκαπόν που ετέθη επί κεφαλής των διαδηλώσεων με τις οποίες άρχισε η επανάσταση του 1905.)
Επειδή όμως εμείς δεν είμαστε «ιστορικοί του μέλλοντος» και ζούμε εδώ, στο παρόν, ως ενεργά υποκείμενα, δεν παύει αυτή η δράση των οργανισμών να διαφθείρει ή να αλλοιώνει, μέσω του χρήματος και της προσαρμογής, διανοουμένους, στελέχη και πολιτικούς αγωνιστές, και κάποτε ακόμα και να ακυρώνει πιθανές ανατροπές. Σημαντικό ρόλο όμως παίζουν τα άτομα και οι φορείς. Όσοι δεν έχουν άμεση σχέση με την πολιτική ή την ανατρεπτική δραστηριότητα επηρεάζονται λιγότερο από τη χορήγηση χρημάτων, απ’ ό,τι εκείνοι που έχουν ως διακηρυγμένο στόχο την ανατροπή του συστήματος. Στους τελευταίους, η αναγκαία προσαρμογή στους κανόνες που επιβάλλουν οι επιχορηγήσεις οδηγεί αρχικώς στην επαγγελματοποίηση της πολιτικής δραστηριότητας, και στην απομάκρυνση των στελεχών από τη βάση των κινημάτων στα οποία αναφέρονται. Έχουμε δει τόσες εκατοντάδες και χιλιάδες περιπτώσεις τα τελευταία χρόνια ώστε δεν υπάρχει καμία αμφιβολία γι’ αυτό.
Ας δούμε ένα πολύ χαρακτηριστικό παράδειγμα, που το έχουμε βιώσει εκ του σύνεγγυς. Όταν αναπτύχθηκε το οικολογικό κίνημα στην Ευρώπη, επρόκειτο για ένα κίνημα ανατρεπτικό με τις ρίζες του στο Μάη του ’68, που έθετε ως προμετωπίδα το σύνθημα, «η κοινωνία της μόλυνσης δεν αλλάζει, ανατρέπεται». Από αυτό δημιουργήθηκαν πολλές οργανώσεις, όπως η Greenpeace, και κόμματα, όπως οι «Πράσινοι». Στα εικοσιπέντε χρόνια που κύλησαν, οι περιβαλλοντικές οργανώσεις έγιναν μεγάλες επιχειρήσεις του «εναλλακτικού» τομέα και οι «Πράσινοι» κόμματα που προωθούν τη λογική της «Εναλλακτικής Παγκοσμιοποίησης» και συχνά στηρίζουν τη Νέα Τάξη. Ο ιστορικός του μέλλοντος θα θεωρήσει, πιθανώς, αυτά τα φαινόμενα ενδείξεις και επιφαινόμενα του μεγάλου μετασχηματισμού, που θα οδηγήσει στην κατάρρευση της λογικής της ανάπτυξης. Ταυτόχρονα όμως, ο σημερινός πολίτης δεν μπορεί να ταυτιστεί με τον Φίσερ, τον Κον Μπεντίτ ή τους «οικολόγους» που χρηματοδοτεί ο Σόρος. Θα αγωνίζεται, αντίθετα, για να δημιουργηθούν αυθεντικές εναλλακτικές οργανώσεις που δεν θα επιθυμούν απλώς την «οικολογικοποίηση του συστήματος» αλλά την αλλαγή του, και θα θεωρεί πως τα «Πράσινα Κόμματα» παρεμποδίζουν πλέον τις αναγκαίες αλλαγές, εξωραΐζοντας το καθεστώς, παρόλο που σε συγκεκριμένα ζητήματα μπορεί ίσως και να ταυτιστεί μαζί τους.
Αν μεταφέρουμε τον αντίστοιχο προβληματισμό σε συνθήκες δικτατορίας, και με τις αναγκαίες διαφοροποιήσεις ανάμεσα σε άτομα και περιπτώσεις, τότε μπορούμε να προχωρήσουμε στα ανάλογα συμπεράσματα για την περίπτωση των χρηματοδοτήσεων Φορντ στην Ελλάδα.
***
Πάντως, η αντιπαράθεση εκείνης της εποχής έχει προ πολλού λήξει και εδώ μας ενδιαφέρει να καταδείξουμε πώς το Ίδρυμα Φορντ υποκατέστησε την κρατική πολιτική ενίσχυσης των πνευματικών θεσμών και προσωπικοτήτων της χώρας, εγκαινιάζοντας μια νέα σχέση ανάμεσα στους χρηματοδοτικούς θεσμούς και τους διανοουμένους. Στον φάκελο που ακολουθεί, παραθέτουμε τρία επικριτικά κείμενα, του Γιώργου Χατζόπουλου, (Νοέμβρης 1972), της Λιλής Ζωγράφου (Δεκέμβρης 1972), του Κώστα Χατζηαργύρη (Μάρτης 1973). Από τους επιχορηγηθέντες, δημοσιεύουμε δύο σύντομα κείμενα του Οδυσσέα Ελύτη και του Καρόλου Κουν, μια επιστολή στην εφημερίδα Το Βήμα του Δημήτρη Μαρωνίτη, τον Ιανουάριο του 1973, και ένα μεταγενέστερο κείμενο του Βασίλη Ραφαηλίδη, του 1991, που εξηγεί τους λόγους αποδοχής της επιχορήγησης. Αναδημοσιεύουμε την αντιπαράθεση μεταξύ Ροζίτας Σώκου και Γιάννη Ξενάκη για τη σχέση μεταξύ του Ιδρύματος Φορντ και της CIA, καθώς και, από την εφημερίδα Καθημερινή, τον κατάλογο των επιχορηγήσεων του ιδρύματος από το 1958 έως το 1974. Ο Σωτήρης Σόρογκας εξηγεί πώς βλέπει την επιχορήγησή του από το Ίδρυμα Φορντ, ενώ η υπεύθυνη του ιδρύματος στην Ελλάδα, η κ. Καίτη Μυριβήλη, σε εκτεταμένη συνέντευξη που μας παραχώρησε, και της οποίας δημοσιεύουμε μέρος, μας παρουσιάζει τη δράση του ιδρύματος βοηθώντας μας να κατανοήσουμε καλύτερα το πνεύμα της εποχής. Παραθέτουμε επίσης ορισμένα σημειώματα που γράφτηκαν από επιφανείς Έλληνες υποτρόφους του ιδρύματος προς τιμήν του Λόουρυ, όταν το 1974 αποχώρησε από το Ίδρυμα, για να κατανοήσουμε καλύτερα το κλίμα της εποχής και τα αισθήματα που μπόρεσε να εμπνεύσει. Τέλος, σε σχέση με την προδικτατορική δραστηριότητα του ιδρύματος, παρουσιάζουμε το πρώτο βιβλίο του Ανδρέα Παπανδρέου, που εκδόθηκε με τη συμβολή του Ιδρύματος Φορντ.
Δημοσιεύουμε ακόμα μια σειρά κείμενα για τις διεθνείς διαστάσεις της δραστηριότητας του ιδρύματος: Ο ιμπεριαλισμός της αρετής, των Μπράιαν Γκαρθ και Υβ Ντεζαλέ, Γιατί το Ίδρυμα Φορντ επιχορηγεί την αμφισβήτηση; του Πωλ Λαμπαρίκ, Οι επιχορηγήσεις του ιδρύματος στην Ινδία, του Ρατζανί Ντεσάι και Οι χρηματοδότες του Παγκόσμιου Κοινωνικού Φόρουμ.
Τέλος, κλείνουμε με το άρθρο της Λένι Μπρέννερ, Η CIA ως μαικήνας της τέχνης, όπου περιγράφει την ενίσχυση της ανεικονικής ζωγραφικής από την… CIA κατά την περίοδο του Ψυχρού Πολέμου!
***
Στο επόμενο τεύχος του Άρδην θα συνεχίσουμε την έρευνά μας για τους διανοουμένους και τη σχέση τους με την εξουσία και το χρήμα στην Ελλάδα μετά τη μεταπολίτευση, και στην Κύπρο μετά την τουρκική εισβολή.
6 ΣΧΟΛΙΑ
ΝΟΜΙΖΩ ΠΩΣ ΘΑ ΗΤΑΝ ΠΙΟ ΣΩΣΤΟ ΑΝ ΣΤΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΠΟΥ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΕΤΕ ΓΙΑ ΤΟ ΕΝ ΛΟΓΩ ΘΕΜΑ ΠΑΡΑΠΕΜΠΑΤΕ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΟΓΕΝΗ ΠΗΓΗ ΤΗΣ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΤΟΥΣ, ΠΡΑΓΜΑ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΕΥΚΟΛΟ ΓΙΑ ΣΑΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΧΡΗΣΙΜΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ.
Πραγματικά, θα ήταν ευχής έργο να ανέβαιναν τα κείμενα στα οποία αναφέρεται το άρθρο, μαζί με τα αντίστοιχα λινκ.
Εξαιρετικά ενδιαφέρον θέμα.
Διόρθωση:
Κάποια κέμενα έχουν ανέβει:
http://ardin-rixi.gr/archives/1198
http://ardin-rixi.gr/archives/1195
http://ardin-rixi.gr/archives/1192
http://ardin-rixi.gr/archives/1179
http://ardin-rixi.gr/archives/1166
http://www.ardin.gr/?q=node/699
Μένει μόνο να μπουν τα αντίστοιχα λινκ στο κείμενο
Η επιβολή εξουσίας στην Ελλάδα έγινε με πολλούς τρόπους και μέρος της φίμωσης των περίφημων ¨διανοουμένων¨της χώρας που η φήμη τους εξαντλείται σε κυρίες του περασμένου αιώνα, έφτασε μέχρι τις μέρες μας. Ακούγοντας μάλιστα τον Σ. Ράμφο σε ερώτηση της παρουσιάστριας αν ψήφιζε το μνημόνιο απάντησε καταφατικά ,βεβαίως ναί. Ε τώρα τι να πείς σε ανθρώπους που είναι εντελώς αποκομμένοι από την ζώσα πραγματικότητα.
Αγαπητέ Admin,
Εξαιρετικό το θέμα αλλά δεν μπορώ να εντοπίσω τα εξής λίν:
1. Ο ιμπεριαλισμός της αρετής, των Μπράιαν Γκαρθ και Υβ Ντεζαλέ
2. Γιατί το Ίδρυμα Φορντ επιχορηγεί την αμφισβήτηση; του Πωλ Λαμπαρίκ, Οι επιχορηγήσεις του ιδρύματος στην Ινδία, του Ρατζανί Ντεσάι και Οι χρηματοδότες του Παγκόσμιου Κοινωνικού Φόρουμ.
3. Λένι Μπρέννερ, Η CIA ως μαικήνας της τέχνης, όπου περιγράφει την ενίσχυση της ανεικονικής ζωγραφικής από την… CIA κατά την περίοδο του Ψυχρού Πολέμου!
4. Συνέντευξη Ροζίτας Σώκου και Γιάννη Ξενάκη στην εφημερίδα Καθημερινή
5. Συνεντευξη απο Μυριβίλη
Ευχριστώ πολύ
Γιάννης
Αγαπητέ Γιάννη,
η συνέντευξη της Φρανσουάζ Ξενάκη στη μητέρα μου Ροζίτα Σώκου δε δημοσιεύθηκε στην “Καθημερινή” (που είχε κλείσει και δεν κυκλοφορούσε πια σ’όλη την περίοδο της δικτατορίας) αλλά στην “Απογευματινή”.
12.1.1973: Ρεπορτάζ από την πρες-κόνφερανς του Λόουρυ, όπου η ίδια τον ρώτησε ευθέως εάν το Ίδρυμα Φορντ έχει σχέση με τη ΣΙΑ. Ολόκληρο “σαλόνι” εφημερίδας. Θαυμάσια η εικονογράφηση του ΚΥΡ: ένας τύπος με ρεπούμπλικα και μαύρα γυαλιά μέσα σε μια λιμουζίνα με μούρη καρχαρία και σημαιούλα “Φορντ”. Με το ένα χέρι σκορπάει δολλάρια, με το άλλο σβήνει με Χ την επιγραφή CIA πάνω στο αυτοκίνητο.
10/2/1973 η συνέντευξη της Φρανσουάζ και του Γιάννη Ξενάκη (εκείνος μίλησε μόνο για μουσική)
22/3/1973 η επιστολή διάψευσης και η απάντηση της Ρ. Σώκου.
Αποσπάσματα από τη συνομιλία με τον Λόουρυ, το επίμαχο κομμάτι της συνέντευξης της Φρανσουάζ Ξενάκη, καθώς και ολόκληρη η επιστολή διάψευσης και η απάντηση περιέχονται στο υπό έκδοσιν βιβλίο (θα βγει το Δεκέμβριο από τις εκδόσεις Σιγαρέτα του Γ. Χρονά) “Τα χρόνια της Ροζίτας”.